Gå til innhold

Kan angstanfall vare i en time?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde angstanfall i stad og den varte max en time, men den var lang. Det bygde seg veldig sakte opp. Jeg trodde det varte i kun noen minutter. Jeg sliter veldig med angst, men har ikke opplevd at anfallene har vært så lenge før. Var ikke et heftig anfall, men det var veldig ubehagelig som dirra veldig i meg den timen. 

Kan anfaller virkelig vare så lenge? 

Anonymkode: 74b17...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger kan man ha angstanfall som varer flere dager hvor man rett og slett ikke klarer fungere optimalt, andre ganger er det et ekstremt blaff som er over på kortere tid - angst som diagnose har en "fasit" men hvordan man opplever denne angsten som individ er det ikke et så bastant fasitsvar på.

Skrevet

Jeg har hatt angstanfall over flere dager. 

Timer er vanlig, og jeg ler av å lese på nettet hvor det står at anfall går som regel over av seg selv i løpet av noen minutter. 

Jeg klarer ikke spise, ikke sove(sover veldig dårlig, sliter med innsoving, våkner mange ganger i løpet av natten og våkner veldig tidlig på morgenen), ikke ta vare på meg selv, ikke gjøre oppgavene på jobb etc. jeg er ekstremt kvalm, noen ganger diare og brekninger skjer oftere. 

Angstanfallene mine kan gi meg så voldsom sykdomsfølelse at jeg noen ganger ikke tror på at det er angstanfall, selv om hjernen min tross alt VET det. 

Anonymkode: 964df...183

• Hjerte 1
Skrevet

Ja en kan ha mange anfall i løpet av en dag, kan vare i flere timer også, dvs angsten bygger seg opp, og er oppe en stund, så går den litt ned, så kan det gå opp igjen. Er et mareritt å ha det slik.

Anonymkode: 486ab...96f

Skrevet

Har hatt i flere måneder slik så det kan bli skikkelig ille

Anonymkode: 486ab...96f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt angstanfall over flere dager. 

Timer er vanlig, og jeg ler av å lese på nettet hvor det står at anfall går som regel over av seg selv i løpet av noen minutter. 

Jeg klarer ikke spise, ikke sove(sover veldig dårlig, sliter med innsoving, våkner mange ganger i løpet av natten og våkner veldig tidlig på morgenen), ikke ta vare på meg selv, ikke gjøre oppgavene på jobb etc. jeg er ekstremt kvalm, noen ganger diare og brekninger skjer oftere. 

Angstanfallene mine kan gi meg så voldsom sykdomsfølelse at jeg noen ganger ikke tror på at det er angstanfall, selv om hjernen min tross alt VET det. 

Anonymkode: 964df...183

Oi, dette kunne jeg ha skrevet selv, for dette er nøyaktig slik jeg hadde det når jeg var alvorlig syk med angst.

Anonymkode: aef1c...15c

Skrevet

Det er ikke fysiologisk mulig for nervesystemet nei, men sterk angst er absolutt mulig. Da jeg hadde alvorlig angst hadde jeg anfall, sovnet av utmattelse i en liten stund etterpå, våknet og fikk nytt anfall, repeat.

Anonymkode: 67ebd...a03

Skrevet

Se for deg en skala fra 0 - 10 der 10 er angstanfall og 0 er ingen angst. 
Man kan ligge på 7-8 i mange timer, og det kan bygge seg opp til 9-10 der det føles på maks, så kan det gå ned igjen til 7-8. Ved sterk angst og topper av anfall føles det som man har anfall hele tiden. 
Men nervesystemet klarer ikke å holde seg på 10 over lang tid. For noen kan det gå ned på 2-4 etter et anfall, men for de som går ned til 7-8 har fortsatt sterk angst og da kommer frykten for nye anfall. 

Det som ofte trigger anfall er at man grubler over ting som har vært, eller bekymrer seg for det som skal skje. 
Sitter man å kjenner på angsten og gir den oppmerksomhet og ser for seg at det kommer nye anfall, og katastrofetenker at da mister man det helt, og man kjenner uroen i kroppen er det lett det kommer nye anfall. 
Det er vanskelig å ikke fokusere på angsten når den river i kroppen. 
På samme måte som det er vanskelig å fokusere på noe annet hvis man har tannverk. 
Det som hjelper er å ha god døgnrytme og nok søvn. Jevnlige måltider. Man mister ofte matlysten når man har sterk angst, og på tom mage og kanskje lite hvile har man mindre å gå på. 
Å fokusere på her og nå, legge merke til hva som er i rommet og ta kontrollen tilbake. 
Ved sterk angst er det helt innafor å be legen om noe beroligende. 
Jeg har selv tatt det hvis det har vært mye, og da har kroppen fått pauser og jeg samlet krefter. 
Angst er forferdelig vondt 

Anonymkode: 07b05...36d

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...