Gå til innhold

Usikker på om den tradisjonelle og offentlige skolen er noe for mitt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag finnes det mange valgmuligheter, og jeg lurer på om jeg skal velge noe annet enn den offentlige skolen. Jeg har en gutt som er veldig hyperaktiv, rastløs, lever ofte i fantasiverden og blir borte, og synes det er vanskelig å avslutte ting. Han er også veldig treg av seg. Ting tar tid i hverdagen. Ingen diagnoser. Fungerer bra i barnehagen, utenom det jeg har nevnt innledningsvis. Jeg er usikker på om den tradisjonelle og offentlige skolen er noe for han. Han vil leke konstant. Jeg har hørt det er lite lek i skolen nå til dags?

Noen som har gutter som valgte en annen skole? Hvilken skole valgte dere, og er dere fornøyd?

Anonymkode: ac938...c05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bare si at mange, med barn som din gutt tenker slik. Derfor blir det fort en opphopning av barn med mer eller mindre spesielle behov på private skoler, og andelen øker ofte med alder for da kommer også de barna som prøvde offentlig skole først. 

Anonymkode: b23ed...597

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg må bare si at mange, med barn som din gutt tenker slik. Derfor blir det fort en opphopning av barn med mer eller mindre spesielle behov på private skoler, og andelen øker ofte med alder for da kommer også de barna som prøvde offentlig skole først. 

Absolutt 100% sant. På den annen side betyr det færre av dem i den vanlige offentlige skolen. 

Anonymkode: 1e7b5...c93

• Liker 1
Skrevet

Steinerskole har lite fokus på disiplin og fag, så selv om han måtte trives der i skolehverdagen kan det hende dere som foreldre får desto mer å gjøre med å følge opp det faglige.

Anonymkode: abb6a...4ec

• Nyttig 2
Skrevet

Det høres ut som skole generelt ikke er noe for ham, men det er jo ikke så lett å bare velge det bort.

Anonymkode: 16198...045

Skrevet

Noen som faktisk kan svare på det jeg spør om? Eller som har erfaring? 

Til deg over: Alle barn har rett til å gå på skole. Jeg ser ikke på min sønn som unormal eller annerledes enn andre barn. 

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Til deg over: Alle barn har rett til å gå på skole. Jeg ser ikke på min sønn som unormal eller annerledes enn andre barn. 

Jeg svarte ang Steinerskole. Dette gjelder de fleste private skoler, har jeg inntrykk av. Du må bare regne med å stille masse mer opp/følge opp sønnen din nøye hjemme også. Ellers hører jeg mye bra om St. Sunniva i Oslo hva angår disiplin. Kjenner til flere med vimsete barn som sendte de dit og det fikk "skikk på barna". 

• Nyttig 2
Skrevet

Du beskriver et ganske normalt barnehagebarn :) Jeg har tantebarn på to sider som har valgt privatskoler. Nyskolen i Oslo og Steinerskole et mindre sted. Begge er veldig fornøyde! Har en god venn med barn på Montessori, de begynte først på en skole, men det var helt krise dårlig. Visstnok fordi, som noen her sier, alt for mange barn med spesielle behov  uten ekstra ressurser. Ungene lærte ingenting, og det foregikk mye rart.

Men de flyttet og fikk Ungene inn på en annen Montessori, der var alt som det skulle være, og de er også skikkelig fornøyde nå. 

Jeg hadde glatt valgt Montessori for to av ungene og steiner for de ville naturbarna 😅 Tror man må være åpen for det spirituelle om man skal velge steiner da, det er mye dans og lyssermonier og sånt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vil si at han er ganske normal :) Jeg jobber på en barneskole og tenker at han vil nok klare skolen bare fint. 

Det er faktisk ganske mye lek på 1.trinn. Det er faste ting som samlingsstund nesten likt som i barnehagen, mattid, utetid, osv. 1.trinn er som regel ferdige på skolen i ca 13-tiden og så er det SFO. På min barneskole har de fokus på utelek flere dager i uken, uteskole/turdag, og leketime hver eneste dag minst en gang om dagen. Det er ikke så mye fag. Det er mye klipping, liming, laging, forming og litt bokstaver. 

Anonymkode: 42644...8de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vil si at han er ganske normal :) Jeg jobber på en barneskole og tenker at han vil nok klare skolen bare fint. 

Det er faktisk ganske mye lek på 1.trinn. Det er faste ting som samlingsstund nesten likt som i barnehagen, mattid, utetid, osv. 1.trinn er som regel ferdige på skolen i ca 13-tiden og så er det SFO. På min barneskole har de fokus på utelek flere dager i uken, uteskole/turdag, og leketime hver eneste dag minst en gang om dagen. Det er ikke så mye fag. Det er mye klipping, liming, laging, forming og litt bokstaver. 

Anonymkode: 42644...8de

Det er min erfaring også, som mamma til 2. klassing 😊 Fortsatt mye lek og kos på skolen. Ville gitt vanlig skole et forsøk. 

Anonymkode: d5976...f7b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I dag finnes det mange valgmuligheter, og jeg lurer på om jeg skal velge noe annet enn den offentlige skolen. Jeg har en gutt som er veldig hyperaktiv, rastløs, lever ofte i fantasiverden og blir borte, og synes det er vanskelig å avslutte ting. Han er også veldig treg av seg. Ting tar tid i hverdagen. Ingen diagnoser. Fungerer bra i barnehagen, utenom det jeg har nevnt innledningsvis. Jeg er usikker på om den tradisjonelle og offentlige skolen er noe for han. Han vil leke konstant. Jeg har hørt det er lite lek i skolen nå til dags?

Noen som har gutter som valgte en annen skole? Hvilken skole valgte dere, og er dere fornøyd?

Hvorfor pendler dere ikke inn på leker/konkurranser som er mer relevant for skolen ? Første skoledag behøver jo ikke komme som et sjokk uavhengig av hvor, dere kan jo øve litt disiplin vel ? Dere trenger ko ikke å la gutten styre alt.

Anonymkode: be7d3...16b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Steinerskole har lite fokus på disiplin og fag, så selv om han måtte trives der i skolehverdagen kan det hende dere som foreldre får desto mer å gjøre med å følge opp det faglige.

Dette er jo bare tull… Mulig du har dårlig erfaring med en steinerskole, men det er IKKE sånn på de fleste Steinerskoler.

Foreløbig er det heller ingen «opphopning» av special needs barn» - det begynte et barn med adferdsvansker nå i 6. klasse, og det er det. 

Anonymkode: f0341...9fc

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo bare tull… Mulig du har dårlig erfaring med en steinerskole, men det er IKKE sånn på de fleste Steinerskoler.

Foreløbig er det heller ingen «opphopning» av special needs barn» - det begynte et barn med adferdsvansker nå i 6. klasse, og det er det. 

Anonymkode: f0341...9fc

Steinerskole kommer jo ofte dårlig ut hva angår det faglige nivået, men du må gjerne overbevise meg otherwise, altså;)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har lite erfaring med Steinerskolen selv, men har en nabogutt som ble flyttet over til Steinerskolen fordi den offentlige skolen "ikke klarte å gjøre noe med voldsbruken hans", altså han var en mobber av rang og elsket å gruse yngre barn, og foreldrene mente at det var skolens feil... så synes synd på småbarna på den Steinerskolen. 

Anonymkode: f759f...c08

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg svarte ut i fra erfaring. 

Skrevet

På vår offentlige skole leker de mye i første klasse. Læreren sier de sjelden har mer enn to timer om dagen med det som ligner klassisk undervisning. De har gym, en fast turdag i skoletiden, og AKS er lek og spill. 

Man trenger jo ikke ta sorgene på forskudd, men teste ut hvordan gutten din fungerer i et vanlig løp før man evt gjør noe annet?

Anonymkode: 32cdd...ace

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Absolutt 100% sant. På den annen side betyr det færre av dem i den vanlige offentlige skolen. 

Anonymkode: 1e7b5...c93

Så for meg som er mor til rolige jenter som synes de bråkete guttene ødelegger mye for dem, så vil jeg si, ja, send gjerne de urolige guttene et annet sted, så alle de som kan og vil lære noe får gjøre det. Fordel for oss at de barna havner et annet sted!

Men - er det slik vi vil ha det?

Jeg opplevde egentlig 1.klasse hos oss som overraskende mye lek. Litt FOR mye for mi som gjerne ville lære masse nye ting hele dagen. Og synes de tar mye hensyn til de mer urolige barna. Men i 2.klasse endret det seg nok mot større forventninger til å klare å holde roen, og flere "oppvaskmøter" i klassen blant de bråkete guttene. Men virker også som om evnen deres til å gjøre som de skal har blitt bedre. 

Ville nok prøvd vanlig skole, du virker tå ha en normal gutt. De er jo ikke nødvendigvis urolige for alltid de heller :)

Anonymkode: 2da1f...b68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...