Gå til innhold

Foredrag fra krisesenter, vold og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette innlegget passer her, men prøver. 
Jeg jobber i barnehage og har nettopp vært på foredrag med krisesenteret. Viktig jobb, og viktig tema. 
Det jeg og flere av mine kollegaer stusset over er måten kurset ble holdt på. 
De snakket om at adferdsvansker og det meste av det barn og unge sliter med var linket opp mot vold og overgrep i hjemmet. 
Også at BUP feildiagnotiserer mange barn med adhd og diagnoser, og at det egentlig er vold i bunn. 
Det var ikke nevnt med et ord at barn og unge opplever mobbing, digitalt og på bhg/ skole, diagnoser og andre utfordringer. 
Min erfaring er at mange barn som sliter med adferd og andre ting er både sammensatt og handler om mange ting. 
Jeg opplever at foreldre kjemper for å få hjelp av ppt og bup , og står på for barna sine slik at de får den hjelpen de trenger. 
Å stå på et foredrag å snakke ned bup, og egentlig indirekte si at adferd vansker og uro = vold i hjemmet av ulik grad synes jeg var provoserende. 
Jeg har en kollega som har et barn med vansker, og jeg såg tårene trillet på henne. Hun følte seg nesten mistenkeliggjort. 

Anonymkode: 4e2e1...6f5

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det ingen som reiste seg og stilte spørsmål ved hvorfor agendaen var lagt opp på den måten ? 

Skrevet

Det kan være ubehagelig å høre det fra en vinkel man ikke ønsker skal eksistere, men krise- og voldssenteret ser jo dette tross alt hver eneste dag, så kanskje det er greit å ha dette i bakhodet? 

Mye av problemet med vold og overgrep er at du ser det ikke før du tror på det. 

Det betyr ikke at du skal tro at alle tilfeller er resultat av vold og overgrep, men at du skal vite at det i mange (men ikke alle!) tilfeller ER DET DET. 

Det eneste som er skumlere enn å vite det, er å IKKE vite det. 

Anonymkode: 3bd1b...649

• Nyttig 4
Skrevet

Har vært på foredrag om og med det samme. Har helt motsatt erfaring.

Det er utrolig mange med atferdsvansker og andre vansker. Det betyr ikke at alle disse blir utsatt for vold eller seksuelle overgrep. Skulle det skje en drastisk endring i atferd er det TEGN PÅ at det kan ha skjedd ting hjemme, ikke at det MÅ ha skjedd.

Grunnen til disse kursene er jo at vi skal bli bedre rustet til å oppdage slike tilfeller. Da må vi vite hva som skal vekke bekymring og det er ubehagelig og vondt.

Anonymkode: 42da8...658

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet ikke om dette innlegget passer her, men prøver. 
Jeg jobber i barnehage og har nettopp vært på foredrag med krisesenteret. Viktig jobb, og viktig tema. 
Det jeg og flere av mine kollegaer stusset over er måten kurset ble holdt på. 
De snakket om at adferdsvansker og det meste av det barn og unge sliter med var linket opp mot vold og overgrep i hjemmet. 
Også at BUP feildiagnotiserer mange barn med adhd og diagnoser, og at det egentlig er vold i bunn. 
Det var ikke nevnt med et ord at barn og unge opplever mobbing, digitalt og på bhg/ skole, diagnoser og andre utfordringer. 
Min erfaring er at mange barn som sliter med adferd og andre ting er både sammensatt og handler om mange ting. 
Jeg opplever at foreldre kjemper for å få hjelp av ppt og bup , og står på for barna sine slik at de får den hjelpen de trenger. 
Å stå på et foredrag å snakke ned bup, og egentlig indirekte si at adferd vansker og uro = vold i hjemmet av ulik grad synes jeg var provoserende. 
Jeg har en kollega som har et barn med vansker, og jeg såg tårene trillet på henne. Hun følte seg nesten mistenkeliggjort. 

Anonymkode: 4e2e1...6f5

Tuuuusen takk for at du sier dette🥺jeg er også en med et slikt barn, vi har gått i mange år til både kurs, hjelp til barnet via barnevernet, bup, ppt, grunnskoleteam, familiestøtteteam, støttesamtaler osv.. barnet vårt har en stabil grunnmur under seg som elsker han og støtter. Men utad har vi alltid mottatt kritikk og bekymringer fra skole og barnehage.. så igjen! Tusen takk for du deler tankene dine❤

Anonymkode: 21f47...264

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...