Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står i et samlivsbrudd etter mange år. Felles barn i barneskole alder.  Det er mannen som har tatt initiativet til brudd, hele familien er i krise. Han har ingen forslag til hvordan det praktisk kan løses, jeg må komme med et utgangspunkt. Ingen av oss har økonomi til å overta felles hus i det lange løp, men jeg vil foreslå følgende i en overgangsperiode:

- Mannen må flytte ut. Finne en leilighet på utleiemarkedet.

- Jeg fortsetter å bo i huset i en overgangsfase. Jeg klarer alle utgiftene midlertidig og med avdragsfrihet på boliglånet og litt bidrag. Jeg tar på meg klargjøring og alt praktisk ifm. salg.

- Barna fortsetter å bo sammen med meg i separasjonsperioden, men har fast samvær hos pappaen annenhver helg og en dag i uken. Far fortsetter å følge opp på fritidsaktiviteter utover dette om han ønsker det. Han kan også komme hit når han vil (spise middag, gjøre lekser osv).

- Når vi har fått solgt og etablert oss permanent kan målet være 50/50. Vil tro det tar inntil et år. 

Er dette et urimelig utgangspunkt? Hva tenker dere?

Anonymkode: ce3b8...da3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville du gått med på en løsning hvor du flytter ut og leier deg en leilighet, mens ungene bor hos han og er hos deg annenhver helg og en dag i uken, med en løs avtale om å jobbe for å få til 50/50 på sikt?

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Hvorfor skal du påta deg alt og gjøre det lett for han som vil ut?

Anonymkode: 090cd...e31

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes forslaget ditt høres vettugt ut. Det høres ut som han allerede har "meldt seg ut"? 
Da er det minst frustrerende å ta tak i det selv, og bli ferdig med prosessen.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Og hvis han ikke bidrar på huslånet en periode bør det godtgjøres deg ved oppgjør.

Anonymkode: 090cd...e31

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal du påta deg alt og gjøre det lett for han som vil ut?

For å gjøre det lett for seg selv?

(Hun kan fakturere klargjøringen, og holde det utenom delingen av salgssummen)

Skrevet

Tenker at dette kan bli rett og slett en kamp mellom mor og far, og barn som ser foreldre som river hverandre i filler.

Ta turen til familievernkontoret, noe dere er pliktig til. 

Anonymkode: b04f9...242

Skrevet
Andro skrev (18 minutter siden):

Synes forslaget ditt høres vettugt ut. Det høres ut som han allerede har "meldt seg ut"? 
Da er det minst frustrerende å ta tak i det selv, og bli ferdig med prosessen.

Wtf?!

Anonymkode: f27bd...a39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tenker at dette kan bli rett og slett en kamp mellom mor og far, og barn som ser foreldre som river hverandre i filler.

Ta turen til familievernkontoret, noe dere er pliktig til. 

Anonymkode: b04f9...242

Jeg skal til FVK - alene. Han vil ikke bli med. Det er derfor jeg må ha er utgangspunkt.

• Hjerte 4
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal til FVK - alene. Han vil ikke bli med. Det er derfor jeg må ha er utgangspunkt.

Kan man velge det bort når man har barn?

Skrevet
Example skrev (37 minutter siden):

Ville du gått med på en løsning hvor du flytter ut og leier deg en leilighet, mens ungene bor hos han og er hos deg annenhver helg og en dag i uken, med en løs avtale om å jobbe for å få til 50/50 på sikt?

Nei, men det er ikke jeg som vil rive opp familien med rota. Jeg tenkte å ha en avtale som varer i 6 måneder i utgangspunktet. Da har barna også fått tid til å komme over det første sjokket. Det må da være bedre en ingen avtale? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
takinova skrev (Akkurat nå):

Kan man velge det bort når man har barn?

Han kan velge å ikke møte til mekling ja. Men da er det bare min stemme som blir hørt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke ha 50/50 med en gang? 

Anonymkode: 283d8...f42

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Står i et samlivsbrudd etter mange år. Felles barn i barneskole alder.  Det er mannen som har tatt initiativet til brudd, hele familien er i krise. Han har ingen forslag til hvordan det praktisk kan løses, jeg må komme med et utgangspunkt. Ingen av oss har økonomi til å overta felles hus i det lange løp, men jeg vil foreslå følgende i en overgangsperiode:

- Mannen må flytte ut. Finne en leilighet på utleiemarkedet.

- Jeg fortsetter å bo i huset i en overgangsfase. Jeg klarer alle utgiftene midlertidig og med avdragsfrihet på boliglånet og litt bidrag. Jeg tar på meg klargjøring og alt praktisk ifm. salg.

- Barna fortsetter å bo sammen med meg i separasjonsperioden, men har fast samvær hos pappaen annenhver helg og en dag i uken. Far fortsetter å følge opp på fritidsaktiviteter utover dette om han ønsker det. Han kan også komme hit når han vil (spise middag, gjøre lekser osv).

- Når vi har fått solgt og etablert oss permanent kan målet være 50/50. Vil tro det tar inntil et år. 

Er dette et urimelig utgangspunkt? Hva tenker dere?

Høres bra ut. Han må også bidra til å forsørge barna. Siden han gir deg muligheten til å komme med forslag, ta det som er best for deg og barna.  Så tilpasser du deg hvis han synes det blir for mye.

Jeg hadde foreslått å betale 1/2 markedsleie for huset og bli boende der. Så tar du over hele lånet og huset når du får råd, når du har nedbetalt din del... få det skriftlig bare...

Anonymkode: 869dd...fbd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

🧐😶‍🌫️

Hadde sørget for å gå over forslag til avtale med advokat.

Han her blir ikke enkel å samarbeide med. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men det er ikke jeg som vil rive opp familien med rota. Jeg tenkte å ha en avtale som varer i 6 måneder i utgangspunktet. Da har barna også fått tid til å komme over det første sjokket. Det må da være bedre en ingen avtale? 

Hvem som velger å gå pleier i være avgjørende for hvem som har rett på mest tid med barna. Da ville det jo gjerne vært slik at fedrene får barna mer, med tanke på at det i flertallet av tilfellene er kvinnen som går. Det er dog ikke tilfelle.

Dere må finne en løsning sammen. Gjøre det rettferdig og fair for begge parter er nok lurt for å unngå en unødvendig strid. 

Det er ikke gunstig for han å sitte med både egen husleie, et felles lån dere har og barnebidrag på toppen. I og med at du sier at ingen av dere har økonomi til å beholde boligen, vil jeg tro at dette er en økonomisk avtale han ikke kan leve med. Det gjør han også at han stiller dårligere i en fremtidig tvist om omsorg for barna deres hvis de blir boende hos deg og er lite hos far. Hvis du ønsker 50/50 bør dere begynne med det så fort som mulig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han kan velge å ikke møte til mekling ja. Men da er det bare min stemme som blir hørt. 

Nope. Der kan man ikke velge om man har felles barn. Begge må ha mekling. Man kan i spesielle tilfeller, men man kan ikke velge der bort. 

https://www.bufdir.no/familie/samlivsbrudd/mekling/

Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

Hvem som velger å gå pleier i være avgjørende for hvem som har rett på mest tid med barna. Da ville det jo gjerne vært slik at fedrene får barna mer, med tanke på at det i flertallet av tilfellene er kvinnen som går. Det er dog ikke tilfelle.

Dere må finne en løsning sammen. Gjøre det rettferdig og fair for begge parter er nok lurt for å unngå en unødvendig strid. 

Det er ikke gunstig for han å sitte med både egen husleie, et felles lån dere har og barnebidrag på toppen. I og med at du sier at ingen av dere har økonomi til å beholde boligen, vil jeg tro at dette er en økonomisk avtale han ikke kan leve med. Det gjør han også at han stiller dårligere i en fremtidig tvist om omsorg for barna deres hvis de blir boende hos deg og er lite hos far. Hvis du ønsker 50/50 bør dere begynne med det så fort som mulig.

Jeg ønsker å gjøre det som er best for ungene. Og i vårt tilfelle tror jeg ikke det vil være bra for de å flytte mange ganger. Jeg vil foreslå at jeg tar alle utgifter med felles bolig og lån frem til det blir solgt. Han må betale husleie på sin nye bolig, og litt bidrag. Da får jeg og barna tid til å finne en ny permanent bolig jeg kan kjøpe, også kan vi starte 50/50 da. Det er mange ting som skal på plass for at dette skal fungere, så jeg tenker på stabilitet og forutsigbarhet for barna. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ellers: advokat. Særlig om det er fare for at ting kan bli konfliktfylt. 

Vær også klar over at om han står som eier på huset vil du risikere at eventuell gjeld han har i andre sammenhenger (feks kredittkortgjeld) blir forsøkt løst inn med å kreve tvangsalg av huset. At han ikke kan ta opp lån på huset uten din signatur betyr ikke at han kan ta opp lån uten pant i noe, misligholde og at de forsøker å få igjen pengene sine ved å gå etter de verdiene han har (hus, hytte, bil). Sier ikke at han vil finne på det, men det er en reell situasjon som kan oppstå. 

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Vil si at han som vil ut får enkleste veien her. Å klargjøre huset for salg er et rent helvete. Myyye jobb! Om han får seg leilighet hvor det er plass til ungene skjønner jeg ikke hvorfor man skal vente med 50/50 heller. 

Egentlig burde han som vil avslutte forholdet ta ansvaret for å gjøre huset klart til salgs. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...