Gå til innhold

Hvordan hjelpe jente 2 år å bli bleiefri når hun ikke snakker så mye enda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente på litt over 2 år er plutselig blitt veldig opptatt av å klare ting selv, både med påkledning og det å prøve å gå på potte eller toalett. 

Hun vil at vi hjelper henne å sitte på toalettet og vi har gjort dette i noen dager nå. Jeg antar hun har sett andre barn i barnehagen som er begynt å gå på do, og ønsker å prøve selv. 

Dette er jo i og for seg veldig bra. Storesøster som nå er 5 år sluttet i sin tid sent med bleie (var nesten 4 år) og vi brukte lang tid på det. Utfordringen med 2-åringen er at hun ikke snakker så mye enda. Hun sier «tisse» og peker på potte eller toalett. Hittil har hun ikke tisset mens hun sitter på potte/toalettet, men tenker vi bare må fortsette å øve nå som hun viser så stor interesse. Hun pleier alltid å gi beskje om hun f.eks har bæsjet i bleien. Da sier hun «bæsj» og går mot baderomsdøren eller henter en av oss og leier oss dit.

Det jeg lurer på er om vi kan forvente at barnehagen følger opp dotrening med en som ikke snakker så mye enda. Er det for mye forlangt? Noen som har erfaring med å hjelpe barn til å bli bleiefri før de kan snakke så mye i setninger ? 

Anonymkode: f0bb0...8af

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Min jente på litt over 2 år er plutselig blitt veldig opptatt av å klare ting selv, både med påkledning og det å prøve å gå på potte eller toalett. 

Hun vil at vi hjelper henne å sitte på toalettet og vi har gjort dette i noen dager nå. Jeg antar hun har sett andre barn i barnehagen som er begynt å gå på do, og ønsker å prøve selv. 

Dette er jo i og for seg veldig bra. Storesøster som nå er 5 år sluttet i sin tid sent med bleie (var nesten 4 år) og vi brukte lang tid på det. Utfordringen med 2-åringen er at hun ikke snakker så mye enda. Hun sier «tisse» og peker på potte eller toalett. Hittil har hun ikke tisset mens hun sitter på potte/toalettet, men tenker vi bare må fortsette å øve nå som hun viser så stor interesse. Hun pleier alltid å gi beskje om hun f.eks har bæsjet i bleien. Da sier hun «bæsj» og går mot baderomsdøren eller henter en av oss og leier oss dit.

Det jeg lurer på er om vi kan forvente at barnehagen følger opp dotrening med en som ikke snakker så mye enda. Er det for mye forlangt? Noen som har erfaring med å hjelpe barn til å bli bleiefri før de kan snakke så mye i setninger ? 

Barnehagen driver ikke med dotrening i seg selv. Hvordan tenker du? At de skal øve med henne? 

Anonymkode: 06591...e34

• Liker 2
Skrevet

Har en på lik alder og vi har det veldig likt med interesse for do og sier ifra når hun har bæsjet. Men oppfatter ingen kontroll over at hun må tisse/bæsje ennå. Jeg tenker at dotrening i starten må være bare hjemme uannsett alder og at jeg ikke kan forvente så mye fra barnehagen. Tenker derfor at dere må øve mye mer hjemme først og når man ser at det blir litt mer kontroll så kan du spørre barnehagen om hva de kan gjøre? Det er iallfall det jeg har tenkt da men det er helt sikkert forskjell mellom barnehager også :)

Anonymkode: d13e2...3a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnehagen driver ikke med dotrening i seg selv. Hvordan tenker du? At de skal øve med henne? 

Jeg lurer på om det er rimelig å forvente at de hjelper henne på do om hun gir tegn til det. Er kun faste ansatte der som kjenner henne. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en på lik alder og vi har det veldig likt med interesse for do og sier ifra når hun har bæsjet. Men oppfatter ingen kontroll over at hun må tisse/bæsje ennå. Jeg tenker at dotrening i starten må være bare hjemme uannsett alder og at jeg ikke kan forvente så mye fra barnehagen. Tenker derfor at dere må øve mye mer hjemme først og når man ser at det blir litt mer kontroll så kan du spørre barnehagen om hva de kan gjøre? Det er iallfall det jeg har tenkt da men det er helt sikkert forskjell mellom barnehager også :)

Anonymkode: d13e2...3a2

Ja,vi skal fortsette å øve hjemme. Vil ikke la henne gå uten bleie i barnehagen før hun har god kontroll, 

ts

Skrevet

Når dere har kommet dit at barnet kan gå uten bleie med få uhell ved påminnelser kan dere involvere barnehagen.

Du kan gjerne nevne for barnehagen at hun er interessert i å sitte på do, så kan de jo la henne få prøve å sitte der når det passer.

Anonymkode: 66d64...dfd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på om det er rimelig å forvente at de hjelper henne på do om hun gir tegn til det. Er kun faste ansatte der som kjenner henne. 

ts

Om hun sier at hun må tisse tar de med henne på do, men de driver ikke med å passe på at hun trener på å tisse i barnehagen. Pluss det kommer jo an på om hun klarer å holde seg i barnehagen..eller om det blir mange skift. Da er man ikke helt klar ennå 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

ts

Jeg tenker det er rimelig de hjelper barn på toalettet, det gjør de! Men all dotrening skjer i hjemmet. Å flytte det til barnehagen krever at barnet kan si ifra og det er såpass konsekvent, at dere har øvd på det hjemme i stor grad, ikke bare litt her og der. Tenker du hun skal gå uten bleie i barnehagen fra nå mens de øver, eller at hun er tilnærmet tørr når dere starter? Noen barn viser en interesse en kort periode og går tilbake; jeg tenker barnehagen ikke kan bidra til treningen i seg selv. 

Skrevet

Du må nesten spørre personalet i barnehagen.  Mitt inntrykk er at det varierer litt hvordan de stiller seg til dette.

• Liker 1
Skrevet

Min yngste var nesten to og snakket omtrent ikke da hun sluttet. De ansatte fulgte på do med jamne mellomrom. I starten tok de på bleie før soving. Ingen uhell i barnehagen, men hjemme lot vi henne kjenne etter mer, så da rakk hun ikke alltid fram. Hun hadde knekt koden med å tisse på do før hun gikk uten bleie i bhg, men det skjedde ikke før vi satte henne på do «midt i» et uhell hjemme(tissa, holdt igjen, ble satt på do, tissa ferdig). 
hun sluttet samtidig som mange på avdelingen som var ett år eldre, så de hadde fast rutine på å følge alle bleieslutterne ganske ofte. 
I vår barnehage var de ansatte veldig entusiastiske til at hun skulle få det til. 

Anonymkode: cd9f3...d28

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Snakk med barnehagen og hør om de har noen do-rutiner.

I barnehagen vår tok de alle barna på do flere ganger om dagen fra de var store nok til å sitte på doen selv fra ca 1,5-2 års alder. 

Dette burde være en del av barnehagedagen syns jeg, men vet at mange barnehager ikke klarer å gjennomføre. Å gå på do elv er noe av det viktigste barna skal lære i barnehagetida, så er et mysterium for meg at ikke barnehagene er mer på ballen her. Do trening bør helst gjøres både hjemme og i barnehagen parallelt.

Anonymkode: 8e36c...44e

• Liker 1
Skrevet

Støtter det de andre sier, snakk med barnehagen. I vår sitter alle småbarna på potte mens de venter på å skifte bleie (går i små grupper til faste tider), de fleste lærer etterhvert å tisse i potta. De oppmuntrer også til å gå uten bleie når barna begynner å mestre å gå på do/potte, og har da faste rutiner for å følge til potta mange ganger i løpet av dagen (og høy toleranse for uhell). Så godt som alle er bleiefrie før de starter storbarnsavdeling. 

Anonymkode: 27cf5...149

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Ja, ville jeg i utgangspunktet forventet at de gjorde, men under noen betingelser. I barnehagen hvor jeg jobber følger vi toåringer som sier de må på do til do. Men vi får ikke til å prioritere det hvis barnet sier det må tisse og følges på do uten at det kommer noe veldig ofte. Eller hvis det stadig sier at det må tisse midt i måltid eller legging, til tross for at vi følger barnet på do før vi begynner med dette. 

Typisk så følger vi barna på do samtidig som vi skifter bleie på dem som bruker det, samt hvis sier at de må, og vi erfarer at de stort sett faktisk må når de sier det. 

Ellers har jeg best erfaring med å ta bort bleien når det kommer til bleieslutt for så små. Jeg har til nå ikke opplevd at de minste bleieslutterne er i stand til å slutte samtidig som de stort sett har bleien på. Men da vil det skje mye uhell til å begynne med. Typisk kommer det mer på gulvet enn i do de første dagene. Og akkurat det har vi ikke kapasitet til å ta i barnehagen (noen uhell er selvsagt helt ok og helt forventet ifbm bleieslutt). Vi gjorde det slik med mine barn den sommerferien de var to, men da var det altså sommerferie. Litt eldre barn har jeg erfart bruke buksebleie og gå på do, og så etter hvert sluttet med buksebleien fordi den var helt tørr. Og jeg skal ikke bastant påstå at det er umulig med yngre barn også. Men når barnet snakker lite, er kanskje "kom, tiss skal i do" og så følge til do idet tisset kommer på gulvet, lettere når barnet skal lære å kjenne igjen tissetrang, at det tisser, å holde seg og gå til doen/potta.

Anonymkode: 7feb8...104

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor trenger hun å kunne snakke? Min sluttet med bleie som 1,5-åring, snakket ikke akkurat lange avanserte setninger da, men kunne si f.eks «tisse», eller bare gå bort til do, eller holde en hånd foran underlivet.

Du må selvsagt dotrene ungen selv, men når hun er tørr hjemme kan du be barnehagen følge henne på do etter måltider, når hun våkner etter formiddagslur, før de går ut, med en gang de kommer inn igjen etc.

Anonymkode: 618f1...4cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hun trenger ikke snakke for å gå på do?
Hun forstår garantert hva dere sier til henne.
Så forklar at fra nå av skal hun tisse i do, og at da trenger hun ikke bleie mer.
Ville tatt varianten med 3-dager naken nedentil hjemme for å øve det hele inn, forklar også barnet at da lærer kroppen lettere å holde igjen til hun er på do. Regn med noen uhell i starten, men så skal du se at hun rekker do :) 

Mine sluttet begge 2 år 4 mnd gamle, den ene var nok da litt på overtid klar, vi måtte finne en helg + få oss et par fridager for å la henne være hjemme og bli tørr. Viste seg at hun var tørr fra første sekund og hun har aldri tisset seg ut... sies at 24-30 mnd er er helt ideelt vindu for bleieslutt, ser ut til at hun har skjønt det selv :D Så kjør på!

Ang bhg ville jeg tatt en 3-dagers prosessen hjemme først. Kanskje kan dere bare sende et barn til bhg og si at nå har hun lært å gå på do. Noen ganger er det så enkelt. Vi sendte med ekstra skift just in case, var aldri behov. Hun fikk bare løpe på do når hun måtte. Tror ikke det er så avhengig av språk, de skjønner jo hva hun skal selv om hun ikke sier det... så 100% at de skal følge opp ei som er klar for bleieslutt. Helt vanlig alder å slutte med bleie, selv om dere kanskje da tror det er tidlig fordi dere var sent ute med første. Tenker det er litt foreldreansvar å gi barna muligheten til å lære dette når de er 2 år også, kan ikke alltid vente på barnet, ikke alltid det er lurt i alle fall. Våre ba aldri om å slutte med bleie. Vi bare bestemte at alt annet lå til rette, alle annen forståelse var på plass for å klare det. Da tok vi bare vekk bleiene og så lærte de å gå på do, på 0-3 dager. 

Anonymkode: 8138f...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...