Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet at noen vil bli omtalt som "de" istedenfor du. Jeg prøver å tenke at det blir den gamle høflighetsformen De.

Egentlig ser jeg for meg at vedkommende består av både gutt og jente og en mengde ulike personligheter, så når man skal henvende seg til alle sammen så blir det naturlig å bruke "de", eller "dere".

Men det må i tilfelle personen opplyse om, hva som blir riktig. 

Rart å forvente raushet fra andre, men være så knipen selv..

Anonymkode: e2488...764

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Dette høres ut som en parodi.

Hvis det faktisk er sant, ville jeg bare fortsatt å omtale personen som hun, evt. brukt samme pronomen som andre folk bruker om personen. Når man omtaler personer, er jo personen som regel ikke til stede, så vedkommende får det ikke med seg uansett.

Synes ikke noe om å bruke flertallsformer om enkeltpersoner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

«De» :) Litt enklere på engelsk da det er «They». 

Anonymkode: 6b74a...10b

Høres helt latterlig ut. Enda dummere på engelsk. 

Anonymkode: d0d69...242

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er jo mest i omtale til andre man bruker det. Hvor ofte sier man «Hei hun» «Hva skal hun i helgen?» til en person…?

Anonymkode: 6b74a...10b

Det var det som var tanken, du trenger ikke benytte deg av pronomen. Bare bruk "du" konsekvent. Om du snakker med andre om vedkommende, så titulerer du også vedkommende som "du".

"Jeg var på byen med du i helgen." "Jeg snakket med du forrige dagen og du sa ....." etterhver så begynner folk rundt deg å forstå at det er vedkommende du snakker om og da har du egentlig bare gitt vedkommende et nytt navn.

Hvis vedkommende spør om hvorfor du kaller du for du så får du jo si at DU har jo ikke gitt meg en forklaring på hva DU ønsker å bli titulert som. Så unngår man bruken av pronomen og da burde jo DU være fornøyd 🤣 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...