AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Livredd narkose. Blir jeg kvalm? Er jeg allergisk? Bør man oppsøke psykolog i forkant? Har flere angstanfall bare jeg tenker på det Anonymkode: aa5d4...edc
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Hvis du er allergisk så er det en reaksjon du ikke kommer til å merke noe av🙈 Anonymkode: 421b4...644 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 Hvis du har så mye angst for det kan det godt være nyttig med en psykolog. Det er ikke farlig å bli kvalm, men du kan få kvalmestillende mens du sover sånn at du ikke blir kvalm når du våkner. Det er særdeles sjeldent at noen reagerer alvorlig allergisk (anafylaktisk) mot legemidlene du får som gjør at du sover og er smertestilt, og hvis du skulle reagere allergisk er det vel ingen bedre sted å være enn på en operasjonsstue med anestesipersonell til stede. Får man anafylaksi kan man få adrenalin. Jeg tror en slik angst for narkose kanskje mest av alt handler om angst for å miste kontrollen, og legge livet sitt i hendene til noen andre. Anonymkode: a9093...07a 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 Det kan være lurt å snakke med en lege i forkant i alle fall, så kan kanskje gode svar og kunnskap være med på å dempe angsten? Selv har jeg vært i narkose flere ganger (6 ganger), og selv observert pasienter bli lagt i narkose under min utdanningspraksis. Allergisk reaksjon er veldig skjeldent, og man har beredskap for det. Kvalme kan forekomme, men man kan få kvalmestillende profylaktisk og etterpå når du våkner. Beroligende før og etter er også mulig. En ting jeg husker en anestesilege fortalte meg når jeg var i praksis tok jeg med meg når jeg selv ble operert , og det er at man ofte våkner med den sinnstilstanden man sovner med. -Og for meg stemmer det. Når det har skjedd akutt og jeg er stresset og redd eller kjempet imot så våkner jeg urolig og angstfylt, så når jeg passet på å puste dypt og ta meg 30sek «meditasjon» for å roe meg ned før narkosen ble satt, slappet av og forsøkte å nyte «rusen» våkner jeg rolig og avslappet. Det går fort da. Du sovner, og når du våkner føler du oppriktig at det har gått 5minutter selv om du kan ha vært i narkose flere timer. 🙂 Anonymkode: f28dc...80a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 Ja, får ringe sykehuset. Er mest narkosen jeg er livredd for Anonymkode: aa5d4...edc
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, får ringe sykehuset. Er mest narkosen jeg er livredd for Anonymkode: aa5d4...edc Det er ikke sikkert du får hjelp av å ringe sykehuset. De har mye å gjøre. Bedre å ta det med fastlegen. Anonymkode: a9093...07a 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 Narkose er supert. For den som er i narkose tenker ikke. Den som ikke tenker har ingen bekymringer. Anonymkode: 2a513...417
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, får ringe sykehuset. Er mest narkosen jeg er livredd for Anonymkode: aa5d4...edc Det er mange som er redde for narkose, men statistisk sett er det veldig trygt. Det er faktisk mye farligere å gå over veien enn å få moderne narkose. Det er en anestesisykepleier inne på operasjonsstua som passer på deg hele tiden, hen går ikke ut så lenge du er i narkose. En anestesilege kan tilkalles umiddelbart ved problemer. Allergi mot narkosemidler er svært sjelden, mye sjeldnere enn f.eks allergi mot nøtter eller veps. Hvis du er plaget av reisesyke kan du også bli kvalm av narkose. Si i så fall fra om dette til anestesisykepleieren, så kan hen gi deg ekstra medisiner som forebygger kvalme. Anonymkode: 994b3...c7f
Rødstrupa Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 (endret) Du må oppgi høyde, vekt, allergier, medisiner du bruker mm. De passer godt på deg når du ’’sover’’. De beregner dose narkose tilpasset ditt behov, slik at du ikke blir kvalm/uggen etterpå. Så nei, ingen særlig grunn til engstelse. Lykke til🤗 Endret 15. januar 2024 av Rødstrupa 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 Bestill legetime i forkant og uttrykk angsten. Legen kan fortelle deg hvor tryg det er, og gi deg beroligende etter behov, som du kan ta før narkosen. Anonymkode: 563cc...6e8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 Var livredd jeg å før jeg skulle i narkose for tannbehandling. Nå elsker jeg narkose. En deilig måte å dø på.. synd det ikke skjer den dagen jeg forlater verden. Anonymkode: 0cd13...36e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #12 Skrevet 16. januar 2024 Jeg forstår du syns det er ekkelt med det ukjente. Men - jeg syns narkose var helt magisk. Ble varm on kroppen og sov kjempegodt. Som om kroppen fikk en resett. Har blitt kvalm en gang, og ikke kvalm en annen. Eneste som skjedde når jeg ble kvalm, var at jeg kastet opp, også var det over. Kunne lett bli lagt i narkose når det er behov når som helst. Anonymkode: 4dcc7...b8e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #13 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, får ringe sykehuset. Er mest narkosen jeg er livredd for Anonymkode: aa5d4...edc Bare sovner jo. Er bare behagelig. Anonymkode: 46b51...b22
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #14 Skrevet 16. januar 2024 Jeg skjønner frykten, men det er veldig godt. Du bare sovner, og så våkner du. Anonymkode: 6642d...27e
Tobias001 Skrevet 16. januar 2024 #15 Skrevet 16. januar 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Livredd narkose. Blir jeg kvalm? Er jeg allergisk? Bør man oppsøke psykolog i forkant? Har flere angstanfall bare jeg tenker på det Anonymkode: aa5d4...edc Det er ikke noe å være redd for. Ifølge NHI er det kun 1 av 10.000 som dør av narkosen. Vanlige bivirkninger er kvalme og oppkast, så det må du regne med.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #16 Skrevet 16. januar 2024 Man kan få en liten dose med noe beroligende før man får narkose. Dvs, jeg vet ikke om det er beroligende eller om de bare sender inn bittelitt av narkosen før de ordentlig begynner. Ble rolig med en gang, vanskelig å forme tanker selv om jeg måtte si noe viktig til legen. Var ikke sååå viktig, og jeg fikk tatt meg sammen og sagt det😅 Anonymkode: 421b4...644
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #17 Skrevet 16. januar 2024 Tobias001 skrev (48 minutter siden): Det er ikke noe å være redd for. Ifølge NHI er det kun 1 av 10.000 som dør av narkosen. Vanlige bivirkninger er kvalme og oppkast, så det må du regne med. Dør under narkose, ikke AV narkose. Og den ene av 10 000 er sannsynligvis en eldre person med mange sykdommer som tåler narkose dårlig på grunn av komplekse helseutfordringer. Unge, friske personer dør ikke under narkose. Anonymkode: 994b3...c7f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå