AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Hvor lenge er det vanlig å være på sfo hver dag? Har en i 1 og en i 2. klasse. De er kun på sfo på ettermiddagen. Noen ganger hentes de rett etter skolen. De fleste er de der til 15.15. En sjelden gang har jeg måttet hente 16.15. Da er det nesten ikke barn igjen. Hva er det vanlige? Har dårlig samvittighet for at de er der for mye, har dårlig samvittighet for at jeg henter for tidlig (avbryter leken). Men tenker de trenger også tid hjemme. Det er fritidsaktiviteter og lekser etc. Usikker på hva som er rett. Vil de skal være der for det sosiale, men heller ikke for lenge så de blir utslitte. Og ja, jeg jobber 100% men har dager jeg slutter tidlig (begynner også tidlig da..). Anonymkode: a5ab7...4a8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Mine gikk på SFO nesten hele 1.klasse. Etter jul i 1.klasse begynte de å øve på å gå hjem. Gikk fra SFO i 15-tiden Anonymkode: 07d4e...a32
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 Førsteklassing går kun på SFO etter skoletid. Henter ca 15.45 hver dag. Det samme gjorde jeg da barnet gikk i bhg. Samme tidspunkt var da eldstemann gikk på sfo i første klasse, men han ville ikke være på sfo etter jul i 2. klasse og gikk rett hjem. Far jobbet på den tiden stort sett kveld, så han var hjemme med barnet frem til jeg kom hjem fra jobb. Anonymkode: df098...a6d
Fru Uperfekt Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 Mine går/busser hjem når de vil fra dag 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 Jeg eller storebroren henter førsteklassingen kl 15. Jeg ser at rundt halvparten av barna blir hentet da, ofte av storesøsken. Det er gratis SFO frem til 15 Anonymkode: e134d...c79
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 Kommer jo litt an på størrelsen på SFO, men jeg er SFO-leder, stengte i dag (vi stenger 17), og klokka 16 hadde vi 42 barn igjen (av 100 med plass). Siste ble hentet 16:55. I vår kommune disponeres de 12 gratis timene som foreldrene ønsker, altså ikke noe fastsatt klokkeslett. Anonymkode: 758d3...d57
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 Henter 2.klassingen mellom 14.45-15. Han er der kun for den sosiale biten, altså leke med kompiser litt etter skolen. Når jeg henter han så har de lekt ute fra kl.14, og er på vei inn, så henter han før han påbegynner ny lek inne. Han er sliten på ettermiddagene, så for oss er dette passende (er der ikke fra morgenen av, vi har mer enn nok med å rekke skolen ). Forstår at de som jobber senere osv ikke kan hente tidlig, det er jo en grunn til at man har sfo i første omgang. Så får hver og en finne ut hva som passer seg og sine best. Anonymkode: f3fd5...18e 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 Veldig mange som benytter seg av kun 12 timer gratis. Da er de til senest 1530 hver dag her. Anonymkode: 1b1b9...495
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 Jeg er lærer og mannen pendler, så han drar tidlig. Jeg leverer ca 07.30 og henter alt fra 14.00-15.45. Spørs på arbeidstiden min. Liker å komme tidlig på jobb og få gjort unna litt slik at jeg kan hente tidligere enn om ikke. Så mine går både før og etter. Mine må ta buss, så det sitter litt lenger inne å la dem dra hjem alene enda. Enklere for de som bor rett ved ser jeg. Anonymkode: 5336e...6f7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 De har ikke sfo med Aks. De har fritidsaktiviteter til 16. så drar hjem da. 2. klassing Anonymkode: c2bb8...01f
jegerrinne Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 Vi brukte ikke sfo tok skolebuss rett hjem. Enten var en av oss foreldre hjemme, eller tante eller besteforeldre. Så var nå altid noen oss hjemme
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 Vi har kjernetid til kl 1530, så de er der til da. Har en kjempebra SFO med masse aktiviteter, og barna stortrives. Er ikke på morgen-SFO. Anonymkode: 3723e...8b7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Skrevet 15. januar 2024 Han er der til 1600-1620. Slutter på jobb 1530, eller 1600. Så får ikke hentet før. Pappaen slutter 1530, men har 30min kjørevei. (Jeg har 10min). Anonymkode: 49172...a4c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer jo litt an på størrelsen på SFO, men jeg er SFO-leder, stengte i dag (vi stenger 17), og klokka 16 hadde vi 42 barn igjen (av 100 med plass). Siste ble hentet 16:55. I vår kommune disponeres de 12 gratis timene som foreldrene ønsker, altså ikke noe fastsatt klokkeslett. Anonymkode: 758d3...d57 På vår SFO fikk vi beskjed i høst om at gratis 12 timer måtte tas 2 dager den ene uken og 3 dagen den andre uken. Vi kunne ikke fordele de 12 timene over 5 dager. Hva stemmer? Vi har veldig behov for å ha barnet på SFO hver dag frem til kl 15.00, trenger ikke på morgenen. Så har vi egentlig ikke råd til å betale, så barnet har vært hjemme alene de dagene vi ikke har hatt gratis. Har vi fått feil beskjed av vår SFO? Anonymkode: 3f528...4f1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #15 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På vår SFO fikk vi beskjed i høst om at gratis 12 timer måtte tas 2 dager den ene uken og 3 dagen den andre uken. Vi kunne ikke fordele de 12 timene over 5 dager. Hva stemmer? Vi har veldig behov for å ha barnet på SFO hver dag frem til kl 15.00, trenger ikke på morgenen. Så har vi egentlig ikke råd til å betale, så barnet har vært hjemme alene de dagene vi ikke har hatt gratis. Har vi fått feil beskjed av vår SFO? Anonymkode: 3f528...4f1 Jeg forholder meg bare til det vår kommune har bestemt i vedtektene, men hvis jeg har skjønt riktig, så er det ikke en universell måte å løse dette på. Har venner som jobber i andre kommuner, og de har andre løsninger (faste tidspunkt hver dag, enkelte dager pr uke osv). Hos oss kan de være på SFO til kl 17 en dag eller to i uka dersom det er det som er behovet, og vi har fokus på brukervennlighet. Kan man hente forholdsvis tidlig de fleste dagene trenger de fleste ikke mer enn 12 timer pr uke (om de ikke er på SFO før skolen om morgenen). Tror ikke dere har fått feil beskjed, men at det er lagt opp annerledes i de ulike kommunene. Anonymkode: 758d3...d57 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Skrevet 15. januar 2024 Barna må jo være på sfo når foreldrene er på jobb. Ikke alle klarer seg hjemme alene i mange timer hvis de ikke har besteforeldre eller eldre søsken som kan passe på. Trenger ikke ha dårlig samvittighet for det. Jeg jobber i barnehage og mange blir sent hentet der også. Hvis det er mulighet for å gjøre lekser på sfo så får du jo mer tid med barnet når dere er kommet hjem. Anonymkode: a9142...9b0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #17 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forholder meg bare til det vår kommune har bestemt i vedtektene, men hvis jeg har skjønt riktig, så er det ikke en universell måte å løse dette på. Har venner som jobber i andre kommuner, og de har andre løsninger (faste tidspunkt hver dag, enkelte dager pr uke osv). Hos oss kan de være på SFO til kl 17 en dag eller to i uka dersom det er det som er behovet, og vi har fokus på brukervennlighet. Kan man hente forholdsvis tidlig de fleste dagene trenger de fleste ikke mer enn 12 timer pr uke (om de ikke er på SFO før skolen om morgenen). Tror ikke dere har fått feil beskjed, men at det er lagt opp annerledes i de ulike kommunene. Anonymkode: 758d3...d57 Men, har kommunen virkelig så stort spillerom ifølge lovverket? https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_3 Anonymkode: 3f528...4f1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Barna må jo være på sfo når foreldrene er på jobb. Ikke alle klarer seg hjemme alene i mange timer hvis de ikke har besteforeldre eller eldre søsken som kan passe på. Trenger ikke ha dårlig samvittighet for det. Jeg jobber i barnehage og mange blir sent hentet der også. Hvis det er mulighet for å gjøre lekser på sfo så får du jo mer tid med barnet når dere er kommet hjem. Anonymkode: a9142...9b0 kopi fra lovdata.no Har kommunen virkelig så stort spillerom da? § 1B-4.Gratis skolefritidsordning for elevar på 1. og 2. årstrinn Kommunen skal gi fritak frå foreldrebetaling for 12 timar per veke for elevar på 1. og 2. årstrinn som har plass i skolefritidsordninga. Kommunen kan krevje betaling for kost. Kommunen skal gi foreldra tilbod om å fordele dei 12 timane på alle dagane kommunen til vanleg har eit tilbod om skolefritidsordning, så langt det er praktisk mogleg. Dersom kommunen tilbyr skolefritidsordning i feriane til skolen, gjeld fritaket frå foreldrebetaling også i desse periodane. Kommunen treng likevel ikkje å fordele dei 12 timane på alle dagane kommunen har eit tilbod om skolefritidsordning i feriar. Kommunen kan ikkje rekne om dei 12 timane til gjennomsnitt over lengre tid enn ei veke. 0 Tilføyd ved forskrift 13 juni 2022 nr. 1014 (i kraft 1 aug 2022), endra ved forskrift 26 mai 2023 nr. 752 (i kraft 1 aug 2023). 🔗Del paragraf Anonymkode: 3f528...4f1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #19 Skrevet 16. januar 2024 Vet ikke hva som er vanlig andre steder, men her blir mange hentet/går hjem kl. 15. Fordi alle som har gratistilbudet må hente senest kl. 15. Anonymkode: 389fd...930
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #20 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): På vår SFO fikk vi beskjed i høst om at gratis 12 timer måtte tas 2 dager den ene uken og 3 dagen den andre uken. Vi kunne ikke fordele de 12 timene over 5 dager. Hva stemmer? Vi har veldig behov for å ha barnet på SFO hver dag frem til kl 15.00, trenger ikke på morgenen. Så har vi egentlig ikke råd til å betale, så barnet har vært hjemme alene de dagene vi ikke har hatt gratis. Har vi fått feil beskjed av vår SFO? Anonymkode: 3f528...4f1 Det er opp til kommunen å bestemme dette, så det varierer. De skal etter reglene kunne fordele på de 5 ukedagene så langt det er praktisk mulig, men jeg tror ikke at skolen ikke får lov til å si at det ikke er praktisk mulig. Så de kan nok lage seg sine egne regler. Tror jeg. Anonymkode: 389fd...930
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå