Gå til innhold

Potetgryte på indisk vis.

Sandra

Anbefalte innlegg

Fant en oppskrift jeg syntes virket god på matsiden.no, men så var det noe jeg lurte på..Skal potetene kokes først? + hva er gurkemeie, har aldri brukt det. Har man det i vanlige butikker f. eks RIMI/PRIX?

"Ingredienser: 1 løk 1/2 grønn paprika 2 ss olje 1 ts ingefær 1 fedd hvitløk 1 ts salt 1 ts karri 1/2 ts gurkemeie 1/2 ts chilipulver/chilipepper 2 dl vann 1 ss tomatpuré 8 poteter 4 dl frosne erter 2 dl bønnespirer 1/2 boks babymais

Fremgangsmåte: Løken skrelles, finhakkes og brunes lett i varm olje. Tilsett paprika i terninger sammen med ingefær, presset hvitløk, salt, karri, gurkemeie og chilipulver. Rør lett om. Tilsett vann og tomatpuré og la det hele småkoke ca. 5 min. under lokk. Potetene skrelles og skjæres i terninger før de tas over i gryta. Kok videre ca. 10 min. Erter, bønnespirer og babymais tas i til slutt. Kokes 5-6 min. Serveres gjerne med kokt jasminris og brød."

Kram från mig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pulverheksa

Tror poteten skal være rå. For når poteter skjæres i biter forkortes koketiden en del og dette skal jo koke i nesten 20 min etter at potetene er hatt oppi.

Gurkemeie får du kjøpt i vanlige dagligvarehandel. Det er en rot som er vanligst i salg som malt gult pulver. setter fin farge på Ris og en del karriretter. Gurkemeie er mild og setter mer farge enn smak.

Pleier å ha det når jeg bakes lussekatter i adventstiden.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pulverheksa.

Takk for tipset. Jeg lagde maten, det ble ganske godt, men ikke så godt som jeg hadde trodd.

Kokte ikke potetene på forhånd. Mamma mente jeg skulle det. Det ble greit uten å koke det, men jeg tror jeg kokte alt litt for lenge for å få de myke. Skal isåfall koke de på forhånd først neste gang, så får jeg heller se om de blir for myke. :blunke:

Hilsen Sandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...