Gå til innhold

Katten er død, og jeg hørte mjauing fra kottet

Anbefalte innlegg

Vår gamle katt mistet vi for en stund siden. Jeg var hjemme alene en dag, hadde tv  og radio slått av og drev og ryddet i andre etasje. Plutselig hørte jeg tydelig mjauing fra kottet på soverommet. Hørte det noen ganger og så etter, men var jo ikke noe der. Jeg viste jo ikke om jeg trodde på sånt, men er ikke helt sikker nå lenger. Ingen naboer i umiddelbar nærhet heller. Ingen bor så nære at vi hører tv,n deres eller andre ting hos dem. Noen mener nok det var innbilning. Tror ikke det da jeg ikke tenkte på katten da eller ventet å høre noe. Men er jo alltid noen som vil si at jeg finner på alt. Men jeg hørte det jeg hørte. Pusen likte også godt å være inne i kottet og ligge der, eller romstere. Noen flere  her med lignende historier?

Anonymkode: 9d912...6c7

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har opplevd lignene. Om morgenen, om jeg holder på å sovne igjen etter å ha skrudd av vekkerklokken, så har jeg to ganger hørt et høyt, skarpt bjeff. Nok til at jeg våkner igjen. Hunden lever ikke lenger, ingen hunder i nærheten av huset mitt. Jeg har sjekket utenfor, ingen spor i snøen rundt huset. 

Anonymkode: a74e7...9ae

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg har opplevd lignene. Om morgenen, om jeg holder på å sovne igjen etter å ha skrudd av vekkerklokken, så har jeg to ganger hørt et høyt, skarpt bjeff. Nok til at jeg våkner igjen. Hunden lever ikke lenger, ingen hunder i nærheten av huset mitt. Jeg har sjekket utenfor, ingen spor i snøen rundt huset. 

Da er de nok med oss enda ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg tror at sjelen lever videre etter døden og at dette nok var katten deres som fortsatt er rundt dere 😻❤️

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da er de nok med oss enda ❤️

Hallusinasjoner er det forsket veldig mye på, så å finne en naturlig forklaring på dette skal ikke være så vanskelig.

Til den øverste jeg siterte, sånn er det med veldig mange, også meg. De mest ektefølte drømmene har jeg hvis jeg sovner igjen etter å ha våknet. Jeg har opplevd rimelig mye sjukt ved hjelp av snooze-knappen.

Sitat: "For eksempel er det ganske vanlig å hallusinere før man sovner"

https://www.med.uio.no/norment/forskning/aktuelt/manedens-forsker/2019/isabella-kusztrits.html

https://www.forskning.no/hjernen-hoyskolen-kristiania-partner/horer-du-lyder-og-stemmer-som-ikke-er-der/1874911#:~:text=Hørselshallusinasjoner spenner seg fra enkelte lyder eller lydkulisser til stemmer,alvorlige plager og nedsatt funksjon.

https://psykiskhelse.no/kunnskap/diagnoser-helseplager/hore-stemmer/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (10 minutter siden):

Hallusinasjoner er det forsket veldig mye på, så å finne en naturlig forklaring på dette skal ikke være så vanskelig.

Til den øverste jeg siterte, sånn er det med veldig mange, også meg. De mest ektefølte drømmene har jeg hvis jeg sovner igjen etter å ha våknet. Jeg har opplevd rimelig mye sjukt ved hjelp av snooze-knappen.

Sitat: "For eksempel er det ganske vanlig å hallusinere før man sovner"

https://www.med.uio.no/norment/forskning/aktuelt/manedens-forsker/2019/isabella-kusztrits.html

https://www.forskning.no/hjernen-hoyskolen-kristiania-partner/horer-du-lyder-og-stemmer-som-ikke-er-der/1874911#:~:text=Hørselshallusinasjoner spenner seg fra enkelte lyder eller lydkulisser til stemmer,alvorlige plager og nedsatt funksjon.

https://psykiskhelse.no/kunnskap/diagnoser-helseplager/hore-stemmer/

Jeg tror fortsatt det jeg hørte ikke var hallusinasjoner. Men folk får tro hva de vil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lys våken uten å tenke på katten. Neppe hallusinasjoner 😺

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror fortsatt det jeg hørte ikke var hallusinasjoner. Men folk får tro hva de vil.

Ja, det er jo lov å tro hva man vil, forsåvidt. Bare hold det på dette nivået. Når folk begynner å tro stikk motsatt av all seriøs forskning, kan det fort bli skumle tilstander.

Du kan jo også ha rett, at det ikke var en hallusinasjon, men da var det nok i tilfelle en annen katt

jordbær86 skrev (3 minutter siden):

Lys våken uten å tenke på katten. Neppe hallusinasjoner 😺

Det er absolutt ingenting som tilsier at man må være trøtt eller tenke på noe konkret for å oppleve en hallusinasjon rundt akkurat det. Hvor i all verden har du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å tro på slik, men opplevde noe rart et par dager etter vi måtte avlive katten vår.

Det var på sommeren og vi satt på verandaen med døren åpen. Brått kommer det en helt ukjent katt og vil ha kos. Så går den rett inn og rett inn på kjøkkenet (ikke like innenfor døren). Begynner å lete etter matskålene der de hadde stått. Etter et par minutter gikk den ut igjen, hoppet over rekkverket og vi så den aldri igjen 🤷‍♀️

Anonymkode: c45fd...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (4 minutter siden):

Ja, det er jo lov å tro hva man vil, forsåvidt. Bare hold det på dette nivået. Når folk begynner å tro stikk motsatt av all seriøs forskning, kan det fort bli skumle tilstander.

Du kan jo også ha rett, at det ikke var en hallusinasjon, men da var det nok i tilfelle en annen katt

Det er absolutt ingenting som tilsier at man må være trøtt eller tenke på noe konkret for å oppleve en hallusinasjon rundt akkurat det. Hvor i all verden har du det fra?

Var da ingen annen katt der. Og ingen har da klart og finne ut om det er liv etter døden eller ikke. Jeg som tror på dette kan si at jeg tror men ikke vet. Mens dere som ikke tror er fast bestemt på at dere har fasiten. For dere tror bare på det dere kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (9 minutter siden):

Det har hverfall ikke jeg opplevd i våken tilstand før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da mener jeg hallusinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (10 minutter siden):

Haha godt forsøk. Vi har ingen annen katt. Og ingen katt hadde kommet inn heller. Da hadde jeg nok sett at den hadde kommet ut av kottet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var da ingen annen katt der. Og ingen har da klart og finne ut om det er liv etter døden eller ikke. Jeg som tror på dette kan si at jeg tror men ikke vet. Mens dere som ikke tror er fast bestemt på at dere har fasiten. For dere tror bare på det dere kan se.

Neivel, men da var det nok en hallusinasjon, evnt. noe annet som lagde en lyd som liknet på en katt. 

Og nei, du tar jo veldig feil. "Vi" er ikke fast bestemt på noe fasit. Det er jo det som driver all forskning fremover. Man ønsker å finne ut av det man ennå ikke vet. Men det som er forsket på, fagfellevurdert og etterprøvd mange, mange, mange ganger med samme resultat, det er den forklaringen som er greit å lene seg mot, tenker jeg.

Ingenting hadde vært mer gøy og spennende enn om noen kunne bevise at det er en gud eller at det finnes såkalte spøkelser, eller hva man måtte kalle det, men dette har ingen til dags dato greid. Aldri. 

For å se det fra en litt annen vinkel: La oss si at jeg har vondt i ryggen. Jeg går til legen, som oppdager at jeg har kreft. Han anbefaler en spesiell cellegiftbehandling for å få meg frisk, fordi tidligere resultater viser seg å være gode med denne behandlingen. Senere på kvelden møter jeg tilfeldigvis Sjaman Durek, som mener at peanøttsmør funker bedre, fordi det inneholder noen "energier og bølger" som han (med flere) mener å ha kunnskap om inni seg, på et skikkelig dypt nivå. Jeg ringer dermed legen og avbestiller cellegiften. Tenker du at jeg da tar en smart avgjørelse?

Kreft og kattemjauing kan forøvrig ikke sammenliknes, men det er ingen bedre rasjonell grunn til å tro på kattespøkelset ditt enn peanøttsmøret til Durek......Men jeg er åpen for det motsatte. Da må du i så fall fóre meg med temmelig mye ny info som ingen noensinne har sett.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Haha godt forsøk. Vi har ingen annen katt. Og ingen katt hadde kommet inn heller. Da hadde jeg nok sett at den hadde kommet ut av kottet.

Se svar over☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meget mulig, men det har millioner av andre gjort, så at det ikke skal kunne skje akkurat deg og meg ville vært rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som vi mennesker har en ånd, så har dyrene også en ånd.

Anonymkode: bec02...bcf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme i noen mdr. etter at katten vår gikk bort. ♥️ 

Anonymkode: 5ba8a...f4d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg hallusinasjoner.

Men det kan du jo ikke vite. En hallusinasjon er jo nettopp en opplevelse som du selv tror er ekte, men som ikke kan forklares rent fysisk. 

Hvordan kan forresten et "mjau" skapes av en sjel eller noe ikke-fysisk? Lyd er bølger i et medium (luft) som setter vår trommehinne i bevegelse slik at vi oppfatter det som lyd. Hvis det ikke "er noe der" som kan bevege denne luften, blir det heller ingen lyd. Hva er da den mest sannsynlige forklaringen? Hallusinasjon eller et kattespøkelse?

Anonymkode: d9ba9...006

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (1 time siden):

Neivel, men da var det nok en hallusinasjon, evnt. noe annet som lagde en lyd som liknet på en katt. 

Og nei, du tar jo veldig feil. "Vi" er ikke fast bestemt på noe fasit. Det er jo det som driver all forskning fremover. Man ønsker å finne ut av det man ennå ikke vet. Men det som er forsket på, fagfellevurdert og etterprøvd mange, mange, mange ganger med samme resultat, det er den forklaringen som er greit å lene seg mot, tenker jeg.

Ingenting hadde vært mer gøy og spennende enn om noen kunne bevise at det er en gud eller at det finnes såkalte spøkelser, eller hva man måtte kalle det, men dette har ingen til dags dato greid. Aldri. 

For å se det fra en litt annen vinkel: La oss si at jeg har vondt i ryggen. Jeg går til legen, som oppdager at jeg har kreft. Han anbefaler en spesiell cellegiftbehandling for å få meg frisk, fordi tidligere resultater viser seg å være gode med denne behandlingen. Senere på kvelden møter jeg tilfeldigvis Sjaman Durek, som mener at peanøttsmør funker bedre, fordi det inneholder noen "energier og bølger" som han (med flere) mener å ha kunnskap om inni seg, på et skikkelig dypt nivå. Jeg ringer dermed legen og avbestiller cellegiften. Tenker du at jeg da tar en smart avgjørelse?

Kreft og kattemjauing kan forøvrig ikke sammenliknes, men det er ingen bedre rasjonell grunn til å tro på kattespøkelset ditt enn peanøttsmøret til Durek......Men jeg er åpen for det motsatte. Da må du i så fall fóre meg med temmelig mye ny info som ingen noensinne har sett.

Ja da får du tro det da. Jeg vet hva jeg hørte og vet at det ikke var noen annen lyd eller annen katt. Jeg som tror vet jo ikke om gjenferd finnes. De som ikke tror vet heller ikke at det ikke finnes. Ingen vet noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...