AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Jeg får en valp om en uke, han er da 8 uker. Det jeg lurer på er når og hvordan kan jeg eksponere han for det å ta buss og trikk? Han må ta fly og buss når jeg henter han, så han vil jo ha gjort det en gang da. Jeg skjønner at han trenger litt tid for å bli kjent og trygg på meg, leiligheten og nærområdet før jeg eksponerer han for resten av verden. Hittil har jeg tenkt å gjøre det gradvis kanskje er best. Å først en dag bare sitte på busstoppet og se på bussene og bilene som kjører fordi. Så senere ta bussen ett stopp (ca 100m) og rusle hjem igjen. Er dette en for sakte måte eller rask måte å gjøre det på? Lurer også på ca hvor gammel en valp er før den greier å være hjemme alene i 2 timer? Jeg har ikke noe hast med akkurat dette og vil bruke tiden som trengs til å venne han til det. Anonymkode: 21f91...c5b
Tabris Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Jeg ville gitt ham en ukes tid på å bli trygg hjemme hos dere først. Men det er ikke noen fasit på verken hvor lenge du bør vente før du eksponerer eller hvor fort/sent du trenger å gå frem. Alt avhenger av valpen. Hvis valpen er trygg og glad så kan du gå frem fortere. Hvis valpen synes det er skummelt så må du gå frem saktere. Det er heller ingen fasit på hvor gammel valpen er når den kan være hjemme alene i to timer. Det kommer an på hvor trygg eller utrygg den er i utgangspunktet, hvor ofte og hvor gradvis dere trener på hjemme alene-trening og hvorvidt valpen får noen negative erfaringer i treningsprosessen. 3 1 1
BMF Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 Syns du har en god plan 😊 Jeg ville tatt bussen litt lenger, så valpen rekker å roe seg litt ned og «oppleve» bussen før jeg gikk av. Hjemmetrening er jeg ikke god på, men start om noen uker og gå til postkassen, gå ut med søppel, la valpen ligge i buret (i stua?) mens du er på kjøkkenet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 Mange valper er dritredd en vanlig tur.(det beste i starten er å gå løs på et trygt område) Busser ville jeg ha ventet med til den blir tryggere. Anonymkode: d8c24...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 Tusen takk for rådene! TS Anonymkode: 21f91...c5b
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 Jeg hentet også min med fly og buss når han var valp. Han måtte bli med på bussen når jeg skulle i skogen med de andre, så han fikk vel bussturer i løpet av noen dager hjemme. Nå var han en stødig valp og det er han også som voksen. Han har alltid taklet reiser med buss, trikk, t bane, bil og båt og har aldri vært noe problem å ha med seg rundt. Anonymkode: cadea...372 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #7 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 12.49): Mange valper er dritredd en vanlig tur.(det beste i starten er å gå løs på et trygt område) Busser ville jeg ha ventet med til den blir tryggere. Anonymkode: d8c24...dc1 Det er jo du som er redd her virker det som. Ikke rart det blir risiko for at bikkja di blir det også.. Anonymkode: 97c81...db4 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #8 Skrevet 17. januar 2024 Hjemmetreninga kommer nesten bare an på hvor mye du trener (forutsatt at hunden er trygg). Vi har voksne hunder som ikke liker å være alene fordi vi har vært for dårlige på å trene, men kan heldigvis tilpasse sånn at de ikke trenger å være det. Anonymkode: 86b01...f62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå