shakini Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 (endret) Har en baby på fire måneder, som legger seg samtidig med meg kl ni om kvelden. Vi står opp ca elleve-tolv timer senere. Hun skjønner forskjell på dag og natt, og våkner bare for å spise og så sovner hun igjen. Hun virker aldri trøtt eller uopplagt på dagen og sutrer nesten aldri. Jeg ser mange steder tabeller med anbefalte leggetider for baby og ifølge disse legger jeg min baby en til halvannen time for sent nå. Om noen måneder skal jeg ifølge disse tabellene legge henne mellom halv sju og halv åtte. Hvorfor det? Må jeg følge sånne tabeller, eller kan jeg føle meg fram på hvordan hun har det? Jeg mistenker at mange sånne råd egentlig bare er bs, nemlig. For eksempel vekket jeg henne aldri for mating da hun sov seks-sju timer i strekk de første ukene hun levde, men hun la helt greit på seg. Har heller aldri drevet med magetrening, men får ofte kommentarer på at hun er en veldig sterk baby. Endret 15. januar 2024 av shakini 1 3
Sofakona Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Bare ta det som det kommer.. plutselig har du en baby som ikke vil sove.. kanskje våkner 3-7 ganger om natten...de vil gå igjennom en god del faser 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 En gjør som det passer en selv. Vi legger vår 5mnd gammel baby kl 1930, det er fordi hun er trøtt da og ikke roer seg i stuen med oss. Anonymkode: 5bb2f...b3a 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 Herregud. Nei du MÅ selvsagt ikke følge en tabell. Du følger barnet ditt. Tabellene er bare veiledning/råd til foreldre med babyer som strever med søvn. Hvis dere ikke strever med søvn trenger du heller ikke tabeller/veiledning. Anonymkode: d34bb...492 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 Har aldri fulgt noen tabell Anonymkode: e265a...2d6 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 shakini skrev (38 minutter siden): Har en baby på fire måneder, som legger seg samtidig med meg kl ni om kvelden. Vi står opp ca elleve-tolv timer senere. Hun skjønner forskjell på dag og natt, og våkner bare for å spise og så sovner hun igjen. Hun virker aldri trøtt eller uopplagt på dagen og sutrer nesten aldri. Jeg ser mange steder tabeller med anbefalte leggetider for baby og ifølge disse legger jeg min baby en til halvannen time for sent nå. Om noen måneder skal jeg ifølge disse tabellene legge henne mellom halv sju og halv åtte. Hvorfor det? Må jeg følge sånne tabeller, eller kan jeg føle meg fram på hvordan hun har det? Jeg mistenker at mange sånne råd egentlig bare er bs, nemlig. For eksempel vekket jeg henne aldri for mating da hun sov seks-sju timer i strekk de første ukene hun levde, men hun la helt greit på seg. Har heller aldri drevet med magetrening, men får ofte kommentarer på at hun er en veldig sterk baby. Du trenger ikke følge sluke leggerider. Sånt er ment for de som har litt mer søvntrøbbel, og får en pekepinn på hva de kan jobbe mot. Så hvis du og baby har det helt fint, trenger du ikke tenke på det Anonymkode: 744f1...421 1
shakini Skrevet 15. januar 2024 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2024 Takk for svar! Da fortsetter vi bare som vi har gjort til nå da 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 Min la seg også relativt sent i den alderen, først rundt 6 mnd kunne jeg legge ham tidligere. Anonymkode: 90767...ca6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 Små barn som kan sove fritt uten vekkerklokke er det ikke alltid like viktig å leggetider på, men med engang man må ha faste stå opp tider er det greit å flytte leggetider til at de passer bedre med familiens morgenrutiner. Barn følger ikke alltid skjema, men man kan jo prøve. Har man flere barn blir det også viktigere. Anonymkode: e57e7...cc4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 Vi har bare gått etter barnets behov. Kan være lurt for mange å snu døgnet, når det blir vanlig jobbhverdag og barnehage. Med mindre du har en jobb som starter sent. Anonymkode: 7a775...dba
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 Så lenge dere er i permisjon er jo ikke dette noe stress. Men når barnet skal begynne i barnehagen bør det legges tidligere for kvelden, det er jo enda en stund til. Når det gjelder magetrening er det en grunn til at dette er viktig, så ville absolutt gjort det. Har både med form på hodet å gjøre og utvikling i forhold til å lære å krabbe etc. Anonymkode: 3b2c7...15b 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 Aldri presset igjennom leggetider som ikke passet inn med døgnrytmen. På den tiden der sov babyen rundt 23-00 samtidig som vi la oss. Og sov til 12 dagen etter. Etter 6 mnd begynte leggetiden bli tidligere og tidligere. Nå som 17 måneder gammel så sover barnet fra 19.30-20.30 vanligvis. Og står opp 7 men med sikkert 20 oppvåkninger😄 Anonymkode: c3c9c...4bb
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Skrevet 15. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Så lenge dere er i permisjon er jo ikke dette noe stress. Men når barnet skal begynne i barnehagen bør det legges tidligere for kvelden, det er jo enda en stund til. Når det gjelder magetrening er det en grunn til at dette er viktig, så ville absolutt gjort det. Har både med form på hodet å gjøre og utvikling i forhold til å lære å krabbe etc. Anonymkode: 3b2c7...15b Dette er jo lenge til og som oftest finner mange barn en rutine selv. Anonymkode: e265a...2d6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Herregud. Nei du MÅ selvsagt ikke følge en tabell. Du følger barnet ditt. Tabellene er bare veiledning/råd til foreldre med babyer som strever med søvn. Hvis dere ikke strever med søvn trenger du heller ikke tabeller/veiledning. Anonymkode: d34bb...492 Nåja. Tabellene er mest egnet til å gi foreldre med babyer som sliter med søvn enda mer dårlig samvittighet for at man ikke greier å følge en tilfeldig tabell, tenker jeg vi sier. 😆 Disse tabellene kan gjøre vondt verre. Anonymkode: ef053...271 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #15 Skrevet 15. januar 2024 Jeg tenker greia med leggetider først og fremst gjelder når man må opp og være klar til et tidspunkt. Og det begynner gjerne først å når begge foreldre er tilbake i jobb etter permisjonen. Mine barnehagebarn blir lagt 19 nå, men det er fordi det er da de får nok søvn til vi må opp mellom 6 og 7 i hverdagen, ikke fordi det er anbefalt leggetid i en tabell. Da jeg var i permisjon sov den eldste typisk fra 21 til 09, mens den yngste sov fra 18.30 til 05.30 (eller 05.20 var det, for å være helt nøyaktig, hun var som en klokke en lang periode). Det ble slik av seg selv. Vi forsøkte litt på å justere sovetidene til hun som våknet tidlig, for at hun skulle våkne senere, men resultatet ble bare at hun våknet masse om natten, så vi orket ikke styre mer med det. Vi har aldri vekket for mating om natten, utover de aller første døgnene etter fødsel, for da fikk vi beskjed om å gjøre det det på føden. Og vi har ikke fulgt noe skjema på noen andre områder heller. Men vi har vært heldige å ha barn som ikke har hatt noe særlig trøbbel hverken med søvn eller amming og mat, og som har kommet inn i sin egen rytme av seg selv. Frem til vi ble nødt til å følge arbeidslivets rytme da. Anonymkode: e2540...119 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #16 Skrevet 16. januar 2024 Så mye rare ting nå for tiden.Gjør det som passer deg og din baby💖Går nok så fint så💖 Anonymkode: 946b3...119
Arkana Skrevet 16. januar 2024 #17 Skrevet 16. januar 2024 Vi har aldri fulgt slike leggetider med så små barn. De første månedene sovnet de i hengevugga på stua og så la vi dem over i sengen deres da vi selv la oss rundt 23-24. Det fungerte utmerket for oss. Vi begynte først med leggetid når vi la merke til at de sovnet for natten til omtrent samme tid hver kveld. Da innførte vi kveldsstell og legging rett i egen seng til den tiden. Ingen av barna våre har lagt seg så tidlig som 18-30-19 noen gang. Vi har heller aldri vekket for mating og det trenger man heller ikke gjøre for et normalt friskt barn som legger på seg som det skal. Som andre har nevnt er leggetider mer nyttig når man må opp til en fast tid hver dag og barnet skal være opplagt til barnehage/skole og man trenger en pekepinn på hvor mye søvn et barn i gitt alder trenger. Uansett har dere jo mange måneder foran dere hvor dere kan leve fritt og dette er jo en tid som aldri kommer igjen når man er først er i gang med barnehage og skole, så bare nyt friheten og gjør som det passer dere.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #18 Skrevet 16. januar 2024 shakini skrev (På 15.1.2024 den 11.09): Har en baby på fire måneder, som legger seg samtidig med meg kl ni om kvelden. Vi står opp ca elleve-tolv timer senere. Hun skjønner forskjell på dag og natt, og våkner bare for å spise og så sovner hun igjen. Hun virker aldri trøtt eller uopplagt på dagen og sutrer nesten aldri. Jeg ser mange steder tabeller med anbefalte leggetider for baby og ifølge disse legger jeg min baby en til halvannen time for sent nå. Om noen måneder skal jeg ifølge disse tabellene legge henne mellom halv sju og halv åtte. Hvorfor det? Må jeg følge sånne tabeller, eller kan jeg føle meg fram på hvordan hun har det? Jeg mistenker at mange sånne råd egentlig bare er bs, nemlig. For eksempel vekket jeg henne aldri for mating da hun sov seks-sju timer i strekk de første ukene hun levde, men hun la helt greit på seg. Har heller aldri drevet med magetrening, men får ofte kommentarer på at hun er en veldig sterk baby. Tabeller og sånne ting er jo kun anbefalinger. Alle babyer er ulik. Noen babyer sover mye og godt, andre ikke. Din baby er bare 4 mnd, det kan enda snu.. Eller ikke.. Ingen som vet, ingen som kan si noe om. Jeg hadde en sovebaby og en som aldri sov.. Den ene sov 12t natt fast fra 6 uker. Kunne stille klokken etter baby. Sov en hvil på dagtid. Sånn var barnet frem til 3 års alderen.. Da begynte våkennettene. Baby nr 2 sov så og si aldri de første 6 mnd.. Ikke grining og ekstrem misnøye, men sov kun max 2t sammenhengende. Først ved 8mnd sov baby 6t natt.. Aldri vekket baby for mating heller. Fikk beskjed helsestasjonen med første ar det var ikke nødvendig med mindre baby slet med vekt oppgang eller jeg hadde lite melk. Husk nå på at mye av rådene man leser ulike steder henger igjen fra "gammelt av" og er gamle råd. Mye har endret seg bare de siste 10-15 årene. Og råd og anbefalinger er akkurat KUN det.. Råd og anbefalinger. Ikke noe man er pålagt eller må gjøre. Du gjør det som er rett for ditt barn, naboen gjør det som er rett for hennes barn. De er ulike, ulike ting fungerer, ulike ting fungerer ikke. Babyer er ikke fasit på. Anonymkode: 57e38...b4c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #19 Skrevet 16. januar 2024 shakini skrev (På 15.1.2024 den 11.09): Har en baby på fire måneder, som legger seg samtidig med meg kl ni om kvelden. Vi står opp ca elleve-tolv timer senere. Hun skjønner forskjell på dag og natt, og våkner bare for å spise og så sovner hun igjen. Hun virker aldri trøtt eller uopplagt på dagen og sutrer nesten aldri. Jeg ser mange steder tabeller med anbefalte leggetider for baby og ifølge disse legger jeg min baby en til halvannen time for sent nå. Om noen måneder skal jeg ifølge disse tabellene legge henne mellom halv sju og halv åtte. Hvorfor det? Må jeg følge sånne tabeller, eller kan jeg føle meg fram på hvordan hun har det? Jeg mistenker at mange sånne råd egentlig bare er bs, nemlig. For eksempel vekket jeg henne aldri for mating da hun sov seks-sju timer i strekk de første ukene hun levde, men hun la helt greit på seg. Har heller aldri drevet med magetrening, men får ofte kommentarer på at hun er en veldig sterk baby. Hehe, vel, poenget er at babyen får nok søvn, og det gjør jo din. Sjekk om det står noe om våknetid på tabellene? Er ofte relatert til det, og kanskje er det feks kl 7, mer vanlig hverdag for folk flest. Og da kunne det jo stemt med når dere måtte lagt dere. Etterhvert vil du saumfare slike tabeller i et desperat forsøk på å finne ut når den ungen egentlig mener det er leggetid, hehe. Ikke nødvendigvis at den er ment for 4 mnd gamle babyer. Ting blir mer spennende etterhvert Ofte. Ikke alltid. Men for noen. Men om man har en baby som bare følger "boka" (hvilken bok er det egentlig?! Tror mange skjønner hva jeg mener), så er selvsagt nok søvn og nok mat det eneste som spille noen rolle, uansett hvordan det skjer. Men så hender det at disse små menneskene ikke alltid er helt enige med oss om konseptet "nok søvn" da. Eller når den bør foregå. For andre kulturer kan de tabellene være nyttige for å få til noe som etterhvert skal funke med livet i barnehage og skole. Mange kulturer har naturligvis veldig sen leggetid fordi veldig mye av livet legges til etter solnedgang pga temperaturer, og da sover barna siesta til de blir veldig store eller kanskje alltid. Det gjør vi ikke i Norge, vår hverdan er annerledes, og mer i tråd med hva tabellene foreslår som fornuftige leggetider om man skal opp kl 7 for å rekke bhg og skole etterhvert. Så ikke sikkert rådene er unødvendige for alle, selv om de er unødvendige for deg. Du kan bare velge å overse de Anonymkode: 30360...152
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå