AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Har en fersk 18-åring som er rørleggerlærling. Han jobber fra 07.30 til 15.30 men av og til jobber han overtid hvor arbeidstiden strekker seg ut til kl 20. Han har lite ork til å bidra med huslige oppgaver og får det meste servert. Vi har tidligere hatt krav om å gå ut med søpla og å tømme oppvaskmaskin, men nå har han plutselig ikke ork til noe. Han betaler ingenting for å bo, men må betale alt han vil ha utenom det vi serverer eller har i kjøleskapet/skapet. I tillegg må han betale egne klær forutenom klær til utendørsbruk. Telefonabonnement og alt annet betaler vi. Ønsker at han skal spare mest mulig til han skal flytte for seg selv. Rommet må han holde orden på selv. Men det er mange kamper og mye mas. Han gidder ikke og han er så sliten... Vi jobber 100 % og har yngre barn. Hva slags krav har dere til myndige "barn"? De skal jo tross alt ut på egenhånd snart. Anonymkode: 69091...f19
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Slitsomt med disse kampene! Still krav om sparing! Hvordan har han planer om å komme inn på boligmarkedet? Står litt i det samme. Har innsett at kampene vinner jeg ikke nå, men han må uansett lære det når han nå flytter hjemmefra i august. Du/ han har vel også planer om å flytte ut da? Tror ikke disse store guttene har godt av å bo for lenge med oss. De blir så irriterende bedagelige… Anonymkode: bcbe8...591 1
Ulrikke Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Har også en fersk 18-åring som går siste året på Vg3 (studiespes), tar lappen (straks ferdig forhåpentligvis) og jobber i butikk ved siden av. Forventer at hun holder styr på egne ting, eget rom og selvfølgelig har kontroll på skole/jobb og alt som har med det å gjøre. Dette gjør hun også uten at jeg trenger å tenke på det, sånn har det vært i mange år. Ellers gjør hun ting når jeg ber om det. Hun er ikke alltid så god til å se ting selv, det er en kamp jeg ikke gidder å ta. Vet mange er flinke til sånt, men vet også at mange har det på samme måte som vi/henne. Hun er flink til å gjøre ting for å glede andre, og har mye omsorg for andre. Da kan jeg faktisk overleve at hun ikke ser at oppvaskmaskinen er ren men ikke tømt. Når hun flytter for seg selv (noe som sannsynligvis skjer i august), så må hun uansett gjøre det - og den dialogen har vi jo hatt en stund. Jeg orker ikke bruke denne tiden på å kjefte og mase så lenge hun faktisk oppriktig ønsker å glede andre, men gjør det på andre måter enn jeg kanskje av og til skulle ønske. Jeg må faktisk sette pris på initativene hennes, jeg sitter ikke med noen fasit. Vi krangler aldri, hun holder styr på eget liv, har venner, er høflig og hyggelig og gjør det bra på skolen og får gode skussmål på jobb. Da er ikke den oppvaskmaskinen eller den kleshaugen nødvendigvis noe å lage krig om. Men det er min innstilling, og ja, det tok litt tid å komme dit - men det er mye enklere for alle nå. Hun slipper å føle at hun har glemt ting hele tiden og at jeg er misfornøyd. MEN, hvis jeg vet hun er tidlig hjemme en dag uten planer, så kan jeg fint ringe henne når jeg er på vei hjem og be henne tømme oppvaskmaskina osv, og da gjør hun det. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 Ikkke så mye, han går pp skole, trener og jobber. Tenker det holder, må ha litt tid til venner og kjæreste også Anonymkode: 82d04...a88 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Da jeg var 17 år flyttet jeg på hybel og jobber deltid ved siden av siste året på vgs. Forsørget meg selv økonomisk og lagde mat, vasket og alt det som hører med når man bor alene. Sparte penger til egenkapital og det gjorde jeg under studiene også. Anonymkode: e41c2...40f 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 Altså, bare for å sammenligne så her har du mine krav fra jeg var 16 (gikk på VGS og hadde kvelds/helgejobb) og min storebrors krav når han var 18 (jobbet som lærling og bodde hjemme): Mine krav var da; Rydde etter meg selv (både på stue, kjøkken, bad, soverom) Bidra med støvsuging og vasking av hele huset Vaske egne klær (faktisk viktig at man lærer å bruke vaskemaskin tidlig og hvilke farger man vasker sammen, temperatur o.l.) Betale 1000,- i måneden som "husleie" Generelt være hyggelig og ta hensyn Broren min; Ta ut søpla, betale 1000,- i måneden som "husleie" samt være hyggelig og ta hensyn. 😂 Han kjøpte en del mat selv riktignok (han spiste/spiser kun varmmat til både frokost/lunsj/middag/kvelds) og betalte selv for mobil og strømmetjenester. MEN, rydding og generelt det å bidra til å holde det ryddig hjemme var han håpløs på 😂Endte ofte med at jeg måtte gå inn på rommet hans for å hente tallerkener og glass, fordi han maktet ikke å ta det med tilbake til kjøkkenet og mine foreldre ville ikke "invadere" rommet hans. De sier jo gutter modnes saktere enn jenter, føler jeg og broren min i tenårene var et klassisk eksempel på det 😂 Anonymkode: 5bce2...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Så lenge de går på skole, tenker jeg ikke særlig mye mer. Det er lange dager 07:30-20:00. Hadde ikke krevd husarbeid, bare at skole fullføres og riktig fokus. Anonymkode: f77e0...e8b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så lenge de går på skole, tenker jeg ikke særlig mye mer. Det er lange dager 07:30-20:00. Hadde ikke krevd husarbeid, bare at skole fullføres og riktig fokus. Anonymkode: f77e0...e8b Krever ikke det på overtidsdagene. Men er litt redd han ikke er rustet godt nok for voksenlivet hvis han ikke har plikter foruten jobb. Anonymkode: 69091...f19 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 Her må 18 åringen - som også er lærling betale "husleie". Vi setter vekk disse pengene til bolig/depositum/leilighet - alt etter som hva han ender med å gjøre når den tid kommer, men det vet ikke han. Han må stå opp på egen maskin (syvsover og glad i slumre knappen), han må ta ansvar for alt med jobb selv, vask av arbeidsklær, ringe ved sykdom, lege, sykemelding. Han betaler når lønnen kommer, og må bidra på lik linje som før han ble 18. Skittentøy må han vaske selv, skal han spise annen middag enn oss, må han fikse det selv. Han skal gi beskjed dersom han ikke kommer hjem - trenger ikke si hvor eller hva, men informere om han kommer hjem eller ikke. Vi er selvsagt tilgjengelig for å veilede om han trenger det, spør eller vi merker at han trenger et lite spark bak. Anonymkode: 3cf8e...f47 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Krever ikke det på overtidsdagene. Men er litt redd han ikke er rustet godt nok for voksenlivet hvis han ikke har plikter foruten jobb. Anonymkode: 69091...f19 Herregud. Han greier vel å ta ut av oppvaskmaskinen. Han har sikkert gjort det før, og vil greie det igjen! Ikke lag masse styr når de har opptatte dager og er på vei ut av huset. Vi har bare store unger, og vi har lært at det er ikke noe vits å i lage masse opplegg, spare oppvaskmaskinen bare fordi at de skal gjøre noe hjemme. Vi styrer i vårt hus, og de har lært seg alt, de har hatt plikter, men de siste årene når de går på skole, jobber, har eksamener og diverse, så er ikke det noe vi maser om. De er på vei ut, og de er ofte så travle. Det er jo ikke det at de ikke gjør noe hjemme hvis de er hjemme, men ofte er de ute og holder på med sitt. Da skal ikke tiden de er hjemme før de drar ut i verden være et jævla mas. Ta vare på huset deres selv. La ungdommen vaske klærne sine og ta badet av og til, og ellers passe sine ting. Anonymkode: 18dcc...362 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 Pick and choose your battles. Hadde prioritert det å få guttungen til å vaske egne klær og holde rommet sitt ryddig og hadde satt på støvsugeren en formiddag i helgen om det var bombet horehus. Enormt frustrerende men guttunger er ikke voksne i huet når de er 18 så du kan mase og kjeftetm på de til du blir grønn i trynet uten at det vil bli bedre så hadde prioritert det å kunne vaske egne klær og holde generelt orden på eget rom til den dagen han må klare seg selv. Anonymkode: dc36b...a71 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 21 minutter siden, AnonymBruker said: Her må 18 åringen - som også er lærling betale "husleie". Vi setter vekk disse pengene til bolig/depositum/leilighet - alt etter som hva han ender med å gjøre når den tid kommer, men det vet ikke han. Han må stå opp på egen maskin (syvsover og glad i slumre knappen), han må ta ansvar for alt med jobb selv, vask av arbeidsklær, ringe ved sykdom, lege, sykemelding. Han betaler når lønnen kommer, og må bidra på lik linje som før han ble 18. Skittentøy må han vaske selv, skal han spise annen middag enn oss, må han fikse det selv. Han skal gi beskjed dersom han ikke kommer hjem - trenger ikke si hvor eller hva, men informere om han kommer hjem eller ikke. Vi er selvsagt tilgjengelig for å veilede om han trenger det, spør eller vi merker at han trenger et lite spark bak. Anonymkode: 3cf8e...f47 Altså slikt tar jeg bare som en selvfølge her. Men jeg tenkte utover det, å bidra i huset til annet. Anonymkode: f77e0...e8b 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #13 Skrevet 14. januar 2024 Ja herlig generasjon dere. Disse skal hjelpe oss når vi blir gamle. En 18 åring er voksen og skal kunne både vaske klær, koke poteter og støvsuge et gulv. Eller følger det kokk og hushjelp med den dagen de flytter for seg selv??? Hvor skal dette ende?? Kommunene blir overbelastet over søknader fra late folk som ikke klarer å vaske opp sin egen drit. LÆR ungene deres husarbeid!!! Det er en del av livet. Anonymkode: d6611...88c 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #14 Skrevet 14. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja herlig generasjon dere. Disse skal hjelpe oss når vi blir gamle. En 18 åring er voksen og skal kunne både vaske klær, koke poteter og støvsuge et gulv. Eller følger det kokk og hushjelp med den dagen de flytter for seg selv??? Hvor skal dette ende?? Kommunene blir overbelastet over søknader fra late folk som ikke klarer å vaske opp sin egen drit. LÆR ungene deres husarbeid!!! Det er en del av livet. Anonymkode: d6611...88c Jeg «lærte» aldri husarbeid, og var vel så selvstendig den dagen jeg flytta ut. Anonymkode: f77e0...e8b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #15 Skrevet 14. januar 2024 Jeg forventer at 18 åringen holder styr på sine egne ting. Vi jobber også fullt og er slitne. Er man voksen, så bidrar man som en voksen og tar sin del av ansvaret. Jeg driver ikke hotell. Derfor må de også lage mat av og til, hjelpe til med mindre søsken, hente oss av og til ved behov, vaske sine egne klær, spesielt arbeidstøy. De kan bo gratis hos meg, så lenge de sparer 20(% av inntekten sin til boligsparing, men jeg forventer at de dekker sine egne utgifter. Anonymkode: f94ca...a4f 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Skrevet 15. januar 2024 Vi driver ikke hotel, og vi er vel så slitne som barna. Barna får derfor mer plikter/forventninger etter hvert som de blir eldre. 18-åringen må bidra som en voksen, lage middag, vaske, støvsuge osv. Selvsagt ta ansvar for eget liv, holde orden på eget rom, egne klær osv. Siden vår ikke har annen inntekt enn liten deltidsjobb, betaler hun ikke for å bo hjemme, men vil hun ha annen mat må hun kjøpe det. Anonymkode: 3b6b3...2e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #17 Skrevet 15. januar 2024 Jeg prøver å få min mor til å være litt strengere med min lillebror (han blir 18 i år). Det ligger alltid masse skittentøy igjen på rommet, han har med halve kjøkkenet opp (og tar det ikke med ned på eget initativ). Har ansvaret for å tømme papp og ta på sengetøy, men det skjer aldri uten å få beskjed. Hun skulle lage et opplegg hvor han måtte vaske bad og lage middag, men hittil har ikke det skjedd. Mamma blir sur på meg fordi hun mente at jeg ikke hadde så mange oppgaver på samme alder. Noe jeg er helt uenig i, for jeg satte på vaskemaskiner, lagde middag og ryddet stadig vekk. Kan innrømme at kansje ikke alt ble gjort på eget initativ, men jeg kunne det ihvertfall. Tror ikke lillebror vet hvor startknappen på vaskemaskinen er engang. Jeg har bodd i kollektiv med gutter som ikke gjør noen ting. Vaskeuke ble ikke overholdt og de «glemte det». Oppvask ble oftest ikke gjort og ting ble liggende overalt. De gjorde det om man ga beskjed, men innimellom «glemte» de det da også. De andre jentene jeg bodde med som var like gamle som disse gutta (jeg er litt eldre), gikk og ryddet etter de. Dette var vel noe gutta var vandt med hjemmefra så de klagde jo ikke. Vet at han ene ikke støvsugde rommet hele året han bodde der. Tror kjæresten gjorde det en gang for han… Tror mange hadde hatt godt av mer rutiner og oppgaver hjemmefra. Jobb og skole er ikke en unnskyldning. Alle voksne jobber og gjør alt av husarbeid utenom. Er enig at man kan være litt greiere når det er overtid inne i bildet, men ellers er det dårlig unnskyldning og ikke kunne gjøre noe så enkelt som å tømme søppel. Anonymkode: 987b7...