Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For mye på bok (skattemessig) og å sitte utenfor boligmarkedet er ikke lurt, når man vet det vil bli slik noen år frem i tid.

Kom på den gode ideen at man kan kjøpe seg inn i nybygg som ikke er bygget enda, for slik å slippe styr med evt utleie, og samtidig være med på en evt prisvekst.

Vil da kjøpe ikke over evne, for har ikke tenkt til å bo der selv etterpå, med mindre det blir tvingende nødvendig. Så selger vi det når vi skal kjøpe der VI egentlig vil bo.

Noen råd/tips i den sammenheng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen råd/tips i den sammenheng?

Njeeii, egentlig ikke. Jeg bare stusset litt over det du sa om at du hadde så mye penger på bok, og at du ville dytte dem inn i et nybygg. Jeg trodde det var sånn at man nærmest betalte et "depusitum" når men tegnet kontrakt på nybygg, og så størsteparten av summen når boligen var ferdig. Hvis du har masse penger i banken, er det altså ikke så veldig mange av dem som vil bli dyttet inn i nybygget nå.

Jeg ville også ha sjekket hvordan det var med skatteregler; hvis du selger boligen med fortjeneste så fort den er ferdig kan det hende at du må skatte av gevinsten. Den vanlige regelen er jo at man må bo i boligen ett år før man kan selge uten å skatte av gevinsten.

Hvis det allikevel er sånn at du kan gjøre opp for hele nybygget nå, lenge før det er ferdig, så blir jo dette allikevel... hva heter det? død kapital? Den ligger der, og du får ikke noen annen rente på den enn en eventuell prisoppgang, som du selv sier. Jeg innbiller meg at det vil være mer lønnsomt å kjøpe noe for å leie det ut, men jeg er ikke noen ekspert.

Skrevet

Har ikke akkurat millioner, men muligens nok til et depositum.

Og trenger ikke selge med en gang det er ferdig, selger når jeg skal flytte fra her jeg bor nå.

Ja, man må skatte hvis man ikke har bodd der ett år. Men man skatter kun som vanlig kaptialinntekt, ettersom jeg har forstått?

Kjøper vi noe til 1,5 mill, og det er en prisstigning på 5 % i året (og det er lavt, er vel mye høyere), så har man mao tjent 150.000 på to år. Så skatter man noe, og sitter igjen med 100.000, i tillegg til at man har fått rentefradrag og slipper formuesskatt (ikke så mye, men litt). - meglerutgifter, selvsagt.

(Bortsett fra at vi ikke selger før om 3-4 år, så det blir jo mer)

Eller er jeg helt på jordet?

Skrevet

En ting til: prisstigningsprosenten er jo mye høyere enn rente, og aksjer er ikke helt min stil å puttet 100.000'ner av kroner i. Ikke fond med høy risiko heller, for jeg trenger pengene når jeg skal kjøpe noe jeg selv skal bo i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...