AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Hei. Hva alder er du, hvor langt kommet i periomenopause eller menopause. Og hviken dosering plaster har du? Jeg har hatt en del egenproduksjon av østrogen fremdeles, men det har svinget. Nå mistenker jeg at egenproduksjonen har gått i dass og doseringen min på plaster er for lav. Hudkvaliteten er blitt dårligere siste året, spesielt på halsen. Får litt hetta. Er 45. Erfaringer noen? Anonymkode: 42429...c07
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Det er ikke lov å diskutere dosering av medisiner her inne. Anbefaler at du snakker med legen din Anonymkode: 93d90...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Det er ganske individuelt. Prøv å spørre i Femi Positiv på face, der diskuteres dette mye. Anonymkode: 6167d...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 Takk for svarene 🙏 Men kan tenke meg å diskutere dette et sted der jeg ikke trenger å vise navnet mitt. Helseinformasjon er noe jeg holder utenfor facebook og lignende. Folk skriver alt for åpent flere steder har jeg sett. Noen som vet andre steder en kan snakke om slikt uten navn? Dette er ikke direkte dosering av medisiner, men mer av hormoner som er ganske viktige. Derfor håper jeg at det gikk an å dele erfaringer med hverandre her inne. Uansett vil jeg jo følge gynekologen sin dosering. Men der er lang ventetid, så håpet på at et forum kunne være til trøst og rådgiving så lenge. Anonymkode: 42429...c07
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Ikke helt svar på det du spør om. Men jeg er 47, har vært plaget pga perimenopause i ett års tid med depresjon, noe nattesvette og uregelmessig mens. Legen sa det var for tidlig å starte med hormoner, så jeg fikk p-piller og lykkepiller istedenfor 😳. Hvorhen er du i løpet, som har fått hormonbehandling? Anonymkode: f0956...62a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ikke helt svar på det du spør om. Men jeg er 47, har vært plaget pga perimenopause i ett års tid med depresjon, noe nattesvette og uregelmessig mens. Legen sa det var for tidlig å starte med hormoner, så jeg fikk p-piller og lykkepiller istedenfor 😳. Hvorhen er du i løpet, som har fått hormonbehandling? Anonymkode: f0956...62a Enten be legen om å oppdatere seg litt eller be om henvisning til gynekolog- hormoner trengs ofte lenge før fastleger tror 😅☺️ Anonymkode: e646b...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke helt svar på det du spør om. Men jeg er 47, har vært plaget pga perimenopause i ett års tid med depresjon, noe nattesvette og uregelmessig mens. Legen sa det var for tidlig å starte med hormoner, så jeg fikk p-piller og lykkepiller istedenfor 😳. Hvorhen er du i løpet, som har fått hormonbehandling? Anonymkode: f0956...62a Så merkelig at leger vurderer så forskjellig. Jeg ble 46 i fjor høst og fikk resept på Novofem og Sequidot av min gynekolog i desember 23. Har vært plaget med nattesvette og hetetokter. Hun sa at symptomene og ikke alder og prøvesvar var det som avgjorde hvilken behandling de anbefaler. Ifølge gynekologen er jeg i en pre-menopause fase. Litt forhøyet FSH og har ikke hatt mensen siden september i fjor. Anonymkode: 15c4a...349
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke helt svar på det du spør om. Men jeg er 47, har vært plaget pga perimenopause i ett års tid med depresjon, noe nattesvette og uregelmessig mens. Legen sa det var for tidlig å starte med hormoner, så jeg fikk p-piller og lykkepiller istedenfor 😳. Hvorhen er du i løpet, som har fått hormonbehandling? Anonymkode: f0956...62a Ts her. Hos meg ble det oppdaget prematur ovariesvikt allerede da jeg var 37. Ene eggstokken var da kverka, men den andre var litt liv i enda. Og da hadde jeg egentlig merket plager og rare greier i psyken allrede ganske kort tid etter jeg fikk siste barnet mitt. Fikk også tørr, tynn og dratt hud på kort tid og det var supertøft for meg som alltid har hatt nydelig hud. Det eneste jeg har virkelig vært fornøyd med. Fikk forresten siste barnet mitt da jeg var 34. Ble lett gravid også, så det er rart alt det her. De har ikke funnet noen grunn til at jeg fikk dette. Fikk da kjapt hormonplaster i ganske høy dose siden jeg normalt skulle hatt det uansett såpass ung. Får også utrogestan som tas hver tredje måned. Hudkvaliteten og plagene ble bedre etter hormoner fylt på, selv om noe ubotelig skade var gjort. Men nå svinger det en del igjen og jeg føler meg egentlig ganske ræva for å si det med klar tale. Og huden på halsen ser nå så tynn og uelastisk ut, med forandringer bare siste året. Syns dette er så trist å oppleve. Har så utrolig mange spørsmål og føler meg veldig deppa og overveldet. Helt ok å bli eldre, men vil ikke bli det før tiden, og for raskt. Anonymkode: 42429...c07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå