Gå til innhold

Har butikkansatte lov å tømme sekk/posen din for varer uten å spørre om lov når de tar tilfeldige kontroller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg handlet på Extra i går og hadde ryggsekk med.

Etterhvert som jeg scannet varene, la jeg de ned i sekken fordi det var ikke plass til å legge de fra meg på den lille disken ved siden av selvbetjeningskassen og jeg hadde dårlig tid.

Da alle varene var scannet og jeg skulle betale, kom det opp en melding på skjermen om at det var rutinekontroll.

En ung ansatt kom bort og begynte bare å tømme sekken min for varer mens jeg stod å så på, og tok seg til rette.

Jeg hadde betalt for alt, men følte at jeg stod på utstilling for hele butikken og at mange kunder trodde jeg hadde stjålet noe.

Har de lov til dette?

Anonymkode: e3747...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det står før du starter å scanne varene. Da samtykker du til å bli tatt ut til tilfeldig kontroll. Å bruke egen sekk, med evt andre ting i sekken er eget valg. Om du ikke vil, så må du gå i betjent kasse. 

Anonymkode: cedfc...ef8

• Liker 29
Skrevet

Butikkansatte plikter å gjøre jobben sin. Så det er nok mulig at de har lov å tømme sekken din for å se om det stemmer. 

• Liker 4
Skrevet
Jadaomatte skrev (3 minutter siden):

Når du starter scanningen, så kommer det opp på skjermen at om du scanner så godkjenner du at de kan kontrollere deg.

Den meldingen har jeg aldri sett.

Jeg synes damen kunne spurt meg om det var greit at hun stakk henda ned i sekken min, der jeg også hadde andre eiendeler.

ts

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, du har samtykket til det når du bruker selvbetjeningskassene. Eller trodde du at du var fredet for å bli sjekket om du brukte egen sekk?

Anonymkode: a4124...20c

• Liker 26
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er jo vanskelig å gjøre kontroll uten å tømme sekken, og at de kan kontrollere deg er noe du godtar når du velger å bruke den selvbetjente kassa. 

Anonymkode: 14e90...81f

• Liker 12
Skrevet
Eloise12345 skrev (1 minutt siden):

Butikkansatte plikter å gjøre jobben sin. Så det er nok mulig at de har lov å tømme sekken din for å se om det stemmer. 

Jo men hun kunne spurt meg om jeg kunne gjort det eller om hun fikk min tillatelse, istedenfor å rote rundt nedi der.

Følte jeg stod på "Rød sone" i tollen på Gardermoen.

ts

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det står før du starter å scanne varene. Da samtykker du til å bli tatt ut til tilfeldig kontroll. Å bruke egen sekk, med evt andre ting i sekken er eget valg. Om du ikke vil, så må du gå i betjent kasse. 

Man blir da ofte bedt om å vise innhold i veske/sekk i betjent kasse også. Vil man unngå sånne scener så får folk la være å ta med sånt inn i butikken. Mange, spesielt skoleelever, ser jeg er flinke til å legge sekker og bagger fra seg på et sted ved kasseområdet før de går inn i selve butikken. 

Planlegg bedre og ta med handlenett 

Anonymkode: 46af0...4fc

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes damen kunne spurt meg om det var greit at hun stakk henda ned i sekken min, der jeg også hadde andre eiendeler.

ts

At du har andre eiendeler i en sekk du må kunne forvente at blir kontrollert er ene og alene ditt valg og ditt eget ansvar. 

• Liker 17
Skrevet

Hvordan tenker du at de skal ta stikkprøvekontroll da, om de ikke får se på innholdet i sekken din?

Anonymkode: 29ad8...4af

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet

Lettkrenket???

Anonymkode: 5046a...c44

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan tenker du at de skal ta stikkprøvekontroll da, om de ikke får se på innholdet i sekken din?

Anonymkode: 29ad8...4af

De kan be meg tømme sekken, for de ser jo på skjermen hvilke varer jeg har slått inn,

ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Hvordan kan du ikke ha sett denne meldingen? Du må jo bokstavelig talt godkjenne det kravet før du får scannet varene.

Anonymkode: 2ee05...31d

• Liker 13
Skrevet

De kan be meg tømme sekken, for de ser jo på skjermen hvilke varer jeg har slått inn,

ts

Ja, og da kan du la det ligge igjen det du vil stjele. Eneste måten du kan unngå at de kiker i sekken er å la den ligge igjen utenfor butikken. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts

Lærdommen er at du benytter egen handlepose/nett til dette så slipper du at de roter rundt i veska/sekken din.

Anonymkode: e2828...9cf

• Liker 9
Skrevet

Hvordan kan du ikke ha sett denne meldingen? Du må jo bokstavelig talt godkjenne det kravet før du får scannet varene.

Systemene er litt forskjellige fra butikk til butikk. Jeg bruker ShopExpress med app hos Coop, og får ingen slik melding hver gang jeg handler. Men det er en av betingelsene jeg godtok før jeg tok i bruk appen. 

Uansett er det nok ganske sikkert at TS på ett eller annet tidspunkt har blitt informert om at det kan bli gjort stikkprøvekontroll. (Det kunne være interessant å vite hvilken butikk TS handlet i.)

Skrevet

Jeg er enig med deg. Hun burde sagt at jeg er nødt å sjekke sekken/veska, før hun begynt. Det er normal folkeskikk.

Anonymkode: c13cd...38d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har havnet i slike kontroller ca hundre ganger. De pleier spørre om det er greit de ser i sekken min før de tar ut varene. Du må forvente å havne i slike kontroller, men den ansatte kunne sikkert forberedt deg litt bedre på det som skulle skje.

Anonymkode: 0a019...d32

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Systemene er litt forskjellige fra butikk til butikk. Jeg bruker ShopExpress med app hos Coop, og får ingen slik melding hver gang jeg handler. Men det er en av betingelsene jeg godtok før jeg tok i bruk appen. 

Uansett er det nok ganske sikkert at TS på ett eller annet tidspunkt har blitt informert om at det kan bli gjort stikkprøvekontroll. (Det kunne være interessant å vite hvilken butikk TS handlet i.)

Du scanner ikke varene med appen så du må fortsatt godkjenne dette kravet i betjeningskassen du selv velger å skanner varene i. Og hun handlet hos Extra, som det står i HI. Extra bruker det samme systemet hos alle butikkene sine.

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...