AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Hei! Jeg og bf skilte lag da babyen vår var 2 mnd. Da henne bor med meg og jeg hovedsakelig er alene med henne hver dag, frem til bf kan ta over mer, kan det fort bli til at baby settes foran tven hvis jeg f.eks må ta en dusj eller spise en brødskive uten henne i armene. Også foran lekematte, men det funker oftest med tven di 5 minuttene her og der. Babyen er nå 5 mnd. Problemet er, at når bf kom på besøk for å skrive under viktige papirer med meg var det eneste som roet babyen mens vi leste gjennom papirene å sette hun foran tven. Bf ble da meget irritert, for han mener babyen da blir formet fra ung alder til å bli en tv slave. Hva tenker dere om dette? Bf er heller aldri innom da han mener han ikke trenger å være så mye tilstede i babyen sitt liv enda da hun er avhengig av meg. Anonymkode: 5bddb...294
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Jeg er i mot tv for så små. Finnes utrolig annet en kan bruke enn tv. En sjegang, ja, men daglig? Overhodet ikke. Anonymkode: 74b45...777 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 Hvis det eneste som roer babyen er tv, så har det jo blitt en del tv tydeligvis .. finnes veldig mye annet, på den tiden pleide jeg å ta med meg baby i vippestol inn på badet med sånn henge greie foran. Lekegrind kanskje kan også fungere? Ligge på magen med leker rundt. Når ungen ble mer mobil, kunne tv hjelpe i sånne øyeblikk for å holde på ett sted, men det var sjeldent. Skal innrømme det var kos med fantus og dyra fra han var ett ca sånn om morgenen under morgenkaffen.. Anonymkode: f1581...c92 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Du virker veldig uopplyst. En 5 måneder gammel baby skal på ingen måte settes foran tv-en. Bruk vippestol med leker eller babygym på gulvet. Bare slutt med en gang med den tv-en. Anonymkode: 9ab77...41c 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 51 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg og bf skilte lag da babyen vår var 2 mnd. Da henne bor med meg og jeg hovedsakelig er alene med henne hver dag, frem til bf kan ta over mer, kan det fort bli til at baby settes foran tven hvis jeg f.eks må ta en dusj eller spise en brødskive uten henne i armene. Også foran lekematte, men det funker oftest med tven di 5 minuttene her og der. Babyen er nå 5 mnd. Problemet er, at når bf kom på besøk for å skrive under viktige papirer med meg var det eneste som roet babyen mens vi leste gjennom papirene å sette hun foran tven. Bf ble da meget irritert, for han mener babyen da blir formet fra ung alder til å bli en tv slave. Hva tenker dere om dette? Bf er heller aldri innom da han mener han ikke trenger å være så mye tilstede i babyen sitt liv enda da hun er avhengig av meg. Anonymkode: 5bddb...294 Hvorfor bruker du ikke babygym? Anonymkode: 2ac03...c36 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Jeg var også helt i mot barne-TV til så små. Jeg var mye alene, hadde fødselsdepresjon, så da baby var rundt 5 mnd så satt jeg på noe greie på YouTube som er til baby for at jeg skulle få gjort noe, eller slappe av i 2 min. Da hun ble eldre, rundt 8-9 mnd så nektet babyen å spise så da ble det til at jeg satt på YouTube, og da spiste han godt.. jeg føler meg drit som har gjort det. Angrer meg i hel. Det er ikke bra Anonymkode: 11ead...110
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 Hvorfor kan ikke babyen være med deg på badet eller sitte i en babystol og se på når du spiser? Du lærer jo babyen å sitte og bli underholdt av tv under måltid.. Anonymkode: a3053...062 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 En gang i blant er greit. Personlig foretrekker jeg å sette på musikk på tvn/Spotify appen og heller ha ett rolig "disko" lys som hun kan se på mens hun er i vippestol eller på gulvet. Hva ser babyen på? Her er det også store forskjeller. Ting som er for stimulerende (Peppa gris, dansende frukt og paw patrol for å nevne noen) er mye verre enn mindre stimulerende show (f.eks bluey, ms Rachel og skilpadden Franklin). Det har med hvordan hjernen oppfatter stimuli og øyeblikkelig feedback. Kan sammenlignes med TikTok vs film for voksne. Men min på 9 mnd ser på tv den altså. Men jeg foretrekker det ikke, er en nødløsning om jeg ikke har noen andre alternativer men må gjøre noe (f.eks som å vise rørleggeren hvor lekkasjen er på ett trangt rom) og aldri mer enn 10 min (1 episode) om gangen. Anonymkode: e01ac...711 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var også helt i mot barne-TV til så små. Jeg var mye alene, hadde fødselsdepresjon, så da baby var rundt 5 mnd så satt jeg på noe greie på YouTube som er til baby for at jeg skulle få gjort noe, eller slappe av i 2 min. Da hun ble eldre, rundt 8-9 mnd så nektet babyen å spise så da ble det til at jeg satt på YouTube, og da spiste han godt.. jeg føler meg drit som har gjort det. Angrer meg i hel. Det er ikke bra Anonymkode: 11ead...110 Det går nok helt fint Bruk heller energien på baby nå, enn å angre på hva du skulle og burde ha gjort. Anonymkode: 2ac03...c36 1
Al34n0nym1 Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 TV=SKADELIG! vent til ungen er 10 år. Alt før det er bare skadelig for ungen. Helt latterlig at foreldre utsetter sine unger for skjerm i det hele tatt. Man begynner å tenke om dem burde ha skaffet seg unger til begynne med. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: En gang i blant er greit. Personlig foretrekker jeg å sette på musikk på tvn/Spotify appen og heller ha ett rolig "disko" lys som hun kan se på mens hun er i vippestol eller på gulvet. Hva ser babyen på? Her er det også store forskjeller. Ting som er for stimulerende (Peppa gris, dansende frukt og paw patrol for å nevne noen) er mye verre enn mindre stimulerende show (f.eks bluey, ms Rachel og skilpadden Franklin). Det har med hvordan hjernen oppfatter stimuli og øyeblikkelig feedback. Kan sammenlignes med TikTok vs film for voksne. Men min på 9 mnd ser på tv den altså. Men jeg foretrekker det ikke, er en nødløsning om jeg ikke har noen andre alternativer men må gjøre noe (f.eks som å vise rørleggeren hvor lekkasjen er på ett trangt rom) og aldri mer enn 10 min (1 episode) om gangen. Anonymkode: e01ac...711 Babyen oppdaget først TV-en ved 10 mnd når vi tilfeldigvis satt på Minibarna mini en morgen; vi brukte tv svært lite, en gang i måneden når det var fullstendig krise og begge lå nede for telling av sykdom, men nå ved 16 mnd setter vi på Fantus og gjengen en episode når det koker fullstendig i toppen til barnet. Ingenting annet roer han ned på samme måte, han klarer ikke regulere seg selv enda - også fortsetter vi dagen. Anonymkode: 2ac03...c36
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #13 Skrevet 14. januar 2024 Just now, Al34n0nym1 said: TV=SKADELIG! vent til ungen er 10 år. Alt før det er bare skadelig for ungen. Helt latterlig at foreldre utsetter sine unger for skjerm i det hele tatt. Man begynner å tenke om dem burde ha skaffet seg unger til begynne med. 10 (!) år? Herlighet. Anonymkode: 2ac03...c36 2
Al34n0nym1 Skrevet 14. januar 2024 #14 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 10 (!) år? Herlighet. Anonymkode: 2ac03...c36 Hehe.. Viste at det ville bli reaksjoner på innlegget mitt. Men ja., vent til barnet er 10 år gammel. Eller skifter plutselig folk mening? For det har jeg lagt merke til.. Når noen kommer med enda "ekstreme" meninger enn deres, så har deres plutselig endret seg.. Snakk om å skyte seg selv.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #15 Skrevet 14. januar 2024 1 minutt siden, Al34n0nym1 said: Hehe.. Viste at det ville bli reaksjoner på innlegget mitt. Men ja., vent til barnet er 10 år gammel. Eller skifter plutselig folk mening? For det har jeg lagt merke til.. Når noen kommer med enda "ekstreme" meninger enn deres, så har deres plutselig endret seg.. Snakk om å skyte seg selv. Du må jo gjøre det du vil. Vi er bare opptatt av at barnet ikke skal bli plassert foran TV-en - det er det som er skadelig. Ikke skjerm i seg selv. Men at barn mister fysisk aktivitet og sosial interaksjon med andre, til fordel for å stirre på en boks. Men 10 år høres ut som å frarøve vårt barn gleden ved å se på film sammen som familie, dra på kino. Så nei takk Anonymkode: 2ac03...c36 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #16 Skrevet 14. januar 2024 Hva er galt med tv? Anonymkode: 2e73f...df1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #17 Skrevet 14. januar 2024 Håper virkelig dette er en trolle-tråd 😥 aleinemammaer er noen sabla helter, men å sette en to måneder gammel baby rutinemessig foran TV-en er bare drøyt. Anonymkode: 0271f...0af 1
Al34n0nym1 Skrevet 14. januar 2024 #18 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må jo gjøre det du vil. Vi er bare opptatt av at barnet ikke skal bli plassert foran TV-en - det er det som er skadelig. Ikke skjerm i seg selv. Men at barn mister fysisk aktivitet og sosial interaksjon med andre, til fordel for å stirre på en boks. Men 10 år høres ut som å frarøve vårt barn gleden ved å se på film sammen som familie, dra på kino. Så nei takk Anonymkode: 2ac03...c36 Du ser at du motsier deg selv eller? Opptatt med å ikke plassere ungen foran en boks, men likevel plassere ungen foran en boks.. Hvor er logikken i det?
Al34n0nym1 Skrevet 14. januar 2024 #19 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper virkelig dette er en trolle-tråd 😥 aleinemammaer er noen sabla helter, men å sette en to måneder gammel baby rutinemessig foran TV-en er bare drøyt. Anonymkode: 0271f...0af Det å i det hele tatt utsette ungen sin for skjerm ER DRØYT!
minister-mio Skrevet 14. januar 2024 #20 Skrevet 14. januar 2024 2-5 måneder er jo drøyt ungt for å plassere en unge foran tv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå