AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Har alltid hatt lavt bt. Nå er det blitt skyhøyt. Er normalvektig, heller litt undervektig til å være meg. Spiser uregelmessig og ikke så sunt. Drikker endel 4-5 ganger i måneden. Snuser, røyker kanskje 1 pakke i måneden. Sover alltid svært dårlig. Hatt mye stress 24/7 de siste 2 årene. Dør jeg av dette? Lite trolig jeg får endret på noe av dette nærmeste året eller to. Anonymkode: 18f8f...a79
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Du dør ikke av det om du får hjelp. Selvfølgelig vil det hjelpe å endre kosthold og kutte røyk, men du kan få medisiner for det. Ville fått sjekket jevnlig hos lege og sett om det er tilfeldig eller faktiskt høyt blodtrykk. I siste tilfelle må du nok gå på blodtrykksmedisinee en stund. Anonymkode: 85265...b56 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Nei, du dør ikke fordi finnes blodtrykkssenkende medisiner. Sitat Anonymkode: b7e02...771
Pringle Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 Endring av livsstil burde få ned blodtrykket ditt. Hva sier legen?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Hvis du har gått fra lavt til veldig høyt må du undersøkes av lege. Da kan det hende det er noe annet som forårsaker det. Annet enn stress mener jeg Anonymkode: fbe00...b33
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 Pringle skrev (14 minutter siden): Endring av livsstil burde få ned blodtrykket ditt. Hva sier legen? Det kan hjelpe, men er ikke alltid nok. Ofte må en ha hjelp av medisiner også Anonymkode: 6bee9...f1c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 19 minutter siden, Pringle said: Endring av livsstil burde få ned blodtrykket ditt. Hva sier legen? Legen sier det er mangel på søvn og endring fra sunn til usunn livsstil inkl ekstremt mye mer stress nå enn før. Er i en litt låst situasjon så kan ikke endre tilbake på et-par år. Dør jeg? Anonymkode: 18f8f...a79
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Legen sier det er mangel på søvn og endring fra sunn til usunn livsstil inkl ekstremt mye mer stress nå enn før. Er i en litt låst situasjon så kan ikke endre tilbake på et-par år. Dør jeg? Anonymkode: 18f8f...a79 En bør ikke gå for lenge med høyt blodtrykk, det kan være skadelig, så hør på legen din og/eller ta i mot medisiner. Anonymkode: 6bee9...f1c 2
Pringle Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Legen sier det er mangel på søvn og endring fra sunn til usunn livsstil inkl ekstremt mye mer stress nå enn før. Er i en litt låst situasjon så kan ikke endre tilbake på et-par år. Dør jeg? Anonymkode: 18f8f...a79 Jeg kan jo ikke si om du dør av dette. Men alt du kan gjøre av forbedringer, reduserer risikoen for alvorlig sykdom på sikt. Og øker livskvaliteten din på kort sikt. 1
enkefru Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 Pringle skrev (Akkurat nå): Jeg kan jo ikke si om du dør av dette. Men alt du kan gjøre av forbedringer, reduserer risikoen for alvorlig sykdom på sikt. Og øker livskvaliteten din på kort sikt. Det Pringle sier. Jeg ble diagnostisert med høyt blodtrykk i fjor etter å ha «hanglet» 1 mnds tid, trodde det bare var slitenhet og generell januar-misnøye, men hver dag ble etter hvert en kamp om å orke å gjøre de enkleste ting, så jeg fikk meg en legetime. Fant ut at blodtrykket var rimelig høyt, fikk på døgnmåler og det viste at det var høyt hele døgnet. Tok en drøy mnd med utprøving av medisiner og sykemelding å få rettet opp det, nå fungerer jeg normalt med medisiner. Jeg er arvelig belastet, og -15 kg og bedret livsstil har ikke fått meg av medisinene igjen, men bt holder seg normalt.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 Alkohol, røyk og snusing er tre ganske store syndere når det gjelder blodtrykk. Det er mye du kan gjøre med stress selv om du ikke kan gjøre de store endringene i hverdagen din. Les om stressmestring. Anonymkode: 5347f...536
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har alltid hatt lavt bt. Nå er det blitt skyhøyt. Er normalvektig, heller litt undervektig til å være meg. Spiser uregelmessig og ikke så sunt. Drikker endel 4-5 ganger i måneden. Snuser, røyker kanskje 1 pakke i måneden. Sover alltid svært dårlig. Hatt mye stress 24/7 de siste 2 årene. Dør jeg av dette? Lite trolig jeg får endret på noe av dette nærmeste året eller to. Anonymkode: 18f8f...a79 Har man høyt blodtrykk så får man medisiner og skal følges jevnlig til man finner riktig dose. Får man medisiner og tar riktig dose så er det ikke farlig med høyt blodtrykk, for da er jo blodtrykket blitt regulert. Om du derimot har høyt blodtrykk og ikke tar medisiner så kan det være farlig. Da kan man få slag, blodpropp som fører til hjerneslag eller hjerteinfarkt. Anonymkode: 4fb1a...578 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Skrevet 15. januar 2024 Hadde høyt blodtrykk, dårlig kosthold og livsstil og var overvektig. La om kosten, begynte å gå mye mer (ikke trening, men aktivitet), og gikk ned i vekt. Etter to måneder sluttet jeg med tablettene i samråd med lege, det er nå 9 mnd siden og blodtrykket er innenfor normalen fortsatt. Det jeg merker at er spesielt effektivt er aktivitet (har måler hjemme). Men det er mye bedre å ta tabletter og få normalt blodtrykk hvis du ikke kan endre ting, enn å la det skure og gå som du gjør nå! Anonymkode: d9fd9...bed
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 Røyk, snus og alkohol er helt klart ting man kan endre på, å si noe annet er bare tull. Kosthold og. At man ikke alltid kan gjøre noe med stress og søvn er en annen ting. Men resten velger du faktisk helt selv. Anonymkode: 7212e...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #15 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Legen sier det er mangel på søvn og endring fra sunn til usunn livsstil inkl ekstremt mye mer stress nå enn før. Er i en litt låst situasjon så kan ikke endre tilbake på et-par år. Dør jeg? Anonymkode: 18f8f...a79 Men hvordan er du låst til å spise usunt, røyke og drikke alkohol? Anonymkode: cdf12...a94
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): At man ikke alltid kan gjøre noe med stress og søvn er en annen ting. Men resten velger du faktisk helt selv. Anonymkode: 7212e...8d0 Må bare legge til at det er en del man kan gjøre med stress og søvn også. Anonymkode: 5347f...536 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #17 Skrevet 15. januar 2024 Såklart kan man gjøre noe med stress. Man må endre måten man lever på, sette ned tempoet rett og slett. Og så kan man ikke være med på alt, være ute på noe 24/7 nærmest. Det går ikke. Anonymkode: 146c8...596
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Skrevet 15. januar 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Såklart kan man gjøre noe med stress. Man må endre måten man lever på, sette ned tempoet rett og slett. Og så kan man ikke være med på alt, være ute på noe 24/7 nærmest. Det går ikke. Anonymkode: 146c8...596 Ikke i den livssituasjonen jeg er i nå. Er midt under en svært krevende rettsak. Straks den er over er jeg klar for å ta i et tak, men akkurat nå dreier det seg om å holde ut midt livs mest krevende situasjon. Ære være de som utholder ekstremt krevende situasjoner med å gjøre alt det rette. Jeg klarer det ikke. Er glad for at jeg ikke har rakna mer enn det jeg har rakna, forråsirresånn. Anonymkode: 18f8f...a79
Honey Dew Skrevet 15. januar 2024 #19 Skrevet 15. januar 2024 Ta deg en tur til legen. Veldig høyt blodtrykk må behandles evt med medisiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå