Gå til innhold

Far ønsker samvær med baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ønsker noen tips. Gjerne fra andre i lignende situasjoner. Kort fortalt har jeg en baby på 5 mnd med en jeg ikke bor sammen med, og vi har heller aldri vært sammen. Hvordan har dere trappet opp samvær? Har noen brukt fVK? Barnefar ønsker å kjøre med baby osv alene til sin familie en to tre t, men da far kun har møtt baby noen ganger blir jeg ikke komfortabel med tanken på han alene med baby. Baby tar flaske, men roer seg mest hos mor som trygghet.

Anonymkode: 3fabd...5c7

• Hjerte 1
Skrevet

Anbefalingen de første 6 månedene er samvær hjemme hos den som barnet bor fast hos.

Søk på "samvær 0-3 år" så finner du masse informasjon om dette.

Anonymkode: 5e1f5...854

• Liker 5
Skrevet

Kan kun fortelle hvordan det ble gjort hos min bror.

Først så kom mor til ham med barne, var sammen i noen timer  , gjorde det da 2 ganger i uka i ca 1 mnd, så ble far alene med barnet Først 1 time så trappet opp til 6 timer løpet av 1 mnd tid. Når barne var 10 mnd startet de med overnatting. Men de gjorde å litt tidligere at når mor skulle bort at far da fikk spørsmål om å barne de timene.

Når barne var 15 mnd lå det fast hos far annenhver helg. Og besøkte 1 dag i uka.

Når barne startet på skolen så ble det til 1 uke hos hver

Anonymkode: d46be...9c6

• Liker 2
Skrevet

Nå må du stole på far og la det synke inn at ungen er 50% hans. Det er naturlig at far tilbringer tid med barnet og tar med babyen til familien dens så de kan møte ungen. 

Anonymkode: 6a87c...daf

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei

Ønsker noen tips. Gjerne fra andre i lignende situasjoner. Kort fortalt har jeg en baby på 5 mnd med en jeg ikke bor sammen med, og vi har heller aldri vært sammen. Hvordan har dere trappet opp samvær? Har noen brukt fVK? Barnefar ønsker å kjøre med baby osv alene til sin familie en to tre t, men da far kun har møtt baby noen ganger blir jeg ikke komfortabel med tanken på han alene med baby. Baby tar flaske, men roer seg mest hos mor som trygghet.

Det høre ikke greit ut.

Jeg ville ha tatt en prat med han jeg om at, du legger til rette for kontakt så godt du kan men på premisser til babyen. 

Han kan få lov å ta med seg bestemor til deg på  besøk  og hilse på. Evnt at du blir med på turen, så familien får hilse på. Men langt av gårde i timesvis med noen babyen ikke kjenner så godt ennå det er for tidlig,  og kan bli litt teaumatisk opplevelse. Dessuten er det bedre babyen blir med på lengre tur,  når ungen er trygg på far og stor nok til å kjøre så langt. Det skal jo være en hyggelig tur, og ikke med en som skriker hele veien også. Den turen på 3 timer tar minst 4 timer med en liten.

Så her ville jeg nok heller ha oppfordet til at han tar med noen på besøk til deg, først og fremst 

Anonymkode: 5fadf...c04

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor har far bare møtt baby noen ganger på 5 mnd?
Han må tilbringe en del mer tid med barnet sitt først da, kanskje han kan være en del hjemme hos deg sammen med barnet, og etterhvert kan du dra ut en stund osv? 

Anonymkode: 71cc2...ee2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor har far bare møtt baby noen ganger på 5 mnd?
Han må tilbringe en del mer tid med barnet sitt først da, kanskje han kan være en del hjemme hos deg sammen med barnet, og etterhvert kan du dra ut en stund osv? 

Anonymkode: 71cc2...ee2

Fordi han opprinnelig aldri ønsket barnet men fant ut at han var voksen å måtte ta ansvar. Han mener barnet er for liten til å bry seg om hvor ofte han er til stede foreløpig uansett. 

kan legge til at jeg har møtt fars familie med baby alene, men da har ikke far vært med. Far ønsker nå å ta med baby alene til familien som bor en 30-40 min alle sammen unna meg. Han ønsker å bli mer kjent med barnet alene. Dette skremmer meg nok mest fordi han enda er såpass sur over situasjonen/ at han har fått et barn. 

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwior8Xs29-DAxWyIxAIHZnhCisQFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.regjeringen.no%2Fglobalassets%2Fupload%2Fbld%2Fbarn-og-ungdom%2Foppdatert.pdf&usg=AOvVaw1Ct2PFbKam-JjQlavdQKH6&opi=89978449

Det er regjeringens skriv om Foreldreansvar og Samværsrett

Det står der om barn under 1 år:
De aller minste barna, de som er under ett år, trenger først og
fremst et nært og trygt forhold til få og kjente personer. Små
barn har ikke god hukommelse. Særlig omkring halvt års alderen
har nok mange foreldre opplevd at en ellers trygg og glad
unge snur seg bort i hylende protest når mormor eller farmor
kommer, selv om denne nylig besøkte familien. I samværssammenheng
betyr dette at samvær en ettermiddag i uken og
annenhver helg ikke alltid er den beste ordningen, da barnet
glemmer fra gang til gang.
Barn i denne alderen reagerer også enkelte ganger på ukjente
omgivelser, ikke minst på det å sove i en fremmed seng. Å være
i en annen leilighet om dagen går som regel bedre, særlig dersom
besøkene ikke varer så lenge at barnet begynner å bli redd
for at han eller hun ikke skal komme hjem igjen. Å bygge opp
tryggheten på et nytt sted, særlig med tanke på overnatting og
lengre opphold, kan derfor ta tid. Dette er spesielt viktig i de tilfellene
hvor barnet har hatt lite eller ingen kontakt med den som
skal ha samværsrett. Det lønner seg å ta tiden til hjelp. Det hjelper
godt om barnet kan ha med seg noen kjente, kjære ting, for
eksempel bamsen eller « suttekluten».
For små barn er hyppige, korte samvær, ideelt sett kanskje flere
ganger i uken, ofte bedre enn «vanlig samværsrett». Og hvis barnet
ikke kjenner den det skal ha samvær med, er det kanskje
aller best om besøkene til å begynne med foregår der barnet
bor. Etter hvert som barnet føler større trygghet, kan besøkene
bli av lengre varighet, og eventuelt sjeldnere.

Anonymkode: afdb0...d59

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå må du stole på far og la det synke inn at ungen er 50% hans. Det er naturlig at far tilbringer tid med barnet og tar med babyen til familien dens så de kan møte ungen. 

Yes sir🫡

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

Skrev du innlegg nylig her om det samme? Noe dager siden? Jeg mener å huske det var mange gode råd i den tråden :) 

Anonymkode: 8fb98...7a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du snakker om barnet som om det var en gjenstand som skal deles likt.

Det er ganske klare anbefalinger om hvor lenge en fem måneder gammel baby kan være borte fra hovedomsorgspersonen, det skrives litt om det i andre svar her.

Ts, du sier ganske enkelt nei. Og så må du stå i at han ikke liker svaret, du kan ikke forvente at han alltid er enig, men du må gjøre det som er best for barnet uansett.

Anonymkode: 785df...e21

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ganske klare anbefalinger om hvor lenge en fem måneder gammel baby kan være borte fra hovedomsorgspersonen, det skrives litt om det i andre svar her.

Ts, du sier ganske enkelt nei. Og så må du stå i at han ikke liker svaret, du kan ikke forvente at han alltid er enig, men du må gjøre det som er best for barnet uansett.

For mor er alltid en bedre omsorgsperson en far sant… Fordi hun har pupper. Mannen må få sjansen til å bli kjent med SITT EGET BARN. Barnet er på flaske ser jeg. Dette kan fort gå fint. Ja det kan bli litt skriking i starten. Det har sikkert skjedd med mor også.

Anonymkode: 1381a...3de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For mor er alltid en bedre omsorgsperson en far sant… Fordi hun har pupper. Mannen må få sjansen til å bli kjent med SITT EGET BARN. Barnet er på flaske ser jeg. Dette kan fort gå fint. Ja det kan bli litt skriking i starten. Det har sikkert skjedd med mor også.

Du har åpenbart ingen peiling på tilknytning og små barn. Forstår ikke hvorfor folk uten peiling gidder å slenge ut påstander i forum. 

Anonymkode: 02abf...22d

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det ikke sånn ca da at mor går ut i jobb og far permisjon? 

Beste for barnet er vel å bli kjent med begge foreldrene...

Anonymkode: dafe0...3d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Wow, det her er faktisk helt insane. En 5m gammel baby kommer til å klikke av å bli forlatt helt plutselig i flere timer med helt fremmede mennesker. Han må sakte trappe opp samvær, hos mor med babyen frem til babyen er trygg på han. Kommer nok ikke til å skje før barnet er neste 1år gammel. 

Anonymkode: f7b47...792

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke sånn ca da at mor går ut i jobb og far permisjon? 

Beste for barnet er vel å bli kjent med begge foreldrene...

Anonymkode: dafe0...3d2

Det avhenger jo av om barnet er trygg og kjenner faren før mor må ut i permisjon. Man gir ikke barnet bare over til en fremmed, for det er det barnefaren er her i dette tilfellet. Ts forteller om at barnefar fortsatt er sur pga situasjonen og er åpenbart ikke klar for eller klar over hvilket ansvar en vaby er. Jeg hadde aldri sendt mitt barn avgårde på den måten, her må far bli kjent med babyen først. 

Anonymkode: ee6f1...3e6

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow, det her er faktisk helt insane. En 5m gammel baby kommer til å klikke av å bli forlatt helt plutselig i flere timer med helt fremmede mennesker. Han må sakte trappe opp samvær, hos mor med babyen frem til babyen er trygg på han. Kommer nok ikke til å skje før barnet er neste 1år gammel. 

Anonymkode: f7b47...792

Det stemmer ikke at et barn på 5 måneder klikker fordi det er med andre. Alt handler om hva barnet er vant med, hvem det har rundt seg og hvordan det føler seg trygg. Vi kunne lett la babyen vår være alene med både onkel og besteforeldre, men vi møter dem annenhver dag, og de har gitt babyen flaske. Det er skummelt begge veier - både de som mener det går fint å overlate babyen til en fremmed (som far er når det har knapt møtt baby) og at det går til helvete å forlate en baby med andre omsorgspersoner. 

Anonymkode: 8fb98...7a1

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Når sa jeg at mor alltid er best? I dette tilfellet er hun den eneste omsorgspersonen barnet kjenner.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke greit. Far må komme hjem til mor hyppig over lang tid før det er aktuelt å ta med seg en baby han overhodet ikke er i stand til å lese. Hvis far ikke engang gidder å legge inn den innsatsen er jeg svært skeptisk til omsorgsevnen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Han hadde hyppig samvær hjemme hos oss, samt trilleturer, de første 6 mnd. Med hyppig, mener jeg flere dager i uken. Ved 6-7 mnd hadde han én overnatting hver uke. De første gangene hjemme hos oss, og jeg dro da og overnattet hos mine foreldre like i nærheten. Fra 1 år økte vi gradvis til annenhver helg, men stadig kort og hyppig samvær på hverdagene i tillegg. Dette fungerte veldig bra for barnet. Ikke ideelt for oss foreldre, vi svelgte kameler. Han ønsket jo helst å ha samvær hjemme, og for meg var det ikke så gøy å låne vekk leiligheten en overnatting i uka. Sett i ettertid angrer vi ikke et sekund når man ser hvilket forhold han og far også har til hverandre.

Anonymkode: f3ca6...1ed

• Liker 2
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...