Gå til innhold

Kan leietakere delbetale depositum?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er utleier, har opprettet depositumskonto, har bare signeringen igjen men finner ikke svar på ett spørsmål;

Leietakerne ønsket å betale depositumet over tre måneder, da de har litt dårlig råd for tiden, og vi sa ja til det. Men hvordan fungerer dette, må de overføre hele beløpet med en gang til denne kontoen eller kan de overføre litt nå og da? Har sparebank1. 

Anonymkode: c29b6...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en forferdelig dårlig ide, depositumet er en sikkerhet for dere begge men hvis leietager slutter å betale husleie eller skader boligen så er det du som sitter igjen med problemene.

Anonymkode: 219ed...273

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leietaker som.skal opprette depositumkonto. Konto skal være i leietakers navn.

Dårlig ide å ikke innbetale hele beløpet når du har kontroll. Selv om.det ikke kan tas ut penger uten din tillatelse, har du ingen pressmiddel for at pengene settes på konto.

Anonymkode: cb0e0...513

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg aldri akseptert, depositum er garantien du som utleier har om leie feks uteblir. 

Anonymkode: d9bb0...1f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er en forferdelig dårlig ide, depositumet er en sikkerhet for dere begge men hvis leietager slutter å betale husleie eller skader boligen så er det du som sitter igjen med problemene.

Anonymkode: 219ed...273

Skader kan man lett politianmelde, hærverk kan man få fengsel og bot for. Ubetalt leie fikser namsmann. 
Ingen grunn til å dramatisere det som problem;) 

Anonymkode: d092f...805

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skader kan man lett politianmelde, hærverk kan man få fengsel og bot for. Ubetalt leie fikser namsmann. 

Hvorfor ha depositum hvis det ikke er et problem? Og nei, namsmannen fikser ikke ubetalt leie, men hindrer utkastelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Depositum er jo ofte tilsvarende 3 mnd leie, og en slags "sikkerhet" for utleier og de verdiene han leier ut, så nei... ingen god ide. Vil ikke tro en utleier går med på det, jeg tror ikke jeg ville våget å be om det engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ha depositum hvis det ikke er et problem? Og nei, namsmannen fikser ikke ubetalt leie, men hindrer utkastelse.

Jeg har ikke depositum jeg. 
Joda, namsmannen kan man gå til om man har ubetalt leie fra leiebor. Evt så går man til politiet, ikke verre enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (32 minutter siden):

Depositum er jo ofte tilsvarende 3 mnd leie, og en slags "sikkerhet" for utleier og de verdiene han leier ut, så nei... ingen god ide. Vil ikke tro en utleier går med på det, jeg tror ikke jeg ville våget å be om det engang

Det er jo utleier som stiller spørsmålet her...

Anonymkode: bdc87...a3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er utleier, har opprettet depositumskonto, har bare signeringen igjen men finner ikke svar på ett spørsmål;

Leietakerne ønsket å betale depositumet over tre måneder, da de har litt dårlig råd for tiden, og vi sa ja til det. Men hvordan fungerer dette, må de overføre hele beløpet med en gang til denne kontoen eller kan de overføre litt nå og da? Har sparebank1. 

Ja, det er mulig. Jeg gjorde det selv en gang. Satt inn en 3. del ved kontraktsinngåelse og resten ved forfall av første husleie.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 22.59):

Det er leietaker som.skal opprette depositumkonto. Konto skal være i leietakers navn.

Dårlig ide å ikke innbetale hele beløpet når du har kontroll. Selv om.det ikke kan tas ut penger uten din tillatelse, har du ingen pressmiddel for at pengene settes på konto.

Det er huseier som oppretter kontoen og så må leietaker signere på det. Da går det i leietakers navn. 

Endret av Fireflies
Korrigert setning
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

...betale depositumet over tre måneder.... Men hvordan fungerer dette, må de overføre hele beløpet med en gang til denne kontoen eller kan de overføre litt nå og da?

Dette er jo helt opp til dere. Det normale er at leieforholdet starter ikke før depositumpengene er på plass og kontrakt er underskrevet. Hvis dere ønsker å være snille må dere selv avtale når delinnskuddene skal være på plass. Høres ut som en dårlig start på et leieforhold. Hva blir det neste de ber om?

Anonymkode: b460f...3ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har jeg gjort mange ganger som utleier. Det går veldig fint å delbetale store depositums summer over lengre tid. Utrolig få som har 30-40 tusen kroner spart opp til depositum.

Anonymkode: 8465f...bfd

Utrolig få? De som har leid før (som er flertallet?) skal jo ha depositumpengene fra sitt forrige leieforhold. De bare flytter depositumpengene fra det gamle til det nye leieforholdet. Hvis det nye er dyrere må de inn med litt ekstra men mesteparten kommer fra det forrige leieforholdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Utrolig få? De som har leid før (som er flertallet?) skal jo ha depositumpengene fra sitt forrige leieforhold. De bare flytter depositumpengene fra det gamle til det nye leieforholdet. Hvis det nye er dyrere må de inn med litt ekstra men mesteparten kommer fra det forrige leieforholdet.

Jeg hadde 6000 i depositum på min forrige leilighet. Jeg flyttet inn i den leiligheten jeg har nå 14 dager før jeg flyttet ut av den. I den leiligheten jeg har nå er det 24 000 depositum.

Det er faktisk en forskjell, og merkbar forskjell for mange, meg selv inkludert.

Jeg tok opp lån på 20 000 men var ærlig og gjorde en avtale på at de siste 4000 kom når jeg fikk depositumet igjen på den forrige leiligheten. Det gjekk helt fint for huseiere men det er ikke alltid slik at penger flyttes fra den ene til den andre depositumskontoen 

Anonymkode: 3d875...fbb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er også en annen ting du ikke tenker på her som også må inn i regnestykket:  depositum fra forgje leieforhold kommer mange ganger ikke inn på konto før en har flyttet til ny plass da alt skal godkjennes i den gamle leiligheten selvfølgelig men det hjelper jo ikke når ny huseier må ha pengene inn på konto før leieforholdet starter.

Jeg var veldig heldig som hadde (og har) en huseier en kunne gjøre en slik avtale med for det er ikke alltid det er helt knirkefritt å ha så mye penger + husleie på dagen, av de overnevnte grunner. 

Anonymkode: 3d875...fbb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sjansen for at ikke politiet automatisk henlegger dette er like stor som å vinne førstepremien i Lotto; det er åpenbart i en tid der politiet henlegger voldsanmeldelser med kjent gjerningsperson fordi de ikke har nok ressurser. Fengsel for å ha skadet noe i en utleiebolig tror jeg man bare kan drømme om, og hvor enkelt det er å drive inn ubetalt leie fra noen som ikke eier nåla i veggen, kan man se ved å vurdere hvor mye NAV-garantien er verdt i praksis.

Teori er ikke det samme som livets realiteter; folk har fått uteleieboligen sin vandalisert, og sitter igjen med regningen.

Anonymkode: 4ec38...142

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leietaker kan få et depositumlån i banken eller på nav. Det er vel den beste løsningen?   

Utleier kan kreve opp til 6 måneder husleie i depositum og det er mange som ikke har de pengene.  Vet om flere som har fått depositumlån i bank eller på nav og det har fungert veldig greit.   Depositumet skal stå på leietakers navn og leietaker skal ha rentene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville leid ut til noen andre. Og politi vil absolutt ikke gjøre noe med issues etterpå.

Har de så dårlig råd nå - bare vent på alle problemer i fremtiden. Noen fordeler med å leie er det - men da må du ha orden til et lite depositum.

Anonymkode: 1d714...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delbetalt depositum. Avtalte med banken hvor kontoen var, og holdt utleier fortløpende oppdatert at jeg gjorde som vi avtalte. 

Anonymkode: f99b2...43d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mulig. Det er jo bare en konto man setter innskudd inn på. 

Men smart er det ikke fra utleiers synspunkt. Jeg selv ville aldri godtatt det. Og jeg skjønner alt dette med at det er vanskelig å stille et stort depositum, spesielt om man allerede har et depositum bundet opp i et leieforhold man skal ut av. Men akkurat det er faktisk ikke mitt problem som utleier og jeg er ikke villig til å ta risikoen med å la folk flytte inn uten fullt innbetalt depositum.

Anonymkode: 15f2e...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...