Gå til innhold

Hvordan har alle reist så mye? Hvordan får folk råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slutter på vgs i år og har spart opp til et friår hvor planen kun er å reise så mye som mulig så billig som mulig. Har tidligere kun vært i sverige, danmark, england, hellas, polen, østerriket og spania (veldig mange ganger), men drømmen er å reise rundt i hele verden. Søkte av nyskjerrighet opp en tråd som spurte hvor mange land folk har vært i, og absolutt alle svarene hadde vært i 15-50 land. Jeg syns dette er helt sykt, og føler jeg ligger så langt bak. Er det vanlig? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst?  Dette må være en trolletråd.

7+ land etter vgs? Langt flere enn de aller fleste normale ungdommer. De som har vært 15++ land har som oftest brukt 50år på disse reisene.

Anonymkode: 99c7a...c82

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, Anonymbrukerrr123 said:

Jeg slutter på vgs i år og har spart opp til et friår hvor planen kun er å reise så mye som mulig så billig som mulig. Har tidligere kun vært i sverige, danmark, england, hellas, polen, østerriket og spania (veldig mange ganger), men drømmen er å reise rundt i hele verden. Søkte av nyskjerrighet opp en tråd som spurte hvor mange land folk har vært i, og absolutt alle svarene hadde vært i 15-50 land. Jeg syns dette er helt sykt, og føler jeg ligger så langt bak. Er det vanlig? 

Det er ganske vanlig å ha vært mange steder. De som har vært få eller ingen steder vanker gjerne ikke i sånne tråder. Bortsett fra for å spørre hvordan vi får råd da. 😅 Jeg får ofte det spørsmålet, og for min del handler det i hovedsak om at jeg prioriterer bort andre ting. Er frivillig barnløs, røyker ikke, drikker ikke, kjøper bare nye klær når det er helt nødvendig, bruker ikke sminke, og har ikke bil. Jeg både ser og hører dette spørsmålet ofte. Mange av de som spør, faktisk de fleste, har barn og bil og stadig nye klær, spiser på restaurant osv. Hvorfor ser man sjelden/aldri spørre noen hvordan de får råd til bil og barn?

Anonymkode: 9adb9...da5

• Liker 6
Skrevet

Det er forskjell på å være 20 år og "fattig student", og det å være veletablert 50-åring med god økonomi. Selvsagt har en på 50 reist mer enn en på 20.

Anonymkode: 17652...064

• Liker 5
Skrevet

Jeg har vært i mange land og er 29. Istedenfor å dra til Kreta eller Rhodos hver sommer har jeg istedenfor dratt til et nytt land hver gang, da får man sett mer :) Skal du reise så lenge som du sier får du jo sett mye? Reise i Asia = feks India, Malaysia, Singapore, Bali osv.  Teller man med mellomlandinger (som de som har 50+ land sikkert gjør) kan du fort huke av Russland / Tyskland / Dubai osv

Anonymkode: cd906...962

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å være 20 år og "fattig student", og det å være veletablert 50-åring med god økonomi. Selvsagt har en på 50 reist mer enn en på 20.

Ikke nødvendigvis, mange har reist en drøss steder med foreldrene sine. Jeg reiste aldri lengre enn til Sverige før jeg ble myndig. 

• Liker 3
Skrevet

Det er svært sjeldent at noen er oppe i over 20 land før de er 20 år... De du der som sier de har vært i opp mot 50 land er garantert en god del eldre enn deg.

Men jeg har reist en del, og hvordan jeg får råd? Jo jeg har en greit betalt jobb, jeg dropper kjøpe dyre merkeklær og slikt fordi jeg prioriterer reiser. Jeg fikk reist til en del naboland når jeg studerte utenlands.

Anonymkode: 78146...1fb

• Liker 1
Skrevet

Folk som reiser mye er idioter. Det er bare overfladisk tull. Man oppnår ingenting. Men de kan skryte av at ” oppdager nye kulturer” når de snakker med andre. 

Det handler om å vise seg frem. 

Anonymkode: ba5f5...b58

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har aldri hatt veldig god økonomi, men har fått reist en del likevel, er 35. Du må huske at det var mulig å få veldig billige flybilletter og hotell for ikke så alt for mange år siden. 

Anonymkode: 0ea75...cb7

• Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk som reiser mye er idioter. Det er bare overfladisk tull. Man oppnår ingenting. Men de kan skryte av at ” oppdager nye kulturer” når de snakker med andre. 

Du er et levende bevis på at man bør komme seg ut av egen stue. 

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, mange har reist en drøss steder med foreldrene sine. Jeg reiste aldri lengre enn til Sverige før jeg ble myndig. 

La oss si man har én familieferie i året, og reiser til nytt land hvert år. Det er da 20 land på 20 år. Kjenner ingen på 20 som har vært i 50 land, selv ikke de som kommer fra velstående familier. Folk reiser jo gjerne til de samme landene igjen og igjen.

Skrevet

Jeg har alltid prioritert å reise, med eller uten ungene. Har nødvendigvis ikke valgt eksotiske destinasjoner hver gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Folk som reiser og ønsker å oppleve ting er smarte. Alt handler om opplevelser. Trist at du er for bitter til å innse noe så enkelt. 

Anonymkode: 8f61a...44f

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tja, vi prioriterer reising og min barn på seks og ti har vært i elleve land og det blir fire til i sommer. Vi har ikke spesielt god råd, men setter av og finner billige løsninger :) 

Anonymkode: 8088c...6c0

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes du har reist mye til å være så ung. Da jeg var 18, hadde jeg bare vært i Sverige og Danmark.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

La oss si man har én familieferie i året, og reiser til nytt land hvert år. Det er da 20 land på 20 år. Kjenner ingen på 20 som har vært i 50 land, selv ikke de som kommer fra velstående familier. Folk reiser jo gjerne til de samme landene igjen og igjen.

Jeg kjenner mange barnefamilier som drar på mange turer i året, de færreste drar på bare en. Så det blir noen veldig bereiste barn etter hvert. 

Skrevet

Kommer jo an på hvordan man har reist. Interrail og finne seg sjæl på rundreise er jo to turformer som ofte involverer mange land på en tur. 

Ellers så har jo de fleste av oss ganske ok råd. 

Anonymkode: e825a...2f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner mange barnefamilier som drar på mange turer i året, de færreste drar på bare en. Så det blir noen veldig bereiste barn etter hvert. 

Og de drar til nytt land hver gang?

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Er nok best at du egentlig ikke reiser utenfor inngangsdøra. 

Anonymkode: e825a...2f9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer også an på.hvordan man reiser. Vi har reist mye på interrail i sommerferien, så da har det gjennom årene blitt en del land på våre barn. Etter at de er blitt myndige, har de reist litt med venner. De reiser da til nye land/steder.  

Mannen og jeg reiste rundt i Sør-Amerika og Asia da vi var studenter. Reiser har vært høyt prioritert.

Anonymkode: 0373b...756

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...