Sjokoladesaus Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 (endret) Jeg har gitt ett bud på en bukse på Tise, og selger skrev at den ble min og skulle sende den på mandag(i dag). Siste melding jeg skrev var om den kunne sendes med helthjem på lørdag, og hun har ikke svart meg. Dermed ikke fått overført penger enda. Virker som hun venter på flere høyere bud på varen. Nå er mandagen snart over, da er mitt spm om jeg har rett til å trekke tilbake budet? For meg virket dette useriøst. Vurderer å vente på svar til tirsdag, hvis ikke har jeg ikke mye lyst til å kjøpe den likevel. Endret 15. januar 2024 av staffordshire87
jabx Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Hvis budet er akseptert, så er det bindende. Hvis budet ikke er akseptert kan du vel trekke det.
Sjokoladesaus Skrevet 15. januar 2024 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2024 jabx skrev (5 minutter siden): Hvis budet er akseptert, så er det bindende. Hvis budet ikke er akseptert kan du vel trekke det. Hun skrev at den blir sendt i dag, og dette er ikke blitt gjort. Om selger er useriøs, finnes det ikke unntak?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 Men den kan være sent. Når jeg sender via budopplegget på tise og bruker den lokale bunnprisen registerets først varen som sendt når den kommer Lørenskog. Og jeg bor omtrent på andre siden av landet. Har begynt å sende fra annen butikk nå, da registreres den i nabobyen dagen etter. Så ville avventet før jeg gikk bananas og beskylte noen for å være useriøse. Anonymkode: ee9f5...a0f 5
Sjokoladesaus Skrevet 15. januar 2024 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men den kan være sent. Når jeg sender via budopplegget på tise og bruker den lokale bunnprisen registerets først varen som sendt når den kommer Lørenskog. Og jeg bor omtrent på andre siden av landet. Har begynt å sende fra annen butikk nå, da registreres den i nabobyen dagen etter. Så ville avventet før jeg gikk bananas og beskylte noen for å være useriøse. Anonymkode: ee9f5...a0f Den er ikke sendt, hun svarte ikke på mitt spm om å sende den via helthjem eller posten. Og da derfor ikke overført penger enda. Hun skrev på lørdagen at buksen skulle sendes på mandag. Får ingen svar. Jeg mistenker at hun ønsker å vente med å svare meg om håp hun får ett høyere bud på buksen.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 Herlighet, noen som vil bli kvitt ei bukse har da annet å gjøre enn å løpe til Posten. 🙄 Kjøper du brukt kan du ikke forvente annet enn at det tar selger et par-tre dager å sende varen. Det kan du for øvrig heller ikke dersom du handler fra nettbutikker… Anonymkode: db130...696 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 om bud ikke er akseptert innen rimelig tid av selger, hadde jeg bare kansellert. Anonymkode: ffef6...02b
Sjokoladesaus Skrevet 15. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herlighet, noen som vil bli kvitt ei bukse har da annet å gjøre enn å løpe til Posten. 🙄 Kjøper du brukt kan du ikke forvente annet enn at det tar selger et par-tre dager å sende varen. Det kan du for øvrig heller ikke dersom du handler fra nettbutikker… Anonymkode: db130...696 Hun har godtatt budet mitt på meldinger, men svarer ikke lenger på hvordan vi skal sende den eller ikke akseptert budet mitt. Selv om jeg vant budet via melding.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 staffordshire87 skrev (15 minutter siden): Den er ikke sendt, hun svarte ikke på mitt spm om å sende den via helthjem eller posten. Og da derfor ikke overført penger enda. Hun skrev på lørdagen at buksen skulle sendes på mandag. Får ingen svar. Jeg mistenker at hun ønsker å vente med å svare meg om håp hun får ett høyere bud på buksen. Ok, det blir noe annet. Da hadde jeh bare trekt budet og henvist til manglende svar. Anonymkode: ee9f5...a0f 1
Sjokoladesaus Skrevet 15. januar 2024 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, det blir noe annet. Da hadde jeh bare trekt budet og henvist til manglende svar. Anonymkode: ee9f5...a0f Takk for svar. Ønsker ikke å få pes for dette senere om jeg trekker, hvis hun ikke svarer i løpet av morgen. Da bud er binnende.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 jabx skrev (34 minutter siden): Hvis budet er akseptert, så er det bindende. Hvis budet ikke er akseptert kan du vel trekke det. Tull, ingen bud er bindene i disse salgskanalene! Kjøpet er fullført når penger er på kto.. Anonymkode: 9b625...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 Jeg forstår det slik at du har skrevet via meldinger du vil kjøpe noe, ikke bruk betalingsløsning med bud via Tise? Anonymkode: 2023f...ea7 1
Sjokoladesaus Skrevet 16. januar 2024 Forfatter #13 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg forstår det slik at du har skrevet via meldinger du vil kjøpe noe, ikke bruk betalingsløsning med bud via Tise? Anonymkode: 2023f...ea7 Det stemmer. Hun hadde privat bud på buksa, der jeg vant budet tilslutt. Men hun har enda ikke svart på meldinger jeg sendte henne. Og heller ikke godtatt betalingen over Tise. Siste meldingen er fra lørdag der hun sier at buksa sendes på mandag. Nå er det tirsdag og ingen respons
Gjest issoras Skrevet 16. januar 2024 #14 Skrevet 16. januar 2024 Helt innafor å si at budet trekkes pga manglende respons fra selger. Budet står jo ikke til evig tid.
Fjompen Skrevet 16. januar 2024 #15 Skrevet 16. januar 2024 staffordshire87 skrev (19 timer siden): Jeg har gitt ett bud på en bukse på Tise, og selger skrev at den ble min og skulle sende den på mandag(i dag). Siste melding jeg skrev var om den kunne sendes med helthjem på lørdag, og hun har ikke svart meg. Dermed ikke fått overført penger enda. Virker som hun venter på flere høyere bud på varen. Nå er mandagen snart over, da er mitt spm om jeg har rett til å trekke tilbake budet? For meg virket dette useriøst. Vurderer å vente på svar til tirsdag, hvis ikke har jeg ikke mye lyst til å kjøpe den likevel. Om selger har bekreftet, så skal varen sendes innen rimelig tid. Hva som er rimelig tid kan jo diskuteres, men at en privat selger kan trenger en dag på å ordne transport er ikke urimelig. Selger kan jo ikke selge til en annen ved høyere bud, siden selger har bekreftet at du har vunnet budrunden, og gått videre til å avklare leveringsmetode. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tull, ingen bud er bindene i disse salgskanalene! Kjøpet er fullført når penger er på kto.. Anonymkode: 9b625...eb6 Du hadde nok blitt overrasket over hvor lite som egentlig skal til for å regne et salg som avtalt. Spesielt via skriftlige meldinger så kan du raskt bli heftet med å ha gitt et bindende bud. Jeg tror du bør studere Kjøpsloven litt bedre, 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #16 Skrevet 16. januar 2024 6 hours ago, staffordshire87 said: Det stemmer. Hun hadde privat bud på buksa, der jeg vant budet tilslutt. Men hun har enda ikke svart på meldinger jeg sendte henne. Og heller ikke godtatt betalingen over Tise. Siste meldingen er fra lørdag der hun sier at buksa sendes på mandag. Nå er det tirsdag og ingen respons Jeg ville bare sendt melding: «Siden jeg ikke har hørt fra deg på så lang tid, har jeg funnet meg en annen vare og anser denne handelen som avbrutt. Lykke til med salget». Ingen kan ta deg på noe, så bindende er det ikke Anonymkode: 2023f...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #17 Skrevet 17. januar 2024 Helt innafor å trekke budet da! Hun har ingen rett til noe her Anonymkode: c7163...aaf
Sirah Skrevet 17. januar 2024 #18 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg ville bare sendt melding: «Siden jeg ikke har hørt fra deg på så lang tid, har jeg funnet meg en annen vare og anser denne handelen som avbrutt. Lykke til med salget». Ingen kan ta deg på noe, så bindende er det ikke Anonymkode: 2023f...ea7 Helt enig. Jeg gjorde det samme senest her om dagen. La inn et bud, fikk beskjed om at tingen var min, svarte hvordan hun ønsket å gjøre det med overlevering og så tyst i tre døgn 🤷♀️ Da sendte jeg tilsvarende melding som over, det gikk helt fint. Vil man selge så bør man være litt «på» og iallefall svare i løpet av et døgn. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #19 Skrevet 17. januar 2024 Jeg ville sendt en melding om at hvis hun ikke svarer før kl 20 i dag så trekker du budet. Anonymkode: c5b74...f64
jabx Skrevet 17. januar 2024 #20 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 22.15): Tull, ingen bud er bindene i disse salgskanalene! Kjøpet er fullført når penger er på kto.. Anonymkode: 9b625...eb6 Jo, avtaler er bindende fra de er gjort. https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/211476509-Ofte-stilte-spørsmål-om-kjøp-og-salg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå