Gå til innhold

Lan plutselig ikke overføre fra Mastercard

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti dette før? Har et Mastercard med 25 000 i kreditt. I går etter jula betalte jeg inn 24 000. Det står nå -1000 og tilgjengelig beløp 24 000. Men siden i går har muligheten til å velge «overfør» blitt borte. Får altså ikke overført fra Mastercard og til brukskonto. Får bare valgt å betale inn til Mastercardet. Noen som vet hvorfor? Har DnB 

Anonymkode: 1da9b...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke. Men hvorfor overførte du så mye igår hvis du skulle ta det ut igjen idag? Du kunne jo bare overført litt mindre 🤔

Anonymkode: c8965...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg aner ikke. Men hvorfor overførte du så mye igår hvis du skulle ta det ut igjen idag? Du kunne jo bare overført litt mindre 🤔

Anonymkode: c8965...7aa

Høres ut som TS kanskje har kommet i en ond sirkel der vedkommende må bruke hele lønna til å få betalt inn på Mastercardet, så gjør vedkommende det innen forfall for å slippe at det begynner å løpe renter, men siden hele lønna er brukt på å betale inn skyldig beløp, så må vedkommende overføre fra Mastercardet på nytt for å kunne betale regninger og annet. Det er stort sett ikke så vanlig å bruke Mastercardet til å overføre til brukskonto.

Hvilket Mastercard er dette?

Jeg opplevde hos Coop Mastercard rett før jul at det plutselig ikke gikk å overføre til bankkonto. Jeg hadde riktignok knappen overføre, men når jeg skulle godkjenne så kom det bare opp et fiktiv kontonummer. Så ut til å være en bug i systemet deres. 2 dager senere så fungerte det igjen. Jeg ville prøvd igjen senere.

Anonymkode: 7fa6b...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres ut som TS kanskje har kommet i en ond sirkel der vedkommende må bruke hele lønna til å få betalt inn på Mastercardet, så gjør vedkommende det innen forfall for å slippe at det begynner å løpe renter, men siden hele lønna er brukt på å betale inn skyldig beløp, så må vedkommende overføre fra Mastercardet på nytt for å kunne betale regninger og annet. Det er stort sett ikke så vanlig å bruke Mastercardet til å overføre til brukskonto.

Høres plausibelt ut. Det ts forhåpentligvis er klar over (gitt at dette er tilfelle) er at dette ikke er noen lur "hack". Betaler en regninger eller overfører til konto på denne måten løper det renter umiddelbart fra overføringstidspunktet.

I praksis koster det (gitt f.eks 25% rente og beløp 25 000) rundt 6250 kroner i året, og altså 520 kroner per måned, å holde på slik. Og dette er penger en da i utgangspunktet ikke har... 

Ikke bærekraftig. Jeg heier på at ts får orden på økonomien, og slutter med dette.

Anonymkode: 1ffda...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Høres plausibelt ut. Det ts forhåpentligvis er klar over (gitt at dette er tilfelle) er at dette ikke er noen lur "hack". Betaler en regninger eller overfører til konto på denne måten løper det renter umiddelbart fra overføringstidspunktet.

I praksis koster det (gitt f.eks 25% rente og beløp 25 000) rundt 6250 kroner i året, og altså 520 kroner per måned, å holde på slik. Og dette er penger en da i utgangspunktet ikke har... 

Ikke bærekraftig. Jeg heier på at ts får orden på økonomien, og slutter med dette.

Ja problemet med dette hacket er nå er jo at det virker som TS bare hadde 24 000 å betale inn, og dermed er skyldig 1000 kr som det begynner å løpe renter på. Heldigvis er jo 24 000 av 25 000 mye bedre enn minstebeløpet man skal betale inn i det minste, men.

Ikke alle Mastercard regner renter på dagen fra overføring til bankkonto. 

Feks. Coop Mastercard har heller et fast gebyr + en prosentandel av det som overfører - 2% tror jeg.

I praksis så utgjør nok denne summen noe det samme i kostnader per måned siden gebyret er på type 45 kr. Men det er litt mer forutsigbart hva man skylder og lett å holde oversikt enn å måtte sitte og regne seg fram til hva man skylder.

Enig i at det ikke er bærekraftig i det hele. Får litt vondt av å lese dette, da jeg nettopp har vært litt i en liten runddans selv (er kanskje litt tydelig siden jeg kan så masse om overføring til bankkonto), men har endelig betalt ut kredittkortet ved lønning og sitter igjen med en grei sum som jeg skal klare meg på. Det er så ufattelig stressende å være i denne situasjonen og skal virkelig begynne å bruke buffer nå så jeg slipper å komme i denne situasjonen igjen. Det er ekstra fort å komme skjevt ut av det i desember. Blir bare sur når jeg tenker på pengebruken jeg hadde i desember, og skammer meg skikkelig over at jeg har måtte låne såpass. Samtidig glad jeg ikke har kommet i situasjonen der det har begynt å løpe renter og har vokst seg kjempestort, selv om jeg nok har betalt noe saftige gebyrer.

