Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært gjennom flere koloskopi og undersøkelser. Legene finner ikke noe feil med meg annet enn irritabel tarm. 

Har frustrerende avføring. Går på do for å bæsje og bæsjer litt. Tror jeg er ferdig, så ti minutter senere må jeg bæsje mer, tror jeg er ferdig... kvarter senere igjen... holder på sånn. 4/5 ganger.. kommer litt luft i mellom. Jeg spiser ganske low fodmap mat. Men i det siste har det blitt mye ris og sauser... 

Bæsjer ofte ksnske 8 ganger daglig, men føler det egentlig er to ganger bare at det kommer ut litt og litt. 

Jeg føler som det ofte er noe i endetarmen på vei ut... føler meg skikkelig gross... 

Hva kan årsaken være for sånt, føler jeg er aldri ferdig med å drite 😭 hatt det sånn årevis. 

Anonymkode: 963df...489

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver at legen ikke finner at du ikke feiler annet enn irritabel tarm.

Er ikke det forklarende på ditt problem så vet ikke jeg. Har selv irritabel tarm og nesten alt av tarmplager kan adresseres dit. Jeg har det likt som deg når det gjelder avføring, kan gå på toalettet 10 ganger uten å bli tømt skikkelig. Tørker å tørker. Å ny runde etter 20 min. Å luftavfang som tar med seg avføring på veien.

Festlig☺️☺️

Skrevet

Tarmfunksjonen min fikk et nytt liv med tilskudd av elektrolytter som kalsium og magnesium, samt også b-kompleks.
Viktig for muskelfunksjon også i fordøyelsen. 

Anonymkode: 152b3...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært gjennom flere koloskopi og undersøkelser. Legene finner ikke noe feil med meg annet enn irritabel tarm. 

Har frustrerende avføring. Går på do for å bæsje og bæsjer litt. Tror jeg er ferdig, så ti minutter senere må jeg bæsje mer, tror jeg er ferdig... kvarter senere igjen... holder på sånn. 4/5 ganger.. kommer litt luft i mellom. Jeg spiser ganske low fodmap mat. Men i det siste har det blitt mye ris og sauser... 

Bæsjer ofte ksnske 8 ganger daglig, men føler det egentlig er to ganger bare at det kommer ut litt og litt. 

Jeg føler som det ofte er noe i endetarmen på vei ut... føler meg skikkelig gross... 

Hva kan årsaken være for sånt, føler jeg er aldri ferdig med å drite 😭 hatt det sånn årevis. 

Anonymkode: 963df...489

Irritabel tarm...

• 2 uker senere...
Skrevet

Først vil jeg si at det er godt at du er grundig undersøkt og da har du sikkert fått utelukket tarmkreft. Selv har jeg ikke hatt slike plager, men jeg har opplevd det på nært hold, fordi mannen min har vært mye plaget. I mange år måtte han på do for å ha avføring minst 3-4 ganger daglig og mange ganger kanskje til og med 8-9 ganger daglig, spesielt når det var litt uregelmessige dager, som på ferier. Behovet oppsto ofte ganske brått. Og da blir det jo gjerne spesielt plagsomt. Jeg husker for eksempel en sommer for noen år siden da vi skulle kjøre til Nord-Norge for å besøke slektninger. Jeg har ikke tall på alle bensinstasjoner som ble besøkt langs veien, for ikke å snakke om alle de gangene han måtte sette seg på huk i skogen. Da ble jeg overbevist om at det ikke bare var innbilling fra hans side, for da fikk jeg virkelig se at det var noe som måtte ut. Oftest bare små klumper, ikke løs avføring.

Det jeg tror ble løsningen for han var at han begynte å trimme regelmessig og at kostholdet også ble mer fornuftig, regelmessig og mer fiber og mindre fett. Nå klager han aldri over det mer. Behovet kommer like brått, men når han har avføring får han tømt seg skikkelig. Han synes jo ikke dette er noe særlig å snakke om, og jeg spør derfor heller ikke. Men i sommer var vi på telttur og da gikk han ikke på do mer enn en eller to ganger daglig. Og da la jeg også merke til at det han gjorde var helt normalt og ikke som før.

Anonymkode: 4f32f...2ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...