Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Koffeinfri kaffe, ikke bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg googlet for å prøve å finne kafeer i Trondheim som har kaffe uten koffein. Og da dukket det opp en artikkel man må betale for å lese om at koffeinfri kaffe er farlig for hjertet. Og at det er verre for kroppen enn kaffe med koffein.

Jeg drikker en Tine iskaffe så og si daglig og 250ml redbull 2-4 ganger i uka. Synes det er nok koffein. Så jeg har begynt med koffeinfri cola (drikker det ca 4 ganger i uka). Holder meg unna kaffe, bortsett fra cappuccino eller kaffe latte på kafé en gang i uka ca.

Tenkte å droppe koffein og sukker på kafebesøk. Men ble litt usikker nå..?

Anonymkode: 47a69...1b7

Skrevet

"Riktig" koffein/kaffe i begrensede mengder er ikke farlig for et voksent friskt menneske, heller ikke koffeinfri kaffe. Det som kan være helseskadelig er presskannekaffe, kokekaffe, espresso og kaffe fra kapselmaskiner, da det inneholder fettstoffer som øker LDL-kolesterol. Det er ikke MED/UTEN KOFFEIN som er avgjørende

Anonymkode: b41bc...c56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"Riktig" koffein/kaffe i begrensede mengder er ikke farlig for et voksent friskt menneske, heller ikke koffeinfri kaffe. Det som kan være helseskadelig er presskannekaffe, kokekaffe, espresso og kaffe fra kapselmaskiner, da det inneholder fettstoffer som øker LDL-kolesterol. Det er ikke MED/UTEN KOFFEIN som er avgjørende

Anonymkode: b41bc...c56

Jaha. Hva slags kaffe er best å drikke da? Kun kaffe fra hele bønner som kvernes rett før brygging? Altså typisk kafékaffe?

Prøver å holde meg unna koffein annet enn det jeg får i meg av iskaffe og redbull. Finnes det forresten iskaffe uten koffein i vanlige butikker? Evt. nettbutikker?

Tenker jeg drikker såpass lite kaffe at kolesterolet ikke påvirkes i særlig grad 

Skrevet

Kaffe brygget med filter anbefales siden det kolesteroløkende fettet filtreres bort. 

• Liker 2
Skrevet

Dette høres ut for meg som en skikkelig lureartikkel type clickbait, sikkert en journalist som har vinklet det med at koffeinfri kaffe kan være dårlig for deg - men så viser deg seg i artikkelen at det gjelder visse typer kaffe, så det de egentlig mener er at koffeinfri kaffe i ikke nødvendigvis er bedre enn vanlig kaffe. 

Jeg tipper så klart bare, hadde vært interessant å lest den faktiske artikkelen

Det som anbefales for kolesterolet er, som noen over her har nevnt kaffe som er filtrert (god gammeldags filterkaffe for eksempel) - for å filtrere ut stoffet kaffestol (husker ikke hvordan det staves). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 21.17):

Jeg googlet for å prøve å finne kafeer i Trondheim som har kaffe uten koffein. Og da dukket det opp en artikkel man må betale for å lese om at koffeinfri kaffe er farlig for hjertet. Og at det er verre for kroppen enn kaffe med koffein.

Jeg drikker en Tine iskaffe så og si daglig og 250ml redbull 2-4 ganger i uka. Synes det er nok koffein. Så jeg har begynt med koffeinfri cola (drikker det ca 4 ganger i uka). Holder meg unna kaffe, bortsett fra cappuccino eller kaffe latte på kafé en gang i uka ca.

Tenkte å droppe koffein og sukker på kafebesøk. Men ble litt usikker nå..?

Det er mye sunnere med koffeinfri kaffe (med melk) enn med de ultraprossessert e drikkene iskaffe, redbull og cola.

Anonymkode: ada92...02b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...