Håper det ordner seg for deg TS!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja problemet med dette hacket er nå er jo at det virker som TS bare hadde 24 000 å betale inn, og dermed er skyldig 1000 kr som det begynner å løpe renter på. Heldigvis er jo 24 000 av 25 000 mye bedre enn minstebeløpet man skal betale inn i det minste, men.

Feks. Coop Mastercard har heller et fast gebyr + en prosentandel av det som overfører - 2% tror jeg.

I praksis så utgjør nok denne summen noe det samme i kostnader per måned siden gebyret er på type 45 kr. Men det er litt mer forutsigbart hva man skylder og lett å holde oversikt enn å måtte sitte og regne seg fram til hva man skylder.

Enig i at det ikke er bærekraftig i det hele. Får litt vondt av å lese dette, da jeg nettopp har vært litt i en liten runddans selv (er kanskje litt tydelig siden jeg kan så masse om overføring til bankkonto), men har endelig betalt ut kredittkortet ved lønning og sitter igjen med en grei sum som jeg skal klare meg på. Det er så ufattelig stressende å være i denne situasjonen og skal virkelig begynne å bruke buffer nå så jeg slipper å komme i denne situasjonen igjen. Det er ekstra fort å komme skjevt ut av det i desember. Blir bare sur når jeg tenker på pengebruken jeg hadde i desember, og skammer meg skikkelig over at jeg har måtte låne såpass. Samtidig glad jeg ikke har kommet i situasjonen der det har begynt å løpe renter og har vokst seg kjempestort, selv om jeg nok har betalt noe saftige gebyrer.

Håper det ordner seg for deg TS!

-begynne med å spare opp buffer* skulle det stå. Hadde selvfølgelig brukt av bufferen før jeg hadde lånt fra kredittkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I praksis løper det renter av hele summen (25'), hele tiden.

Coop opererer med rundt 25% rente for slike summer. Ved overføring til egen bankkonto får du et gebyr på 35 kroner pluss 1% av beløpet. Da er du oppe i 285 kr. Det er litt uklart om det da påløper renter fra første øyeblikk, men trolig betaler du ikke mer enn 285 kroner hvis du gjør opp til forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er ikke kunde i Sbanken også? 

Anonymkode: 19672...e34

Hvordan det? 

Ikke ts, men har kredittkort i Sbanken. 

Anonymkode: 1865a...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I praksis løper det renter av hele summen (25'), hele tiden.

Coop opererer med rundt 25% rente for slike summer. Ved overføring til egen bankkonto får du et gebyr på 35 kroner pluss 1% av beløpet. Da er du oppe i 285 kr. Det er litt uklart om det da påløper renter fra første øyeblikk, men trolig betaler du ikke mer enn 285 kroner hvis du gjør opp til forfall.

Nei man blir ikke skyldig noe mer så lenge man betaler ved forfall, så det er ikke uklart. Har ikke vært noe skjulte kostnader. Gebyret + 1% av beløpet erstatter der andre har rente fra første krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er ikke kunde i Sbanken også? 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan det? 

Ikke ts, men har kredittkort i Sbanken. 

Anonymkode: 1865a...da6

Fordi de flytter kunder slik at man bare har produkter i Sbanken, eller DNB, ikke begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha forhørt meg med NAV. Eventuelt ta kontakt med sjefen i DNB og hør om de ansatte der har gjort noe feil med din bank konti masterkard. 

Anonymkode: d6557...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville ha forhørt meg med NAV. Eventuelt ta kontakt med sjefen i DNB og hør om de ansatte der har gjort noe feil med din bank konti masterkard. 

Hva har Nav med dette å gjøre? Er vel noe med banken. Ta kontakt med banken TS. Mulig bare bug, og det ordner seg innen kort tid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy-love skrev (13 minutter siden):

Hva har Nav med dette å gjøre? Er vel noe med banken. Ta kontakt med banken TS. Mulig bare bug, og det ordner seg innen kort tid. 

Nav bør alltid kontaktes først i slike situasjoner. Sjefen til DNB heter Kjerstin, spør etter henne når du ringer, hun bør ha god kontroll på dette og kan sikkert svare deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Fordi de flytter kunder slik at man bare har produkter i Sbanken, eller DNB, ikke begge. 

Det skjer ikke før april.

Anonymkode: e2cea...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...