Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har periodevis fått herpesutslett, alltid på samme sted; ene rumpeballen🙈 i april skal jeg føde- skal man ta noe forebyggende medisiner i forkant slik at man er sikret mot dette under fødsel?

Anonymkode: ec972...9ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Usikker på hvordan plassering spiller inn, men det er mange med underlivsherpes som får forebyggende behandling før fødsel ja. Har du sagt det til jordmor at du får slike utbrudd?

Anonymkode: 631c4...083

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg forhørte meg med fastlegen og jordmor om det. Jeg skal ikke ta forebyggende medisin da det er flere år siden siste utbrudd.

Anonymkode: 73413...ecb

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 16.17):

Har periodevis fått herpesutslett, alltid på samme sted; ene rumpeballen🙈 i april skal jeg føde- skal man ta noe forebyggende medisiner i forkant slik at man er sikret mot dette under fødsel?

Det stemmer, man skal ta medisin forebyggende. Dette får du av fastlegen.

Anonymkode: 9557d...551

Skrevet

Hvis du får jevnlige utbrudd, så ville jeg tatt forebyggende uansett hva legen sier.

Jeg har herpes selv. Har nesten aldri utbrudd, men fikk grint meg til avtale om ks hvis jeg fikk utbrudd før fødsel. Det gjorde jeg ikke, men fikk utbrudd rett etter. Fikk fullstendig panikk med tanke på om babyen ble smittet, men det gikk heldigvis bra. 

Anonymkode: 1c4d6...e2b

• Hjerte 1
Skrevet

Ja! Jeg fikk alltid på rumpa selv (derfor jeg ikke skjønte hva det var) før jeg fikk på kjønnsleppen i uke 35. Fikk forebyggende med en gang, så det gav seg raskt og jeg fødte normalt i uke 40. 

Anonymkode: 98d8e...4c1

• Hjerte 1
Skrevet

Utbrudd under fødsel eller ikke- Du må si ifra om at du har herpes sånn at du får kur. Jeg måtte det selvom jeg ikke hadde utbrudd, dette var veldig viktig sa sykehuset. Jeg fikk en kur som jeg skulle ta et par uker før forventet termin. 

Anonymkode: c8fc8...604

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja! Jeg fikk alltid på rumpa selv (derfor jeg ikke skjønte hva det var) før jeg fikk på kjønnsleppen i uke 35. Fikk forebyggende med en gang, så det gav seg raskt og jeg fødte normalt i uke 40. 

Husker du hva du fikk som forebyggende? 😊 takk for tilbakemelding!

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Husker du hva du fikk som forebyggende? 😊 takk for tilbakemelding!

Jeg mener det var Zovirax tabletter.

• Hjerte 1
Skrevet

Du er nøtt til å si i fra om det. Om du har utbrudd under fødselen kan barnet ditt bli alvorlig syk, du må derfor ta keisersnitt.

Anonymkode: 14eae...4df

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er nøtt til å si i fra om det. Om du har utbrudd under fødselen kan barnet ditt bli alvorlig syk, du må derfor ta keisersnitt.

Man må ikke nødvendigvis om det ikke er førstegangsutbrudd. Har mor hatt det lenge har babyen fått antistoffer hele svangerskapet. Men sykehuset vil ta en vurdering.

Skrevet

Leste om et barn som fikk hjerneskade av mor herpesutbrudd pga smitte under fødsel...

Anonymkode: ecf60...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er selvsagt derfor jeg spør her om man kan ta noe forebyggende 🤦🏻‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...