Gå til innhold

Ofte diare og hodevondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn i syvende klasse som har nesten ukentlig diare og hodevondt. Skal ta barnet med til legen, men hva kan hodevondt og diare være symptomer på? 

Anonymkode: 8ee17...e0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres teit ut - men du har sett det har diaré?

Anonymkode: e6270...391

Skrevet

Cøliaki?

Anonymkode: 105ed...d5c

• Liker 1
Skrevet

Vår slet ekstremt med hodeverk. Han var også ekstremt slakk (vi måtte bære 12åringen på do!, og holde ham der så han ikke falt av)

Skikkelig intense smerter, så ille at vi fikk haste-mr, og legen var nok også bekymret for han ringte oss samme kveld med resultatene. 

Det var ikke noe skummelt eller alvorlig, det viste seg å være d-vitaminmangel! Så enkelt og greit. Begynte på tilskudd og alt ble bra igjen. 

(Jeg trodde det var nok med tran, men det var tydeligvis ikke nok).

Anonymkode: aeb15...513

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Høres teit ut - men du har sett det har diaré?

Jeg hører og lukter det ja… 

Skrevet

Long covid…

Anonymkode: a3b62...5ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Long covid…

Anonymkode: a3b62...5ee

Ånei…🙈🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Cøliaki lukter drepen av avføring. Ofte får avføring en litt grålig fargenyanse. 

Anonymkode: 318eb...ea9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Cøliaki lukter drepen av avføring. Ofte får avføring en litt grålig fargenyanse. 

Anonymkode: 318eb...ea9

Avføringen beskriver han som brunlig… tynn men med litt klumper🙈 Spør du meg så lukter det helt j…🙊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Avføringen beskriver han som brunlig… tynn men med litt klumper🙈 Spør du meg så lukter det helt j…🙊

Men du får be om å se avføringen da. Så får du han til å ta en avføringsprøve som du tar med til laben. 

Anonymkode: eccb4...fff

Skrevet

Ja, skal gjøre det :) 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg spurte fordi barn kan ha hodepine og magevondt av psykiske årsaker. Da er en tur til legen, uansett riktig. Be dem ta panel av matallergi, avføringsprøver, virus/infeksjon. Bare ikke kutt ut noe før; spesielt ikke gluten :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg spurte fordi barn kan ha hodepine og magevondt av psykiske årsaker. Da er en tur til legen, uansett riktig. Be dem ta panel av matallergi, avføringsprøver, virus/infeksjon. Bare ikke kutt ut noe før; spesielt ikke gluten :) 

Veldig klar over at barn kan ha hodevondt og magesmerter grunnet psykiske årsaker og vi har pratet mye om det. Barnet selv er tydelig på at det har det bra både hjemme, på skole og med venner. Men, uansett.. vi skal til lege om to dager 👍

• Liker 1
Skrevet

Hodepinen kan komme av dehydrering, som igjen kommer av diareen. 

Det kan være både cøliaki og laktoseintoleranse, og sikkert mye annet.

Anonymkode: 78d30...93e

• Nyttig 1
Skrevet

Hodevont kan være dehydrering pga diare. Prøv å drikke litt farris som det er litt salt i eller vann og elektrolytter.

Anonymkode: fefd9...7d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hodepinen kan komme av dehydrering, som igjen kommer av diareen. 

Det kan være både cøliaki og laktoseintoleranse, og sikkert mye annet.

Anonymkode: 78d30...93e

Hodevondt og magevondt/ diare opptrer ofte ikke samtidig. Barnet drikker mye vann i hverdagen både frisk som syk 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har et barn i syvende klasse som har nesten ukentlig diare og hodevondt. Skal ta barnet med til legen, men hva kan hodevondt og diare være symptomer på? 

Ville skrevet matdagbok og sett etter sammenheng...

Er det etter helg? Med godis, e-stoffer, pizza, putetgull, brus med søtstoffer, energidrikk?
F.eks. at kostholdet tar seg en nedtur i helgene, typ at reaksjonen komme i starten av uka?
Eller er det sammenheng med noe som skjer/spises i løpet av uka?

Ville vel tenkt i retning av at han spiser noe han ikke tåler særlig godt. Og i dagens samfunn er det så jæskla mye rart puttet inn i maten vår, at jakten på hva det er ikke er så enkel alltid.

Her kjøpte vi feks noe godis i sverige en gang, og eldste fikk nær sagt akutt diare av smågodtet. garantert reaksjon på noe i det, er jo endel e-stoffer lov i Sverige som ikke er lov i norge, så magen hennes var jo ikke vant til de. Og det er det like greit at den ikke blir vant med heller. 

Eventuelt om det spises pizza en dag feks, alt det fine melet i pizzadeig er det mange som reagerer på, meg selv inkludert. Jeg sluttet helt å spise pizza, orker bare ikke bli så oppblåst. Er ikke glutenallergi, men nå er vel hypotesen noe om mye "fruktaner" i veldig fintmalte kornprodukter eller noe. Og man kan få hodepine av matallergi/sensitivitet. Alt som påvirker tarmen kan påvirke både hjernen og resten av kroppen. 

Anonymkode: 9e34a...6e5

• Nyttig 1
Skrevet

Ville absolutt tester for cøliaki! 

Anonymkode: a46b3...501

Skrevet

Migrene? Les litt om migrene hos barn

Skrevet

Melk / laktose gir mye diaré også forresten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...