Gå til innhold

Dere som har AS.. Hvor mye tar dere i utbytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tar dere i utbytte og hvor ofte? 

Anonymkode: 84497...3db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar ut lønn, men ikke utbytte. Midlene i selskapet blir stående til jeg er pensjonist. 

Anonymkode: afe99...2ad

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar ut lønn, men ikke utbytte. Midlene i selskapet blir stående til jeg er pensjonist. 

Sikkert smart det :) 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Sikkert smart det :) 

Det kommer an på om de hadde gitt bedre avkastning et annet sted. F.esk i et indeksfond.

Anonymkode: 1866a...733

Skrevet

Tar ut akkurat en million hvert år. 🙂

Anonymkode: 00d7f...abe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på om de hadde gitt bedre avkastning et annet sted. F.esk i et indeksfond.

Bedriften kan investere midlene, så fortsatt greit å la de bli stående.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

ca 1 mill

Anonymkode: f9b97...2bd

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tar ut akkurat en million hvert år. 🙂

Anonymkode: 00d7f...abe

2 hours ago, AnonymBruker said:

ca 1 mill

Anonymkode: f9b97...2bd

Heldig. Jeg tar bare ut 200 000kr hvert år. Håper på bedre tider snart!

Skrevet

Dette er jo et litt sånn "hvor langt er et tau"-spørsmål? I og med at virksomhetene er så ulike, så er vel spørsmålet omtrent like givende som et "hvor mye tjener du i året"-spørsmål?

Selv synes jeg det ville vært mer interessant å høre fra andre om hva de gjør med overskudd som ikke virksomheten "har bruk for" i overskuelig fremtid, i form at reinvestering i egen virksomhet. Tar dere det som utbytte, eller sparer dere det i AS-et gjennom f.eks fondsplasseringer? Og hvorfor?

Selv har jeg valgt det siste.

Anonymkode: 55a86...0fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 9.17):

Hmm. Jeg har 100k til overs på drifstkontoen.

Da kan jeg betale utbytte som fører til at jeg sitter igjen med sånn 63k etter skatt. 

Eller så kan jeg investere de 100k uten å ta dem ut som utbytte. 

Åpenbart hva som lønner seg.

Unntaket er jo dersom man har lav inntekt eller et familiemedlem som ikke jobber. Da kan det være gunstig å utbetale som lønn.

Ville aldri tatt ut mindre enn 6g i lønn. Da makser man sykepenger og uføretrygd. 

• Liker 2
Skrevet

Hvilke bedrifter har dere? Nysgjerrig

Anonymkode: c5a7d...2f6

Skrevet

Som tidligere regnskapsspørsmål må jeg si at dette var et litt morsomt spørsmål. Hvor mye en kan ta ut i utbytte er jo så individuelt. Det avhenger jo både av overskudd, egenkapital og likvider + privat økonomi. Dersom du ikke allerede tar ut lønn ville jeg iallefall gjort det først (6G som en annen nevner) mht opparbeiding pensjon og rett til sykepenger osv. 

Anonymkode: d8954...663

• Liker 1
Skrevet

Makser pensjon og sykepenger med 6G i lønn. Resten sparer ASet i fond og (litt dårlig) høyrente. Nå har jeg en virksomhet der penger går stort sett én vei: inn. Minimalt med kostnader.

Skrevet
8 hours ago, ajarRun said:

Hmm. Jeg har 100k til overs på drifstkontoen.

Da kan jeg betale utbytte som fører til at jeg sitter igjen med sånn 63k etter skatt. 

Eller så kan jeg investere de 100k uten å ta dem ut som utbytte. 

Åpenbart hva som lønner seg.

Unntaket er jo dersom man har lav inntekt eller et familiemedlem som ikke jobber. Da kan det være gunstig å utbetale som lønn.

Ville aldri tatt ut mindre enn 6g i lønn. Da makser man sykepenger og uføretrygd. 

Investere de uten å ta dem ut som utbytte? Hvordan får du tatt ut pengene til privat bruk uten å betale utbytteskatt?

Skrevet

Jeg eier et AS som jeg har hatt i 20 år, og aldri har tatt ut utbytte fra. Aldri lønn til meg selv, heller, men ansatte har selvsagt fått lønn.

Det har hele tiden vært et sideprosjekt/hobbyprosjekt for meg(jeg har annen jobb) som jeg har drevet med fordi det er en artig bransje. Firmaet har aldri vært noen stor overskuddsforretning, så jeg har valgt å ikke ta ut lønn og utbytte for å ha penger til investeringer for å bygge opp firmaet.

Nå begynner økonomien å bli litt bedre og omsetningen øker pent, så nå vurderer jeg å ta ut litt etter hvert. Vil ikke ta ut mye, for det trenges fortsatt mye penger til investeringer for å kunne levere oppdaterte tjenester og vokse videre. Kanskje ta ut 20% av overskuddet, eller noe sånt.

Skrevet

Tar ikke ut utbytte. Tar ut lønn til meg, mannen og datter. Vi bygger opp bedriften for å ha den bunn solid. Så får vi ta utbytte når vi blir pensjonist. Og skal selge bedriften. 

Anonymkode: 37f39...650

Skrevet

Hvordan vurderer dere det å la kapitalen stå inne i bedriften nå og kanskje under et annet (blåere) regime ta den ut med mindre skatt?

Anonymkode: 50442...f4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan vurderer dere det å la kapitalen stå inne i bedriften nå og kanskje under et annet (blåere) regime ta den ut med mindre skatt?

Anonymkode: 50442...f4a

Hvis et utbytte bare blir plassert i sparing uansett kan det jo like godt gjøres inni AS-bobla i påvente av bedre tider... Ser ingen direkte nedside ved det?

• Nyttig 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Som tidligere regnskapsspørsmål må jeg si at dette var et litt morsomt spørsmål. Hvor mye en kan ta ut i utbytte er jo så individuelt. Det avhenger jo både av overskudd, egenkapital og likvider + privat økonomi. Dersom du ikke allerede tar ut lønn ville jeg iallefall gjort det først (6G som en annen nevner) mht opparbeiding pensjon og rett til sykepenger osv. 

Anonymkode: d8954...663

Jeg spurte ikke hvor mye en kan ta ut i utbytte. Spurte hvor mye tar dere ut i utbytte. 

Selvfølgelig vet jeg at det er individuelt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Investere de uten å ta dem ut som utbytte? Hvordan får du tatt ut pengene til privat bruk uten å betale utbytteskatt?

Selskapet kan jo investere dem. Da blir det mer å investere og høyere avkastning.

Anonymkode: e543e...0b2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...