Gå til innhold

Når barnet ser mye eldre ut enn det er. Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 2,5 år. Hun har alltid vært svært aktiv, og har veldig god kontroll når hun feks balanserer/klatrer/løper osv. Høy og muskuløs for alderen (det er lett å se at det er snakk om ei aktiv jente). Dette får henne til å se eldre ut. 

Grunnen til at jeg skriver her er at jeg har fått flere kommentarer som reagerer på hvor gammel hun ser ut. De fleste ville tippet 4-5. 

Det jeg bekymrer meg for er at voksne, bevisst eller ubevisst, behandler henne som hun skulle vært eldre enn det hun er. Jeg vet at de på avdelingen slipper henne opp på den større avdelingen av og til når de andre barna sover. Og det er bra det at hun får utfolde seg. Men hun er den eneste som de sender til den eldre avdelingen.

Men selv om kroppen hennes ser eldre ut, så er hun fremdeles 2,5 år! Og selv om folk vet dette, så merker jeg likevel en forskjellsbehandling (mtp slekt som har barn på samme alder. Barnet mitt blir holdt til en annen standard) 

Onkelen hennes ble alltid tatt for å være eldre enn det han var fordi han var så høy (av voksne). Og han sa at det påvirket barndommen hans negativt. 

Er det noen andre med erfaringer her?

Det er altså VOKSNE som bekymrer meg

Anonymkode: b770e...8ca

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Onkelen hennes ble alltid tatt for å være eldre enn det han var fordi han var så høy (av voksne). Og han sa at det påvirket barndommen hans negativt. 

Var alltid over snittet høy som barn så lenge jeg kan huske uten at jeg er "freak" høy.(1.87) eller var ekstremt høy/svær i enkelte perioder men var alltid over snittet og eneste negative jeg kommer på er at bussjåføren en gang på en ekspressbuss mellom øst og vestlandet automatisk trodde jeg var "voksen" og at jeg betalte for mye den ene gangen ellers var det bare positivt for man kom seg jo inn på kino pga høyde og var lettere å kjøpe sigaretter og øl før 18 så jeg synes det var suverent å være høy og født tidlig på året.

Anonymkode: a7a08...ac0

Skrevet

Jeg var høy for alderen (og kvinne)Hatet det. Ble ofte kommentert av voksene. Ble automatisk «hun høye». Kanskje annerledes for menn/gutter. Idealet for jenter er jo mer å være søt, yndig og rolig. 

håper datteren din omgås beviste voksene 

Anonymkode: 6bfca...1e2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ei jente på 2,5 år. Hun har alltid vært svært aktiv, og har veldig god kontroll når hun feks balanserer/klatrer/løper osv. Høy og muskuløs for alderen (det er lett å se at det er snakk om ei aktiv jente). Dette får henne til å se eldre ut. 

Grunnen til at jeg skriver her er at jeg har fått flere kommentarer som reagerer på hvor gammel hun ser ut. De fleste ville tippet 4-5. 

Det jeg bekymrer meg for er at voksne, bevisst eller ubevisst, behandler henne som hun skulle vært eldre enn det hun er. Jeg vet at de på avdelingen slipper henne opp på den større avdelingen av og til når de andre barna sover. Og det er bra det at hun får utfolde seg. Men hun er den eneste som de sender til den eldre avdelingen.

Men selv om kroppen hennes ser eldre ut, så er hun fremdeles 2,5 år! Og selv om folk vet dette, så merker jeg likevel en forskjellsbehandling (mtp slekt som har barn på samme alder. Barnet mitt blir holdt til en annen standard) 

Hun har vel også behov for søvn?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Barnet ditt har behov for hvile som de andre. Du bør ta en prat med barnehagen at du har lagt merke til forskjellsbehandlingen, og at du syntes det er mer negativt enn positivt. Selv om det har et mer modent utseende så har det samme mental alder som barna på den opprinnelige avdelingen. Hadde bedd barnehagen om å behandle barnet på lik måte som alle andre i det samme kullet. Og hvis dette skulle vise seg å være problematisk, ja DA kan det vurderes å gjøre endringer med avdelinger osv. 

Endret av elovine
  • Liker 4
Skrevet

Har samme utfordring selv med yngste. Hun er 2,5 år, ikke veldig stor for alderen, men prater veldig godt og er veldig god motorisk. Jeg er påpasselig med å påpeke at hun er bare 2,5 år, og at de ikke kan forvente like mye av henne som eldste på snart 5år. Dette er til andre voksne, det er min jobb å passe på at de behandler henne etter rett alder. Snakket med helsesykepleier om det på 2årskontroll, og har etter det vært litt på akkurat det selv. 
I barnehagen har vi ikke de utfordringene, men når vi møter andre mennesker ute på lekeplasser f.eks. 

Anonymkode: 89871...592

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde litt problemer med dette med vårt eldste barn. Dersom vi var sammen med andre barneforeldre med eldre barn, ble samme forventingene satt til vårt barn som til de eldre barna. Vårt barn hadde ikke språk, men var både høy og motorisk sterk for alderen. Jeg måtte ta en prat med ett sett med foreldre om at de måtte huske på at deres barn er dobbelt så gammelt som vårt barn, og vårt barn har ikke språk og kan ikke utrykke seg på samme måte. Han må derfor få litt støtte i situasjoner der de andre settet med foreldre var litt mer der at «dette løser barna selv». Det kom seg etter dette, og det var ikke vondt ment fra deres side. Det var bar en forglemmelse fordi han så voksen ut for alderen.

Anonymkode: efd5a...c7b

• Liker 4
Skrevet

Min son var också stor för sin ålder. Det var några gånger vi behövde påpeka att "han är bara 2/3/4", men oftast var det inget problem. Han utvecklades som han skulle och oavsett om barnet ser stort, litet eller normalt ut för sin ålder kommer det alltid vara vuxna som  hanterar barnet som det är större eller mindre. 

Är vi på en lekplats så passade jag på, inte utifrån hans storlek utan utifrån att det är andra barn och vuxna där. I barnehagen behövde vi någon gång påpeka att han faktiskt inte var så gammal till ny personal eller vikarie.

Inga problem skulle jag säga

• Liker 1
Skrevet

Barnet vårt har mye hår, så etter han begynte å gå, siden han er veldig motorisk flink og stabil, ble han liksom ikke svært forskjellig fra de som er 2 og 3 på avdelingen. Men jeg føler ikke det er noe negativt rundt det. Syns han har utviklet seg enda mer :) Noen ganger må vi minne andre venner og familie at han er bare 1 år. For de har 2-3 åringer og tenker umiddelbart han er lik. 

Anonymkode: cd7da...479

• Liker 1
Skrevet

Akkurat samme erfaring her. Andre foreldre himler med øynene på lekeplasser for de syntes hun er så umoden for alderen. Egentlig er hun jo mye yngre enn de tror. 

Forundrer meg også at de i barnehagen som jo vet hvor gammel hun er fremdeles behandler henne som om hun er eldre. 

Anonymkode: 67818...edd

• Liker 6
Skrevet

Merker litt det samme her med min som er nesten 2 år. Men språket er ikke langt fremme her da, så det gjør at hun iallfall oppfattes som yngre igjen når hun forsøker å prate. 

Synes du kan ta en prat med barnehagen, si at selv om hun er motorisk flink er hun bare 2,5 og mentalt ikke moden til å passe seg selv, og du er litt bekymret for voksentetthet når hun blir sendt til stor avdeling. Hun burde kanskje heller fått lov å hvile litt eller vil hun ikke det?

Anonymkode: 29b12...6b0

• Liker 2
Skrevet

Takk for at dere deler erfaringer! 😊

Flintis skrev (På 15.1.2024 den 3.37):

Hun har vel også behov for søvn?

elovine skrev (På 15.1.2024 den 3.54):

Barnet ditt har behov for hvile som de andre. Du bør ta en prat med barnehagen at du har lagt merke til forskjellsbehandlingen, og at du syntes det er mer negativt enn positivt. Selv om det har et mer modent utseende så har det samme mental alder som barna på den opprinnelige avdelingen. Hadde bedd barnehagen om å behandle barnet på lik måte som alle andre i det samme kullet. Og hvis dette skulle vise seg å være problematisk, ja DA kan det vurderes å gjøre endringer med avdelinger osv. 

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 10.15):

Merker litt det samme her med min som er nesten 2 år. Men språket er ikke langt fremme her da, så det gjør at hun iallfall oppfattes som yngre igjen når hun forsøker å prate. 

Synes du kan ta en prat med barnehagen, si at selv om hun er motorisk flink er hun bare 2,5 og mentalt ikke moden til å passe seg selv, og du er litt bekymret for voksentetthet når hun blir sendt til stor avdeling. Hun burde kanskje heller fått lov å hvile litt eller vil hun ikke det?

Anonymkode: 29b12...6b0

Dette her med hvile;

Ja, hun blir trøtt, men lar vi henne hvile blir det mindre timer totalt i døgnet hvor hun sover. 

Sover hun feks 20-45 min så tar legging godt over dobbelt så lang tid. Vi har prøvd flere ganger at hun har lur, over lengre tid, ender opp med sutrete unge og trøtte sure foreldre. Vi merker med en gang om hun har hatt en lur i barnehagen (d har skjedd av og til) og da holder hun seg våken til 21:30++ istedenfor å sovne rundt 19 som hun vanligvis gjør. Hun sover vanligvis 12 timer i strekk når hun ikke har lur. 

De hadde kurs om søvn igjennom barnehagen som vi var på. Det er nok mer behagelig for de ansatte at hun har en lur (hun er veldig aktiv). 

En ting er hva en lærer der, noe annet er hvordan det er i praksis. At hun dupper av i 5-10 min går ok (det gjør hun som regel i bilen), men noe mer? Nope

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 2.15):

At hun får være på stpr avd har nok ikke så mye med det du sier å gjøre, helt vanlig å gjøre det på den måten med barna når de våkner eller ikke sover mer

Anonymkode: 4a6bf...9b3

• Liker 1
Skrevet

Hei! 

Synes det egentlig var en god ide å la henne utfolde seg på stor avdeling. Hvis det er folk nok til det, så er jo det supert.

Men skjønner godt problemstillingen din. Det er et barn som er yngst på storbarnsavdelingen hos oss, og bare et par mnd eldre enn min sønn som fortsatt går på småbarnsavd ...kunne ikke sett for meg han i storbarnsavdeling selvom han også er langt fremme på noen ting og høy for alderen..

Dette barnet er langt fremme og også stor for alderen, så det er lett å glemme at han bare er to og et halvt.. er nok ikke så lett for ham. Heldigvis er det tilrettelagt 😊

Det er veldig viktig å være bevisst på alderen på barna, for høye forventninger kan få en til å føle seg mislykket. Synes det er helt innafor at du minner andre på alderen hennes og du kan gjerne forklare hvorfor også .. 

Anonymkode: f8996...230

Skrevet

Ja, min datter var slik. Hun ble også puttet inn med de store barna hele tiden, så jeg måtte gi beskjed i klartekst til slutt. Hun skulle ikke oppleve å alltid være minst blant de eldste, men få lov til å utvikle seg sammen med jevnaldrende barn. Jeg var klar på at hun skulle få utfordringer som passet hun sammen med «sin barnegruppe» selv om det sikkert var lettere for personalet å bare dytte hun inn blant de større barna.

Anonymkode: 38a63...822

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en lapp på personalrommet i en barnehage jeg jobbet i "HUSK!! Ida er TRE ÅR!!"

Hun het ikke Ida altså 😅 hun så ut og virket som hun var skolestarter.  Ble veldig dumt veldig ofte:/

To av mine ser sånn litt eldre ut, men ikke helt ekstremt. Synes det er kjipt fordi det alltid kreves så mye av dem, og søsknene som er eldre (ca to år mellom) synes det er kjipt når folk tror det er to sett med tvillinger, eller at den som er yngre er raskere (fordi de har lenger bein). Prøver å passe på å rette på folk og prøver å skille dem en del så de ikke hele tiden må være på de samme aktivitetene.

• Hjerte 2
Skrevet

Eldste min var sånn. Han var også veldig tidlig med å prate. I bhg var de heldigvis klar over alder, men merket det i møte med andre voksne. Nå er han 4,5, og selv om han fremdeles er stor for alderen blir han i større grad behandla som så gammel han er. 

Anonymkode: aa4db...7a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 2.15):

Mitt eldste barn har alltid vært høy. Han var nesten 60 cm som nyfødt og da han var tre år var han like høy som en fem-seksåring. Nå er han 10 og er 164 cm. Og ja, det har vert ( og er) et problem. Voksne forventer en oppførsel som er alt for sofistikert i forhold til modenheten hans. Han har dessverre også ligget i nedre sjikt i forventet modenhet i forhold til alder, så det har til tider vert helt håpløst. Mye masing fra meg om at han bare er 3-6-10 år. Folk som ser han med meg tror han er 13-14, og han oppfører seg som en umoden tiåring. Total mismatch. Jeg har et barn til som er lavere enn alderen, han er fem og 107 cm. Folk tror han er tre-fire og han får mye mer medvind i livet enn broren. Broren har hele livet fått beskjed om at han skal skjerpe seg, men lillebror får forståelsesfulle fang og velvilje. Det er skikkelig kjipt å se på. 

Anonymkode: a0721...323

• Liker 2
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for at dere deler erfaringer! 😊

Dette her med hvile;

Ja, hun blir trøtt, men lar vi henne hvile blir det mindre timer totalt i døgnet hvor hun sover. 

Sover hun feks 20-45 min så tar legging godt over dobbelt så lang tid. Vi har prøvd flere ganger at hun har lur, over lengre tid, ender opp med sutrete unge og trøtte sure foreldre. Vi merker med en gang om hun har hatt en lur i barnehagen (d har skjedd av og til) og da holder hun seg våken til 21:30++ istedenfor å sovne rundt 19 som hun vanligvis gjør. Hun sover vanligvis 12 timer i strekk når hun ikke har lur. 

De hadde kurs om søvn igjennom barnehagen som vi var på. Det er nok mer behagelig for de ansatte at hun har en lur (hun er veldig aktiv). 

En ting er hva en lærer der, noe annet er hvordan det er i praksis. At hun dupper av i 5-10 min går ok (det gjør hun som regel i bilen), men noe mer? Nope

👍

Skrevet

Min sønn (nå 15 år) har alltid sett eldre ut enn han er. Alltid vært den høyeste i gruppa/klassen. Nå er han nesten 190 cm og har skjegg :o Skal love deg at bekymringene blir større når de blir eldre - jeg er redd han får kjøpt både det ene og det andre i butikkene fordi han nok lett kan gå for å være over 18.

Da han var yngre, var det ikke noe problemer knytta til dette. Han har alltid vært "voksen for alderen" også mentalt - kanskje henger de to tingene sammen, at han så eldre ut og ble behandlet som et eldre barn, og derfor ble han mer moden? 

Anonymkode: 6ab2d...a80

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...