Gå til innhold

Har hørt at Fortnite er så bra. Det er jo bare uskyldig dreping.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så omsider lastet jeg det ned til 10-åringen til hans store begeistring. Nå i løpet av helgen har han blitt venner med utelukkende de barna som sitter pal foran skjermen hele dagen og skyter villt i timesvis. Må innrømme jeg angrer og har lyst til å slette hele greia. Hvorfor skal tiåringer sitte i timesvis og skyte på hverandre? Hva er bra med det?

Anonymkode: 23e0e...9f4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men kjære vakre vene..

DU SOM FORELDERER har ansvaret for ditt barn. Fortnite er ett battle royal spill, og hele greia er å slå ut alle de andre konkurrentene og stå igjen på som de siste som lever. Les deg opp på ting. 

Som ett barn som vokste opp på 90-tallet spilte vi Tekken, Tomb Raider, Street Fighter, GoldenEye. Alle har noe med "dreping" eller slossing å gjøre. Har aldri vært i en eneste slosskamp i hele mitt liv, så det går nok bra med din 10 åring og. 

Å en annen ting, det å sitte "timesvis", kan du som foreldre regulere............

Anonymkode: e3113...dde

• Liker 28
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så omsider lastet jeg det ned til 10-åringen til hans store begeistring. Nå i løpet av helgen har han blitt venner med utelukkende de barna som sitter pal foran skjermen hele dagen og skyter villt i timesvis. Må innrømme jeg angrer og har lyst til å slette hele greia. Hvorfor skal tiåringer sitte i timesvis og skyte på hverandre? Hva er bra med det?

Du må jo sette grenser😅 

Anonymkode: 4f168...d2f

• Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det var akkurat det samme vi drev med på 80 og 90 tallet med dårligere grafikk. Vi hadde imidlertid selvfølgelig ikke internet så vi måtte skyte alene i timesvis eller få over en kompis eller to så vi kunne krangle om hvem sin tur det var til å skyte. Blitt familiefolk av de fleste av oss også gitt. 

Anonymkode: 895de...636

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor skal tiåringer sitte i timesvis og skyte på hverandre? Hva er bra med det?

Herre fred....... Det er er spill hvor hovedformålet er å være last man standing i en konkurranse og kontekst er viktig her. Fortnite er et barnespill hvor "skyte og drepe" elementer er overdrevet og laget for barn akkurat som en tegnefilm hvor en karakter blir slått i huet med en planke.

Det er sosialt å game, de lærer engelsk, de lærer koordinasjon, mestring i å vinne, leve med det å tape, blir bedre til å kontrollere følelsene sine, blir bedre til å fokusere og sikkert enda mer jeg ikke kommer på som forskning bekrefter er bra med å game. Slutt å være hønemor bare fordi du ikke liker det eller ikke forstår det. Selvfølgelig kan du ha noen regler på hvor mye tid som er ok men slette spillet? Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: 7291b...0b9

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Ta og last ned Lego patch. Jeg synes det er mentalt enklere når det er lego-figurer de dreper. Den patchen/utvidelsen er også ny og ganske populær så tror ikke det vil gå negativt utover omdømme og sosialstatus til ditt barn at han spiller det.

Altså, mange spill er jo om å drepe. Jeg tror ikke fortnite er mye verre enn andre. Jeg spiller Hogwarts Legacy nå, jeg går jo bare rundt og dreper alle. Og Hogwarts handler jo egentlig om å leve i Harry Potter verden. 

Uansett, hva liker ungene med Fortnite. Joda det er det sosiale, og status. De som lager Fortnite insvesterte enormt i markedsføring. De kjører jo hele live konserter av store stjerner, inne i Fortnite verden! Kul musikk, kule klær, virale danser. Ikke rart at mange barn synes at Fortnite det kuleste og beste som finnes nå. Men altså, jeg tror ikke du klarer å overbevise ungen din at neida, det er andre spill som er bedre og mer interessante. Som sagt, status og det sosiale er jo stor del av det, så lenge alle kamerater spiller Fortnite, vil også ungen din spille det. Og nekter du ungen din det, går det mer utover hans sosiale liv enn du kan ane. 

PS, jeg spiller mest rpg der dreper man mest monstre. Men samboeren min spilte mye Counter Strike da han var tenåring og ung voksen, og han er nå 40 år gammel mann og han har jo da virkelig ikke skytt noen i virkelige liv. Ikke ennå ihvertfall. Og faktisk så er det motsatt sammenheng. Ungdomskriminalitet har gått veldig ned med innkomst av onlinespill. Ja, spesielt slike spill som CS, WoW og nå Fortnite. De ungene som sitter inne og gamer, de går ikke ut og raner folk, de slåsser ikke med hverandre på ordentlig. De får utløp til sin aggresjon og behov for å heve seg i den virtuelle verden. Det er da virkelig win-win situasjon.

Anonymkode: 321b6...741

• Nyttig 1
Skrevet

Det får fint! Det er spennende i starten, så går det over litt når han har spilt mye. Hvis ikke får du innføre klarere regler etter hvert

Anonymkode: 4163a...68d

Skrevet

Dessuten er det ikke «ekte» karakterer de spiller. De spiller avatarer/hologram som går opp i blått lys når de blir tatt ut. Når de spiller flere sammen, ligger det et grafikkort igjen om du blir tatt, som lagkameratene kan bruke til å reboote den falne. Det er ikke blod. Tom og Jerry er mer voldelig, liksom. Man skyter jo med vannpistoler også. For ikke å snakke om kanonball. 😛 

Det du bør være obs på, er innstillinger. Sørg for at han kun spiller og snakker med venner. Ikke random folk. Og så bør du kjøpe battle passet, men ikke gi han tilgang til å kjøpe ubegrenset utover det.

Du eller mannen bør spille sammen med han. Hvis de er ti år og nyoppstartet, er det stor sannsynlighet for at de kan ha godt av litt foreldreveiledning. 

Anonymkode: eff56...04d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Her gir jeg også snart etter for maset fra 10-åringen. Visstnok får "alle" i klassen lov å spille det.

Vi har også en 8-åring i hus som maser om Fortnite. Hva synes dere som kan spillet om at en 8-åring får spille det? Er det helt krise?

Anonymkode: 0da83...aa4

Skrevet

Her gjør vi det veldig enkelt. Vi følger aldersgrensen/anbefalingen på spill, så slipper vi diskusjoner og barna vet hva de har å forholde seg etter. Forstår ikke hvorfor foreldre tillater barn å spille spill som har aldersgrense over barnas alder, det er jo gode grunner til hvorfor aldersgrensen er satt? 

Anonymkode: 898a4...799

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her gir jeg også snart etter for maset fra 10-åringen. Visstnok får "alle" i klassen lov å spille det.

Vi har også en 8-åring i hus som maser om Fortnite. Hva synes dere som kan spillet om at en 8-åring får spille det? Er det helt krise?

«Alle» i klassen, er veldig sjelden alle i klassen, og av erfaring er «alle» veldig få. Var jo samme frase vi ga våre foreldre når vi var barn? «Alle» får lov til ditt og datt, mens stort sett så gjaldt det en kompis og man hadde selv veeeeeeldig lyst til det samme.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Herre fred....... Det er er spill hvor hovedformålet er å være last man standing i en konkurranse og kontekst er viktig her. Fortnite er et barnespill hvor "skyte og drepe" elementer er overdrevet og laget for barn akkurat som en tegnefilm hvor en karakter blir slått i huet med en planke.

Det er sosialt å game, de lærer engelsk, de lærer koordinasjon, mestring i å vinne, leve med det å tape, blir bedre til å kontrollere følelsene sine, blir bedre til å fokusere og sikkert enda mer jeg ikke kommer på som forskning bekrefter er bra med å game. Slutt å være hønemor bare fordi du ikke liker det eller ikke forstår det. Selvfølgelig kan du ha noen regler på hvor mye tid som er ok men slette spillet? Dummeste jeg har hørt.

Man kan fint la barna game, og samtidig følge anbefalt aldersgrense på spill, samt ikke tillate spill man ikke ønsker at barna skal spille. Det handler jo om hvordan man vil oppdra barna sine, og hvilke inntrykk du vil at de skal sitte med?

Skrevet

Ingenting gale med ett uskyldig spill som Fortnite. Jeg er fra første generasjon som vokste opp med spill, og jeg fikk velge akkurat det jeg ville uansett aldersgrense. Mortal Kombat, Tekken, og andre voldelige ting. Tok null skade av det. Fortnite er som Teletubbies i forhold til "finish him" I Mortal combat, hehe.

La de spille og kose seg.

Anonymkode: 9daa9...7cb

Skrevet

Super Mario dreper også, skyter ildkuler, drukner motstandere i lava, røsker skallet av skilpadder og mye annet grotesk. 

Anonymkode: 52f43...772

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Uproblematisk

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser poenget gikk hus forbi de fleste.

Hvorfor lar dere barna sitte i timesbasis og plaffe ned folk?

Det jeg har registrert, og mulig det er provoserende, er at det nesten bare er barn av utenlandsk opprinnelse, barn med adhd, eller barn med andre utfordringer, som spiller fortnite. Og de spiller altså hele tiden.

Mine har begrensninger på maks to timer spilling om dagen, mens disse andre kidsa sitter der og er tilgjengelige bestandig. De er 9-10 år og ringer midt på natta for å spørre om min sønn vil spille.

Slik er det med fortnite her.

Ts

• Nyttig 3
Skrevet

Breivik spiller Fortnite. Gutter ender opp som store babyer, og med alle trådene jeg leser her om stakkars damer som har giftet seg med en "gamer" så hadde jeg heller sendt han på turning, fotball eller noe annen. Du fostrer en mannebaby, og det neste er at han griner etter Monster eller RedBull. 

Anonymkode: 2a283...dc5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Breivik spiller Fortnite. Gutter ender opp som store babyer, og med alle trådene jeg leser her om stakkars damer som har giftet seg med en "gamer" så hadde jeg heller sendt han på turning, fotball eller noe annen. Du fostrer en mannebaby, og det neste er at han griner etter Monster eller RedBull. 

Anonymkode: 2a283...dc5

Du er for uvitende til å oppdra barn.

Mye verre å være strikke-fitte eller en mann som drikker øl for å slippe å glo på kona hele uka.

Man lærer ufattelig mye i gaming. Det handler om teamplay, psykologi, reaksjon og strategi. Det er ekstremt sosialt. Drepingen er bare et symbol på tap, så "volden" er totalt uvesentlig. Du kan risikere å ende opp med et barn som er veldig språkkynding, og etterhvert et barn som kan mye om global kultur og politikk som konsekvens av teamplay med andre nasjonaliteter. 

Anonymkode: b7211...211

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gamle er dere foreldre? Det høres ut som dere minst må være 40+ pga så negative holdninger mot gaming.
Det å spille er ikke en negativ ting. Man kan lære mye av det. Koding, språk, utvikle seg sosialt etc. Jeg har ingenting negativt å si om det, og vil absolutt la mine barn spille når de er gamle nok til det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gamle er dere foreldre? Det høres ut som dere minst må være 40+ pga så negative holdninger mot gaming.
Det å spille er ikke en negativ ting. Man kan lære mye av det. Koding, språk, utvikle seg sosialt etc. Jeg har ingenting negativt å si om det, og vil absolutt la mine barn spille når de er gamle nok til det.

Hva med at de blir sittende på skjerm i timesvis når de burde vært ute og lekt? Hva med inntrykkene de bombarderes med? Den konstante blafringen av farger, tempo, bevegelser? Hva med at du ufarliggjør dreping?
Ts

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...