AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #21 Skrevet 14. januar 2024 6 minutter siden, Al34n0nym1 said: Du ser at du motsier deg selv eller? Opptatt med å ikke plassere ungen foran en boks, men likevel plassere ungen foran en boks.. Hvor er logikken i det? Jeg motsier ikke meg selv i det hele tatt. Å plassere barnet foran TV-en - og indirekte drive med noe annet for å få tid, er en annen ting enn å sette seg ned med barnet og interagere om innholdet på skjermen. Anonymkode: 2ac03...c36
Al34n0nym1 Skrevet 14. januar 2024 #22 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg motsier ikke meg selv i det hele tatt. Å plassere barnet foran TV-en - og indirekte drive med noe annet for å få tid, er en annen ting enn å sette seg ned med barnet og interagere om innholdet på skjermen. Anonymkode: 2ac03...c36 Nei, det er det samme? E skjerm blir ikke noe annerledes om man er med eller ikke med et barn.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #23 Skrevet 14. januar 2024 Al34n0nym1 skrev (15 minutter siden): Nei, det er det samme? E skjerm blir ikke noe annerledes om man er med eller ikke med et barn. Skjerm kan ha mye lærerikt for barn . Ungen min lærte de forskjellige frukt og grønnsak på arabisk 😀 Anonymkode: f1581...c92 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #24 Skrevet 15. januar 2024 Al34n0nym1 skrev (9 timer siden): Nei, det er det samme? E skjerm blir ikke noe annerledes om man er med eller ikke med et barn. Å sette på TV-en som en barnevakt er noe helt annet enn å se tv med barnet. Begge to er skjermtid ja, men når du ser med barnet så er det kosetid og du kan gjøre det til noe lærerikt istedenfor noe hjernedødt. Skjermen er kommet for å bli, den kan ikke unngås, så gjør det beste du kan med det. Nekter du barna skjerm så kommer det til å smelle tilbake når de blir eldre. Anonymkode: cb408...9e0 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #25 Skrevet 15. januar 2024 9 hours ago, Al34n0nym1 said: Nei, det er det samme? E skjerm blir ikke noe annerledes om man er med eller ikke med et barn. Det er selvfølgelig to vidt forskjellige ting. Å sette et barn foran TV-en uten å være der, hjernedødt for å se på ting mens du fikser ting i huset, og å sitte der ned barnet for å bruke skjerm som en kosetid og interaksjon? Sitte alene og stirre eller peke, utforske, le sammen og interagere. Hvor voksne og andre engasjerer seg, snakker om det som skjer. Her danser vi, ler vi, peker og snakker om ting som dukker opp. Du må veldig gjerne være uenig, men det er to forskjellige ting. Det er i det førstnevnte det advares mer mot skjerm da det skal og bør ikke erstatte menneskelige interaksjon og voksenkontakt. Å nekte skjerm til 10 år skaper ikke gode medievaner heller hos barnet i en svært digital verden, også hvor de får iPad utdelt på skolen. Jeg tenker vi lever i en digital verden. Jeg ser på de barna som har brukt nettbrett med riktige apper før de starter på skolen at de kan mye- alt fra engelsk, bokstaver og matte. Anonymkode: 2ac03...c36 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #26 Skrevet 15. januar 2024 Når to ekstremer møter hverandre i samme tråd. La oss møtes på midten dere. Alt med måte. Alder tatt i betraktning selvfølgelig. Anonymkode: 69218...363
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #27 Skrevet 15. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Når to ekstremer møter hverandre i samme tråd. La oss møtes på midten dere. Alt med måte. Alder tatt i betraktning selvfølgelig. Anonymkode: 69218...363 Jeg tenker det er opp til foreldre hvordan de skal oppdra barnet sitt, men jeg syns ingenting om at andre skal være nedlatende mot valget andre tar. Ellers enig med alt med måte Anonymkode: 2ac03...c36
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #28 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei! Jeg og bf skilte lag da babyen vår var 2 mnd. Da henne bor med meg og jeg hovedsakelig er alene med henne hver dag, frem til bf kan ta over mer, kan det fort bli til at baby settes foran tven hvis jeg f.eks må ta en dusj eller spise en brødskive uten henne i armene. Også foran lekematte, men det funker oftest med tven di 5 minuttene her og der. Babyen er nå 5 mnd. Problemet er, at når bf kom på besøk for å skrive under viktige papirer med meg var det eneste som roet babyen mens vi leste gjennom papirene å sette hun foran tven. Bf ble da meget irritert, for han mener babyen da blir formet fra ung alder til å bli en tv slave. Hva tenker dere om dette? Bf er heller aldri innom da han mener han ikke trenger å være så mye tilstede i babyen sitt liv enda da hun er avhengig av meg. Anonymkode: 5bddb...294 Det er ikke bra for øynene til så små barn å se på skjerm. Det anbefales null skjerm før barnet er tre år. Her skaper du en vane det er vanskelig å bryte. Ville gjort endringen nå og lært barnet andre måter å roe seg på. Anonymkode: ceb6e...363 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #29 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når to ekstremer møter hverandre i samme tråd. La oss møtes på midten dere. Alt med måte. Alder tatt i betraktning selvfølgelig. Anonymkode: 69218...363 Dette 👆🏻 Anonymkode: f3e87...990
Gjest Chicchi Skrevet 15. januar 2024 #30 Skrevet 15. januar 2024 Hva med alle babyene som har eldre søsken som ser på TV? Andre barnet blir ofte utsatt for skjerm tidligere enn første, og det går fint med dem.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #31 Skrevet 15. januar 2024 5 mnd?? Sinnsykt. Skjønner godt han ble irritert, det er direkte galskap. Anonymkode: c59cc...864
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #32 Skrevet 15. januar 2024 Chicchi skrev (1 time siden): Hva med alle babyene som har eldre søsken som ser på TV? Andre barnet blir ofte utsatt for skjerm tidligere enn første, og det går fint med dem. Ligger sikkert skjermet. Bak sofaen eller noe Anonymkode: f3e87...990
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #33 Skrevet 15. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ligger sikkert skjermet. Bak sofaen eller noe Anonymkode: f3e87...990 Noen babyer er ikke trukket mot skjermen heller. De kan se på barna som ser på tv heller enn skjermen for eksempel Anonymkode: 2ac03...c36
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #34 Skrevet 15. januar 2024 https://www.nrk.no/trondelag/xl/skjermtid_-blir-barn-skadet-av-skjerm-hjemme-og-i-barnehagen_-1.16562088 Anonymkode: fe4c1...78d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #35 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg og bf skilte lag da babyen vår var 2 mnd. Da henne bor med meg og jeg hovedsakelig er alene med henne hver dag, frem til bf kan ta over mer, kan det fort bli til at baby settes foran tven hvis jeg f.eks må ta en dusj eller spise en brødskive uten henne i armene. Også foran lekematte, men det funker oftest med tven di 5 minuttene her og der. Babyen er nå 5 mnd. Problemet er, at når bf kom på besøk for å skrive under viktige papirer med meg var det eneste som roet babyen mens vi leste gjennom papirene å sette hun foran tven. Bf ble da meget irritert, for han mener babyen da blir formet fra ung alder til å bli en tv slave. Hva tenker dere om dette? Bf er heller aldri innom da han mener han ikke trenger å være så mye tilstede i babyen sitt liv enda da hun er avhengig av meg. Anonymkode: 5bddb...294 Enig med far her. Har ikke latt mine babyer sitter foran tv, tror ikke de visste hva en tv var i det hele tatt egentlig før de ble mye større. Før de fikk se det i bhg omtrent. De fikk ligge på gulvet å leke. Jeg aksepterte at de ikke var rolige. Det gikk fint. Man må bare ta konseptet "sitte passiv foran tv" ut av mulighetsrommet, så ikke man velger den enkle løsningen or egen del. For da blir det fort mye mer enn de 5 minuttene... du lærer deg selv at det er deilig med rolig barn foran tv, og barnet lærer at om man skal slappe av må man ha skjerm. Det er IKKE lurt! Jo mindre de er, jo mer skal de gjøre alt annet enn å se på skjerm. Hvordan tror du jeg fikk en 4-åring som skulle dusje selv for første gang og gikk inn i dusjen og fikset alt hun skulle på helt rett måte? Fordi hun har sett på meg dusje, ikke på en ipad eller tv. De lærer av ALT vi gjør! Og får kjempefordeler av det! Færre fordeler av å kunne paw patrol på rams....Har møtt barn og foreldre rundt oss, så mye skryt av at lille 3-åring er SÅ god i engelsk! Kan alle fargene på engelsk - takket være youtube-passifiseringen selvsagt - men ungen kan jo ikke kle på seg og går fortsatt med smokk og bleie! Hallo, prioriteringer eller? Hva kommer man lengst med i livet? Mi eldste som ikke har fått se på tv/skjerm i særlig grad var nok ikke like god som mange andre i engelsk i 1.klasse. Der måtte hun lære både farger og ord. De jeg visste (kjenner jo mange foreldre) var youtube-barn var sterkere i engelsk. Men hun tok de godt igjen i løpet av 1.klasse og er fullt på nivå med resten. Men hun er den sterkeste i klassen på nær sagt alt annet. Har lest siden før hun var 5... for det viser seg at når de ikke er passive foran skjerm, finner de andre ting å drive med. Feks bøker...de blir fysisk sterke, får god balanse, få skader (vi er blant de får som hittil aldri har vært på legevakta med henne, og ikke pga manglende akrobatikk...!) av å bruke kroppen sin. Og det startet jo nettopp på lekematta i ren kjedsomhet når jeg feks dusjet. Den kjedsomheten er gull for barnas behov for å utvikle seg som de skal. Så begge mine har alltid vært fysisk sterke fra start, tilbragt mye av sin tid på gulvet, begge er sterke språklig etter å ha blitt lest utrolig mye for, fordi skjerm bare ikke var et ønsket alternativ. Barn elsker historier, og de elsker at vi leser. Da trengs ingen skjerm. De blir så kreative, så mye lek og fantasi! Så plis ikke gå i skjermfella. Bare dropp det som en mulighet for deg selv. Bedre at babyen lærer seg å tåle at du dusjer mens den leker på gulvet. Eller du kan dusje etter den sover om kvelden? Mange muligheter - som ikke heter å sette barn passiev foran en skjerm. Nå er mine barn større (snart 6 og 8), vi har skjermfri uke, de får se på skjerm i helgene så lenge det ikke går på bekostning av mer fornuftige ting. De skal være med på tur om vi skal på tur, de får ikke lov å si nei til venner fordi de vil se skjerm, de skal ut hver dag selv om det er helg osv. Skjerm er bare ok så lenge alt annet innfris. Men da koser de seg skikkelig også. Har tilgang på nrk super og netflix med aldersgrenser. That's it. Om vinteren blir det mer skjerm enn om sommeren. om sommeren glemmer de den nesten egentlig. Mye mer gøy å være ute Synes vi alle sammen. Er så glad for våre nokså strenge regler ang skjerm, de har det så topp uten! Og ja, når de er babyer vil jeg si at hver eneste 5 minutter av våkentid faktisk kan ha betydning for resten av deres liv. Og å la en skjerm stjele den viktige tiden er absolutt best å unngå. Vet dere hva vi også har? Vi har to fine jenter vi kan gå på restaurant med, og som sitter nokså stille ved bordet, finner glede i samtalen rundt bordet, klarer å vente på maten sin, spiser fint og oppfører seg rimelig eksemplarisk om vi går ut og spiser. Jeg ser barn som hylgråter ved bordene til de får en iphone som holder dem i fred resten av tiden, de rører napt maten og sier ikke et ord med i samtalene. Jeg blir trist på barnets vegne, og også på foreldrenes vegne. Hva de går glipp av!! Om de bare hadde orket å venne ungene til å klare å vente og være ute blant folk uten en skjerm som passifisering. Vi pleide ha med "vente-leker". For klart våre 1, 2, 3, 4 åringer ikke hadde tålmodighet de heller. Men de fikk tegnesaker, evt små figurer eller kosedyr med som de fikk leke med ved bordet mens vi ventet på maten osv. Og vi involverte oss med dem, de ble stadig mer med i samtalene osv helt fra start. Og gjett om ikke det er gull nå! Vi har det SÅ fint når vi går ut på restaurant, det er så gøy Jo større de ble, jo bedre gikk ventingen, og nå ville jeg aldri tatt med noe til dem, nå skarveler vi oss gjennom ventetiden, slik alle voksne gjør Hender eldste blir sur fordi "alle andre" barn sitter der med skjermene sine, men vi tåler at ungene er sure innimellonm. Og det går fort over. Hun vet det ikke kommer til å skje, ever. Og selvsagt, vi sitter ikke med våre mobiler heller i slike situasjoner, de er på ikke forstyrr. Vi er viktige rollemodeller. Så må absolutt begrense egen skjermbruk også. Blir for tiden mye kortspill med barna heller enn skjermtid. Og det er også så gøy! å ha stort fokus på å ikke bruke skjermer er noe av det beste vi har gjort vil jeg si. Anonymkode: 09964...d10
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #36 Skrevet 15. januar 2024 5 minutter her og der tar ikke ungen skade av. Det går helt fint. Sannsynlig mer traumatiserende å skrike seg igjennom din do tur. Forskjell på det og tv timesvis i hverdagen. Mye skjerm på deg og eller ungen, går utover kontakten. Da babyer søker foreldrene for å se om de reagerer på ting, og om ting er ok og ikke. Så når du ser mye tv med baby ved siden av blir Dette borte, samt vel mye intrykk på et lite barn. 5 minutter her og der går nok ganske bra. Anonymkode: 2b6d4...105
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #37 Skrevet 15. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser barn som hylgråter ved bordene til de får en iphone som holder dem i fred resten av tiden, de rører napt maten og sier ikke et ord med i samtalene. Jeg blir trist på barnets vegne, og også på foreldrenes vegne. Hva de går glipp av!! Jeg var enig i innlegget ditt helt til hit, når du begynte dømme andre og anta barn er urolige pga skjermtid, og at dine er så perfekte fordi de ikke ser skjerm. Du aner ikke hva andre sliter med, og kanskje det avbrekket med skjerm er det som skal til for å roe dem ned, og ikke skape en fullstendig kaossituasjon - som andre foreldre skal dømme den like hardt for. Anonymkode: 2ac03...c36 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #38 Skrevet 15. januar 2024 Jeg skjønner det er sykt vanskelig å være alene med en så liten baby. Men skjønner også godt at far ble irritert. Anbefaler varmt bæresele, jeg bærer min på 13 måneder mye fortsatt både på mage og rygg om noe må gjøres, en kjapp tur på butikken, han trenger å roe seg etc. B Anonymkode: f79d7...21c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå