AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Jeg er i en litt rar situasjon. Jeg jobber turnus, tredelt i helsevesenet. Pappa’n jobber 08-16 hverdager, så det har ikke vært noe problem for meg å jobbe turnus. Pappan er alltid «barnevakt», og jeg er trygg på at ungen er hjemme med pappa når jeg er på jobb. De siste månedene har ungen (drøyt 4 år gammel) ikke trivdes like godt i barnehagen. Han mistrives ikke, men synes det er litt kjedelig der. Han vet veldig godt at mamma jobber litt rart, og av og til har fri. Jeg har innimellom holdt han hjemme (hans ønske) på mine fridager, bare «på gøy». Ikke sykdom eller noe. Vi storkoser oss sammen. Har fått litt negative tilbakemeldinger fra de ansatte i bhg på det. De høres nedlatende ut på telefon og himler litt med øynene når jeg leverer kl. 0930 (på fri- eller senvaktsdager). Pedleder skryter av det på foreldresamtaler og sier ungen er heldig som har mulighet for fleksible dager. Nå har jeg hatt arbeidshelg og far sier at ungen har sagt at han vil være hjemme i morgen. Jeg synes det er topp, jeg har jo knapt sett han i helga. Ungen er glup, og vet veldig godt at etter arbeidshelg har mamma fri mandag. Han har stålkontroll på ukedagene. Far har lest ukeplanen og fortalt hva de skal i morgen, og han vil være hjemme. Jeg vil ha han hjemme. men, jeg gruer meg til å ringe i barnehagen i morgen og fortelle det. Gruer meg fordi jeg føler meg dømt og fordi jeg føler meg sett ned på av en eller annen grunn. Ungen har full barnehageplass fordi turnusen min er uforutsigbar (ikke fri/senvakt samme ukedager hver uke osv). Og av og til trenger jeg hvile etter feks arbeidshelg eller nattevaktsperioder. Men når jeg kan ha han hjemme ønsker jeg jo det. Hvorfor blir jeg sett ned på? Jeg vet jo dessverre ikke før kvelden før, om jeg er skikket til å ha han hjemme eller like på Min påfølgende «ukefridag».. Noen barnehageansatte som kan svare? Anonymkode: 7997f...3ed 2
nordlending Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De høres nedlatende ut på telefon og himler litt med øynene når jeg leverer kl. 0930 (på fri- eller senvaktsdager). De bør jo ikke være nedlatende osv., men kan det være at det er upraktisk for dem at barnet kommer på dette tidspunktet? Kanskje det er vanskelig å få barnet med i lek o.l. 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Jeg som barnehageansatt holder mine barn hjemme når jeg har fri selv, og har aldri opplevd at noen av mine kollegaer reagerer negativt på at barn får fri, tvert imot tenker vi at barna er heldige som får den tiden hjemme. Barnehagene har gjerne et tidspunkt man ønsker at barna skal være kommet til med tanke på planer eller at det er enkelte tidspunkt det passer litt dårlig å ta imot osv, og man ønsker gjerne beskjed om man kommer senere, men det er jo ikke krise om noen kommer seint. Det eneste er at noen barn kan slite med å komme inn i lek ved sein levering og lignende, men da snakker man jo med foreldrene om det. Anonymkode: 1efa3...8a7 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 Problemet er vel mer at du leverer seint. Det forstyrrer rutinene de har i barnehagen. Anonymkode: 0353f...8d7 8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Ha barnet ditt hjemme når det passer deg. Det bør derimot ikke være opp til barnet. Barnehagen har kjernetid vil jeg tro? Hvis du forholder deg til den bør det være greit. Anonymkode: cf2ae...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 Om du opplever dem som nedlatende, ta det gjerne opp med de ansatte på en pen måte, si at du opplever at det virker som det er uheldig at du leverer seint/holder barnet hjemme, og spør dem direkte om det passer dårlig for barnehagens del? Fant ikke noen god måte å formulere det på akkurat nå, men spør dem, og så får du enten en forklaring på hvorfor, eller så får det dem til å reflektere litt rundt egne holdninger og handlinger.. Anonymkode: 1efa3...8a7 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Holdt også mine hjemme etter arb.helg da de var små, og leverte de kl 11 når jeg skulle på aftenvakt. Da var de i bhg til lunsj, og kom inn i leken etter mat. Var aldri noen som sa noe/viste misnøye og de skulle da bare mangle! Anonymkode: 470e3...a6c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 Må du ringe da? Det holder vel å sende sms. Anonymkode: c7acc...679 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er i en litt rar situasjon. Jeg jobber turnus, tredelt i helsevesenet. Pappa’n jobber 08-16 hverdager, så det har ikke vært noe problem for meg å jobbe turnus. Pappan er alltid «barnevakt», og jeg er trygg på at ungen er hjemme med pappa når jeg er på jobb. De siste månedene har ungen (drøyt 4 år gammel) ikke trivdes like godt i barnehagen. Han mistrives ikke, men synes det er litt kjedelig der. Han vet veldig godt at mamma jobber litt rart, og av og til har fri. Jeg har innimellom holdt han hjemme (hans ønske) på mine fridager, bare «på gøy». Ikke sykdom eller noe. Vi storkoser oss sammen. Har fått litt negative tilbakemeldinger fra de ansatte i bhg på det. De høres nedlatende ut på telefon og himler litt med øynene når jeg leverer kl. 0930 (på fri- eller senvaktsdager). Pedleder skryter av det på foreldresamtaler og sier ungen er heldig som har mulighet for fleksible dager. Nå har jeg hatt arbeidshelg og far sier at ungen har sagt at han vil være hjemme i morgen. Jeg synes det er topp, jeg har jo knapt sett han i helga. Ungen er glup, og vet veldig godt at etter arbeidshelg har mamma fri mandag. Han har stålkontroll på ukedagene. Far har lest ukeplanen og fortalt hva de skal i morgen, og han vil være hjemme. Jeg vil ha han hjemme. men, jeg gruer meg til å ringe i barnehagen i morgen og fortelle det. Gruer meg fordi jeg føler meg dømt og fordi jeg føler meg sett ned på av en eller annen grunn. Ungen har full barnehageplass fordi turnusen min er uforutsigbar (ikke fri/senvakt samme ukedager hver uke osv). Og av og til trenger jeg hvile etter feks arbeidshelg eller nattevaktsperioder. Men når jeg kan ha han hjemme ønsker jeg jo det. Hvorfor blir jeg sett ned på? Jeg vet jo dessverre ikke før kvelden før, om jeg er skikket til å ha han hjemme eller like på Min påfølgende «ukefridag».. Noen barnehageansatte som kan svare? Anonymkode: 7997f...3ed Så lenge barnet ikke er midt i tilvenning eller det er noe ekstra som skjer i bhg er det jo helt topp at barnet får fri. Barn har det jo som oftest best sammen med mamma og pappa. At de høres nedlatende ut og himler med øynene er uprofesjonelt. Hadde tatt det opp med pedleier eller styrer. Er det en grunn til at barnet ikke bør ta fri må du jo få vite det. Hilsen ped.leier Anonymkode: 377c9...1b2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 Hos oss er det ønskelig at barn blir levert før 09:15 da det er kjernetid og de har pedagogisk opplegg eller tur etter den tiden. Kanskje de ønsker du skal levere tidligere? Snakk med dem. Anonymkode: 562cc...389 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 Enkelte bhg altså , jeg blir flau når jeg hører hvordan enkelte ansatte oppfører seg. Vi sier Kos dere når vi får meldinger om at barn tar fri, så fint at de får tid med forekdrene Anonymkode: fc65a...93e 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 Leverer du innen 09:30, eller akkurat kl 09:30? Her starter de aktiviteter kl 09:30 hvor de går ut, eller annet, så hvis vi leverer da må vi ha ansvar for å kle på, fikse og få dem i gang. Hadde det skjedd ofte, tror jeg barnehagen hadde sagt ifra her også. Så vi leverer 09:15. Jeg tipper det ikke har noe med at du kommer sent, men at du forstyrrer i aktivitetene. Kan du ikke levere litt før? Utover det, kan dere sende sms? «Per kommer ikke idag». Du trenger ikke oppgi grunn eller hvorfor. Anonymkode: 52e56...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Skrevet 15. januar 2024 Send melding da? Dette tror jeg kanskje mest er i ditt hode. Å ha kidsa hjemme er jo det store idealet for tiden så tviler på at det er uglesett. Anonymkode: 8c899...3a7 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hos oss er det ønskelig at barn blir levert før 09:15 da det er kjernetid og de har pedagogisk opplegg eller tur etter den tiden. Kanskje de ønsker du skal levere tidligere? Snakk med dem. Anonymkode: 562cc...389 Jeg tenker kanskje de tenker at etter 4 år i barnehage vet jo foreldre man har en kjernetid, og tenker at man trosser der hvis man leverer utover det hver dag utover kjernetid. Anonymkode: 52e56...b6e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #15 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Send melding da? Dette tror jeg kanskje mest er i ditt hode. Å ha kidsa hjemme er jo det store idealet for tiden så tviler på at det er uglesett. Anonymkode: 8c899...3a7 Har lest flere son side bhg reagerer på det, de mener barn bør ha faste rutiner og da gå i bhg hver dag Anonymkode: fc65a...93e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker kanskje de tenker at etter 4 år i barnehage vet jo foreldre man har en kjernetid, og tenker at man trosser der hvis man leverer utover det hver dag utover kjernetid. Anonymkode: 52e56...b6e Ikke alle har kjernetid Anonymkode: fc65a...93e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #17 Skrevet 15. januar 2024 Slutt å overtenke alt! Dere som foreldre bestemmer når barnet skal være hjemme. Per blir hjemme i dag, punktum. Anonymkode: 625d8...9ac 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Skrevet 15. januar 2024 Har dere ikke en app hvor du bare registrerer at barnet har fri er syk eller sånt? Høres helt merkelig ut at noen reagerer på at en mor vil ha en dag hjemme med barnet sitt. Enten er det noe rart med de ansatte, eller så er det du som overtenker. Anonymkode: 43ba1...968
I Grosny Skrevet 15. januar 2024 #19 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leverer du innen 09:30, eller akkurat kl 09:30? Her starter de aktiviteter kl 09:30 hvor de går ut, eller annet, så hvis vi leverer da må vi ha ansvar for å kle på, fikse og få dem i gang. Hadde det skjedd ofte, tror jeg barnehagen hadde sagt ifra her også. Så vi leverer 09:15. Jeg tipper det ikke har noe med at du kommer sent, men at du forstyrrer i aktivitetene. Kan du ikke levere litt før? Utover det, kan dere sende sms? «Per kommer ikke idag». Du trenger ikke oppgi grunn eller hvorfor. Anonymkode: 52e56...b6e Et praktisk poeng. Jeg tenker mamma bør snakke med barnehagen i forhold til dette praktiske. Hun kan f.eks spørre: " I dag jobber jeg fra 1430, og vil levere sent i barnehagen, når passer det å levere?" 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #20 Skrevet 15. januar 2024 Forstår jeg det du skriver riktig; barnehagen er sur for at du gir ungen fri og/eller kortere dager i barnehagen? 🤨 Har det ikke akkurat gått rundt en stor debatt om «voksenfri» - om voksne som leverer i barnehagen når de selv har fri, og hvor grusomt det er for barnet å aldri få noe fri sammen med foreldrene, hvor forferdelig det er for barna som må være lenge i barnehagen. Men her og nå så er det det omvendte som skjer 🤨 Er jammen meg ikke enkelt å leve i dag altså 🤪 Anonymkode: d6c10...491
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå