Gå til innhold

Må alle kvalifiserte søkere innkalles til intervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på en stilling med flere kvalifiserte søkere. Fikk mail om at de mest aktuelle søkerne vil bli innkalt til intervju. Betyr det at ikke alle som er kvalifiserte blir innkalt til intervju? 

Anonymkode: 0ebd0...a58

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Nei, alle kvalifiserte trenger ikke innkalles til intervju.

Skrevet (endret)

Nei, det er ingen rettighet å komme inn på intervju selv om man er kvalifisert. Ikke så lenge det er flere som er bedre kvalifisert. Hvis det er åpenbart at det er mange søkere som er betydelig bedre kvalifisert, så er det jo rimelig  bortkastet å bruke ressurser på å intervjue dårligere kvalifiserte kandidater. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet

Nei alle kvalifiserte søkere må ikke komme inn til itervju nei.

Anonymkode: 9c37f...178

Skrevet

Min erfaring fra tech er at vi bare ser på de første søkerne og de siste. Det avhenger selvfølgelig av hvorvidt de første og siste er kvalifiserte

Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

Min erfaring fra tech er at vi bare ser på de første søkerne og de siste. Det avhenger selvfølgelig av hvorvidt de første og siste er kvalifiserte

Hvorfor de første og de siste?

Anonymkode: fc03e...d7b

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Majer said:

Er du sikker du jobber med rekruttering? I tech er det stor mangel på kompetanse. Å bare se på de første og siste er regelrett idiotisk. 

Anonymkode: dedad...fdd

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor de første og de siste?

Anonymkode: fc03e...d7b

Enkle å hente fram, kan titte litt før søknadsfristen og like etter, se om det er ulike søkere på ulike tidspunkt, gammel vane, teit rutine som bare har blitt værende😅

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er du sikker du jobber med rekruttering? I tech er det stor mangel på kompetanse. Å bare se på de første og siste er regelrett idiotisk. 

Spørs hva man søker etter. Søker man etter en junior i et felt med mange søkere eller en spesifikk ledertype eller nisje? Innenfor enkelte ting er det flere ganger så mange i år som i fjor. Koronaperioden innebar mange nyansatte, og det ble flere studieplasser ved skolene. Nå har det derimot blitt vanskeligere tider og konsulentselskapene tar ikke imot like mange nye og trener de opp lenger. Jeg har aldri hatt hovedansvar for rekruttering, men jeg har vært med på det

Endret av Majer
Skrevet
16 minutter siden, Majer said:

Enkle å hente fram, kan titte litt før søknadsfristen og like etter, se om det er ulike søkere på ulike tidspunkt, gammel vane, teit rutine som bare har blitt værende😅

Spørs hva man søker etter. Søker man etter en junior i et felt med mange søkere eller en spesifikk ledertype eller nisje? Innenfor enkelte ting er det flere ganger så mange i år som i fjor. Koronaperioden innebar mange nyansatte, og det ble flere studieplasser ved skolene. Nå har det derimot blitt vanskeligere tider og konsulentselskapene tar ikke imot like mange nye og trener de opp lenger. Jeg har aldri hatt hovedansvar for rekruttering, men jeg har vært med på det

Svært spesielt. Er ikke rart de som jobber med rekruttering får dårlig rykte. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svært spesielt. Er ikke rart de som jobber med rekruttering får dårlig rykte. 

Sant. Det verste er at jeg har voldsom rettferdighetssans så jeg hater egentlig at tilfeldigheter skal ha så mye å si, men hva skal man gjøre? La oss si det lyses ut en UI stilling. Så får man 200 søkere, 150 har designportefølje og/eller kode. Kanskje 100 har begge deler. Skal man se gjennom de 100 har man søknadstekst, cv, design og kode? Da blir det altså 400 ting å se gjennom😮

Det går ikke opp- særlig ikke i mindre bedrifter med lite hr. Men nå er markedet for juniorer så dårlig at de søker på alt. Det har blitt utdannet altfor mange i forhold til behovet og disse menneskene er gjerne desperate etter jobb siden de ofte ikke har krav på dagpenger heller. Resultatet blir at de bruker dagene til å søke på alle jobber de ser

Jeg ser bare to reelle muligheter. Det ene er å gjøre som i helsevesenet og tilby deltidsstillinger istedenfor heltid. Det andre er å sette ned lønningene. Sistnevnte er ikke realistisk, men jeg er sikker på at mange hadde tatt til takke med halv lønn bare for å få jobb. Bransjen har rett og slett vært helt koko og gitt inntrykk av at det er mangel på arbeidskraft når virkeligheten er at det er stor mangel på seniorer innenfor enkelte ting

Endret av Majer
Skrevet
Majer skrev (8 minutter siden):

Sant. Det verste er at jeg har voldsom rettferdighetssans så jeg hater egentlig at tilfeldigheter skal ha så mye å si, men hva skal man gjøre? La oss si det lyses ut en UI stilling. Så får man 200 søkere, 150 har designportefølje og/eller kode. Kanskje 100 har begge deler. Skal man se gjennom de 100 har man søknadstekst, cv, design og kode? Da blir det altså 400 ting å se gjennom😮

Det går ikke opp- særlig ikke i mindre bedrifter med lite hr. Men nå er markedet for juniorer så dårlig at de søker på alt. Det har blitt utdannet altfor mange i forhold til behovet og disse menneskene er gjerne desperate etter jobb siden de ofte ikke har krav på dagpenger heller. Resultatet blir at de bruker dagene til å søke på alle jobber de ser

Jeg ser bare to reelle muligheter. Det ene er å gjøre som i helsevesenet og tilby deltidsstillinger istedenfor heltid. Det andre er å sette ned lønningene. Sistnevnte er ikke realistisk, men jeg er sikker på at mange hadde tatt til takke med halv lønn bare for å få jobb

Ja? Det er jo faktisk jobben din? Du kan i alle fall skumme gjennom alle sin portefølje og så gjøre et utvalg  på hvem du skal se nærmere på? Å se på kun den første og siste er hårreisende 

Anonymkode: 179d4...906

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...