AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Jeg har et sterkt ønske om at kullet til mine barn skal bestemme seg om å ikke gi bursdagsgaver til hverandre. Punkt 1. selv med en pris på max 50 vil lavinntektsfamilier holdes utenfor, for det er ofte mange bursdager i løpet av et år. Punkt 2. ønsker ikke å bidra til mer «ræl» i verden. Nå har vi blitt invitert i bursdag, men står ingen ting om gaver. Står bare dato, sted og invitasjon kommer. Sendt ut fellesmelding på messenger til alle foreldrene. Hadde vi vært først ute, så hadde vi vært klare på at vi bare ønsket tegning og hyggelig hilsen. Noen tips til hvordan vinkle spørsmålet slik at vi kanskje kan bestemme oss for å ikke gi til hverandre?🤔 ps, barna er 4 år og vil være happy med pølser og is og lek i hagen. Anonymkode: 209c8...544 2 1 4
Tomas77 Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Klassen til vår eldste har et system der alle vippser 50 spenn til forelder til bursdagsbarnet. Det løser ditt problem nr 2 men ikke nr 1. Hvis dette er noe som betyr mye for deg tror jeg ikke det er noen annen måte enn å foreslå det. Kanskje elsker de ideen, kanskje synes de du er dust, foreldregrupper er forskjellige. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 Er dette skolebarn? Vi avklarte felles kjøreregler ang bursdager på det første foreldremøtet i 1.klasse - Pratet ingen om dette på foreldremøtet? I barnehagen hadde vi «ingen» regler, så mange av oss var klare for å få avklart litt til skolestart 😊 Anonymkode: fbe26...ace 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 Just now, Tomas77 said: Klassen til vår eldste har et system der alle vippser 50 spenn til forelder til bursdagsbarnet. Det løser ditt problem nr 2 men ikke nr 1. Hvis dette er noe som betyr mye for deg tror jeg ikke det er noen annen måte enn å foreslå det. Kanskje elsker de ideen, kanskje synes de du er dust, foreldregrupper er forskjellige. Veit. Men kan vel ikke helt si «takk for invitasjonen, vi tenker å komme uten gave»?🤪 Anonymkode: 209c8...544
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har et sterkt ønske om at kullet til mine barn skal bestemme seg om å ikke gi bursdagsgaver til hverandre. Punkt 1. selv med en pris på max 50 vil lavinntektsfamilier holdes utenfor, for det er ofte mange bursdager i løpet av et år. Punkt 2. ønsker ikke å bidra til mer «ræl» i verden. Nå har vi blitt invitert i bursdag, men står ingen ting om gaver. Står bare dato, sted og invitasjon kommer. Sendt ut fellesmelding på messenger til alle foreldrene. Hadde vi vært først ute, så hadde vi vært klare på at vi bare ønsket tegning og hyggelig hilsen. Noen tips til hvordan vinkle spørsmålet slik at vi kanskje kan bestemme oss for å ikke gi til hverandre?🤔 ps, barna er 4 år og vil være happy med pølser og is og lek i hagen. Anonymkode: 209c8...544 4 åringer er opptatt av gaver Anonymkode: bc5f4...83d 21 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dette skolebarn? Vi avklarte felles kjøreregler ang bursdager på det første foreldremøtet i 1.klasse - Pratet ingen om dette på foreldremøtet? I barnehagen hadde vi «ingen» regler, så mange av oss var klare for å få avklart litt til skolestart 😊 Anonymkode: fbe26...ace Ser nå 4 år - beklager? 🙈 j Anonymkode: fbe26...ace
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Er dette skolebarn? Vi avklarte felles kjøreregler ang bursdager på det første foreldremøtet i 1.klasse - Pratet ingen om dette på foreldremøtet? I barnehagen hadde vi «ingen» regler, så mange av oss var klare for å få avklart litt til skolestart 😊 Anonymkode: fbe26...ace Barnehagen, barna er 4 år så de har vel ærlig talt ikke så mye formening om hva stor bursdag med venner innebærer enda. Anonymkode: 209c8...544 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 Du bør i hvert fall ikke legge deg opp i hva andre gjør. Anonymkode: 847c9...500 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: 4 åringer er opptatt av gaver Anonymkode: bc5f4...83d Ja. Og vårt barn skal få av foreldre og nær familie. Er venner jeg tenker på. Anonymkode: 209c8...544 1
iNord Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 hadde tatt det opp på ett foreldremøte. og kjøpt gave til bursdagen dere er invitert i. Om beløp ikke er avklart hadde jeg spurt noen av de andre 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Du bør i hvert fall ikke legge deg opp i hva andre gjør. Anonymkode: 847c9...500 Nei, nettopp. Men er jo som noen nevnte over her vanlig å sette en «standard» på et klasseløse. Dette er snakk om i barnehagen. Anonymkode: 209c8...544
Tomas77 Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 Ah så ikke 4 år før nå. Der tror jeg at jeg hadde latt være å endre noe. Bursdag er gaver for en 4 åring og de er ikke der skolebarn er hvor en stor gave er kulere enn en haug med ræl. 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Skrevet 15. januar 2024 Tror nok gaver er en viktig del av bursdagen for de aller fleste, så det er en tapt kamp. DU synes leker er «ræl», fireåringer synes IKKE det. Anonymkode: 2030d...ae0 28 5
Forvirret23 Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 Selv om jeg ikke er så opptatt av dette gave greiene så er det faktisk en ting barn er veldig opptatt av, hva vennen skal få, pakke den inn og se hvor glad den andre blir. Jeg opplever heller ikke at det er vanvittig mye bursdager hvert år. 15 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #15 Skrevet 15. januar 2024 En 4åring er vel ikke i så mange bursdager at det blir et problem med gaver? Synes en del foreldre er så kjipe.. skal ikke ha bursdager, bursdager skal ikke være for "bra", det skal ikke gis gaver osv osv alt for at man ikke skal sette "standarden" for høyt.. den skal visst settes etter de som gidder minst 😕 Synes det er så kjedelig, kan ikke folk bare gjøre det de selv har råd til og har lyst til? Anonymkode: 6834c...c88 22 3
Rosa Dartle Skrevet 15. januar 2024 #16 Skrevet 15. januar 2024 Jeg tror ikke jeg ville gjort dette akkurat når det er et annet barn. Hvis det er få bursdager, ville jeg latt det fare når det er snakk om barnehage. Og heller se nærmere på det når man kommer på skolen. Her var det oppe i FAU så det kun gis bursdagskort.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #17 Skrevet 15. januar 2024 Det du kaller «ræl» er egentlig læring for barna om gleden av å gi. Ser på egne barn hvordan de med glede er med og plukker ut «ræl» som de tror bursdagsbarnet liker og stoltheten i øynene når de gir bort gaven. Dette sammen med et kort de selv har tegnet og lagt masse tid og innsats i. Å vippse penger lærer ingen av barna noe av, ei heller en stor fellesgave. En slik stor fellesgave lærer de bare viktigheten av å få og ikke gi. Men til foreldre som spør om gave så går det vel an å si at et fint tegnet kort er nok, eller skrive det på en felles gruppe på facebook? Og forberede bursdagsbarnet på at det er like fin gave for den har noen brukt tid på. Anonymkode: 1d6f2...239 11 1 11
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Skrevet 15. januar 2024 En gave for barn handler ikke om det materialistiske, det er kanskje mer stas å gi en gave enn å få. De gleder seg til å gi. Barna viser takknemlighet og glede over gavene. Må dere ta fra dem det? Kan dere ikke sette en grense for prisen? Max 50 kr feks? Om dere synes det blir mye utgifter med gaver kan dere jo kutte gaver til familie og egne venner? Ikke start med barnas venner fordi det smerter dere minst? Litt egoistisk kanskje? Anonymkode: 847c9...500 10 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #19 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barnehagen, barna er 4 år så de har vel ærlig talt ikke så mye formening om hva stor bursdag med venner innebærer enda. Anonymkode: 209c8...544 Ja, jeg så det rett etter jeg svarte - beklager. I barnehagen hadde jeg latt det være, der er det litt anderledes - de liker å pakke opp dill, og er kanskje kjempegira over såpebobler 😊 men vær klar og ta det opp 1.klasse foreldremøte - der er det sikkert flere som har lyst til å ha felles regler, det var det hverfall for oss. Anonymkode: fbe26...ace 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #20 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har et sterkt ønske om at kullet til mine barn skal bestemme seg om å ikke gi bursdagsgaver til hverandre. Punkt 1. selv med en pris på max 50 vil lavinntektsfamilier holdes utenfor, for det er ofte mange bursdager i løpet av et år. Punkt 2. ønsker ikke å bidra til mer «ræl» i verden. Nå har vi blitt invitert i bursdag, men står ingen ting om gaver. Står bare dato, sted og invitasjon kommer. Sendt ut fellesmelding på messenger til alle foreldrene. Hadde vi vært først ute, så hadde vi vært klare på at vi bare ønsket tegning og hyggelig hilsen. Noen tips til hvordan vinkle spørsmålet slik at vi kanskje kan bestemme oss for å ikke gi til hverandre?🤔 ps, barna er 4 år og vil være happy med pølser og is og lek i hagen. Anonymkode: 209c8...544 Foreslå klassegave der barnets foreldre ordner en gave selv, som liksom er fra klassen? Evt om dere tror noen er så fattige at barnet da ikke får noen gave, kan dere foreslå at alle vippser et valgfritt beløp til bursdagsbarnets foreldre, til å kjøpe klassegave for. Anonymkode: 73ad3...edd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå