AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Her har jeg tre barn, alle bor på luksushotell og jeg føler meg som denne slemme heksen som ikke gjør noe annet enn å mase! Barna mine begynner å bli store nå, jeg vil si de er faktisk helt uten boevne. De to yngste går på mellomtrinnet, den eldste på vgs, den eldste er jeg mest oppgitt over. Det blir konflikt hver gang jeg begynner og jeg nesten kvier meg. Det er så enkelt som å rydde av bordet etter middag og sette det inn i oppvaskmaskinen når de er ferdig så er det matrester overalt, ingenting er skylla og vi gjentar oss til det uendelige, viser de hvordan og forklarer hvorfor. Skjer ikke endring. Ber de legge inn rent brettet tøy, de stapper det inn i en skuff og alt ligger hulter til bulter. Ber de rydde opp etter seg for yttertøy, votter, luer alt ligger strødd de flytter det da fra ene hjørnet til det andre. Blir små gal, og det tar på at det blir konflikt hele tiden så er nesten lettere å gjøre alt selv. Hvordan er det i andres hjem? Hva gjør dere for at de skal gidde å hjelpe til? Jeg har prøvd belønning, lagd skjema, hatt hver sine oppgaver, ukelønn, snakket med de om forventingene, forklart de at dette er viktig. Eneste som fungerer er at jeg blir sint, hater det 🥴 Anonymkode: 01c77...b49
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Når begynte du med å be dem rydde etter seg osv? Anonymkode: 02ad5...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Du burde begynt da barna var små, og ikke i tenåra! Anonymkode: 6da9d...19b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når begynte du med å be dem rydde etter seg osv? Anonymkode: 02ad5...5aa De var kjempe flinke som små, alltid forventer at de skal bidra fra de var små etter evne. Det var enkelt da, blitt verre og verre. Ts Anonymkode: 01c77...b49
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 50 minutter siden, AnonymBruker said: De var kjempe flinke som små, alltid forventer at de skal bidra fra de var små etter evne. Det var enkelt da, blitt verre og verre. Ts Anonymkode: 01c77...b49 Men når opplevde du det ble verre? Og hvordan? Begynte du la det skli ut, eller stilte mindre krav? Anonymkode: 02ad5...5aa
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 De rydder etter måltider, skyller og setter i oppvaskmaskin. Har egentlig ikke noen faste plikter, men går med søppel og tar ut av oppvaskmaskin når jeg ber om det. Kan å sette på en vaskemaskin osv. Det de er helt udugelige på er å sette sko fint i gangen og henge opp jakker osv. Anonymkode: e124a...c3b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Fire barn, 10 til 16. De lager middag hver sin dag. De setter tallerkener og bestikk i oppvaskmaskinen. Så lenge klær blir lagt i skittentøyskurven, blir det vasket. De henter klærne på vaskerommet, men jeg vet ikke om de nretter, henger opp eller dytter ned i en skuff. Ellers bidrar de selvsagt med enkle oppgaver som å tømme oppvaskmaskin? Bære ut søppel, støvsuger mm. Hvor mye variere fra uke til uke. Anonymkode: 4a6cf...049
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men når opplevde du det ble verre? Og hvordan? Begynte du la det skli ut, eller stilte mindre krav? Anonymkode: 02ad5...5aa Det har sakte men sikkert blitt verre og verre, og tenårene har vært helt håpløs. Alt som var på plass er borte, og det slurves helt forferdelig. Vet at tenåringer er litt kaos, men noen krav må man vel kunne ha. De to yngste er litt bedre foreløpig, men det sklir ut mer og mer og må mase mer og mer. Jeg har ikke stilt mindre krav, men ja altså orker ikke å bli sint hver dag. Det koster mer enn å fikse det selv til tider. Ts Anonymkode: 01c77...b49
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Det har sakte men sikkert blitt verre og verre, og tenårene har vært helt håpløs. Alt som var på plass er borte, og det slurves helt forferdelig. Vet at tenåringer er litt kaos, men noen krav må man vel kunne ha. De to yngste er litt bedre foreløpig, men det sklir ut mer og mer og må mase mer og mer. Jeg har ikke stilt mindre krav, men ja altså orker ikke å bli sint hver dag. Det koster mer enn å fikse det selv til tider. Ts Anonymkode: 01c77...b49 Jeg tipper det er noe i dette, at du ikke er konsekvent, og de vet de slipper unna slik at du tar det Anonymkode: 02ad5...5aa
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De rydder etter måltider, skyller og setter i oppvaskmaskin. Har egentlig ikke noen faste plikter, men går med søppel og tar ut av oppvaskmaskin når jeg ber om det. Kan å sette på en vaskemaskin osv. Det de er helt udugelige på er å sette sko fint i gangen og henge opp jakker osv. Anonymkode: e124a...c3b Sko og jakker i gang er de helt håpløse på her også! Vi snubler inn hver dag i bagger, sekker sko og jakker. 🥴ts Anonymkode: 01c77...b49
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tipper det er noe i dette, at du ikke er konsekvent, og de vet de slipper unna slik at du tar det Anonymkode: 02ad5...5aa Ja, altså det kan jo også være at mor gidder ikke å bli sint hver dag og da kan jeg la være. Jeg snakker til de hver dag, sett tingene dine på plass, pakk brødet ned i posen sin igjen, skal dere lage dere mat så må dere rydde. Det kan hende da at de gjør en halvhjertet innsats, men jeg må som regel skylle tallerknene om igjen osv ts Anonymkode: 01c77...b49
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fire barn, 10 til 16. De lager middag hver sin dag. De setter tallerkener og bestikk i oppvaskmaskinen. Så lenge klær blir lagt i skittentøyskurven, blir det vasket. De henter klærne på vaskerommet, men jeg vet ikke om de nretter, henger opp eller dytter ned i en skuff. Ellers bidrar de selvsagt med enkle oppgaver som å tømme oppvaskmaskin? Bære ut søppel, støvsuger mm. Hvor mye variere fra uke til uke. Anonymkode: 4a6cf...049 Dette gjør de uten mas? Ts Anonymkode: 01c77...b49
Arkana Skrevet 14. januar 2024 #13 Skrevet 14. januar 2024 Våre barn er 11, snart 13 og 15. Vi forventer at de rydder opp etter seg, enten det gjelder å sette sko på plass når de kommer hjem, sørge for ryddig kjøkken etter å ha laget mat eller legge tilbake ting de har tatt fram og brukt. Det forventes også at de selv har orden på skolesekk/gymbag, dekker av bordet, tar sine egne rene klær fra vaskerommet og legger på plass, skifter på egen seng ved behov og holder rommene sine sånn noenlunde ok, lager middag innimellom osv. I tillegg har alle hver sine faste ukesoppgaver. De to eldste skal vaske hvert sitt bad og yngste skal støvsuge gang og kjellerstua og koste trappene. Selv om vi har holdt på med dette siden de var små må de stadig minnes (mases) på for at ting skal gjøres så det er ikke automatisk slik at barn som har lært dette siden de var små gjør det uten å mukke slik noen over her ser ut til å tro. Særlig ukesoppgavene må jeg ofte minne på 2-3-4 ganger før det blir gjort. Jeg tenker at man må velge sine kamper med omhu. Jeg ville ikke klaget på at de bare dytter klærne sine inn i skapene. Det er deres rom og om de vil ha rotete skap så vær så god. Derimot er jeg nøyere med det som påvirker andre. Hvis sko og jakker ligger slengt i gangen ber jeg dem ordne det med en gang. Det samme med kjøkkenrot etter matlaging. Da henter jeg dem med en gang og ber dem ordne det. Det er ikke nødvendig å bli sint, men om noen ikke har ryddet etter seg må de akseptere å måtte avbryte det de holder på med for å rydde når jeg sier det. Jeg tenker at det er sånn det er, det er ikke vond vilje fra deres side og jeg merker meg at andre foreldre med store barn forteller om det samme. Så jeg tenker at man aksepterer å måtte gjenta seg selv igjen og igjen og til slutt vil det gå inn eller så flytter de hjemmefra og kan rote i egne hjem.
solsolsol Skrevet 14. januar 2024 #14 Skrevet 14. januar 2024 Om de har klærne pent eller rotete i sin egen skuff tenker jeg de må få velge selv? Mine har til en viss grad fått bestemme selv. Her er oppgavene som skal gjøres, velg to hver (gå ut med søpla, luft hunden, tøm og fyll oppvaskmaskin, måk snø, støvsug, vask bad ++). I tillegg forventer jeg selvfølgelig at de tar småting av seg selv og at de gjør ting når jeg spør. Alle må feks selvfølgelig henge opp sine egne klær og sette sine egne ting pluss litt felles i maskina og sånt. I en periode måtte de gjøre alt før de fikk skjerme, det var veldig effektivt, nå går det mer av seg selv. 1
Gjest Bella78 Skrevet 14. januar 2024 #15 Skrevet 14. januar 2024 Mine har alltid vært med meg både ute og inne og hjulpet. Når de var små ble det jo mer lek enn hjelp, men da har de lært seg hva som må gjøres, og fått det mer og mer til etterhvert som de vokste. Snømåking, støvsuging, vaske, rydde etc. Nå er de ungdommer, roter mye og rydder i skippertak 😅 men de kan det meste, vaske klær, lage en del mat, ser stort sett ting av seg selv. De har ikke faste oppgaver sånn sett, men generelt være med på å holde huset beboelig 😊 gå ut med søpla når den er full, rydd rommet ditt, tøm oppvaskmaskin når den er ferdig , ser du at det trengs å støvsuges så gjør det etc.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #16 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Dette gjør de uten mas? Ts Anonymkode: 01c77...b49 Stort sett. Middagen er ferdig når vi kommer hjem.de små, faste oppgavene går greit. Men ikke alltid jubel når jeg ber om noe. Oppgaven kan gjøres med store mengder sukk og stønn. Anonymkode: 4a6cf...049
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #17 Skrevet 14. januar 2024 De gjør ikke så mye, men jeg stresser ikke med det. De har nok annet å måtte forholde seg til. Anonymkode: 3f27d...4b6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #18 Skrevet 14. januar 2024 Arkana skrev (38 minutter siden): Våre barn er 11, snart 13 og 15. Vi forventer at de rydder opp etter seg, enten det gjelder å sette sko på plass når de kommer hjem, sørge for ryddig kjøkken etter å ha laget mat eller legge tilbake ting de har tatt fram og brukt. Det forventes også at de selv har orden på skolesekk/gymbag, dekker av bordet, tar sine egne rene klær fra vaskerommet og legger på plass, skifter på egen seng ved behov og holder rommene sine sånn noenlunde ok, lager middag innimellom osv. I tillegg har alle hver sine faste ukesoppgaver. De to eldste skal vaske hvert sitt bad og yngste skal støvsuge gang og kjellerstua og koste trappene. Selv om vi har holdt på med dette siden de var små må de stadig minnes (mases) på for at ting skal gjøres så det er ikke automatisk slik at barn som har lært dette siden de var små gjør det uten å mukke slik noen over her ser ut til å tro. Særlig ukesoppgavene må jeg ofte minne på 2-3-4 ganger før det blir gjort. Jeg tenker at man må velge sine kamper med omhu. Jeg ville ikke klaget på at de bare dytter klærne sine inn i skapene. Det er deres rom og om de vil ha rotete skap så vær så god. Derimot er jeg nøyere med det som påvirker andre. Hvis sko og jakker ligger slengt i gangen ber jeg dem ordne det med en gang. Det samme med kjøkkenrot etter matlaging. Da henter jeg dem med en gang og ber dem ordne det. Det er ikke nødvendig å bli sint, men om noen ikke har ryddet etter seg må de akseptere å måtte avbryte det de holder på med for å rydde når jeg sier det. Jeg tenker at det er sånn det er, det er ikke vond vilje fra deres side og jeg merker meg at andre foreldre med store barn forteller om det samme. Så jeg tenker at man aksepterer å måtte gjenta seg selv igjen og igjen og til slutt vil det gå inn eller så flytter de hjemmefra og kan rote i egne hjem. Godt å lese at det er litt sånn i mange hjem. Derfor jeg maser om dette med skuffer og klær er for det første jeg bruker mye tid på å brette og fordi vi har felles garderoberom, så flyter det der så påvirker det oss alle. Jeg har prøvd å ha fokus på å rydde opp etter seg siden de var små, da var de faktisk flinke, men det sklir mer og mer ut. Jeg føler litt at det er latskap også ikke bare kaos i hode. Mulig jeg tar feil der 😅 solsolsol skrev (23 minutter siden): Om de har klærne pent eller rotete i sin egen skuff tenker jeg de må få velge selv? Mine har til en viss grad fått bestemme selv. Her er oppgavene som skal gjøres, velg to hver (gå ut med søpla, luft hunden, tøm og fyll oppvaskmaskin, måk snø, støvsug, vask bad ++). I tillegg forventer jeg selvfølgelig at de tar småting av seg selv og at de gjør ting når jeg spør. Alle må feks selvfølgelig henge opp sine egne klær og sette sine egne ting pluss litt felles i maskina og sånt. I en periode måtte de gjøre alt før de fikk skjerme, det var veldig effektivt, nå går det mer av seg selv. Spiller stor rolle for at jeg bretter de klærne demmes, bruker mye tid på det. Og vi har felles garderoberom der alle i familien har klær, blir det kaos der inne blir det kaos for de alle. Det er også jeg som får skylden for at jeg ikke har vasket den buksa, når den aldri kom på vask for den ligger i en krøll. Og ikke minst om jeg ber de legge inn håndklær og sengetøy, bare kaste det inn i skapene der også. Har tenkt på dette med skjerm for den er en av de tingene som gjør at de har det for travelt med å fullføre, de skyndter seg og det blir ikke gjort ellers så bare slurves det igjennom. ts Anonymkode: 01c77...b49
solsolsol Skrevet 14. januar 2024 #19 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt å lese at det er litt sånn i mange hjem. Derfor jeg maser om dette med skuffer og klær er for det første jeg bruker mye tid på å brette og fordi vi har felles garderoberom, så flyter det der så påvirker det oss alle. Jeg har prøvd å ha fokus på å rydde opp etter seg siden de var små, da var de faktisk flinke, men det sklir mer og mer ut. Jeg føler litt at det er latskap også ikke bare kaos i hode. Mulig jeg tar feil der 😅 Spiller stor rolle for at jeg bretter de klærne demmes, bruker mye tid på det. Og vi har felles garderoberom der alle i familien har klær, blir det kaos der inne blir det kaos for de alle. Det er også jeg som får skylden for at jeg ikke har vasket den buksa, når den aldri kom på vask for den ligger i en krøll. Og ikke minst om jeg ber de legge inn håndklær og sengetøy, bare kaste det inn i skapene der også. Har tenkt på dette med skjerm for den er en av de tingene som gjør at de har det for travelt med å fullføre, de skyndter seg og det blir ikke gjort ellers så bare slurves det igjennom. ts Anonymkode: 01c77...b49 Vi har også felles rom, derfor bretter jeg og legger på plass alle klærne 😅 Men om de etterpå roter i skuffene sine får de lov til det. Har du forklart hvorfor de ikke må rote det til der? Evt få dem til å gå tilbake og gjøre det på nytt hver eneste gang de slurver. Jeg tenker noen ganger på at jeg tar for mange ting for gitt, som at de selv skal skjønne hvorfor klærne må ristes før de henges opp, hvordan man egentlig vasker bordet, hva rydde egentlig betyr (mannen min tror feks det betyr å flytte ting fra en stabel til en annen 🤪). Prøver innimellom å minne meg på at det er min jobb å lære det bort skikkelig og på en hyggelig måte. Også tenker jeg at det bør gå alle veier, så jeg støvsuger alltid rommene til ungene, lager matpakker og masse sånt som de ikke liker så godt å gjøre selv.
Gjest jegerrinne Skrevet 14. januar 2024 #20 Skrevet 14. januar 2024 Våre ungdommer har vært med fra de var små og måtte dra lasset. Guttungen husker jeg fikk eltraktor da han var 2 år, kjørte da ved i hengeren og inn der veden skulle lagres. De har hatt ansvar for egene rom fra de var 10 med å skifte sengetøy, støvsuge. Legge klær på plass osv. De lærte før de var 8 hvordan de satte på både oppvaskmaskin og vaskemaskin. Nå er det 17 og 19. De har nå i flere år ryddet. Vasket klær, hengt opp, brettet, lagt på plass, støvsuger hele huset, hjelper til å vaske huset, går ut med søppel, lager middag, klipper plen, kappee ved osv. Dette er ting de har vært med å måtte delta på fra de var små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå