AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Skulle helst ønske det var slette vegger, men det er vel kanskje litt mye styr å få til? Kan jo alltids male i en mer behagelig farge, men vet ikke hva som kunne blitt fint. Noen tips? Bildet er fra stua på et hus vi er interessert i, og nesten alle rom som vises i annonsen har slike vegger 🥴 Anonymkode: 29e0e...f70
K.B. Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Det er omtrent like mye styr å sparkle alle skjøtene som å sette opp nye slette vegger. Jeg tror jeg holder en knapp på å bare male i en mer behagelig farge.
svartkatt Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Bedre med slike vegger i hvit enn helt slette, vil jeg si. Men jeg hadde malt uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 K.B. skrev (12 minutter siden): Det er omtrent like mye styr å sparkle alle skjøtene som å sette opp nye slette vegger. Jeg tror jeg holder en knapp på å bare male i en mer behagelig farge. Men det lar seg sparkle? Da slipper vi vel å fjerne lister osv.? Hadde vært så deilig med ett rom som ikke hadde sånne vegger, om vi kunne sparklet og malt stueveggene. Trodde ikke jeg hadde så mye imot sånn type vegger, men synes faktisk det blir for mye når det er i omtrent hvert eneste rom 😅 Anonymkode: 29e0e...f70
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Er veldig interessert i å høre om resultatet om dere kjøper det og prøver sparkling! Har noen sånne vegger selv som jeg gjerne skulle hatt slette. Orker ikke plate om, siden det er utrolig mye vinkler, dører og vinduer der. Anonymkode: 10429...9bb
K.B. Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det lar seg sparkle? Da slipper vi vel å fjerne lister osv.? Hadde vært så deilig med ett rom som ikke hadde sånne vegger, om vi kunne sparklet og malt stueveggene. Trodde ikke jeg hadde så mye imot sånn type vegger, men synes faktisk det blir for mye når det er i omtrent hvert eneste rom 😅 Anonymkode: 29e0e...f70 Ja kan ikke se noen god grunn til at det ikke skal kunne sparkles, men jeg ville sjekket opp med flere leverandører så du får riktig sparkel, ganske mye sparkel du trenger for å få det slett.
Vestlig Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Det er smartpanel, -evt bare panel. Når er byggeår på huset? Om det er smartpanel er det nok bare stenderverk bak. Vil du ha slett vegg da så må du ned med panelet og opp med gips. Alternativt kan du legge rehabgips (tynne gipsplater) utenpå, men syns ikke det er særlig god løsning her. Dette må sparkles og males. Er det eldre panel som er malt, så er det litt større sjanse for at det er sponplater bak, men trolig ikke. Er det spon bak så KAN du ta med panelet, og legge slettvegg (tykk tapet) over sponplatene, men det er en del jobb det og, i tillegg vil resultatet bli bedre med gips. Og om du skal plate om så er det stort sett nødvendig å ha inn elektriker for å legge opp nye (og evt flere) stikkontakter/brytere.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 hei ts Sparkle sprekkene/juvene, puss og så bruker du veggfornyer over Anonymkode: 647bc...e76
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 Hadde ikke tatt sjansen på å sparkle trepanel. Treet lever og utvider/trekker seg sammen når temperatur og fukt forandrer seg. Anonymkode: d6c57...1b5 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 Så fint. Hvit er fint. Jeg ville ikke malt veggene. Anonymkode: 980a0...831 2
Vestlig Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det lar seg sparkle? Da slipper vi vel å fjerne lister osv.? Hadde vært så deilig med ett rom som ikke hadde sånne vegger, om vi kunne sparklet og malt stueveggene. Trodde ikke jeg hadde så mye imot sånn type vegger, men synes faktisk det blir for mye når det er i omtrent hvert eneste rom 😅 Anonymkode: 29e0e...f70 Nei, du kan ikke sparkle over panel. Du kan evt plate utenpå panelet (walls2paint eller gips). Du vil aldri få et akseptabelt resultat ved å sparkle over, og det vil uansett være en større og vanskeligere jobb og bruke enorme mengder sparkel om du skulle prøve å helsparkle over panel. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hei ts Sparkle sprekkene/juvene, puss og så bruker du veggfornyer over Anonymkode: 647bc...e76 Det er mye større jobb å sparkle dette enn å rive hele skiten. Dessuten er det voldsomme kostnader med sparkel til så dype og brede sprekker. Og det må tas i omganger og man risikerer at det ikke tørker helt da det blir altfor mye sparkel. Gjør det enkelt: Mal panelet eller smartpanel-platene. Hvis du vil ha slette vegger legger du nytt utenpå (vanlig gips, ikke rehab, evt legg på sponplater for bedre feste ift bilder o.l) eller du fjerner det som er og legger nytt etterpå. Alt annet enn sparkling tenker jeg blir bra 😉 Anonymkode: a7fe8...d16 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #14 Skrevet 14. januar 2024 Jeg ville ikke sparklet dette, det blir en enorm jobb!! Legge tynt lag med gipsplater over er nok det enkleste her Anonymkode: b9955...cba 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #15 Skrevet 14. januar 2024 Det er ingen enkel løsning her. Sparkel er uaktuelt. Det ville gått helt vanvittige mengder spakkel, og den slipejobben etterpå.. Plater oppå vil se rart ved dører eller åpninger. Vanskelig å få til å bli bra Anonymkode: a8042...4df
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #16 Skrevet 14. januar 2024 Enig med den over. Har helsparklet hele huset. Ville faktisk fjernet panelene før jeg hadde helsparklet. Anonymkode: 94336...cc2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #17 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det lar seg sparkle? Da slipper vi vel å fjerne lister osv.? Hadde vært så deilig med ett rom som ikke hadde sånne vegger, om vi kunne sparklet og malt stueveggene. Trodde ikke jeg hadde så mye imot sånn type vegger, men synes faktisk det blir for mye når det er i omtrent hvert eneste rom 😅 Anonymkode: 29e0e...f70 "Slike vegger" 😂 Men NEI, du kan ikke sparkle dette. Det blir ikke bra, helt garantert! Men siden du snakker om å slippe å fjerne lister, så er det helt åpenbart at du ikke aner hva det vil si å sparkle et helt rom - altså hvor mye jobb det er. Fjern panelet eller platene (vanskelig å se på bildet hva det er) og legg Walls2paint hvis du/dere skal gjøre det selv og er helt grønne på oppussing. Skal det gjøres ordentlig, fjern plater/panel og legg gips i stedet (veldig mye mer jobb). Anonymkode: 428ba...533
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #18 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): "Slike vegger" 😂 Men NEI, du kan ikke sparkle dette. Det blir ikke bra, helt garantert! Men siden du snakker om å slippe å fjerne lister, så er det helt åpenbart at du ikke aner hva det vil si å sparkle et helt rom - altså hvor mye jobb det er. Fjern panelet eller platene (vanskelig å se på bildet hva det er) og legg Walls2paint hvis du/dere skal gjøre det selv og er helt grønne på oppussing. Skal det gjøres ordentlig, fjern plater/panel og legg gips i stedet (veldig mye mer jobb). Anonymkode: 428ba...533 Nei haha, hadde håpet det bare var å klætte på med sparkel, smøre det jevnt, la det tørke og slipe over i en fei, men innser at det må utgå, ja. Sjekket Walls2paint, men ble litt stressa av at de sier at stenderverket man legger platene på må være helt beint og i vater... men det aner vi jo ikke før vi faktisk tar ned platene som er der fra før og sjekker. Anonymkode: 29e0e...f70
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #19 Skrevet 14. januar 2024 Har sparklet et rom med slike vegger. Aldri igjen. Det går mye sparkel, en helvetes pussejobb og det sprekker opp når det har gått litt tid. Neste gang tok vi av platene og satte på gips, mye enklere, og det har holdt seg. Har også noen vegger jeg har malt, da må du huske å pusse lett over med fint sandpapir så malingen fester seg. Det gjorde jeg ikke på den første veggen. Noe av malingen forsvant av med maskeringstapen, og noe har forsvunnet fordi barn og dyr kommer borti veggen. På den jeg har pusset over opplever vi ikke dette. Har et hus på 140 kvm hvor disse platene er brukt i alle rom, bortsett fra våtrom, så jeg skjønner godt at du vil ha litt farge. Men lær av meg og gjør godt grunnarbeid med en gang. Anonymkode: 385ac...34f 1
newman01 Skrevet 16. januar 2024 #20 Skrevet 16. januar 2024 Listverk er det minste problemet. Om du er litt forsiktig når du tar dem ned kan de brukes igjen. Ikke vanskelig å stifte de på plass igjen, det er gjort på en halvtime om du får hjelp til å holde den andre enden. Det ser ut som det er mulig å kvitte seg med smartpanel med duk og sparkel: Slik gjør du panelplater effektivt om til slett vegg - ifi.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå