AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Min mann har et fjorten år gammelt barn med en 10 år eldre ONS. Samarbeidet er elendig og meget konflikfylt. Jeg har stilt meg på sidelinja og blander meg ikke. Men så var det dette bidraget da. Vi er gift. Jeg har ei uføretrygd + forsikring på 450 000,-. Han er på lav sats aap, under 300 000,-. Det går helt fint. Men jeg burde hatt en bil da jeg har MS. Men jeg tørr ikke ha bil for jeg vet ikke hvordan det blir med utgiftene på barnet. Vi betaler nå 1500,- i bidrag. Vil det gå opp i juli når barnet er 15 år? Hvor mye? Vi vet ingenting om vi betaler for mye eller for lite. Vi vet ikke hvor mye mor tjener. Er det noen som kan regne ut cirka bidrag for meg? 1500,- ble regnet ut av NAV for veldig lenge siden. Så er det andre utgifter. De gjør meg litt ko-ko. For det er akkurat som barnemor vet når vi har penger. Da må den siste 200-lappen vippses til klær og utstyr. Men det er vel greit det også. Vi får ikke ha samvær. Det høres helt tullete ut. Vi har prøvd men det fører til en hel masse sms og telefonsamtaler med rein sjikane. En kan argumentere med at vi kunne gått til sak, men vi er syk og sykere, jeg og han. Så lurer jeg på hva barnet sånn cirka vil få når barnet kan søke selv? Jeg føler at vi blir holdt som gisler. Jeg er veldig, veldig sliten, men skal stå i det i 5 år til. Jeg har egentlig hatt lyst til å be om privat avtale for at det skal bli mer forutsigbart. Men det kan bli som å tråkke på ei mine. Vi tørr ikke. Og, så det er sakt. Barnet og min mann har en fin tone. Barnet kommuniserer bare via telefon. Men det er jo noe. Jeg har aldri fått møte barnet, av barnemor. De bor ikke på samme sted som oss. Så var det bil da. Kan dere hjelpe meg å tippe hva bidraget egentlig skal være og hva det kan bli når barnet søker selv? Hvis jeg vet litt mer om det vet jeg om jeg kan ha bil. Takk for svar på forhånd. Anonymkode: ddd0a...4f5 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Vi betaler bidrag? Ehm, det er da strengt tatt HAN som skal betale bidraget. Han kan regne ut hva bidraget kommer på å se på siste vedtaket. Det står det hvor mange % av forsørgingsplikten hans andel er. Så kan han sjekke sjablongene som nav bruker. Alt er inne på https://lovdata.no/nav/forskrift/2003-01-15-123 Anonymkode: cb480...006 16
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 Hvis bidrag ble regnet før mannen din havnet på aap kan det nok tenkes at bidraget ikke økes noe, for ska beregnes ut fra inntekt, og er inntekt gått ned så blir det ikke økt. Ska være en kalkulator på nav hvis jeg husker rett som en kan sjekke. Anonymkode: a71ac...4e6 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi betaler bidrag? Ehm, det er da strengt tatt HAN som skal betale bidraget. Han kan regne ut hva bidraget kommer på å se på siste vedtaket. Det står det hvor mange % av forsørgingsplikten hans andel er. Så kan han sjekke sjablongene som nav bruker. Alt er inne på https://lovdata.no/nav/forskrift/2003-01-15-123 Anonymkode: cb480...006 Vi er gift uten ektepakt så det er VI som betaler. Særlig siden jeg har 150 000,- mer inn. Jeg er ikke så god til å regne. Derfor ba jeg om hjelp😊 Anonymkode: ddd0a...4f5 3 7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 Ta kontakt med nav og be om at de regner ut bidrag, så blir det helt riktig. Anonymkode: ee339...52e 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 1500,- i måneden pluss en 200-lapp i ny og ned ved null samvær for en 15-åring er veldig veldig lite, uavhengig av hvor godt samarbeid foreldrene har. Moren kunne jo vært en knupp og bestevenninne med deg og bodd i nabohuset, 15-åringen vil jo nødvendigvis ha utgifter som langt overgår 3000,- i måneden uansett (6800,- til kun mat, klær, hygiene, telefon osv sier SIFOs referansebudsjett). Men siden du ikke blander deg, og din trygd og dine penger og dine utgifter (til for eksempel bil) ikke teller på noen som helst måte her, skjønner jeg ikke helt problemstillingen. Anonymkode: e8bce...74c 22 7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1500,- i måneden pluss en 200-lapp i ny og ned ved null samvær for en 15-åring er veldig veldig lite, uavhengig av hvor godt samarbeid foreldrene har. Moren kunne jo vært en knupp og bestevenninne med deg og bodd i nabohuset, 15-åringen vil jo nødvendigvis ha utgifter som langt overgår 3000,- i måneden uansett (6800,- til kun mat, klær, hygiene, telefon osv sier SIFOs referansebudsjett). Men siden du ikke blander deg, og din trygd og dine penger og dine utgifter (til for eksempel bil) ikke teller på noen som helst måte her, skjønner jeg ikke helt problemstillingen. Anonymkode: e8bce...74c Du svarer ikke på det jeg spør om. Du har heller ikke lest hi skikkelig. Og du er frekk mot meg. Du projiserer nok noe. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta kontakt med nav og be om at de regner ut bidrag, så blir det helt riktig. Anonymkode: ee339...52e Det står i hi hvorfor ikke. Ts Anonymkode: ddd0a...4f5 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 Du er «veldig, veldig sliten»? Av hva? 1500 høres veldig lite ut. Hva er grunnen til at mannen din ikke treffer barnet sitt? Barnemor kan jo ikke bestemme det, som du sikkert vet. Anonymkode: 9e1fd...1a6 18 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du er «veldig, veldig sliten»? Av hva? 1500 høres veldig lite ut. Hva er grunnen til at mannen din ikke treffer barnet sitt? Barnemor kan jo ikke bestemme det, som du sikkert vet. Anonymkode: 9e1fd...1a6 Alt du spør om står i hi. Men jeg kan svare mer utfyllende. 1. Jeg er veldig, veldig sliten av å kjenne på økonomisk usikkerhet. Jeg har MS og hadde hatt god nytte av bil. Det er tungt for meg å bære handleposer f.eks. 2. 1500,- er lite penger. Helt enig. 3. Mannen får ikke treffe sitt barn. Barnemor sier hun ikke stoler på min mann. Hun har ikke begrunnet hva som ligger i det til meg. Jeg er ikke med på møtene på familievernkontoret. 4. Barnemor kan ikke bestemme det. Men min mann har latt det gå da han slitt med kreft, så behandling, deretter komme tilbake i jobb, så kom kreften tilbake, ny behandling og nå skal han utredes på nytt. Han sover mye. Jeg har MS. Å lese dokumenter og å møte i retten er ikke praktisk mulig. Og barnet er snart 18 år. Barnet vil besøke oss og det vil skje før eller siden. I mens får jeg grine over hele greia. Men for å bli ferdig med det. Jeg er en dritt. Min mann er en dritt. Vi får som fortjent. Vi er fæle folk. Og jeg særlig er motbydelig for jeg vil gjerne ha privat avtale og betale mer. Jeg har også spart i åresvis til barnets konfirmasjon. Hele 50 000,-. Barnet er også min enearving via testament. Jeg har ikke barn. Spy på meg og brenn meg. For å ha lyst på en bil. Har noen lyst til å estimere beløpene for meg? Anonymkode: ddd0a...4f5 2 16
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alt du spør om står i hi. Men jeg kan svare mer utfyllende. 1. Jeg er veldig, veldig sliten av å kjenne på økonomisk usikkerhet. Jeg har MS og hadde hatt god nytte av bil. Det er tungt for meg å bære handleposer f.eks. 2. 1500,- er lite penger. Helt enig. 3. Mannen får ikke treffe sitt barn. Barnemor sier hun ikke stoler på min mann. Hun har ikke begrunnet hva som ligger i det til meg. Jeg er ikke med på møtene på familievernkontoret. 4. Barnemor kan ikke bestemme det. Men min mann har latt det gå da han slitt med kreft, så behandling, deretter komme tilbake i jobb, så kom kreften tilbake, ny behandling og nå skal han utredes på nytt. Han sover mye. Jeg har MS. Å lese dokumenter og å møte i retten er ikke praktisk mulig. Og barnet er snart 18 år. Barnet vil besøke oss og det vil skje før eller siden. I mens får jeg grine over hele greia. Men for å bli ferdig med det. Jeg er en dritt. Min mann er en dritt. Vi får som fortjent. Vi er fæle folk. Og jeg særlig er motbydelig for jeg vil gjerne ha privat avtale og betale mer. Jeg har også spart i åresvis til barnets konfirmasjon. Hele 50 000,-. Barnet er også min enearving via testament. Jeg har ikke barn. Spy på meg og brenn meg. For å ha lyst på en bil. Har noen lyst til å estimere beløpene for meg? Anonymkode: ddd0a...4f5 Jøss. Begynner å skjønne hvor problemet ligger gitt. Anonymkode: 9e1fd...1a6 34 1 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jøss. Begynner å skjønne hvor problemet ligger gitt. Anonymkode: 9e1fd...1a6 Ja. Hos meg. Jeg er den fæle stemora Men jeg ber om en eneste ting. Siden ingen kan svare og jeg har svart på absolutt all utenomsnakk vil jeg forholde meg helt taus til det dukker opp noen som kan regne. Ts Anonymkode: ddd0a...4f5 3 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Alt du spør om står i hi. Men jeg kan svare mer utfyllende. 1. Jeg er veldig, veldig sliten av å kjenne på økonomisk usikkerhet. Jeg har MS og hadde hatt god nytte av bil. Det er tungt for meg å bære handleposer f.eks. 2. 1500,- er lite penger. Helt enig. 3. Mannen får ikke treffe sitt barn. Barnemor sier hun ikke stoler på min mann. Hun har ikke begrunnet hva som ligger i det til meg. Jeg er ikke med på møtene på familievernkontoret. 4. Barnemor kan ikke bestemme det. Men min mann har latt det gå da han slitt med kreft, så behandling, deretter komme tilbake i jobb, så kom kreften tilbake, ny behandling og nå skal han utredes på nytt. Han sover mye. Jeg har MS. Å lese dokumenter og å møte i retten er ikke praktisk mulig. Og barnet er snart 18 år. Barnet vil besøke oss og det vil skje før eller siden. I mens får jeg grine over hele greia. Men for å bli ferdig med det. Jeg er en dritt. Min mann er en dritt. Vi får som fortjent. Vi er fæle folk. Og jeg særlig er motbydelig for jeg vil gjerne ha privat avtale og betale mer. Jeg har også spart i åresvis til barnets konfirmasjon. Hele 50 000,-. Barnet er også min enearving via testament. Jeg har ikke barn. Spy på meg og brenn meg. For å ha lyst på en bil. Har noen lyst til å estimere beløpene for meg? Anonymkode: ddd0a...4f5 Jeg forstår at du er frustrert mm og at det kommer ut i ditt svar og det skal jeg ikke kommentere på. Når det er sagt så er det helt umulig for oss å kunne si noe rundt spørsmålet ditt da det fordrer at vi må vite barnemors inntekt. Uten den infoen blir det dessverre ikke engang kvalifisert gjetting. Anonymkode: 1713e...e9d 10 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Alt du spør om står i hi. Men jeg kan svare mer utfyllende. 1. Jeg er veldig, veldig sliten av å kjenne på økonomisk usikkerhet. Jeg har MS og hadde hatt god nytte av bil. Det er tungt for meg å bære handleposer f.eks. 2. 1500,- er lite penger. Helt enig. 3. Mannen får ikke treffe sitt barn. Barnemor sier hun ikke stoler på min mann. Hun har ikke begrunnet hva som ligger i det til meg. Jeg er ikke med på møtene på familievernkontoret. 4. Barnemor kan ikke bestemme det. Men min mann har latt det gå da han slitt med kreft, så behandling, deretter komme tilbake i jobb, så kom kreften tilbake, ny behandling og nå skal han utredes på nytt. Han sover mye. Jeg har MS. Å lese dokumenter og å møte i retten er ikke praktisk mulig. Og barnet er snart 18 år. Barnet vil besøke oss og det vil skje før eller siden. I mens får jeg grine over hele greia. Men for å bli ferdig med det. Jeg er en dritt. Min mann er en dritt. Vi får som fortjent. Vi er fæle folk. Og jeg særlig er motbydelig for jeg vil gjerne ha privat avtale og betale mer. Jeg har også spart i åresvis til barnets konfirmasjon. Hele 50 000,-. Barnet er også min enearving via testament. Jeg har ikke barn. Spy på meg og brenn meg. For å ha lyst på en bil. Har noen lyst til å estimere beløpene for meg? Anonymkode: ddd0a...4f5 Det er ikke alltid like lett å få saklige svar her inne ❤️ Jeg kan ikke hjelpe heller, beklager - men vil også anta at Nav har veiledere som kan hjelpe? Enten bruke den kalkulatoren eller be de beregne nytt bidrag. Jeg skjønner absolutt at dere også trenger litt forutsigbarhet. Anonymkode: 98c1d...7aa 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 Ts spør ikke om folk synes 1500 er mye eller lite, men om konkrete råd. 1500 i mnd + 200 her og der på vipps kan være mye for noen i en presset økonomisk situasjon. Med mindre dere selv har forsøkt usikkerhet ifbm helse som forverres av økonomisk usikkerhet, kan dere la være med å dømme ts. Det er slett ikke vanskelig å sette seg inn i at usikkerhet mtp kreftbehandling og utredning, MS, økonomisk usikkerhet og å stå økonomisk ansvarlig for et bidrag man ikke helt har innsyn i er belastende. Jeg har desverre ingen andre forslag enn å få nav til å regne det ut på nytt. Eventuelt kan dere sjekke om dere har rett på juridisk bistand via forsikringer dere har eller forbund/foreninger dere er med i. Er mannen under kreftutredning er dere gjerne i kontakt med sosionom via sykehuset? Anonymkode: 52d9e...bfb 7 3 7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #15 Skrevet 15. januar 2024 1500,- i bidrag er lite. At far bidrar økonomisk med å forsørge eget barn er en selvfølge! Anonymkode: fde92...a00 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Skrevet 15. januar 2024 Hvordan er barnets mor sin alder relevant? 🤔 Snakk med NAV om det du lurer på! Også håper jeg du får kjøpt en bil og at det hjelper og letter hverdagen. Det høres fryktelig slitsomt ut slik du har det nå. Anonymkode: 045b1...719 9 1
Visla Skrevet 15. januar 2024 #17 Skrevet 15. januar 2024 Jeg ville sendt inn til nav å bedt de beregne barnebidraget på nytt siden samboeren din er på aap, og moren ikke vil si hva hun har i inntekt. Jeg hadde også nektet å vippse en krone utover bidraget siden dere ikke får treffe barnet. hvorfor har dere spart 50 000 til konfirmasjon? Får dere delta? Det er hinsides mye penger for en konfirmasjon😳 ville heller gitt jenta noen penger på et senere tidspunkt hvor det kan komme godt med. jeg og eksen bruker bidragskalkulatoren på nav sine sider. Men vi er ærlige på årsinntekter. Vi har privat avtale. Så har vi beregnet på nytt når han har hatt lønnsøkning, jeg gikk over på aap og slikt. 11
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er gift uten ektepakt så det er VI som betaler. Særlig siden jeg har 150 000,- mer inn. Jeg er ikke så god til å regne. Derfor ba jeg om hjelp😊 Anonymkode: ddd0a...4f5 Men det er ikke sånn at DU har forsørgerplikt for hans særkullsbarn selv om dere er gift uten ektepakt. At du frivillig velger å hjelpe ham med bidragene er jo ditt problem. Jeg skjønner ikke hvorfor dere har spart 50 000 (!!!) til konfirmasjonen når dere er så fattige? Hva er poenget? Hadde gitt mer mening å spytte i 15 000 til konfirmasjonen og resten evt til boligsparing til ungen… Anonymkode: fd83f...c55 16 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #19 Skrevet 15. januar 2024 Dere betaler ekstremt lite i bidrag i dag. Ingen her kan estimere bidraget for dere, da vi ikke vet hva mor tjener. Det er mor og fars inntekt som ligger til grunn for bidraget. Barnet vil få noe høyere når det fyller 18 år, forutsatt at det fortsatt går på skole. Men hvor mye, kan ingen her fortelle dere. Ved å betale 1500 kr i måneden er dere strengt tatt ikke med å forsørge denne ungen. Det holder knapt til lommepenger. Derfor ville jeg ikke klaget. Din inntekt har uansett ingen ting å si i denne sammenheng. Men han vil få større bidrag, fordi dere er to i husstanden deres og fordi dere er to om dekke faste utgifter. Anonymkode: 51ef1...a9d 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #20 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1500,- i bidrag er lite. At far bidrar økonomisk med å forsørge eget barn er en selvfølge! Anonymkode: fde92...a00 Enig! AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er barnets mor sin alder relevant? 🤔 Snakk med NAV om det du lurer på! Også håper jeg du får kjøpt en bil og at det hjelper og letter hverdagen. Det høres fryktelig slitsomt ut slik du har det nå. Anonymkode: 045b1...719 Jeg prøvde å få med så mange detaljer som mulig slik at det kanskje ble færre spørsmål. Den er ikke relevant. Jeg ser det nå. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts spør ikke om folk synes 1500 er mye eller lite, men om konkrete råd. 1500 i mnd + 200 her og der på vipps kan være mye for noen i en presset økonomisk situasjon. Med mindre dere selv har forsøkt usikkerhet ifbm helse som forverres av økonomisk usikkerhet, kan dere la være med å dømme ts. Det er slett ikke vanskelig å sette seg inn i at usikkerhet mtp kreftbehandling og utredning, MS, økonomisk usikkerhet og å stå økonomisk ansvarlig for et bidrag man ikke helt har innsyn i er belastende. Jeg har desverre ingen andre forslag enn å få nav til å regne det ut på nytt. Eventuelt kan dere sjekke om dere har rett på juridisk bistand via forsikringer dere har eller forbund/foreninger dere er med i. Er mannen under kreftutredning er dere gjerne i kontakt med sosionom via sykehuset? Anonymkode: 52d9e...bfb Takk for at du viser oss omsorg. Jeg er redd det blir problemer om barnemor får regning på ny utregning. Det ble det sist. Men å høre med jurist var lurt. Ms-forbundet er tilknyttet et advokatkontor. Jeg hadde glemt det. Sosionom var også veldig lurt. Takk skal du ha. Du gjorde dagen min MYE bedre. Visla skrev (1 time siden): Jeg ville sendt inn til nav å bedt de beregne barnebidraget på nytt siden samboeren din er på aap, og moren ikke vil si hva hun har i inntekt. Jeg hadde også nektet å vippse en krone utover bidraget siden dere ikke får treffe barnet. hvorfor har dere spart 50 000 til konfirmasjon? Får dere delta? Det er hinsides mye penger for en konfirmasjon😳 ville heller gitt jenta noen penger på et senere tidspunkt hvor det kan komme godt med. jeg og eksen bruker bidragskalkulatoren på nav sine sider. Men vi er ærlige på årsinntekter. Vi har privat avtale. Så har vi beregnet på nytt når han har hatt lønnsøkning, jeg gikk over på aap og slikt. Jeg vet ikke hvor mye en konfirmasjon koster. Jeg vet bare at vi må ha nok, for vi vet ikke før vi får alle kvitteringer fra mor. Så jeg har spart alt jeg kan. Han får delta. Ikke jeg. Vi vippser for å ikke vippse kan gjøre at barnet nektes å kommunisere med far på telefon. Det har skjedd før. Jeg vet ikke mors inntekter så jeg vet ikke hva jeg skal legge inn på henne i kalkulatoren. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dere betaler ekstremt lite i bidrag i dag. Ingen her kan estimere bidraget for dere, da vi ikke vet hva mor tjener. Det er mor og fars inntekt som ligger til grunn for bidraget. Barnet vil få noe høyere når det fyller 18 år, forutsatt at det fortsatt går på skole. Men hvor mye, kan ingen her fortelle dere. Ved å betale 1500 kr i måneden er dere strengt tatt ikke med å forsørge denne ungen. Det holder knapt til lommepenger. Derfor ville jeg ikke klaget. Din inntekt har uansett ingen ting å si i denne sammenheng. Men han vil få større bidrag, fordi dere er to i husstanden deres og fordi dere er to om dekke faste utgifter. Anonymkode: 51ef1...a9d Ungen blir forsørget. Bidraget er en del av forsørgelsen. Vi vippser penger til medlemskap i idretten, sportsutstyr og klær. Sist ville barnet ha en moderne jakke til 5000. Barnet fikk det. Det er dyrt. Men barnet har ikke en tilstedeværende far. Det hjelper jo ikke, selvsagt, men barnet får iallefall riktig jakke. Jeg klager ikke. Som jeg sier i hi, jeg betaler gjerne mer. Jeg håpte noen kunne hjelpe meg å tippe riktig beløp. Jeg skjønner nå at det ikke er mulig. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men det er ikke sånn at DU har forsørgerplikt for hans særkullsbarn selv om dere er gift uten ektepakt. At du frivillig velger å hjelpe ham med bidragene er jo ditt problem. Jeg skjønner ikke hvorfor dere har spart 50 000 (!!!) til konfirmasjonen når dere er så fattige? Hva er poenget? Hadde gitt mer mening å spytte i 15 000 til konfirmasjonen og resten evt til boligsparing til ungen… Anonymkode: fd83f...c55 Vi er gift. Vi har ikke vær vår hylle i kjøleskapet. Når jeg giftet med meg var jeg klar over at han hadde et barn. Jeg tok hele pakka. Også den økonomiske biten Dette ble jo gøy. Jeg er ingen barnehater. Ikke min mann heller. Jeg er ufrivillig barnløs og skulle gjerne ha vært stemor. Og min mann ville gjerne vært pappa. Men slik er det ikke. Poenget er at jeg ikke kan eie en bil hvis bidraget går fra 1500 til 8000. Eller bare til 3000. Da må jeg vente. Og det er greit. Det er planen å søke om hjemmehjelp eller noe. Det ordner seg nok. Håper dere som kjefter på fremmede på internett kan få den omsorgen dere så sårt trenger snart. Ts Anonymkode: ddd0a...4f5 2 9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå