Gå til innhold

Hva er smartest å gjøre med en million kroner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en klarer å spare en million. Hva er smartest å gjøre med pengene? 

Anonymkode: b1b47...231

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi de til meg 😎

Takk for meg håper du får gode råd, gratulerer om du har klart det! 

Anonymkode: 94ed2...daf

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor mye risiko man tolerer, hva som er tidshorisonten for bruken av pengene, økonomien for øvrig, mål med penger osv... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Globalt indeksfond, evt spre risikoen over flere fond og enkeltaksjer. 

Skrevet
c_buk skrev (42 minutter siden):

Det kommer vel litt an på hvor mye risiko man tolerer, hva som er tidshorisonten for bruken av pengene, økonomien for øvrig, mål med penger osv... 

Dette.

Hvis målet er å spare over tid uten enorm risiko ville jeg vurdert 300 i globalt indeksfond, 300 i norsk indexfond, 400 på en høyrentekonto uten begrensninger f.eks hos Santander, og gradvis flyttet 200' av disse pengene månedlig i bolker på 10-15' over i fond med noe høyere risikoprofil – bransjefond, uten at jeg vil påta meg å foreslå hvilke.

Anonymkode: 0c53a...3bc

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Gi de til meg 😎

Takk for meg håper du får gode råd, gratulerer om du har klart det! 

Anonymkode: 94ed2...daf

Har som mål å komme meg dit. Eier dog ikke egen bolig ennå. Er det smartest å kjøpe bolig da? Eller spare? Aksjer/ fond... kjøpe feriebolig og leie ut? 

Anonymkode: b1b47...231

Skrevet

Halvparten på gjeld, pusse opp bolig/bil osv. Reis vekk de siste 100.000

Anonymkode: 8723e...ca6

Skrevet

Invester. Lev på renter . Jobb mindre.

Anonymkode: 6d097...596

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette.

Hvis målet er å spare over tid uten enorm risiko ville jeg vurdert 300 i globalt indeksfond, 300 i norsk indexfond, 400 på en høyrentekonto uten begrensninger f.eks hos Santander, og gradvis flyttet 200' av disse pengene månedlig i bolker på 10-15' over i fond med noe høyere risikoprofil – bransjefond, uten at jeg vil påta meg å foreslå hvilke.

Nå gikk det litt fort i svingene hos meg: Ser nå at trådstarter hva han/hun bør gjøre "HVIS jeg klarer å spare en million"....

Det er i og for seg samme oppskrift for å komme dit raskest mulig som det jeg skrev over. 

Veien videre bestemmes jo så litt av hvor du er i livet: Er du ung så har du plutselig egenkapital. Er du "voksen" så får en gå ut fra at du har en ryddig økonomi i utgangspunktet, og at dette kanskje blir midler du først og fremst sparer til pensjonisttilværelsen?

Skrevet

Sett alt i Frontline. Ratene kommer til å gå til himmels, nå når Rødehavet stenges for transport.

Anonymkode: 2b669...f1d

• Liker 1
Skrevet

Du bør jo investere pengene dine i noe annet enn en vanlig sparekonto lenge før du kommer til en million for å komme til målet fortere. 

For min del setter jeg pengene mine i crowdlending.

Anonymkode: 040da...58d

Skrevet

Jeg har nesten 1,4 mill på bok. Blir litt renteinntekt nå som renten er på 5%. Skal brukes på bolig ila året så fortsetter å spare så mye som mulig hver måned.

Anonymkode: db714...a12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...