AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Fin sak om enslige og økonomi Det skrives sjelden om dette, i motsetning til alle sakene om barnefamilier. Hvorfor det egentlig, når de enslige utgjør en stadig større gruppe? Ofte avfeies enslige med at de ikke er en "ensartet gruppe", altså at det også finnes mange rike enslige. Og det stemmer jo, men det samme gjelder jo barnefamilier? Så hvorfor er barnefamiliene så mye mer populære å snakke om for politikere? Selv i den saken der om enslige ser vi at de få tiltakene stort sett er rettet mot enslige med barn, eller studenter. Det eneste tiltaket som nevnes der som faktisk vil være til hjelp for alle de andre, er økning av personfradraget. Anonymkode: e88b5...09c 3 1
Pringle Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Uskyldige barn fremkaller sympati. Og barn er søte. Kanskje noen voksne også er det, men ikke alle. Ikke jeg 🙃 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 Går helt fint som enslig, en har jo lagt opp løpet deretter. Sikkert verre for dem som plutselig blir enslige. Anonymkode: f499d...da3 2 1
Daisy-love Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 At enslige ikke er en homogen gruppe stemmer vel sånt sett, men det er stadig flere enslige, og aleneboere, og det bør løftes (mer) politisk. Hørte om det på radioen idag også, der det var snakk om tiltak. Det er jo litt annerledes med studenter i mer «midlertidig» fase, vs f.eks pensjonister. Også har en de midt i livet, som heller ikke er en homogen gruppe. Noen tjener godt, andre ikke. Forstår det er vanskelig med gode tiltak, men det er nødvendig med en bedre poltikk på dette. 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Går helt fint som enslig, en har jo lagt opp løpet deretter. Sikkert verre for dem som plutselig blir enslige. Anonymkode: f499d...da3 Burde man ikke det også når man velger å danne en familie? Anonymkode: f1b3f...780 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Burde man ikke det også når man velger å danne en familie? Anonymkode: f1b3f...780 Nei. Av en eller annen grunn spiser også kvinnene mer når de blir samboer enn som enslig . Anonymkode: 1124e...6eb
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Burde man ikke det også når man velger å danne en familie? Anonymkode: f1b3f...780 Joda, men en ser at det smeller oftere der. Man har antakeligvis underveis glemt at det plutselig kan gå til helvete. Anonymkode: f499d...da3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, men en ser at det smeller oftere der. Man har antakeligvis underveis glemt at det plutselig kan gå til helvete. Anonymkode: f499d...da3 Å da har man planlagt dårlig Anonymkode: f1b3f...780
Gjest Alexandrine Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Går helt fint som enslig, en har jo lagt opp løpet deretter. Sikkert verre for dem som plutselig blir enslige. Anonymkode: f499d...da3 Ja, det er ganske mye verre for de av oss som plutselig blir enslige. Spesielt nå som myndighetene har funnet ut at de skal ta fra oss den lille etterlattepensjonen vi har fått. Jeg har mistet totalt respekten for politikere som sitter rolig og tar slike avgjørelser.
Schmuhu Skrevet 16. januar 2024 #11 Skrevet 16. januar 2024 (endret) Tja, jeg kaller det mislykket familiepolitikk! Det lønner seg å være par. Schmuhu Endret 16. januar 2024 av Schmuhu 1
Pringle Skrevet 16. januar 2024 #12 Skrevet 16. januar 2024 Som et supplement til min innledende og noe overflatiske kommentar: Det er ønskelig at vi som befolkning skal få barn, nok barn, for å sikre fremtidig sysselsetning, Men alle kan ikke få barn, og noen bør ikke, og noen vil ikke. Er det i samfunnets interesse å presse folk til å få barn gjennom økonomiske incentiver, eller favorisere de som kan få og vil ha barn - eller sagt på en annen måte, gi økonomiske fordeler til barnefamilier på bekostning av enslige? Jeg synes det må fordeles rettferdig, men hva er rettferdig? Jeg synes det en viss skjevfordelig til fordel for barnefamilier - men denne oppfatningen kan komme av at jeg selv er enslig. 1
Knirke Skrevet 16. januar 2024 #13 Skrevet 16. januar 2024 17 minutter siden, Pringle said: Som et supplement til min innledende og noe overflatiske kommentar: Det er ønskelig at vi som befolkning skal få barn, nok barn, for å sikre fremtidig sysselsetning, Men alle kan ikke få barn, og noen bør ikke, og noen vil ikke. Er det i samfunnets interesse å presse folk til å få barn gjennom økonomiske incentiver, eller favorisere de som kan få og vil ha barn - eller sagt på en annen måte, gi økonomiske fordeler til barnefamilier på bekostning av enslige? Jeg synes det må fordeles rettferdig, men hva er rettferdig? Jeg synes det en viss skjevfordelig til fordel for barnefamilier - men denne oppfatningen kan komme av at jeg selv er enslig. Du er ikke alene om den oppfatningen. Jeg er enig med flertallet i at barn som allerede har blitt satt til verden skal ha det de trenger og ikke lide pga foreldrenes dårlige dømmekraft. Men jeg er uenig i at vi skal oppfordres til å trøkke ut unger på en planet som allerede holder på å knekke sammen av overbefolkning. Ressursene Jorda produserer på et år tømmes tidligere og tidligere, nå tror jeg vi ligger på August. De siste års mote-ord har vært "bærekraftig", men det tempoet vi ødelegger Jorda på er alt annet enn bærekraftig. Og nei, det er ikke Norge som har "skylda" for overbefolkningen, men vestlige barn forbruker og forurenser over 10 ganger mer enn indiske barn, så vi bør være vårt ansvar bevisst og produsere færre barn, ikke flere. Tilbake trådens tema så bør absolutt enslige prioriteres høyere. Jeg har en tante på 74 som er enslig og barnløs, som sliter med dyrtiden (mest pga høy husleie i borettslaget). Hun kan jo ikke akkurat gå inn på Tinder og finne en mann som kan flytte inn for å dele regningen. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #14 Skrevet 16. januar 2024 Alexandrine skrev (20 timer siden): Ja, det er ganske mye verre for de av oss som plutselig blir enslige. Spesielt nå som myndighetene har funnet ut at de skal ta fra oss den lille etterlattepensjonen vi har fått. Jeg har mistet totalt respekten for politikere som sitter rolig og tar slike avgjørelser. Men hvorfor skal man få gjenlevendepensjon bare fordi man har vært gift med noen som dør? Det er da ikke verre å leve som enslig da enn om man aldri har vært gift...? Man bør jo kunne forvente at voksne mennesker kan forsørge seg selv. Anonymkode: a4596...0e4 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #15 Skrevet 17. januar 2024 Pringle skrev (17 timer siden): Som et supplement til min innledende og noe overflatiske kommentar: Det er ønskelig at vi som befolkning skal få barn, nok barn, for å sikre fremtidig sysselsetning, Men alle kan ikke få barn, og noen bør ikke, og noen vil ikke. Er det i samfunnets interesse å presse folk til å få barn gjennom økonomiske incentiver, eller favorisere de som kan få og vil ha barn - eller sagt på en annen måte, gi økonomiske fordeler til barnefamilier på bekostning av enslige? Jeg synes det må fordeles rettferdig, men hva er rettferdig? Jeg synes det en viss skjevfordelig til fordel for barnefamilier - men denne oppfatningen kan komme av at jeg selv er enslig. Sikkert en upopulær mening, men ja jeg syns det å få barn burde belønnes økonomisk i norge. Iallefall intill vi kommer til punktet hvor robot/ia kan ta over kritiske jobber. Uten barn som kan vokse opp å ta over stafettpinnen vil norge slite. Bare se på helsevesenet det blir bare værre å værre pga eldrebølgen. Nå er samfunnet så anti barn som du får det. Du må for guds skyld være ferdig med dine 2 master og doktorgrader, jobbet x antall år, kjøpt din lille hybel --> oppgradere til leilighet --> oppgradere til litt større leilighet og først nå kan du være i stand til å kjøpe hus som du kan bo med en stor familie på 4+ i. Du er nå 35+ år og har ikke tid til å produsere mer enn 1 barn nå. Gud forby at du velger å leve livet på en annen måte. At du får 3 barn tidlig i 20 årene. Obs nå får du ikke lån til å kjøpe deg et hus til den store familien din. Og ikke får du spart opp til det heller, da det koster mye å ha barn. Sympati før man heller ikke. Bare sure oppgulp fra andre om at dette burde du tenkt på, du overbefolker verden, du burde ha ventet osv osv. Er singel og barnløs selv, så noe økt fokus og belønning/støtte til barne familier vil ikke gangne meg direkte. Men det vil gangne meg når jeg blir gammel å syk i fremtiden. Anonymkode: 1ec96...76d 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #16 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 15.56): Fin sak om enslige og økonomi Det skrives sjelden om dette, i motsetning til alle sakene om barnefamilier. Hvorfor det egentlig, når de enslige utgjør en stadig større gruppe? Ofte avfeies enslige med at de ikke er en "ensartet gruppe", altså at det også finnes mange rike enslige. Og det stemmer jo, men det samme gjelder jo barnefamilier? Så hvorfor er barnefamiliene så mye mer populære å snakke om for politikere? Selv i den saken der om enslige ser vi at de få tiltakene stort sett er rettet mot enslige med barn, eller studenter. Det eneste tiltaket som nevnes der som faktisk vil være til hjelp for alle de andre, er økning av personfradraget. Anonymkode: e88b5...09c Trolig fordi barna er fremtiden til landet vårt, og en sårbar gruppe som ikke velger hvilken økonomi familien de fødes inn i skal ha. De er det kjæreste vi har, og bør og skal bli beskyttet. Når det er sagt, så burde regjeringen kunne ha to tanker i hodet på én gang, og også stille mer opp for alle svake grupper i samfunnet: uføre, syke, fattige, pensjonister. Også enslige, som er en stor gruppe hvor mange sliter både økonomisk og med ensomhet. Men staten som blir rikere for hver dag virker mer opptatt av å sende 75 milliarder til Ukraina enn å stille opp for folk flest. Anonymkode: a303a...5ad 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #17 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Trolig fordi barna er fremtiden til landet vårt, og en sårbar gruppe som ikke velger hvilken økonomi familien de fødes inn i skal ha. De er det kjæreste vi har, og bør og skal bli beskyttet. Når det er sagt, så burde regjeringen kunne ha to tanker i hodet på én gang, og også stille mer opp for alle svake grupper i samfunnet: uføre, syke, fattige, pensjonister. Også enslige, som er en stor gruppe hvor mange sliter både økonomisk og med ensomhet. Men staten som blir rikere for hver dag virker mer opptatt av å sende 75 milliarder til Ukraina enn å stille opp for folk flest. Anonymkode: a303a...5ad Enslige uføre er en sårbar gruppe på alle måter. Anonymkode: 1124e...6eb 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #18 Skrevet 19. januar 2024 Alexandrine skrev (På 15.1.2024 den 18.13): Ja, det er ganske mye verre for de av oss som plutselig blir enslige. Spesielt nå som myndighetene har funnet ut at de skal ta fra oss den lille etterlattepensjonen vi har fått. Jeg har mistet totalt respekten for politikere som sitter rolig og tar slike avgjørelser. Hvorfor skal noen enslige få ekstra støtte - bare fordi de tilfeldigvis har vært gift? Det kan vanskelig forsvares. Selv om jeg nok synes en kunne fått beholde stønaden et år eller to etter tapet, så en fikk litt pusterom og sjanse til å områ seg når økonomien plutselig blir trangere. ❤️ Men en ikke argumentere for at staten skal sponse en høyere levestandard for kun noen enslige, bare fordi de har vært vant til det fra før. Da bør det heller innføres ordninger som kommer alle enslige til gode. Anonymkode: 4d8b3...13f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #19 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal noen enslige få ekstra støtte - bare fordi de tilfeldigvis har vært gift? Det kan vanskelig forsvares. Selv om jeg nok synes en kunne fått beholde stønaden et år eller to etter tapet, så en fikk litt pusterom og sjanse til å områ seg når økonomien plutselig blir trangere. ❤️ Men en ikke argumentere for at staten skal sponse en høyere levestandard for kun noen enslige, bare fordi de har vært vant til det fra før. Da bør det heller innføres ordninger som kommer alle enslige til gode. Anonymkode: 4d8b3...13f Etterlattepensjonen er en etterlevning fra den tiden kvinner ikke hadde egen inntekt. Anonymkode: 4d8b3...13f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #20 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal noen enslige få ekstra støtte - bare fordi de tilfeldigvis har vært gift? Det kan vanskelig forsvares. Selv om jeg nok synes en kunne fått beholde stønaden et år eller to etter tapet, så en fikk litt pusterom og sjanse til å områ seg når økonomien plutselig blir trangere. ❤️ Men en ikke argumentere for at staten skal sponse en høyere levestandard for kun noen enslige, bare fordi de har vært vant til det fra før. Da bør det heller innføres ordninger som kommer alle enslige til gode. Anonymkode: 4d8b3...13f Den nye ordningen er jo nettopp en omstillingsstønad i stedet for en livsvarig støtte. https://www.nav.no/omstillingsstonad Anonymkode: a4596...0e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå