Gå til innhold

Bruke rammelån som sparekonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at noen brukte rammelånskonto som sparekonto.  Vil det si at man får rente på penger man setter inn  hvis man ikke bruker noe av den innvilgede rammen?

Anonymkode: 63b59...e6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste at noen brukte rammelånskonto som sparekonto.  Vil det si at man får rente på penger man setter inn  hvis man ikke bruker noe av den innvilgede rammen?

Hvis du klarer å få renter fremfor å betale renter på ditt rammelån, så spanderer jeg en flott flaske med vin til deg.

Schmuhu

• Liker 2
Skrevet

De velger bare å betale inn på rammelånet for å betale rente på en minst mulig lånesum.

Dersom de har høy rente på rammelånet kan det være en smart ting å gjøre, men om de kan få høyere avkastning på noe annet enn de sparer seg i renteutgifter ved å betale inn ekstra på lånet så er det ikke så lurt. 

Anonymkode: 99dc2...d6d

• Nyttig 1
Skrevet

Hei

Nei det betyr ikke at man får renter på innskuddet, men det betyr at det blir mindre renter å betale hver mnd på rammelånet. Og, ettersom det er høyere lånerente på rammelånet enn det innskuddsrenten på en vanlig sparekonto, så vil det lønne seg å heller sette pengene inn i rammelånet, enn å sette de på en sparekonto. Da vil du spare mer i rentekostnader på lånet enn du vil tjene på å ha dem på sparekonto

Så det er først dersom du får høyere rente på sparekontoen enn du har på lånet ditt at det vil lønne seg å heller spare på sparekonto :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke slik det fungerer. 

Men jeg har hørt om de som har rammelån med mye tilgjengelig kapital og samtidig har en bufferkonto på flere hundre tusen kroner til en ganske mye dårligere rente enn rammelånet... 

Endret av newman01
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei. 

Det betyr typisk at man i større grad lånefinansierer enn sparer. Så alle forbruksanskaffelser hentes av lånet. Man etablerer ikke bufferkontoer og andre sparekontoer, men konsenterer kapitalplaseringer i investeringer istedet for sparing. 

Problemet er at sparing stort sett aldri lønner seg (dette er et veldig viktig kapitalistisk prinsipp). Investering, altså der man har risiko vil som regel lønne seg, men gir ikke rask tilgang til kapital. 

Rammelånskonto har en annen fordel, og det er at lånekapitalen forvitrer med KPI, på samme måten som ved sparing. Men her er det andres penger, ikke dine.  Prisen av dette er renten, men over KPI tap + innskudsrente, så behøver ikke dette være tap. 

Endret av Druid
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk ah da forstår jeg.

Et spørsmål til..

Fikk innvilget rammelån nylig. Kan jeg ha det stående i flere år uten å bruke  noe av det?  Føles betryggende å bare vite at jeg har det tilgjengelig om noe skulle skje

Ver det ikke er mest lønnsomt men har bufferkonto utenom ergo blir man mere disiplinert mindre fristet  til  ikke å ta hull på innvilget ramme..

Skrevet (endret)

Kommer an på vilkårene for rammelån da... Normalt er renta høyere for rammelån enn vanlig lån, så du risikerer å betale en god del ekstra unødvendig. F.eks. koster rammelån i Sbanken 5,55%, mens boliglånsrenta er 0,2% lavere. 

Har man da 4 millioner i boliglån eller rammelån blir det 8000kr i dass hvert eneste år med den renteforskjellen. 

Kjekt med rammelån, men om man ikke trenger det og overhodet ikke bruker det kan man stille litt spørsmål til om det er et økonomisk rasjonelt valg. 

Og hele hensikten med rammelån er egentlig å slippe å ha bufferkontoer. Om du da ikke får superrente på den bufferkontoen din bør du definitivt kvitte deg med den og redusere rammelånet ditt

Endret av newman01
Skrevet
newman01 skrev (32 minutter siden):

Kommer an på vilkårene for rammelån da... Normalt er renta høyere for rammelån enn vanlig lån, så du risikerer å betale en god del ekstra unødvendig. F.eks. koster rammelån i Sbanken 5,55%, mens boliglånsrenta er 0,2% lavere. 

Har man da 4 millioner i boliglån eller rammelån blir det 8000kr i dass hvert eneste år med den renteforskjellen. 

Kjekt med rammelån, men om man ikke trenger det og overhodet ikke bruker det kan man stille litt spørsmål til om det er et økonomisk rasjonelt valg. 

Og hele hensikten med rammelån er egentlig å slippe å ha bufferkontoer. Om du da ikke får superrente på den bufferkontoen din bør du definitivt kvitte deg med den og redusere rammelånet ditt

Rammelån i Bulder bank. Man betaler vel ikke rente om man ikke bruker av rammen?

Kun tinglysingsgebyret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Rammelån i Bulder bank. Man betaler vel ikke rente om man ikke bruker av rammen?

Kun tinglysingsgebyret?

spørsmålet er jo om lånet stenges hvis du ikke har noe utestående.  Men der er vel ikke terminbeløp på det, så et utestående på 5 kr burde ikke være et problem. Det vil ta lang tid for det å bli synlig rente på det. 

• Nyttig 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Kun tinglysingsgebyret?

Har du rammelån med 0% belåning? Da har du ingen rentekostnader, og ikke noe jeg tok høyde for i min kommentar. Det vanlige er å ha 20-50% belåning på huset, og benytte tilgjengelig kreditt som det passer seg. Og da kan det være ugunstig å ha en bufferkonto på 150'000 med begredelig rente samtidig som man har høyere rentekostnader på rammelånet

Skrevet
newman01 skrev (18 minutter siden):

Har du rammelån med 0% belåning? Da har du ingen rentekostnader, og ikke noe jeg tok høyde for i min kommentar. Det vanlige er å ha 20-50% belåning på huset, og benytte tilgjengelig kreditt som det passer seg. Og da kan det være ugunstig å ha en bufferkonto på 150'000 med begredelig rente samtidig som man har høyere rentekostnader på rammelånet

Okei.. Ja jeg har 0 belåning. Og solid bufferkonto ved siden av

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei.. Ja jeg har 0 belåning. Og solid bufferkonto ved siden av

Rammelån på 2 mill med 0 belåning samt solid buffer på sparekonto

Skrevet
Druid skrev (29 minutter siden):

spørsmålet er jo om lånet stenges hvis du ikke har noe utestående.  Men der er vel ikke terminbeløp på det, så et utestående på 5 kr burde ikke være et problem. Det vil ta lang tid for det å bli synlig rente på det. 

Takk for tips om dette

Skrevet

Vi beholdt rammelånet en stund etter at lånet var nedbetalt. Vi skulle kjøpe bil i nærmeste framtid, og ville ha muligheten til å bruke rammelånet til å betale bilen. 

Vi betalte termingebyr på 70 kroner eller noe sånt, mens vi hadde 0 i gjeld.

Da  bilen var betalt og det viste seg at vi ikke trengte å bruke av rammelånet likevel, så avsluttet vi rammelånet helt.

Skrevet

Vi har rammelån på 4 mill der vi har null trekk. Vi har valgt å beholde det og trekker innimellom ved større investeringer, typ oppussing av kjøkken ol, der vi betaler alle regningene med rammen og så betaler ned når ferdig. Har også fleksibilitet til å gjøre større investeringer om vi ønsker det, uten å involvere banken.

Anonymkode: 9b735...1e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...