AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Spesielt merkelig når det gjelder autoritetspersoner, slik som lærere. Da skal det sies "Fredrik" og "Lisa", ikke "herr Davidsen" eller "frøken Jensen". Da jeg gikk på skole i utlandet, kunne vi bare VÅGE å bruke fornavn 😅 Da ble det baluba da. Kanskje dette kan ha noe med manglende respekt lærere og andre voksne har hos barn og ungdom? I gamle dager, i Norge, hadde lærere mye større autoritet, og da ble de også tiltalt med etternavn. En sammenheng her, kanskje? 🤔 Anonymkode: 27084...be8 8 4
Maleficenta Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spesielt merkelig når det gjelder autoritetspersoner, slik som lærere. Da skal det sies "Fredrik" og "Lisa", ikke "herr Davidsen" eller "frøken Jensen". Da jeg gikk på skole i utlandet, kunne vi bare VÅGE å bruke fornavn 😅 Da ble det baluba da. Kanskje dette kan ha noe med manglende respekt lærere og andre voksne har hos barn og ungdom? I gamle dager, i Norge, hadde lærere mye større autoritet, og da ble de også tiltalt med etternavn. En sammenheng her, kanskje? 🤔 Anonymkode: 27084...be8 Tuller du nå? Litt gammeldags eller? 31 1
Nuttery Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 Jeg synes også det er litt rart, og muligens også litt trist. Men vi har jo et samfunn her i Norge hvor alle skal være like, og det er nok et slags produkt av det. Jeg har også gått på skole/bodd i utlandet, og der er det ulik tiltale basert på hvilken rolle man har, og hvilken situasjon man står i. F.eks lærer-elev, ung/voksen, fremmed/venn osv. 3
Regnbuefisk Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 Jeg synes det er fint jeg da. Læreren er ikke noen fjern autoritet, men en person som du (forhåpentligvis) kan ha et noenlunde jevnbyrdig forhold til. Jeg tror ikke elevene hadde respektert lærerene et gram mer hvis de ble tiltalt med herr/fru/frøken NN, så lenge lærerene fremdeles ikke har mulighet til å gjøre noe med elever som lager kaos. Mine barn har jo respekt for meg, selv om de kaller meg mamma. 21 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 Maleficenta skrev (10 minutter siden): Tuller du nå? Litt gammeldags eller? Gammeldags? Det er vel slik i de fleste land. Anonymkode: 27084...be8 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Spesielt merkelig når det gjelder autoritetspersoner, slik som lærere. Da skal det sies "Fredrik" og "Lisa", ikke "herr Davidsen" eller "frøken Jensen". Da jeg gikk på skole i utlandet, kunne vi bare VÅGE å bruke fornavn 😅 Da ble det baluba da. Kanskje dette kan ha noe med manglende respekt lærere og andre voksne har hos barn og ungdom? I gamle dager, i Norge, hadde lærere mye større autoritet, og da ble de også tiltalt med etternavn. En sammenheng her, kanskje? 🤔 Anonymkode: 27084...be8 Hæ? Hvor langt tilbake i tid vil du? Anonymkode: 09993...07a 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 Språket og hvordan vi tiltaler hverandre gjør noe med oss, så jeg tror bruk av etternavn bidrar til å skape et hensiktsmessig skille. Man kan gjerne kalle det gammeldags, fordi det ér det, men det gjør det ikke nødvendigvis feil av den grunn. Anonymkode: e4b6a...6d6 10
Druid Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje dette kan ha noe med manglende respekt lærere og andre voksne har hos barn og ungdom? I gamle dager, i Norge, hadde lærere mye større autoritet, og da ble de også tiltalt med etternavn. En sammenheng her, kanskje? 🤔 Vi er et land med en kultur som har relativ lav respekt for autoritet og man i større grad bygger på tillit. Og det er vanskelig å bygge tillit basert på autoritet. Utfordringen for skolen, er at lærere sliter med å bygge tillit med store klasser med mye subsidiære oppgaver ved siden av å interagere med elev massen. Lærerene jobber med en arm på ryggen i å få så mye interaksjon og fokus på hver elev, at tillitsrelasjonen virker. Og hvis man skal faktisk problematisere innvandring, er de fleste invandrer kulturer i mye større grad preget av flere generasjoner med autoritets tankegang: man skygger unna interasjon med autoriteter, og faller litt ut. Dette er grunnen til at det er så viktig at innvandrere bruker barnehager: det trener dem opp i en annen forståelse av sosial interaksjon fra barnsben. 10
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 Vi hadde noen gamle lærere på ungdomsskolen som gikk inder etternavn, som Henriksen. Ble litt mer distansert, ikke en person du følte du kunne gå til hvis du hadde problemer med noe. Jeg likte de unge lærerne bedre, som gikk under fornavn. Anonymkode: d7f57...4f8 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Spesielt merkelig når det gjelder autoritetspersoner, slik som lærere. Da skal det sies "Fredrik" og "Lisa", ikke "herr Davidsen" eller "frøken Jensen". Da jeg gikk på skole i utlandet, kunne vi bare VÅGE å bruke fornavn 😅 Da ble det baluba da. Kanskje dette kan ha noe med manglende respekt lærere og andre voksne har hos barn og ungdom? I gamle dager, i Norge, hadde lærere mye større autoritet, og da ble de også tiltalt med etternavn. En sammenheng her, kanskje? 🤔 Anonymkode: 27084...be8 Hvorfor skal Lise tiltales frøken? Vi sa jo frøken i Norge før, men vi har kommet litt lenger. De mangler kanskje litt respekt for kvinner i det gammeldagse landet du var i? Ja « herr» var nok autoritær. Anonymkode: 088bf...42c 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 Tror ikke det har noen sammenheng. Jeg gikk på barneskolen på 80-tallet, sa alltid fornavn da. Jeg tror det handler mer om disiplin generelt/verktøy som er tatt fra lærere, i kombinasjon med foreldre som er slappe med oppdragelse. Anonymkode: e47b3...97f 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 Man bruker selvsagt fornavn. Etternavn brukes hvis man trenger mer spesifikk informasjon om hvem det er snakk om, men det er jo helt irrelevant i de fleste situasjoner. Anonymkode: 7fd0d...50a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Skrevet 15. januar 2024 Regnbuefisk skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er fint jeg da. Læreren er ikke noen fjern autoritet, men en person som du (forhåpentligvis) kan ha et noenlunde jevnbyrdig forhold til. Jeg tror ikke elevene hadde respektert lærerene et gram mer hvis de ble tiltalt med herr/fru/frøken NN, så lenge lærerene fremdeles ikke har mulighet til å gjøre noe med elever som lager kaos. Mine barn har jo respekt for meg, selv om de kaller meg mamma. En elev skal ikke ha et nogenlunde jevnbyrdig forhold til læreren. Et forhåpentligvis nært tillitsforhold ja, men de er ikke jevnbyrdige. Når det er sagt, jeg tror ikke bruken av fornavn er et problem, det kan skape den nærheten som behøves for å ha et godt læringsmiljø. Anonymkode: f02c1...6ba 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi hadde noen gamle lærere på ungdomsskolen som gikk inder etternavn, som Henriksen. Ble litt mer distansert, ikke en person du følte du kunne gå til hvis du hadde problemer med noe. Jeg likte de unge lærerne bedre, som gikk under fornavn. Anonymkode: d7f57...4f8 Jeg er også så gammel at vi hadde en blanding. Etternavn gir nettopp distanse. Vi hadde 3 Larsen, en eldre dame og 2 eldre menn. Kan ikke huske at jeg henvendte meg til noen av dem. Ellers var de fleste på fornavn. Anonymkode: 088bf...42c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #15 Skrevet 15. januar 2024 I Norge går vi i jeans og genser på jobb. Vi er ikke så høytidelige, så lenge du følger janteloven og eier egen bolig (leier av banken) 😉 Anonymkode: 1657e...06c 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Skrevet 15. januar 2024 Vil heller si at det er merkelig når barn må tiltale andre med etternavn. Respekt ligger ikke om man tiltaler en med fornavn eller etternavn. men hva en sier og gjør etter det. Anonymkode: 8d9d6...954 8
Peanut Skrevet 15. januar 2024 #17 Skrevet 15. januar 2024 Husker vi bare sa «lærer». De unge som bare ville ha fornavn ble ikke respektert. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Spesielt merkelig når det gjelder autoritetspersoner, slik som lærere. Da skal det sies "Fredrik" og "Lisa", ikke "herr Davidsen" eller "frøken Jensen". Da jeg gikk på skole i utlandet, kunne vi bare VÅGE å bruke fornavn 😅 Da ble det baluba da. Kanskje dette kan ha noe med manglende respekt lærere og andre voksne har hos barn og ungdom? I gamle dager, i Norge, hadde lærere mye større autoritet, og da ble de også tiltalt med etternavn. En sammenheng her, kanskje? 🤔 Anonymkode: 27084...be8 Mine barn gikk på amerikansk skole og hadde en diskusjon med noen av læreene og flere var ikke komfortable med mr/miss/mrs name. De følte avstand til barna og foreldre og ga ikke noe mer respekt. Auroritet og respekt er ikke helt det samme. Anonymkode: 528ed...8e8 6 1
Sinsiew Skrevet 15. januar 2024 #19 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Spesielt merkelig når det gjelder autoritetspersoner, slik som lærere. Da skal det sies "Fredrik" og "Lisa", ikke "herr Davidsen" eller "frøken Jensen". Da jeg gikk på skole i utlandet, kunne vi bare VÅGE å bruke fornavn 😅 Da ble det baluba da. Kanskje dette kan ha noe med manglende respekt lærere og andre voksne har hos barn og ungdom? I gamle dager, i Norge, hadde lærere mye større autoritet, og da ble de også tiltalt med etternavn. En sammenheng her, kanskje? 🤔 Anonymkode: 27084...be8 Nei, det er ikke det spøtt bedre de steder hvor man bruker etternavn. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #20 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spesielt merkelig når det gjelder autoritetspersoner, slik som lærere. Da skal det sies "Fredrik" og "Lisa", ikke "herr Davidsen" eller "frøken Jensen". Da jeg gikk på skole i utlandet, kunne vi bare VÅGE å bruke fornavn 😅 Da ble det baluba da. Kanskje dette kan ha noe med manglende respekt lærere og andre voksne har hos barn og ungdom? I gamle dager, i Norge, hadde lærere mye større autoritet, og da ble de også tiltalt med etternavn. En sammenheng her, kanskje? 🤔 Anonymkode: 27084...be8 Spesielt eller merkelig er det ikke.. Og det at man titelerer lærere med fornavn har Nada å gjøre med barn og unges manglende respekt for lærere eller andre. Det skyldes kun deres oppdragelse... Anonymkode: d5ada...d18 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå