Gå til innhold

Hver måned er det noe som går utover sparingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver måned forsøker jeg å bruke så lite som mulig slik at jeg kan få spart en solid buffer. Det er ikke lett i disse dager, men jeg tjener greit og kan klare å spare en god del.

Problemet er at det er noe hele tiden. Julen sier jo sitt, men f.eks. blir det brått en kinotur, bursdager, så vil barnet i slalombakken, så ryker kjøleskapet eller andre hvitevarer. Så er plutselig klærne til barnet for smått og nytt må kjøpes inn. Og sånn holder det på hver måned. Alltid et eller annet.

Vi sløste mye penger før på mat, men har kuttet ned på alt der også. Spiser kun mat hjemme, godteri kun på lørdager og det begrenses veldig, sjekker såklart priser osv.

Uff, måtte bare blåse ut litt 😮‍💨

Anonymkode: aeccd...67f

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Månedene spiser av sparekontoen her også men ikke nødvendigvis pga sløsing. Enn så lenge har vi barna på fritidsaktiviteter og da må vi bake til dugnader, bytte ut fravokstesko og tøy, betale treningsavgifter, i tillegg et det nyttårsball på skolen, vi må betale til klassekassa, bursdager osv. 

Vi prøver å passe på og spare men det går en del i strøm ser jeg. Dessverre velger jeg å handle mat etter priser ikke kvalitet. 
En ting vi har begynt med er å selge ting barna ikke bruker mer, så leggervi de pengene i en pott til barna. (Går til kino, pizzakveld med gjengen, bassenget, skikort osv) 

Anonymkode: 159b2...9df

Skrevet

Ellers så må en innse at en ikke kan både gjøre alt en har lyst....l Og samtidig spare. 

Dere må prioritere hardt. Er det sparing som er viktig... eller kino og slalom.?   Kanskje kan dere velge en av delene? 

Anonymkode: 826e4...8c8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor trenger du nye hvitevarer og nye klær til barnet? På finn.no får du det for en brøkdel av prisen.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

men f.eks. blir det brått en kinotur, bursdager, så vil barnet i slalombakken, så ryker kjøleskapet eller andre hvitevarer. Så er plutselig klærne til barnet for smått og nytt må kjøpes inn. Og sånn holder det på hver måned. Alltid et eller annet.

godteri kun på lørdager og det begrenses veldig

Trenger dere å dra på kino, i alle bursdager, stå på slalom? Trenger dere godteri på lørdager? Godteri og chips er dyrere enn grønnsaker og bær, spesielt hvis dere henvender dere til frysedisken. Dere trenger heller vel ikke å kjøpe splitter nye hvitevarer når noe ryker? Klespakker kan dere både kjøpe og selge på Finn.

Her har dere mye å kutte i en periode. Ganske enkle grep. Dere må prioritere. Kan ikke både leve i luksus og spare.

Anonymkode: 8f81a...1b1

• Liker 5
Skrevet

Ja, det er alltid ett eller annet. Det er derfor man har budsjett, og setter av penger, for å være forberedt på uforutsette utgifter. Det at kjøleskap brått ryker og at det brått blir en kinotur hører til to forskjellige kategorier hendelser. At det er bursdager og behov for nytt tøy til barn som vokser, kan forutses, og turer i slamombakken kan forhandles om. De aller færreste kan gjøre alt de vil, når de vil.

• Liker 1
Skrevet

Forstår godt hva du mener. Jeg har budsjett, men går alltid over. Det er bestandig noe uforutsett som dukker opp, eller vi bruker mer på andre ting enn planlagt. Nå sparer vi heldigvis mye uansett, men irriterer meg at jeg aldri får budsjettet helt på plass. Ikke noen gode tips, men gir ukeslønn til eldste inkludert klespenger, så det gjør akkurat den posten mer forutsigbar. 

Anonymkode: f077b...77c

Skrevet

Da må man prøve å finne seg en bedre betalt jobb.

Anonymkode: d08d8...117

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparer først. Altså idet jeg får inn penger setter jeg av et realistisk beløp til sparing. Ut av konto og inn på annen konto, som heller ikke er sparekonto, så jeg kan flytte tilbake ved behov, men prøver å unngå det. Jeg har økt over tid det jeg sparer, og er nøye.
Da sitte jeg igjen med det jeg har for den aktuelle måneden. Har jeg noe igjen på slutten, spares det også, men om ikke så har jeg ihvertfall spart. 

Anbefaler å se på sparing som en regning en må betale, om så bare på et «mindre» beløp. «Mange bekker små, blir en stor å»,  eller hva det er. Å tenke at en vil spare etter alt annet når en normalt ikke har noe igjen i måneden er sjeldent realistisk. En må gå hardere til enn som så, når en normalt ikke sparer. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen flat måned, eller en typisk måned.

Januar er januar, det er kaldt, så strømmen er dryg, og det har nettopp vært jul. Så kommer februar og det går mot vinterferie. Det er også dyr strøm. Kontigenter skal betales. Var en januar jeg måtte ut med 10.000 i kontigenter for to unger. 

Så er det mars/april og påske. Heldigvis kommer ikke veiavgift på x antall biler i mars lenger.

Så er det mai. Konfirmasjoner og 17 mai, i tillegg til flere fridager og lang helger. 

Så kommer juni, og sommerferie utgifter. Det samne med juni. Det er alltid noe som skal betales der. Kanskje et bryllup? 

Så har vi juli med sommerferie, det koster. 

Så har man august da er det skolestart, utstyr og nye klær etc. I tillegg til kontigenter. 

September er det som egner seg mest.

Oktober er det høst ferie. 

November er det julehandel og dyr strøm igjen. 

Då er det jul i desember. 

Anonymkode: 886e2...9c6

• Liker 4
Skrevet

Poenget med et budsjett er jo at man setter seg ned og vurderer hvor mye man vil bruke på slike ting.

Det finnes ikke noe som heter uforutsette utgifter. Alt kan budsjetteres og planlegges.

Man setter av en pott til aktiviteter f.eks og er den tom så er den tom, da blir det ikke noen tur på kino denne måneden.

Man setter også av en pott til ting som eventuelt kan ryke og må erstattes(ingenting varer evig). Ønsker man nye flotte ting når noe ryker må den potten være stor, mens om man heller kjøper brukt eller tar i mot "gis bort" så greier man seg med en mindre pott.

Osv, osv.

Anonymkode: a3565...758

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hei TS!

Det er selvsagt kjedelig lesing. Jeg tenker at nøkkelordet er 'budsjett'.

Når det stadig vekk er behov for din buffer, eller beløpet du egentlig tenkte å spare, så tyder det på at flere utgifter ikke er korrekt budsjettert.

Klær til barn som nevnes er ett slikt eksempel. Hvor mye har du budsjettert hver måned? Legger du det fint til sides frem til dere har behov?

Jo, du kan budsjettere for hendelser som ikke skjer hver måned. Ble dette gjort korrekt?

Til slutt må jeg si meg litt uenig i utsagnet at kinobesøk plutselig brått dukker opp. Samme gjelder slalombakken. Av og til må man også holde litt igjen og få opp buffer. Neste hvitvare røyker uansett om litt.

Lykke til med budsjettering og sparing!

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet

Samme her og. Sykkeldekket punkterer, bilbatteriet streiker og dør, vifta på badet slutter å virke, kjøleskapet ryker, må til tannlegen, osv. Alltid noe som oppstår. Og ja, man skal jo ha buffer til dette, men jeg får jo aldri spart opp veldig mye på denne bufferen 😛

Anonymkode: 745eb...3f7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hver måned forsøker jeg å bruke så lite som mulig slik at jeg kan få spart en solid buffer. Det er ikke lett i disse dager, men jeg tjener greit og kan klare å spare en god del.

Problemet er at det er noe hele tiden. Julen sier jo sitt, men f.eks. blir det brått en kinotur, bursdager, så vil barnet i slalombakken, så ryker kjøleskapet eller andre hvitevarer. Så er plutselig klærne til barnet for smått og nytt må kjøpes inn. Og sånn holder det på hver måned. Alltid et eller annet.

Vi sløste mye penger før på mat, men har kuttet ned på alt der også. Spiser kun mat hjemme, godteri kun på lørdager og det begrenses veldig, sjekker såklart priser osv.

Uff, måtte bare blåse ut litt 😮‍💨

SPAR FØRST!

Ikke vent og se om det blir igjen noe? For da blir det ikke noe igjen.
Vi har i årevis alltid satt av til sparing når lønna kommer på konto, selvsagt beregnet utifra budsjett og oversikt over utgifter hvor mye vi må ha igjen pr mnd. Resten settes til sparing på autotrekk. Så må vi leve på resten. Skjer det noe helt uvanlig må vi da hente fra sparekonto, men sjelden det skjer noe uvanlig. Vi setter selvsagt av mer til forbruk til jul, det er ingen overraskelse av jula kommer i desember. Ei heller noen overraskelse at barn vokser, og ja, det er dyrt. Vi har i budsjettet satt av til noen aktiviteter, på nivået vi føler vi har råd til/ønsker å prioritere. Så ungene kan få seg en tur i svømmehallen eller en tur på kino selvsagt. Det ligger da i budsjettet. 

Anbefaler sterkt et slikt budsjett og en real prat om prioriteringer.
Det blir lettere når man får opp alle utgifter og sammenlikner det med hva som faktisk kommer inn.
Jeg vil si det er et problem dersom en tur i slalåmbakken gjør at dere ikke får spart.
Da ville jeg definitivt sett på hva dere egentlig bruker penger på som gjør at økonomien er så stram.
Man kan får seg mange overraskelser første gangen man skriver opp en ekte reell liste over alt man bruker penger på. 
Men da kan man også finne ut hva som må til for f.eks BÅDE kunne spare og la barnet dra i slalåmbakken.
Da må vel noe annet vike fra utgiftslisten... Og om ikke det hjelper, så spørs det om dere må gjøre noe med inntektssiden? For å kunne leve som dere ønsker? Er ikke kun utgiftene som teller, inntektene er vel så viktige!
Vi har etter endel år endt opp med lave utgifter og høy inntekt, det er en hyggeligere kombinasjon. Men det skjedde jo ikke av seg selv. Det har vi jobbet for å få til.

Anonymkode: df82e...a3c

• Liker 1
Skrevet

Har vært sånn de siste månedene her og. Kjøpte leilighet og da ble det noen ekstra uforutsette utgifter samt at dyr måtte ha litt tur til veterinær. Håper det blir bedre fra neste måned ❤️

Anonymkode: 99200...73e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har vært sånn de siste månedene her og. Kjøpte leilighet og da ble det noen ekstra uforutsette utgifter samt at dyr måtte ha litt tur til veterinær. Håper det blir bedre fra neste måned ❤️

Heldigvis har vi en solid buffer fra før som ikke røres, men skulle gjerne ha spart mer hele året. 

Skrevet

Tenk på de som ikke kan spare noe som helst du, som såvidt får det til å gå rundt hver jævla måned. Da har du det sikkert ikke såå ille allikevel.

Anonymkode: dd1b3...9fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenk på de som ikke kan spare noe som helst du, som såvidt får det til å gå rundt hver jævla måned. Da har du det sikkert ikke såå ille allikevel.

Men herregud, selv de som ikke er fattige må få lov å be om økonomiske råd og fortelle om sin situasjon. Jada, det er folk i krig og fattige land, så du med uføretrygd fra Norge er også svært heldig, og bør da ikke kunne klage på noe som helst.

Anonymkode: 5d164...501

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men herregud, selv de som ikke er fattige må få lov å be om økonomiske råd og fortelle om sin situasjon. Jada, det er folk i krig og fattige land, så du med uføretrygd fra Norge er også svært heldig, og bør da ikke kunne klage på noe som helst.

Hvorfor sier du jeg har uføretrygd? For det er bare de som " klager"? Skjerp deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor sier du jeg har uføretrygd? For det er bare de som " klager"? Skjerp deg.

Regner med det siden du har så lite utbetalt? Eller tar jeg feil? Du jobber? men tjener for lite?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...