AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #21 Del Skrevet 15. januar 2024 Med hjemmetelefon ga det mer mening å si hvem som tok opp røret, men med mobiler så ringer man f.eks. ikke meg for å få tak i søstra mi. Ringer man til mitt nummer så er det selvfølgelig meg de kommer til. Når det kommer opp et helt ukjent nummer så svarer jeg med "Hallo?", som betyr typ "hvem faen er dette?" på en litt høfligere måte Anonymkode: 230a5...46b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #22 Del Skrevet 15. januar 2024 Jeg presenterer meg når JEG ringer noen. Anonymkode: a0730...87d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #23 Del Skrevet 15. januar 2024 Sier «Hallo» om jeg ikke forventer en telefon, for jeg får alt for mange plagsomme telefoner fra jehovas vitne, og de gidder jeg ikke være høflig mot, da de er uhøflige nok å plage meg i min fritid. Om jeg venter en telefon, eller jeg vet hvem som ringer, da presenterer jeg meg med navn. Samme om jeg ringer noen selv, da presenterer jeg meg med navn. Anonymkode: 37178...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #24 Del Skrevet 15. januar 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Det mest naturlige er jo at den som ringer presenterer seg først og deretter spør om hen er kommet til Kari/Ole Normann! Anonymkode: 25a50...6e8 Jeg er litt enig, men i min jobb som helsepersonell er dette litt kinkig. Pga taushetsplikt pleier jeg å spørre først om jeg snakker med Kari Nordmann. Hvis jeg presenterer meg først, kan jeg ikke spørre bekreftende om jeg snakker med Kari Nordmann. Det hender ikke sjelden at barn og partnere svarer på andres telefoner Anonymkode: a72aa...f87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gekko Skrevet 15. januar 2024 #25 Del Skrevet 15. januar 2024 Presenterer med alltid om jeg får et anrop fra et nummer jeg ikke har lagret. Får en del slike telefoner på jobb, å ikke ta telefoner fra ukjent nummer er ikke et alternativ. Men har observert at unge mennesker (under kanskje 25) ikke presenterer seg når de ringer en bedrift. Det synes jeg er rart og lite høflig. Jeg har intrykk av at mange ungdommer ikke er vant med å ringe noen de ikke kjenner, så når man svare så vet de ikke hva de skal si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #26 Del Skrevet 15. januar 2024 "Larsen. Versågod. Hvem skal du snakke med"? Sånn, mener du, TS? Anonymkode: baf8a...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. januar 2024 #27 Del Skrevet 15. januar 2024 Daria skrev (10 timer siden): Med mindre det er familie og venner som ringer, svaret jeg som regel Hei, det er Daria. Det koster meg ikke en kalori mer enn å bare si hallo, og gjør ting lit enklere for alle parter. Jeg presenterer meg jo med navn når jeg treffer folk for første gang også, det være seg helseavtaler, jobbintervjuer eller mer private sammenhenger, selv om de vet teknisk sett hvem de snakker til. Samme her. Dere som aldri presenterer dere, eller aldri tar telefonen når ukjente ringer; blir dere aldri oppringt i forbindelse med jobb? Jeg bruker min private telefon også til jobb (får godtgjørelse for det, tror det er ganske vanlig), og må alltid ta telefonen når noen ringer meg i arbeidstida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 15. januar 2024 #28 Del Skrevet 15. januar 2024 Jeg tenker det er vanlig folkeskikk å presentere seg. Det går å an å skille litt hvem som ringer, men er det ukjent nummer, eller litt fjerne bekjente, mener jeg det er riktig å presentere seg enkelt ved å si f.eks. "Hei, det er Erik?" Svarer du på en telefon som ikke er din, kan det være fint å si noe sånt som: "Trudes telefon, det er Erik?" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 15. januar 2024 #29 Del Skrevet 15. januar 2024 Det normale slik jeg ser det er: Svarer: Hallo Ringer: Dette er NN som ringer. Svarer: Ja dette er MM. Så fortsetter samtalen videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #30 Del Skrevet 15. januar 2024 Anonymus Notarius skrev (16 minutter siden): Samme her. Dere som aldri presenterer dere, eller aldri tar telefonen når ukjente ringer; blir dere aldri oppringt i forbindelse med jobb? Jeg bruker min private telefon også til jobb (får godtgjørelse for det, tror det er ganske vanlig), og må alltid ta telefonen når noen ringer meg i arbeidstida. Nei jeg har ikke en slik jobb. Ikke alle har det. Tror det finnes ganske mange jobber hvor en ikke blir ringt til på privattelefonen, faktisk flere av de enn omvendt. Anonymkode: 2a240...9a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #31 Del Skrevet 15. januar 2024 Anonymus Notarius skrev (23 minutter siden): Samme her. Dere som aldri presenterer dere, eller aldri tar telefonen når ukjente ringer; blir dere aldri oppringt i forbindelse med jobb? Jeg bruker min private telefon også til jobb (får godtgjørelse for det, tror det er ganske vanlig), og må alltid ta telefonen når noen ringer meg i arbeidstida. Jeg har mobil fra arbeidsgiver og avtale så jeg bruker samme privat. Får mange telefoner i løpet av en arbeidsdag og nettopp derfor er det viktig for meg å vite hvem som ringer og hva de vil før jeg bruker tid på å ta mobilen. Jeg jobber ikke med kundebehandling, men mange ulike prosjekter. Jeg pleier å kommunisere med eksterne og interne på teamschat for korte beskjeder/avklaringer, har jeg behov for en lengre prat, sender jeg alltid melding først og spør om jeg kan ringe angående det og det. Ukjente nummer eller kjente skravlebøtter siler jeg ut og sender preprodusert melding med at jeg er opptatt og ber de si hva det gjelder. Hvis ikke ville hele arbeidsdagen gå med til å ta telefonen, det har jeg ikke tid til. Telefon kan være praktisk , men også en tidstyv. Anonymkode: b7176...4fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 15. januar 2024 #32 Del Skrevet 15. januar 2024 (endret) Hvorfor skal jeg presentere meg når noen ringer MIN personlige telefon? Jeg presenterer meg ikke når jeg åpner for fremmede som ringer på dørklokka heller. Endret 15. januar 2024 av bvp 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 15. januar 2024 #33 Del Skrevet 15. januar 2024 Presenterer meg aldri når det er ukjent nummer. Det er som regel selgere og det er jeg ikke interessert i. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #34 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er litt enig, men i min jobb som helsepersonell er dette litt kinkig. Pga taushetsplikt pleier jeg å spørre først om jeg snakker med Kari Nordmann. Hvis jeg presenterer meg først, kan jeg ikke spørre bekreftende om jeg snakker med Kari Nordmann. Det hender ikke sjelden at barn og partnere svarer på andres telefoner Anonymkode: a72aa...f87 Ja, men jeg tenker at i sånne situasjoner er det faktisk helt greit at man spør hvem man er kommet til før man presenterer seg. Anonymkode: 25a50...6e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #35 Del Skrevet 15. januar 2024 Jeg jobber i resepsjonen på et senter med fysioterapeuter m.fl., og må ofte ringe folk for å etterlyse når de ikke møter til timen. Jeg blir fortsatt forbauset over hvor mange som bare hvisker et svakt hallo. Ofte tror jeg at jeg har vekket dem, men når jeg sier det så forteller de at de står og lager middag eller noe slikt. Og like ofte er det et barn som har tatt telefonen. De sier ingenting så jeg må spørre om det er noen der. Null svar. Så spør jeg om jeg er kommet til Navn Navnesen, og får kanskje til svar «Mamma heter Navn», og først da skjønner jeg at det er et barn som har tatt mammas telefon. Synes det er rart at mange er så lite imøtekommende på telefon. Det koster jo ingenting å si «Hei dette er Navn». Og foreldre bør virkelig lære barna sine å svare telefonen med ord «Hei dette er mammas telefon» er godt nok selv, om jeg nok hadde foretrukket «Hei dette er Bentes telefon, du snakker med Emma». Anonymkode: cbb27...36f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiram Skrevet 15. januar 2024 #36 Del Skrevet 15. januar 2024 (endret) Når jeg tenker meg om så svarer jeg «Hallo, det er Marit» når det er nummer jeg ikke har lagret på telefonen, eller nummer/navn jeg har lagret men ikke snakket med på lang lang tid (kanskje de har ringt feil🤷🏻♀️☺️) Men når jeg blir oppringt av kjente/kollegaer som er lagret på tlf så svarer jeg bare «Hei» eller «Hei Ola/Per/Kari» -Jeg antar jo at de vet hvem de har ringt og ment å få tak i. (bruker kun mobil og ikke fasttelefon man ikke ser hvem som ringer forøvrig) Har lært barna å svare sine telefoner med «Hallo det er xxx». Syntes det ble litt uhøflig når de svarte alle som ringte med «Hva er det du vil/lurer på?» 😅 Kanskje det ruster de for yrkeslivet. Endret 15. januar 2024 av Tiram 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #37 Del Skrevet 15. januar 2024 Hatt litt for mange ubehagelige opplevelser med fremmede som bare puster i telefonen til at jeg gidder det. Anonymkode: adff7...d0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladikaffe Skrevet 15. januar 2024 #38 Del Skrevet 15. januar 2024 Når noen ringer til meg så svarer jeg alltid med, Hei, du snakker med (navnet mitt) ! Men hvis det er mine aller nærmeste som ringer så kan jeg finne på å bare si, Hei hei, Heisann, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #39 Del Skrevet 15. januar 2024 Jeg sier alltid navnet mitt når jeg svarer. Jeg har jobbmobil, så da er det ofte jeg ikke vet hvem som ringer. Mange med jobbtelefon er heller ikke registret på eget navn. Synes det er greit å gi meg til kjenne og avviser evt selgere på en bestemt og høflig måte. Anonymkode: 5d969...977 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #40 Del Skrevet 15. januar 2024 De som ringer meg vet hvem jeg er. Er folk så usikre på om de har ringt riktig nummer at de må spørre? Nå er det jo uansett sånn at 99% av de som ringer meg er kjente, resten har enten ringt feil eller er uønsket oppringning med en eller annen form for tigging. Dem er jeg ikke interessert i å presentere meg for. Hvis noen ringer meg og spør om jeg er Kari, sier jeg ikke nei, jeg er Mari, jeg sier nei, da har du ringt feil. Anonymkode: 28013...3b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå