Gå til innhold

13-åring som maser om hull i ørene

Anbefalte innlegg

Skrevet

13-åringen min har i et år mast om å få hull i ørene. "Alle" har det visst. Og det stemmer for så vidt, men jeg har sagt nei hittil. Er en annen hun kjenner til på 8.trinn her som ikke har, og det er visst fordi foreldrene er ganske religiøse.

Maste meg til det selv da jeg var rundt 11, og angret med en gang og lot det gro igjen. Syntes det var vondt å ta inn og ut øredobber, ekkel følelse. Redd for at ørene og kunne bli strukket og bli lange og stygge.

Dere andre, er jeg for streng som holder igjen på det med hull i ørene? Hva er for og mot her?

Anonymkode: 16b50...dec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du er veldig streng, og skjønner ikke hvorfor.

Anonymkode: 07e96...5c3

• Liker 39
  • Nyttig 5
Skrevet

Du er for streng ja. Min jente maste om det i bhg og fikk det. 

Anonymkode: 8fc13...a4f

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg var 13 år hadde jeg to hull i det ene øret.
Det første tok jeg vel ta jeg var rundt 8-9 år.

Jeg syns hun burde få hull i ørene om hun ønsker det. 
Hvorfor mener du at hun ikke skal ha det? Er det kun dine egne erfaringer som spiller inn her?
Og nei, ørene/hullene blir ikke lange og stygge med vanlige hull.

M43

Anonymkode: 35ae6...936

• Liker 10
Skrevet

Jeg syns 13-14 år er ok alder for å få hull i ørene. Men pass på rengjøring/rens/hygiene, og ikke ta ut øredobben før 2 mnd. 
Og styr unna juggel, så har man det beste utgangspunktet for å unngå infeksjoner og komplikasjoner. 

Anonymkode: c85c2...0d0

• Liker 6
Skrevet (endret)

Vi har satt 10 år + at det skal ha vært et ønske minst ett år som grense hos oss. Datteren vår ønsket seg det veldig da hun var 8 og fikk da beskjed om at hvis hun fremdeles ønsket seg det på 10-årsdagen skulle vi gå og få det ordnet. Vel, neste uke fyller hun 11 og har fremdeles ikke hull i ørene. Så det som var superviktig som 8-åring var ikke så viktig som 10-åring lenger, så jeg er glad vi satte de kravene vi gjorde. Jeg tenker at når datteren din er 13 og forutsatt at hun har ønsket seg dette en stund og det ikke bare er noe nytt hun har kommet på så er det greit. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er for streng, det er bare hull i ørene og hun er gammel nok til å ta ansvar for vask/rens selv.

Anonymkode: fd955...d16

• Liker 6
Skrevet

Syntes du er streng, og jeg forstår ikke helt hvorfor du vurderer si nei… Min fikk siste året i bhg, aldri tenkt det er noe å si nei til.

Anonymkode: a4e06...65c

• Liker 8
Skrevet

Du er veldig streng, det er snakk om hull i ørene, ikke i navlen eller tunga, liksom. 

• Liker 15
Skrevet

Du er for streng ja. Fikk hull i 3. klasse selv, da var jeg den nest siste

Anonymkode: b8402...f51

• Liker 6
Skrevet

Bare fordi du angret så betyr det ikke at din datter vil angre.

Moren min var alltid sånn, ting hun ikke likte fikk ikke jeg. Jeg ville barbere meg under armene og nappe bryn som tenåring. Siden hun ikke gjorde disse tingene så fikk jeg ikke lov. Gjorde det bak hennes rygg og fikk straff. Jeg ønsket å spare ting langt hår fra jeg var 12, hun likte best kort hår så jeg ble nektet langt hår. 

Om jenta mi vil ha øredobber så får hun det. 

Anonymkode: 540c4...f5e

• Liker 8
  • Hjerte 9
Skrevet

Ville latt henne få piercet hull i ørene hos et piercingstudio. De har sterile prosedyrer, smykker som hindrer betennelse (stor nok stang og nikkelsikre) samt gode rutiner for stell. 

Anonymkode: 87d88...8a6

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor nekte henne dette? Fordi du synes det var ekkelt som barn? Man skal ikke overføre egne frykter på barn, selv om det kan være vanskelig noen ganger 

Anonymkode: 8302b...7c4

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

13-åringen min har i et år mast om å få hull i ørene. "Alle" har det visst. Og det stemmer for så vidt, men jeg har sagt nei hittil. Er en annen hun kjenner til på 8.trinn her som ikke har, og det er visst fordi foreldrene er ganske religiøse.

Maste meg til det selv da jeg var rundt 11, og angret med en gang og lot det gro igjen. Syntes det var vondt å ta inn og ut øredobber, ekkel følelse. Redd for at ørene og kunne bli strukket og bli lange og stygge.

Dere andre, er jeg for streng som holder igjen på det med hull i ørene? Hva er for og mot her?

Anonymkode: 16b50...dec

Hun er 13 år, går på ungdomskolen - ja jeg syns du er streng. Her fikk de hull i årene når de var 8 år. 

Hun er ikke deg. 

Er som du sier.. Skulle hun angre er det bare å la dem gro igjen. Er ikke et permanent merke på kroppen hun spør etter... 

Anonymkode: 9b837...2f7

• Liker 5
Skrevet

Her fikk barna hull i ørene når ene var 4 og andre 7 år

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville latt henne få piercet hull i ørene hos et piercingstudio. De har sterile prosedyrer, smykker som hindrer betennelse (stor nok stang og nikkelsikre) samt gode rutiner for stell. 

Signerer denne, begge mine har fått lenge før de var 13, men tatt hos et piercingstudio (PinPoint i Oslo). De var supernøye på plassering, og forklarte hele veien hva de gjorde så de ikke skulle bli redde. Eldste på 17 har nå flere hull, hun går bare til studio. Vil du være sikker på at hun ønsker det kan du jo si hun må spare selv, koster en del å gå til profesjonelle.

Anonymkode: dee05...f12

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig.

Jeg fikk masse problemer da jeg tok hos frisøren som barn, det var noe HELT annet å ta det hos piercingstudio. Prossen tar lenger tid og kan sånn sett være en psykisk påkjenning for noen som er redd for nål/smerter (gjør jo egentlig ikke vondt da), men mtp infeksjoner og senere komplikasjoner, så er dette så mye tryggere. 

Anonymkode: c85c2...0d0

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis man skal tenke ut fra min standard så er du nok litt streng ja. Min på 10 fikk sitt andre hull i julegave nå, og sitt første fikk hun til skolestart. Da tenkte jeg at hun var stor nok til å velge selv. Selv fikk jeg når jeg var 2, og har ikke hatt noen negative følelser rundt det (selv om jeg sjeldent går med øredobber). 

Anonymkode: 46822...1fb

• Liker 4
Skrevet

Alvorlig talt. Altfor streng! Min jente fikk hull i øret før hun ble ett. Helt vanlig i andre land.

Anonymkode: becb0...8a8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...