Gå til innhold

Har andres barn over på middag hele tiden. Har dere alltid mat til overs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med å ha barn over til middag og andre måltider har dere alltid mat til overs? 
Om jeg får beskjed om at vi blir 2 ekstra til middag så det er ikke noe problem, men at det ramler inn to ekstra til middag uten å få beskjed da har vi som regel ikke nok. Vi har lite rester etter middag, så her sier vi ofte at mine barn kan komme ut ettermiddag, eller at nå avslutter vi for i dag det er middag. 
Vi er mange i familien her, og vi kunne sikkert delt ut brød, voksene droppet å spise, lagd noe annet om vi hadde. Osv 

Jeg er nok litt annerledes enn mange andre der, liker best at barna kommer hjem for å spise så derfor legger jeg nok ikke i en kjempe innsats der. Sommeren litt annerledes da vi kanskje griller og slenger på en pølse ekstra. 
Så vi har vel barn over til mat par ganger i uken. Vi har flere barn så vi kunne hatt hver dag. 

Anonymkode: d4526...63f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt en tendens til å lage for mye mat så for oss var det aldri et problem om noen ble til middag for jeg har alltid rester, planlegger som regel å ha rester for det er så greit å sende med på skolen eller ta dagen etter eller til kvelds. De få gangene vi ikke har hatt nok så har jeg fordelt det vi har og så har jeg laget noe ekstra og enkelt. Jeg foretrekker og at min har kommet hjem for å spise så min har som regel kommet hjem til middag om det ikke har vært avtalt mellom oss foreldre at har skulle på besøk.

Dessuten så har vi ofte hatt middag tidlig her i hus etter vi ble ferdig med SFO for da har situasjonen vært slik at jeg har hatt middagen klar tidligere slik at han kan få middag rett etter skolen og da må vi tilby til de som er med hjem. :) 

• Liker 2
Skrevet

Vi har alltid noe vi kan steke opp ekstra, eller vi foreldre tar oss noe annet etterpå. :) 

Anonymkode: b9d9e...047

• Liker 4
Skrevet

Lager alltid masse ris eller gryte , så er ikke noe porsjon, så om noen er på besøk får de alltid.. men plutselig fem ekstra blir nok litt mye 😅

Anonymkode: 69111...c71

• Liker 1
Skrevet

Her er familier veldig forskjellige og det synes jeg er helt greit. Mine barn har steder de alltid for mat, aldri for mat(blir sendt ut eller hjem) og noen ganger for mat.

Selv tilbyr jeg alltid. Har ikke alltid nok i forhold te planen, men hadde pastagrateng forgje uke og da ble det brødskive med smør på ved siden av, siden det plutselig ble en ekstra. 

Til vanlig er middag siste måltid til meg og samboer,så kommer det noen ekstra gjester og vi ikke har noe å legge til middagen spiser vi mindre og spiser kveldsmat senere med barna. 

Anonymkode: 945fe...184

Skrevet

Vi har alltid noe vi kan supplere middagen med. Ekstra grønnsaker, ekstra ris/pasta eller noe i fryseren. Eller så bytter jeg om på de planlagte middagene. Enkelte retter (som f.eks. suppe eller gryteretter) er lettere å lage til noen ekstra enn middager hvor jeg på forhånd har tatt fram et stykke av noe til hver. Alle som er hos oss ved middagstid får tilbud om å spise med oss. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette med å ha barn over til middag og andre måltider har dere alltid mat til overs? 
Om jeg får beskjed om at vi blir 2 ekstra til middag så det er ikke noe problem, men at det ramler inn to ekstra til middag uten å få beskjed da har vi som regel ikke nok. Vi har lite rester etter middag, så her sier vi ofte at mine barn kan komme ut ettermiddag, eller at nå avslutter vi for i dag det er middag. 
Vi er mange i familien her, og vi kunne sikkert delt ut brød, voksene droppet å spise, lagd noe annet om vi hadde. Osv 

Jeg er nok litt annerledes enn mange andre der, liker best at barna kommer hjem for å spise så derfor legger jeg nok ikke i en kjempe innsats der. Sommeren litt annerledes da vi kanskje griller og slenger på en pølse ekstra. 
Så vi har vel barn over til mat par ganger i uken. Vi har flere barn så vi kunne hatt hver dag. 

Anonymkode: d4526...63f

Hehe. Gjenkjennbart.

Vi har er par unger, så har jo opplevd mange ganger at det blir både en og to ekstra til middag.

Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har spist brødskiver til middag😂

Anonymkode: ba77b...ac6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har alltid noe vi kan steke opp ekstra, eller vi foreldre tar oss noe annet etterpå. :) 

Samme her

Anonymkode: a38f9...692

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

I nabolaget vårt er det skjeldent aktuellt, gutta bor i nabohusene og springer alltid hjem når det er middagstid. 

Anonymkode: f6cb0...a0d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, dette blir som regel løsningen her også 😊

Anonymkode: 3b751...928

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, dette blir som regel løsningen her også 😊

Hvorfor gidder dere? Jeg vil ha middagen min, så jeg sender hjem naboungene når vi skal spise. Jeg gidder faktisk ikke å spise brødskiver for å Kine og Pavel skal få to middager altså. Og jo, jeg forventer at mine barn også sendes hjem når familien de er hos skal ha middag. Aldri i verden om mine unger skal spise middagen til klassekompisens mamma. Tøys. 

Anonymkode: 1037f...67c

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor gidder dere? Jeg vil ha middagen min, så jeg sender hjem naboungene når vi skal spise. Jeg gidder faktisk ikke å spise brødskiver for å Kine og Pavel skal få to middager altså. Og jo, jeg forventer at mine barn også sendes hjem når familien de er hos skal ha middag. Aldri i verden om mine unger skal spise middagen til klassekompisens mamma. Tøys. 

Fordi det er inkluderende og barna koser seg? Jeg tenker ikke over det engang. Jeg er ikke så fin på det at jeg må ha akkurat den middagen. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi det er koselig, blir godt kjent med vennene til barna osv

Anonymkode: a38f9...692

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi det er inkluderende og barna koser seg? Jeg tenker ikke over det engang. Jeg er ikke så fin på det at jeg må ha akkurat den middagen. 

Det får da være måte på å være inkluderende. De er jo her hele tiden uansett, fra skolen slutter til jeg ber de dra hjem. I helgene bor de her. Jeg tror ikke de føler seg uvelkomne på noe vis selv om jeg sender dem hjem til middag. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg sender hjem nabobarna, og våre må komme hjem til middag. Generelt klarer vi fint å servere mat til en til to flere. Det er alltid nok poteter og grønnsaker, resten får vi dele på.

Anonymkode: bee1b...7a2

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det får da være måte på å være inkluderende. De er jo her hele tiden uansett, fra skolen slutter til jeg ber de dra hjem. I helgene bor de her. Jeg tror ikke de føler seg uvelkomne på noe vis selv om jeg sender dem hjem til middag. 

Da velger du det, også velger vi vår tilnærming. Hvorfor plager det deg? :) 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Helt ærlig? Fordi det aldri har falt meg inn å ikke gi mat til alle som er i huset når vi skal spise…. 😊 Sånn var det når jeg vokste opp, både hos venner og hjemme - og det har bare falt seg naturlig for meg i voksen alder også. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Her får selvsagt alle som er til stede under middagen mat. 

Anonymkode: 364e8...c1d

• Liker 2
Skrevet

Spørs hva vi har. I dag hadde vi laks, kjøper da en 4-pakning og ovnsbaker grønnsaker. Må innrømme at det da er stusselig om man ikke skal få en laksefilet hver.. Har nesten aldri bok til å mette mer enn en ekstra i hvert fall. Lager ikke mer enn vi spiser nå i disse dyrtider. 

Anonymkode: 04213...2c6

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig? Fordi det aldri har falt meg inn å ikke gi mat til alle som er i huset når vi skal spise…. 😊 Sånn var det når jeg vokste opp, både hos venner og hjemme - og det har bare falt seg naturlig for meg i voksen alder også. 

Helt enig i å servere mat til de som er i huset. Jeg synes likevel det er naturlig å sende nabobarna hjem.

Anonymkode: bee1b...7a2

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...