Gå til innhold

Å ha fokus på relasjonen og ikke personen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde samtale med en datingmentor i helgen og en av de tingene hun sa som endret alt for meg, var å fokusere på relasjonen og ikke personen.  Altså istedenfor å se for meg hvordan han skal se ut, så skulle jeg se for meg hvordan han skulle være - mot meg.  Vi måtte skrive ned vår drømmerelasjon  og beskrive denne med tanke på hvordan vi skulle være som kjærester. Skulle vi bo sammen? Hvor mye tid hver for oss skulle vi ha? Hvor mye tid med venner ville være rett for oss? Hvordan skulle han være mot meg for at jeg skulle føle meg trygg?  Det jeg satt igjen med var at mange av de mennene jeg har møtt de siste årene sikkert kunne vært rett for meg, men jeg fokuserte bare på hvordan de så ut, hva de jobbet med, og alle disse andre tingene og så aldri hvem de egentlig var. Ei heller hvordan de ville vært som min kjæreste.  Tenkte bare dele for kanskje noen  andre kan ha nytte av det også. 

Anonymkode: 8aa40...0e6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjemi er alfa omega! At man finner bestevennen sin i han🥰

Anonymkode: 92b77...c80

• Nyttig 1
Skrevet

Beklager, men det er ikke så enkelt. Du kan ikke tvinge gjennom et forhold kun basert på fornuft. Det finnes nok mange der ute som på papiret vil være helt perfekt for deg, men hvis du kjenner på avsky av tanken på å ligge inntil personen vil det ikke fungere. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker hun har rett uten at det betyr at du skal være sammen med noen du avskyr utseende på (som noen tror). Jeg lette og lette i mange år, datet og hadde korte forhold og ingenting fungerte. En kveld slo tanken meg, hvem er han for meg og jeg for han? Jeg tygde på det noen dager og gikk gjennom alle de koko tingene jeg hadde funnet meg i, alle de mennene jeg hadde møtt som ikke var min type men som jeg allikevel hadde datet gjentatte ganger. Den som sto igjen var en spesiell fyr som jeg traff som ung og jeg tenkte, sånn vil jeg føle det, sånn vil jeg bli behandlet. Og etter det ble det slutt på å date feil type menn og traff en som gav meg akkurat den samme følelsen jeg hadde som ung og som ganske raskt viste at han behandlet meg på den samme måten som han jeg var med som ung. Har gått 11 år og jeg har aldri angret på at jeg fant han.

Anonymkode: bf386...9ca

• Nyttig 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Har alltid fokusert på kjemi. Utseendet har kommet i andre rekke, men klart, en må jo finne vedkommende tiltrekkende. 

For min del blir en mann latterlig mer hot og sexy om vi har en dypere relasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg hadde samtale med en datingmentor i helgen og en av de tingene hun sa som endret alt for meg, var å fokusere på relasjonen og ikke personen.  Altså istedenfor å se for meg hvordan han skal se ut, så skulle jeg se for meg hvordan han skulle være - mot meg.  Vi måtte skrive ned vår drømmerelasjon  og beskrive denne med tanke på hvordan vi skulle være som kjærester. Skulle vi bo sammen? Hvor mye tid hver for oss skulle vi ha? Hvor mye tid med venner ville være rett for oss? Hvordan skulle han være mot meg for at jeg skulle føle meg trygg?  Det jeg satt igjen med var at mange av de mennene jeg har møtt de siste årene sikkert kunne vært rett for meg, men jeg fokuserte bare på hvordan de så ut, hva de jobbet med, og alle disse andre tingene og så aldri hvem de egentlig var. Ei heller hvordan de ville vært som min kjæreste.  Tenkte bare dele for kanskje noen  andre kan ha nytte av det også. 

Den mentoren har helt rett!!

For meg virker det som at alt for mye av datingen i dag fokuserer på utseende, status og om hen er god i senga. Og det er jo kult det, noen uker, måneder, og kanskje et par år, men så begynner det å skrante fordi man ikke passer sammen. Man er for ulike og vil kanskje helt forskjellige ting med livet. Jeg tror veldig, veldig mange forhold ryker på grunn av slike ting. Forhold som aldri burde blitt noe forhold i utgangspunktet.

Skal et forhold vare, må man komme godt over ens. Ha noe felles. Være litt like når det gjelder tanker, kultur og interesser og kunne fungere som bestevenner. Det er ikke nok å ha en lekker partner å vise fram på fest, en du stolt kan fortelle at har en viktig jobb, og en som er deilig i senga. Man må trives sammen i hverdagen, fordi det flest hverdager.

• Nyttig 4
Skrevet
ennivk skrev (17 timer siden):

Beklager, men det er ikke så enkelt. Du kan ikke tvinge gjennom et forhold kun basert på fornuft. Det finnes nok mange der ute som på papiret vil være helt perfekt for deg, men hvis du kjenner på avsky av tanken på å ligge inntil personen vil det ikke fungere. 

Jeg tror det er så enkelt. Ikke snakk om å tvinge gjennom et forhold, men å sortere kandidater på en annen måte. Ha fokus på personlighet og kompatibilitet først og fremst og så se på kjemien etterpå. Har man ikke kjemi helt greit, da leter man videre. Men man kaster ikke bort masse tid på noen som man har kjemi med som ikke egentlig er kompatibel i en relasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er så enkelt. Ikke snakk om å tvinge gjennom et forhold, men å sortere kandidater på en annen måte. Ha fokus på personlighet og kompatibilitet først og fremst og så se på kjemien etterpå. Har man ikke kjemi helt greit, da leter man videre. Men man kaster ikke bort masse tid på noen som man har kjemi med som ikke egentlig er kompatibel i en relasjon. 

Men er det ikke nettopp det dating er? :klo: 

Hvordan mener du (eller «mentoren» din) at man rent praktisk skal finne ut av hvordan en person «kommer til å reagere i en krise»? Vær gjerne konkret. Eller tenker dere å stille spørsmålet og så bare ta svaret for god fisk? Vel vitende om at en god del mennesker vil velge å lyve, og en formidabel andel av de som forteller sannheten slik de oppfatter den ikke har en oppfatning av virkeligheten som sammenfaller med din? 

Så, kortfattet: hvordan finner man ut «hvem en person er» uten å tilbringe månedsvis med dem?

Anonymkode: 0878c...ffd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan mener du (eller «mentoren» din) at man rent praktisk skal finne ut av hvordan en person «kommer til å reagere i en krise»? Vær gjerne konkret. Eller tenker dere å stille spørsmålet og så bare ta svaret for god fisk? Vel vitende om at en god del mennesker vil velge å lyve, og en formidabel andel av de som forteller sannheten slik de oppfatter den ikke har en oppfatning av virkeligheten som sammenfaller med din? 

Så, kortfattet: hvordan finner man ut «hvem en person er» uten å tilbringe månedsvis med dem?

Hvis ikke du har lyst til å tilbringe månedsvis med vedkommende- har du svaret der! 

Anonymkode: 92b77...c80

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hennes tips var å ikke gå på en date før du vet mer om han og hvem han er.  Uansett hvor jeg  treffer han så skal jeg ikke date han før jeg har sett litt mer av hvem han er. Altså vi møtes i virkeligheten og gjør sosiale ting sammen. Blir kjent som venner først. Still konkrete spørsmål om hverdagen, drømmer og mål for fremtiden, ta stilling til relasjonene personen har rundt seg. Bruke en måned på å henge litt med hverandre og bli litt kjent før man eventuelt starter datingen. Hennes anbefaling var minst 6 sosiale treff før man begynner å date og ikke minst har sex med hverandre og gjerne flere hvis man har truffet hverandre mange ganger på kort tid. For de som er sånn som meg (som blir følelsesmessig engasjer etter sex) så har jeg fått anbefalt å ikke ha sex før vi har inngått ett forhold og begynner å virkelig date for å se om vi fungerer som kjærester. Gammeldags kanskje, men jeg gleder meg til å teste dette mer ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 13.08):

Ja, det å fokusere på hva slags relasjon jeg ønsker meg med en kjæreste har gjort at jeg for det meste har hatt helt utrolig flotte kjærester. 

Ser altfor ofte at folk er altfor opptatt av hva som bringer status for dem. Man ser ofte hvor dårlig kombo et par kan være bare ved å se på måten de kommuniserer med hverandre 😅

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hennes anbefaling var minst 6 sosiale treff før man begynner å date og ikke minst har sex med hverandre og gjerne flere hvis man har truffet hverandre mange ganger på kort tid.

Jeg regner med at dere må møte opp samtidig på disse sosiale treffene, og sikkert snakke med hverandre også, altså til forveksling lik en date? 

Bare det å finne noen som skjønner hva det dreier seg om, vil antagelig redusere valgproblematikken ned mot null. 

Anonymkode: 29037...7b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg regner med at dere må møte opp samtidig på disse sosiale treffene, og sikkert snakke med hverandre også, altså til forveksling lik en date? 

Bare det å finne noen som skjønner hva det dreier seg om, vil antagelig redusere valgproblematikken ned mot null. 

Anonymkode: 29037...7b3

Poenget er å se hvordan man er mot andre mennesker og bli kjent med andre som kjenner han&henne også. ikke gjøre noe date aktig alene før man har vært på sosiale dater sammen. Altså man kan ta følge hjem, men man går ikke hjem til hverandre eller treffes og tilbringer daten sammen alene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Poenget er å se hvordan man er mot andre mennesker og bli kjent med andre som kjenner han&henne også. ikke gjøre noe date aktig alene før man har vært på sosiale dater sammen. Altså man kan ta følge hjem, men man går ikke hjem til hverandre eller treffes og tilbringer daten sammen alene. 

Dette er nok inspirert av andre kulturer. I Norge er ikke folk flest sosial på den måten. Vi samles ikke på puben eller den lokale uterestauranten. Når man passerer 20- årene har de fleste kvinner venninner de er sosiale med. Mange av disse sosiale settingene er det veldig rart å ta en ny mann med på.

Jeg mener man er i en datingfase i det øyeblikket man velger å treffes, og man dater for å finne ut om man kan passe sammen som par. I vår kultur er det enklest å treffes noe alene og noe sammen med andre om det passer slik. Jeg er helt enig med deg i at det kan være lurt å vente med sex og ha med litt mer fornuft enn det "folk flest" gjør i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...