Gå til innhold

Er det mest vanlig for lærere å tjene minstelønnen (etter lønnstabellen)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann som er lærer har som regel tjent litt mer, men det er kontaktlærertillegg og lignende.

Han har alltid ligget godt over meg i lønn, selv om vi har lik utdanning og jeg jobber ved universitetet, han på vgs. Så jeg har alltid vært misunnelig på lærerlønna, det er ikke like godt stilt med oss andre akademikere som jobber i staten...

Jeg misunner også lærerne i at de har ordnede forhold i lønna. Altså, at det er likt for alle, det er forutsigbart når de går opp i lønn, og at de ikke må mase og ha lønnssamtaler med en sjef annenhvert år for å kare til seg et lite lønnstrinn, og at det er misstemning blant ansatte pga at noen tjener mer men gjør samme oppgaver (trynefaktor).

Anonymkode: b6ef7...1f5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg misunner også lærerne i at de har ordnede forhold i lønna. Altså, at det er likt for alle, det er forutsigbart når de går opp i lønn, og at de ikke må mase og ha lønnssamtaler med en sjef annenhvert år for å kare til seg et lite lønnstrinn, og at det er misstemning blant ansatte pga at noen tjener mer men gjør samme oppgaver (trynefaktor).

Den misunnelsen kan du bare legge vekk, for det du sier stemmer ikke. Det er lokale lønnsforhandlinger og her er det definitivt trynetillegg som rår. Det er også stor forskjell på hvilke goder ansatte får på samme skole.

Hos oss har enkelte fått dekket videreutdanninger «privat» i flere omganger, til en verdi av flere hundre tusen kroner, bare ved å spørre lederen sin. Andre kan ha avspasering/hjemmekontor så ofte de selv ønsker, andre får ikke engang bytte timer. Noen får alltid overtidsbetalt, mens andre ikke får ei krone. Og lærere med samme stillingskode, ansiennitet og utdanning kan ha en lønnsforskjell på 50.000. Men alt er veldig hemmelig, og de som får mest later som ingenting - så får de enda mer. 

Anonymkode: e5497...5af

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den misunnelsen kan du bare legge vekk, for det du sier stemmer ikke. Det er lokale lønnsforhandlinger og her er det definitivt trynetillegg som rår. Det er også stor forskjell på hvilke goder ansatte får på samme skole.

Hos oss har enkelte fått dekket videreutdanninger «privat» i flere omganger, til en verdi av flere hundre tusen kroner, bare ved å spørre lederen sin. Andre kan ha avspasering/hjemmekontor så ofte de selv ønsker, andre får ikke engang bytte timer. Noen får alltid overtidsbetalt, mens andre ikke får ei krone. Og lærere med samme stillingskode, ansiennitet og utdanning kan ha en lønnsforskjell på 50.000. Men alt er veldig hemmelig, og de som får mest later som ingenting - så får de enda mer. 

Men det stemmer at skolen ligger over universitetene på lønn. Jeg jobber også på et universitet, og jeg er tillitsvalgt, så jeg vet hva folk tjener. Mange av mine kolleger ville gått opp 100k+ i lønn hvis de tok jobb i skolen. Det tok meg 20 år å ta igjen min jevngamle venninne som er lektor med opprykk i lønn. Selv om jeg har PhD. Dette er det første året hvor jeg tjener mer enn henne. 

Anonymkode: 6efd4...bc6

• Liker 4
Skrevet

Jeg har 25000 mer enn tabellen. Har ingen tillegg. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare til info: Ihht til offentlighetsloven kan hvem som helst be om å få lønnslistene over ansatte i kommune/stat. Før lønnsforhandlinger er det bare om å be om å få denne, så er ingenting "hemmelig" lenger.

Jeg gjør dette vært år. Det sikrer ikke at man er lønnsledende, men det gjør at man i lønnssamtalene kan ha et korrekt bilde av lønnssituasjonen.

For å supplere litt (statlig sektor - men loven er lik for kommunen) kan man se hva som står i statens personalhåndbok; 

https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2024/KAPITTEL_11-4-4#KAPITTEL_11-4-4

Endret av Grandidosa83
  • Liker 1
Skrevet

En del av oss som har jobbet en stund, ligger litt over tabellen. Det var mer vanlig før, at lokale lønnsforhandlinger gikk til noen få. Nå går det stor sett flatt ut til en gruppe. Da slipper man å argumentere over hvorfor du er bedre enn resten av teamet ditt. 

Anonymkode: a19cd...9d5

Skrevet

Jeg kjenner så og si ingen under 45 som får annet enn tabell. Eneste unntaket er de som har fått gjennom lokale lønnsforhandlinger, og her blir det gitt til de som tar ekstra relevante studiepoeng, så dette er jo helt gjennomsiktig. (vi får 11.000 ekstra i året pr 30 stp).  

Selvfølgelig får mange kontaktlærertillegg eller lab.ansvar-tillegg osv, men det er jo fordi man har (frivillig eller svært ufrivillig) tatt på seg en større arbeidsmengde. 

Anonymkode: 4c334...688

• Liker 2
Skrevet

I vår kommune ligger de over garantilønn da det er mange kommuner nær hverandre som kjemper om de samme lærerne. Jeg ligger 20 tusen over garantilønn ser jeg, adjunkt med over 16 års annsiennitet. 

Anonymkode: 9d277...cbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I vår kommune ligger de over garantilønn da det er mange kommuner nær hverandre som kjemper om de samme lærerne. Jeg ligger 20 tusen over garantilønn ser jeg, adjunkt med over 16 års annsiennitet. 

Korrigering; vår kommune gir 15 tusen over garantilønn til alle sine lærer, også meg! 😊 Har ingen tillegg.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men det stemmer at skolen ligger over universitetene på lønn. Jeg jobber også på et universitet, og jeg er tillitsvalgt, så jeg vet hva folk tjener. Mange av mine kolleger ville gått opp 100k+ i lønn hvis de tok jobb i skolen. Det tok meg 20 år å ta igjen min jevngamle venninne som er lektor med opprykk i lønn. Selv om jeg har PhD. Dette er det første året hvor jeg tjener mer enn henne. 

Ja, ser du skriver dette i alle tråder om lærere her inne, og jeg forstår ikke helt hvorfor. Er det en lønnskamp mellom universitet og grunnskole jeg har gått glipp av? Jeg forstår ikke hva det har med saken å gjøre. Kan du ikke heller ta det med fagforeningen din? 

Grandidosa83 skrev (19 timer siden):

Bare til info: Ihht til offentlighetsloven kan hvem som helst be om å få lønnslistene over ansatte i kommune/stat. Før lønnsforhandlinger er det bare om å be om å få denne, så er ingenting "hemmelig" lenger.

Jeg gjør dette vært år. Det sikrer ikke at man er lønnsledende, men det gjør at man i lønnssamtalene kan ha et korrekt bilde av lønnssituasjonen.

Det hjelper ikke, for det står ikke der HVORFOR de ligger over. Jeg får for eksempel 15.000 over min kollega, men de pengene fikk jeg for at jeg har tatt 60 ekstra studiepoeng utover stillingen min. En annen kollega har 20.000 mer enn meg, som han har fått uten noen spesielt god grunn, bare rent trynetillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, ser du skriver dette i alle tråder om lærere her inne, og jeg forstår ikke helt hvorfor. Er det en lønnskamp mellom universitet og grunnskole jeg har gått glipp av? Jeg forstår ikke hva det har med saken å gjøre. Kan du ikke heller ta det med fagforeningen din? 

Det hjelper ikke, for det står ikke der HVORFOR de ligger over. Jeg får for eksempel 15.000 over min kollega, men de pengene fikk jeg for at jeg har tatt 60 ekstra studiepoeng utover stillingen min. En annen kollega har 20.000 mer enn meg, som han har fått uten noen spesielt god grunn, bare rent trynetillegg. 

Klart det er en lønnskamp, når skolen og universitetene til en viss grad kjemper om de samme folkene. Og det er verdt å nevne når lærere igjen og igjen skriver innlegg hvor de mer enn antyder at de er dårlig betalt sammenlignet med ca alle andre som er ansatt i det offentlige med master/master pluss, og det stemmer rett og slett ikke. Faktisk er lønnsbetingelsene i skolen ganske gode sammenlignet med andre i offentlig sektor. Selv om jeg tenker dere burde ha et lønnsopprykk ved 25 år også. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klart det er en lønnskamp, når skolen og universitetene til en viss grad kjemper om de samme folkene.

Jeg synes det er trist at folk med samme bakgrunn kjemper mot hverandre isteden for å støtte hverandre. Lønnskampen bør ikke være internt mellom ulike lærergrupper. 

Det er ulik lønn i ulike sektorer, statlig og kommune tjener ulikt, Oslo kommune tjener ulikt, vi tjener ingenting på å hakke på hverandre, det er bare tragisk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klart det er en lønnskamp, når skolen og universitetene til en viss grad kjemper om de samme folkene. Og det er verdt å nevne når lærere igjen og igjen skriver innlegg hvor de mer enn antyder at de er dårlig betalt sammenlignet med ca alle andre som er ansatt i det offentlige med master/master pluss, og det stemmer rett og slett ikke. Faktisk er lønnsbetingelsene i skolen ganske gode sammenlignet med andre i offentlig sektor. Selv om jeg tenker dere burde ha et lønnsopprykk ved 25 år også. 

Ja, og lærerutdanningene på universitetet mitt får ikke gode kandidater når de lyser ut stillinger. Lærere med lang erfaring og fartstid i skolen, som virkelig kunne vært nyttige undervisere for lærerstudenter, har jo ikke råd til å gå ned over 100 000 i lønn. Så i stedet får de unge nyutdannede som kanskje prøvde seg som lærere men ikke fikk det helt til å fungere, eller andre som ikke er så interesserte i læreryrket. Det er et stort problem.

Anonymkode: b6ef7...1f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er i kapittel 5 og ser god effekt av å bruke konkrete eksempler i lønnsforhandlinger, selv om jeg ikke nødvendigvis vet akkurat hvorfor det er ulikheter.

Slik jeg ser det; Hvis du opplever at x har 20 000 mer enn deg trenger du ikke vite hvorfor. Det du fokuserer på er at du gjør samme jobben og skal ha lik betaling. Om du har mer ansvar argumenterer du for hvorfor du burde fått mer osv. Dersom det er saklig grunn til forskjellsbehandling får lederen heller redegjøre for dette hvis de mener du ikke kan sammenlignes.

Personlig tenker jeg at mange av oss i kommunal sektor har så lite handlingsrom i lønnsforhandlinger at vi ikke må begrense oss selv fordi det KAN være slik eller slik. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Ligger litt over, men det er fordi jeg har tatt mye videreutdanning som jeg har fått noen tillegg for. 

Anonymkode: c426f...d8a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...