AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Snakker vi om en knøttliten kommune på under 1000 innbyggere? Eller kan det være større kommuner med sånn 10k-30k innbyggere. Jeg aner ikke. Jeg har bare bodd i Oslo. Anonymkode: 56463...35b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Bygdedyret er der kun hvis du selv tillater det. Dvs har et åpent sinn og ikke vær forutinntatt så går det bra. Vær trygg i deg selv og ikke bruk krenkekrakken. Anonymkode: 9d35e...a9f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Det lever i beste velgående i Stavanger, som sett i verdens sammenheng er en liten landsby. Anonymkode: f07b6...a53
Cordelia Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 (endret) Av personlig erfaring er det ikke størrelsen det kommer an på. Jeg kommer fra ei bygd på under 1000, men bygdedyret er vesentlig mindre der, enn en småby(rundt 10.000 innbyggere) jeg har vært borti. Endret 14. januar 2024 av Cordelia
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 35 minutter siden, Cordelia said: Av personlig erfaring er det ikke størrelsen det kommer an på. Jeg kommer fra ei bygd på under 1000, men bygdedyret er vesentlig mindre der, enn en småby(rundt 10.000 innbyggere) jeg har vært borti. Helt motsatt for min del som vokste opp i en kommune med snaue 4000 hvor 3000 ca bodde innenfor eller i nærheten til kommunesenteret, var litt bygdedyr på motsatt side av landet på et tettsted med 10-12000 innbyggere og her jeg bor nå 60000+ er det praktisk talt ingenting. Tror mye av bygdedyret og bygdesladder er pga barn og at man må forholde seg til andre voksne man ikke egentlig vil eller har behov for å ha kontakt med på privaten og at det er mye av dette også i byer/bydeler hvor det er mye foreldreinvolvering. Anonymkode: c3e18...0e7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Bygdedyret er der kun hvis du selv tillater det. Dvs har et åpent sinn og ikke vær forutinntatt så går det bra. Vær trygg i deg selv og ikke bruk krenkekrakken. Anonymkode: 9d35e...a9f BS Det er som å si at mobbing ikke eksisterer utenom i offerets hode. Bygdedyret kommer av at enkeltpersoner med makt/inflytelse har definert noen uutalte roller, regler og normer som danner en kultur, som nyinnflyttede ikke kjenner og dermed uvitende bryter. Det handler kun om det - at det koker ned til enkeltpersoner som preger en kultur. Og som i bedrifter kan den være god eller dårlig. Men er større sted vil ha flere miljøer. Tenker at er det over noen tusen, blir det vanskeligere å håndheve en slik kultur. Anonymkode: fae7a...33c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): BS Det er som å si at mobbing ikke eksisterer utenom i offerets hode. Bygdedyret kommer av at enkeltpersoner med makt/inflytelse har definert noen uutalte roller, regler og normer som danner en kultur, som nyinnflyttede ikke kjenner og dermed uvitende bryter. Det handler kun om det - at det koker ned til enkeltpersoner som preger en kultur. Og som i bedrifter kan den være god eller dårlig. Men er større sted vil ha flere miljøer. Tenker at er det over noen tusen, blir det vanskeligere å håndheve en slik kultur. Anonymkode: fae7a...33c Jeg er ikke enig i din konklusjon der. Mobbing er nærere og vanskeligere å overse. Men å overse bygdedyret som er baksnakking og hersketeknikk litt på avstand og bak ryggen din, kan man overse ved å ha troa på seg selv og vite hva man står for Og ved å tilpasse seg litt så møter man de som kunne være bygdedyret på en måte som gjør at man ikke blir så utsatt. Anonymkode: 9d35e...a9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå