Gå til innhold

Ferie etter 80% permisjon

Jom

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 80 % permisjon, og skal nå ha ferie. Fikk beskjed av sjefen om at jeg får 80% lønn i ferien, og får 80 % av feriepengene mine i sommer. Stemmer dette?

Jobber i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Jom said:

Jeg har hatt 80 % permisjon, og skal nå ha ferie. Fikk beskjed av sjefen om at jeg får 80% lønn i ferien, og får 80 % av feriepengene mine i sommer. Stemmer dette?

Jobber i kommunen.

Hva slags permisjon har du hatt? 

Anonymkode: 7fe72...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepenger du får utbetalt i 2024, er direkte avhengig av din inntekt i 2023. Så om du jobbet 80% i 2023,vil du også få mindre feriepenger enn om du jobbet 100% i 2023.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (1 minutt siden):

Feriepenger du får utbetalt i 2024, er direkte avhengig av din inntekt i 2023. Så om du jobbet 80% i 2023,vil du også få mindre feriepenger enn om du jobbet 100% i 2023.

Ja det forstår jeg. Men sjefen sa at jeg får 80% av det jeg har opptjent. At jeg ikke får hele 100% av det jeg har opptjent i 2023. Er det jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jom skrev (2 minutter siden):

Ja det forstår jeg. Men sjefen sa at jeg får 80% av det jeg har opptjent. At jeg ikke får hele 100% av det jeg har opptjent i 2023. Er det jeg ikke forstår.

Da har han nok uttalt seg klønete. Du har rett på ferie. Samme antall dager som andre. Disse er uten lønn, som alle andre. Du får utbetalt alle opptjente feriepenger, noe som trolig gir ca 80% av full lønn.

Anonymkode: 66bdc...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jom skrev (2 minutter siden):

Feriepengegrunnlaget som det beregnes feriepenger av, står på lønnsslippen. Sjekk lønnsslippen fra desember, eventuelt årsoppgaven om den har kommet. Det som står der, skal du få feriepenger av. 

Men nå er det vel egne regler og beregninger for feriepengegrunnlag fra foreldrepenger, så beregningen er vel ikke helt lik som om du var i vanlig full jobb uansett. Men grunnlaget skal stå på årsoppgaven, uansett 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen betaler feriepenger i juni, og trekker samtidig i lønn tilsvarende fem uker ferie. Dersom fem ukers-trekket ditt i var av 80 % lønn og ikke av 100 %, er det også 80 % du får utbetalt når du faktisk tar ferie (men de faktiske feriepengene du får i juni hvert år er som nevnt over en gitt prosent av hele fjorårets inntekt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...