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg prøver å få min mor til å være litt strengere med min lillebror (han blir 18 i år). Det ligger alltid masse skittentøy igjen på rommet, han har med halve kjøkkenet opp (og tar det ikke med ned på eget initativ). Har ansvaret for å tømme papp og ta på sengetøy, men det skjer aldri uten å få beskjed. Hun skulle lage et opplegg hvor han måtte vaske bad og lage middag, men hittil har ikke det skjedd. Mamma blir sur på meg fordi hun mente at jeg ikke hadde så mange oppgaver på samme alder. Noe jeg er helt uenig i, for jeg satte på vaskemaskiner, lagde middag og ryddet stadig vekk. Kan innrømme at kansje ikke alt ble gjort på eget initativ, men jeg kunne det ihvertfall. Tror ikke lillebror vet hvor startknappen på vaskemaskinen er engang. Jeg har bodd i kollektiv med gutter som ikke gjør noen ting. Vaskeuke ble ikke overholdt og de «glemte det». Oppvask ble oftest ikke gjort og ting ble liggende overalt. De gjorde det om man ga beskjed, men innimellom «glemte» de det da også. De andre jentene jeg bodde med som var like gamle som disse gutta (jeg er litt eldre), gikk og ryddet etter de. Dette var vel noe gutta var vandt med hjemmefra så de klagde jo ikke. Vet at han ene ikke støvsugde rommet hele året han bodde der. Tror kjæresten gjorde det en gang for han… Tror mange hadde hatt godt av mer rutiner og oppgaver hjemmefra. Jobb og skole er ikke en unnskyldning. Alle voksne jobber og gjør alt av husarbeid utenom. Er enig at man kan være litt greiere når det er overtid inne i bildet, men ellers er det dårlig unnskyldning og ikke kunne gjøre noe så enkelt som å tømme søppel. Anonymkode: 987b7...c2d Saken er at mange i dag har vaskehjelp. Da slipper de unna å rydde etter deg. Når de flytter for seg selv så får de sjokk. Lær barna å rydde fra de er små. Anonymkode: d6611...88c
Tobias001 Skrevet 15. januar 2024 #19 Skrevet 15. januar 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Har en fersk 18-åring som er rørleggerlærling. Han jobber fra 07.30 til 15.30 men av og til jobber han overtid hvor arbeidstiden strekker seg ut til kl 20. Han har lite ork til å bidra med huslige oppgaver og får det meste servert. Vi har tidligere hatt krav om å gå ut med søpla og å tømme oppvaskmaskin, men nå har han plutselig ikke ork til noe. Han betaler ingenting for å bo, men må betale alt han vil ha utenom det vi serverer eller har i kjøleskapet/skapet. I tillegg må han betale egne klær forutenom klær til utendørsbruk. Telefonabonnement og alt annet betaler vi. Ønsker at han skal spare mest mulig til han skal flytte for seg selv. Rommet må han holde orden på selv. Men det er mange kamper og mye mas. Han gidder ikke og han er så sliten... Vi jobber 100 % og har yngre barn. Hva slags krav har dere til myndige "barn"? De skal jo tross alt ut på egenhånd snart. Anonymkode: 69091...f19 Jeg tipper han ikke sparer ett øre av hva han tjener, men bruker nok opp dette på fest og morro. Dere bør ta betalt husleie, og forvente at han selv betaler alle sine utgifter samt også utendørs klær. Hvorfor i all verden skal dere betale telefonregningen hans og utendørs klær når han er en voksen mann og tjener sine egne penger!? Dersom dere ønsker at han han skal spare til egen leilighet så bør dere sette husleien han betaler inn på en lukket konto som dere kan føre tilbake den dagen han skal kjøpe seg egen hybel. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #20 Skrevet 15. januar 2024 Jeg skulle ønske jeg hadde den store luksusen til å jobbe å slippe å betale husleie og spare masse penger sånn uten videre Jeg er mor. Å fy f!..... jeg hadde blitt såra jeg om min sønn ikke satte pris på at jeg hjalp han økonomisk og ikke bidro i hjemmet. Nå er han offisielt voksen og må ta vare på seg selv. Han kommer til å slite fælt når han flytter ut om han ikke finner seg en dame som kan holde orden som faktisk gidder å holde ut med noe sånt. Og er ikke en attraktiv egenskap at menn bor hjemme hoss foreldrene sine og ikke har lært seg å rydde å vaske. Skikkelige menn forsørger seg selv fullt ut rydder og vasker og har orden da er det vel på tide å begynne nå som han er 18 er litt sent faktisk. Slik var min far han var like flink som mor til å holde orden og ta annsvar helt i begynnelsen av 20 åra det var han fordi forledrene lærte han det før han flyttet ut.Disse menna finnes og dem har bedre suksess i dating og i å få seg familie! Elsker man sønnen sin disiplinerer man sønnen skikkelig og får dem ut av huset med en gang dem er 18. Dem skal ha bli lært opp til å kunne ta vare på seg FØR man er 18. Anonymkode: e2492...0d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå