Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det for dere? Gikk det greit eller var det helt grusomt? 😅 Jeg har termin 16. juni og skal tilbake på studie og fullføre siste året i midten av august. Har praksis i 10 uker når baby er 7-8 mnd før bachelorskriving, og er veldig spent på hvordan dette skoleåret vil bli. Heldigvis lite obligatorisk. Skal ikke / kan ikke amme så har en stor fordel der, og også en mann som har mye hjemmekontor :) Noen som vil dele hvordan det var for dere?

Anonymkode: 9d2f2...4bf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan var det for dere? Gikk det greit eller var det helt grusomt? 😅 Jeg har termin 16. juni og skal tilbake på studie og fullføre siste året i midten av august. Har praksis i 10 uker når baby er 7-8 mnd før bachelorskriving, og er veldig spent på hvordan dette skoleåret vil bli. Heldigvis lite obligatorisk. Skal ikke / kan ikke amme så har en stor fordel der, og også en mann som har mye hjemmekontor :) Noen som vil dele hvordan det var for dere?

Jeg studerte ikke, men jeg gikk tilbake i jobb, og det gikk veldig fint. Jeg fikk høre mye «bare vent», men som jordmor sa, det handler også om innstilling. Så lenge du og mannen din har et godt samarbeid er jeg sikker det går fint. :)

Anonymkode: 836f7...b14

• Liker 3
Skrevet

Jeg har termin i juli og har vært innom den samme tanken selv, å ikke ta permisjon fra studiet, men er veldig usikker. Dette er mitt første år på bachelor, og mange av forelesningene kan jeg se hjemmefra. Det er lite obligatorisk. 

Allikevel er jeg redd det skal bli for tøft, jeg vil nyte babytiden, det er viktigst av alt. 

Anonymkode: 7254a...13a

Skrevet

Hvis mannen din kan ta mye av permisjonen går nok dette veldig fint! 

Anonymkode: 2b2b5...22b

• Liker 1
Skrevet

Ta permisjon fra studiet!!!

1. du får aldri babytida tilbake. Den viktige tilknytningen skjer de første månedene.

2. du vil miste fokus på studiene. Mindre tid til å lese, får ikke gått på alle forelesninger, risikerer våkenetter i forkant av eksamener. Resultatet er ofte dårligere karakterer/stryk.

3. en baby på forelesning forstyrrer de andre studentene. Ja, vi smiler og sier babyen din er søt, men innerst inne er vi irritert over babylyder og sutring og gåing inn og ut og pupp som slenges ut i tide og utide, og et rom som fylles med bæsjelukt. 

4. du får foreldrepenger fra Lånekassen.

Hilsen tidligere student med to barn

Anonymkode: 6a9a1...ef6

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for svar :) På studiet er det typisk forelesning 3 dager i uka, ca totalt 10 timer ila en uke. Resten av uka er jeg hjemme sammen med baby og mann. Eksamenene er også forholdsvis lette med multiple choice, og jeg er ikke en som satser på A’er 😅 Er veldig innstilt på at det skal gå, og det kommende studieåret er mindre krevende enn det jeg holder på med nå som gravid. Men, ingen vet hva slags baby man får mtp søvn (eller mangelen på søvn) feks

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

3. en baby på forelesning forstyrrer de andre studentene. Ja, vi smiler og sier babyen din er søt, men innerst inne er vi irritert over babylyder og sutring og gåing inn og ut og pupp som slenges ut i tide og utide, og et rom som fylles med bæsjelukt.

Hilsen tidligere student med to barn

Anonymkode: 6a9a1...ef6

Takk for innspill :) Jeg hadde aldri i verden tatt med baby på forelesning, det hat forstyrret meg mye tidligere når andre har gjort det 😅 Som jeg skrev innledningsvis skal jeg ikke amme så jeg er ikke avhengig av ammepauser ol

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok nettbasert studie med en av ungene, og det var faktisk første gang jeg fikk A 😅 Men med noen av ungene har jeg så vidt klart å overleve, så det er veldig lurt å ha en plan b. 

Tror heller ikke jeg ville valgt vanlig fulltidsstudie med oppmøte, rett og slett fordi babytida er så kort og så viktig. 

Skrevet

Jeg tror ikke det er et problem å studere noen dager i uka med en baby, men den første tiden med en nyfødt kan være mer utfordrende enn det meste annet i livet.

Mange blir overrasket over hvor krevende babyfasen kan være. Det som virkelig påvirker en de første månedene er søvnmangel. 

Skrevet
7 minutter siden, Rag said:

Jeg tror ikke det er et problem å studere noen dager i uka med en baby, men den første tiden med en nyfødt kan være mer utfordrende enn det meste annet i livet.

Mange blir overrasket over hvor krevende babyfasen kan være. Det som virkelig påvirker en de første månedene er søvnmangel. 

Og enkelte blir overrasket over hvor enkelt det kan være. Jeg har venner som syns det var kjempekjedelig for babyen deres sov hele tiden og de hadde ikke noe å fylle tiden med. Så jeg tenker: stol på en selv og ens ønsker, så finner man ut resten på veien. Ts virker oppegående nok til å ha tenkt på at man vet jo ikke hvordan det blir før babyen er her, men man burde ikke endre sine planer, fordi andre mener det var slik og slik. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og enkelte blir overrasket over hvor enkelt det kan være. Jeg har venner som syns det var kjempekjedelig for babyen deres sov hele tiden og de hadde ikke noe å fylle tiden med. Så jeg tenker: stol på en selv og ens ønsker, så finner man ut resten på veien. Ts virker oppegående nok til å ha tenkt på at man vet jo ikke hvordan det blir før babyen er her, men man burde ikke endre sine planer, fordi andre mener det var slik og slik. 

Har personlig aldri snakket med noen som mener at babyfasen er enkel. Når babyen våkner hver 3 time og skal ha mat er det i teorien ikke mye tid til å kjede seg så mye

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev master med nyfødt. Det gikk ganske greit, men i ettertid ser jeg at det ikke var verdt det. Mens barnet sov på dagtid, så jobbet jeg med masteren. Og noen ganger mens barnet var våkent, med tidenes dårligste samvittighet for det. Husker barseltiden som ganske kjip og slitsom. 
Neste gang blir det permisjon med tid til å fokusere mer på barnet og ikke bli mer utslitt enn nødvendig.

Anonymkode: 5abb4...790

Skrevet
1 hour ago, Rag said:

Har personlig aldri snakket med noen som mener at babyfasen er enkel. Når babyen våkner hver 3 time og skal ha mat er det i teorien ikke mye tid til å kjede seg så mye

Jeg har snakket med flere. Både de som syns det var jævlig og de som syns det var kjedelig :) Man er ulike. Da har man tre timer minst til disposisjon, og særlig hvis ts skal gi flaske, enda mer frihet.

• Liker 4
Skrevet

Har du barn fra før?

Uansett om du ammer eller ikke, så er tilknytningen til mor helt spesiell. Det er ikke sikkert at hverken du eller barnet er klare for adskillelse så tidlig.

Det er heller ikke anbefalt å være borte fra barnet mer en 1 time per måned av barnets alder (1 mnd - 1 time osv.)

Anonymkode: b45f8...881

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du barn fra før?

Uansett om du ammer eller ikke, så er tilknytningen til mor helt spesiell. Det er ikke sikkert at hverken du eller barnet er klare for adskillelse så tidlig.

Det er heller ikke anbefalt å være borte fra barnet mer en 1 time per måned av barnets alder (1 mnd - 1 time osv.)

Dette er en generell anbefaling. Ingen baby har noensinne tatt skade av at mor er borte 3 timer og tilgjengelig resten av uka, spesielt når den omsorgspersonen mater dem, gir dem all trygghet og ro som mamma kan også. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du barn fra før?

Så vidt jeg har klart å finne et det utsagnet der basert på uttalelsen til en pensjonert psykiater, og brukes mest her inne for å påføre mamma-skam. Andre anbefalinger her inne er langt fra så strikte.

Anonymkode: eacd5...20c

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde egentlig permisjon et år, men første halvår tok jeg 10 studiepoeng (kvantemekanikk), for å kunne gå videre på den masteren jeg ville. Jeg synes ikke de første 6 månedene var så ille, så for meg var det et kjærkomment avbrekk. Det hadde vært verre å studere andre halvår for meg, men ha gjerne klar både plan A, B og C.

Anonymkode: 50a6c...68f

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel også ann på babyen. 

Jeg studerte mens jeg var gravid og var i permisjon. Babyen sover jo store deler av dagen de første mnd, så å ha baby med på forelesning var null stress. Hadde vel forelelsning 3 dager i uken sånn ca hvis jeg ikke husker helt feil.  Satt alltid nærmest døren, og hvis babyen lagen så mye som en grønt, så gikk jeg ut og ammet, så sov hun videre noen timer til. Da hun var to uker hadde jeg eksamen. Da fikk jeg ekstratid pga amming. Mannen min gikk i gangene på utsiden og jeg gikk ut annenhver time for å sjekke om hun var sulten. Det gikk strålende. 

Når jeg ikke var på universitetet, så leste jeg hjemme mens babyen sov, brukte ofte å ta opp når jeg leste inn kapitler. Så kunne jeg repetere pensum mens jeg gikk på tur med babyen. 

Men, nå hadde jeg en veldig "enkel" baby, som ikke slet med kolikk, amming, nattevåk osv. 

Anonymkode: a061b...dd7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg gjorde dette. Fikk barn sent på året, i studietiden. Vi var begge studenter så vi startet opp igjen etter nyttår. Jeg angrer på det i dag, da jeg bare har fått ett barn og gikk glipp av det å gå helt opp i babyen det første året. Tenker at babyen hadde hatt aller best av det også, selv om vi begge selvfølgelig ivaretok babyen på best mulig vis, og vi ble helt likestilte fra start. Det blir jo et litt annet fokus samtidig som man har baby, og jeg skulle ønske jeg kun fokuserte på babyen, for å være helt ærlig, og tok permisjon fra studiene et år. Det ble uansett litt vrient for meg å studere etter hvert som det semesteret gikk videre, gikk et profesjonsstudium.

Anonymkode: 1673c...795

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...